Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Rykke tand ud
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 00:47

Min hest har desværre været ret uheldig. Han har slået en flig af en tand, som han oven i købet havde caries i. Dette betyder at tanden skal rykkes ud, da der er betændelse omkring tandroden.

Er der nogen der har erfaringer med heste, som har fået rykket tænder ud? Det er jo ikke helt ligegyldig, da man jo så ret ofte, skal have dyrlægen ud og raspe den tand nedenfor. Da de jo ikke har nogen tænder at bliver slidt imod.

Jeg har et andet problem med at han ikke vil spise. Han spiser gerne sit hø, så han får hø ad libitum, men han vil ikke ret gerne røre sit krybbefoder. Forsøger med noget Irish Mash, som han normalt elsker. Men når han har drukket alt vandet omkring spiser han stort set ikke mere af det :-( Og der går nok noget tid før han kan tygge normalt igen, da han først kan få tanden fjernet i starten af det nye år, og derefter skal der nok påregnes noget tid, før munden er helet igen, og så synes jeg det begynder at tage lang tid, før han kan tygge normalt :-(

Normalt får han roepiller, salvana hestemineral og lucerne...

Håber der er nogen der har noget erfaring og dele ud af.

Godt nytår :-D

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

I høet...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 01:10

Så længe han spiser sit hø, så er der jo ikke længe til det nye år. Du kan evt. prøve at drysse et vitamin/mineraltilskud ud over høet og evt. noget olie hvis han skal have ekstra foderenheder.

0
0
Svar på denne tråd

Tandraspning
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 07:30

Jeg har en gammel vallak der i flere år har manglet en kindtand, det har gjort at han skal have raspet tænder hvert halv år, og det har været nok.

Jeg kan sagtens mærke på ham når han trænger igen.

Jeg tror nu at din vil spise ret hurtigt igen, efter at tanden er fjernet.

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Hø og vitaminer
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 09:00

Nej det nye år er jo lige om hjørnet. Jeg er bare ikke klar over hvor længe der går inden han kan spise igen efter tanden er rykket ud. Håber jo på at han skal afsted til dyrlæge senest tirsdag og have tanden fjernet, men så bagefter... går det rimelig hurtig derfra med at få appetitten tilbage?

Men dejligt at høre at det ingen praktisk betydning har for hesten ud over de ekstra tandraspninger (y)

Med venlig hilsen

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

tandudtrækning......
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 09:29

På min gamle pony, der fik trukket en kindtand ud, gik der ikke ret lang tid før hun kunne spise normalt igen. Tanden havde åbenbart gjort rigtig ondt, så da den var væk havde hun det meget bedre.

Idag mangler hun to kindtænder og det ser ikke ud til at have nogen betydning til daglig, hun spiser normalt (Grønhø, wrap mineraler osv).

Dog er det dog som andre skriver at man skal have raspet de andre tænder oftere for at holde det i skak.

Din vil måske ikke spise fordi foder rester i tanden bare gør rigtig ondt, så måske kan du også opleve at der er en tydelig forbedring allerede få dage efter tanden er fjernet.

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 09:35

prøv om han kan lide banan. det skulle i følge en undersøgelse været noget at det heste faktisk rigtig godt kan lide.

Jeg kendte en pony med tandproblemer, den levede i langtid bla på bananer.

Og så vil jeg mene at banan er nemt at blande fx vitaminer mm i

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

dejlig positiv
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 09:35

Hvor er det dejlig positivt at læse at der er andre heste som har fået rykket tænder ud og ren faktisk fungerer på det! :-)

Susser: Hvor mange gange om året får din hest raspet tænder? Monark plejer at få det gjort en gang om året sammen med vaccinationen, men det er jo ikke nok længere...

Med venlig hilsen

- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

Banan?
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 09:38

Jeg vil prøve at købe nogle bananer. Og se om han kan lide dem... om ikke andet eeelsker jeg da bananer ;-)

Tak for råd!

Med venlig hilsen

- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

Hvor gammel er hesten?
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 07:59

jo ældre jo nemmere er det for hesten for så er der brugt meget af tanden og krateret bliver mindre.

Min søsters fik som 3 års rykket en stor tand i undermunden ud pga betændelse. Der varbetændelse nedenud af kæben også.

De døjede i flere år hvor den var måske 3 gange på Ansager og få det renset ud og der blev forsøgt at lave en prop til hullet. Det skulle renses dagligt i lange periode med noget der klart smagte grimt. Træls situation.

Men stille og roligt kom der ro på situationen og fra hesten var 5-6 år blev der ikke mærket mere til det.

Iøvrigt fungerede den stort set normalt som ridehest undervejs og sprang DM med stor succes som 9-års og er nu solgt til Tyskland.

Men det var en overgang derhenne hvor det blev overvejet om det var det hele værd for hesten.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

interval tandrasp..
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 10:18

Min fåer ordnet tænder ca hver 5-6 mdr og det fungerer fint. Dog skal det siges at det er en gammel pony, der ikke bliver redet dagligt, så jeg kan altså ikke rigtigt udtale mig om det har betydning på den daglige ridning, men det skulle det efter min dyrlæges mening ikke have.

Jeg brugte en overgang efter tandudtrækningen blue hors feed complex, flydende vitaminer/mineraler blandet i roepiller, det fungerede fint. Var jo lidt bekymret om den syntes det var ok at tygge på vitamin pillerne, men det er intet problem at tygge nu.

0
0
Svar på denne tråd

Alder...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 10:42

Tjaa... han må jo være 15 nu... Dyrlægen snakkede om at det var nemmest at rykke tanden ud på en hest der var over 12, da roden så ikke er så lang, så det ser da rimelig lyst ud.

Med venlig hilsen

- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

erfaring
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 15:44

Det der er vigtigt er at den "modsvarende" tand bliver holdt nede så den er under niveau med sine naboer. Den vil ikke blive slidt naturligt og vil derfor vokse ned (eller op) i det hul der er efter den fjernede tand - det betyder at selve tyggefunktionen besværliggøres samt at hesten får svært ved at føre underkæben frem når den rides til bidet i dressuren.

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Sorteper søger part

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Modsatte tand
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 22:28

Svensen: Ja jeg regner med at skulle have tjekket den modsatte tand ca. hver 3. måned. Vil selvfølgelig tjekke tanden jævnligt, for at følge hvor hurtig den vokser :-)

Med venlig hilsen

- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

Koopers operation
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 22:37

Her er vores historie og tandudtræk:

Jeg var igennem en lignende tur med min stakkels hest i december 08. Han lod sig ikke mærke med smerten hverken inden eller efter, men det skal man jo ikke altid tage for gode varer hos heste. Jeg er helt sikker på, at han må have haft enormt ondt især imens vi forsøgte at få bylden (og hævelsen) bekæmpet med pencillin, da en tandudmejsling jo ikke ligefrem er en rar omgang for en hest... Her ses han juleaftensdag, hvor han havde feber og hævelsen pludselig var enorm og dyrlægen var ude for første gang. Han er en rigtig hængemule her og faktisk den eneste gang inden operationen hvor han viser svaghedstegn... :-(

Billede

Men det gik hverken værre eller bedre, end at han i januar måtte indlægges på hestehospitalet på fyn for at komme i narkose og få den dumme tand ud. Da de så røngtenbillederne troede de først at det var cancer, fordi det var over alt! Nej hvor var det grimt at overlade sin hest der og så bare vente hele dagen på at de ringede med nyt! Men det gik godt... Han spiste allerede dagen efter, for de får jo heldigvis en masse smertestillende. her er han dagen efter operationen:

Billede

De var så inde igen et par dage efter for at fjerne nogle stykker tand som de ikke fik ud første gang. (Det er vist noget med blødninger under operationen, så det er ofte en nødvendighed.) Dér havde han det skidt bagefter! Men han var på fold stort set hver dag derovre, det bad jeg om i det omfang det overhovedet kunne forsvares i hans tilstand. jeg har altid ment, at det måtte være en vigtig del af at blive rask at man giver hesten frisk luft og mulighed for motion.

Efter 14 dage var han hjemme igen og jeg skulle så selv skylle såret med saltvand i en kanyle (uden nål), men der gik ikk 1 uge før det stort set var lukket:

Billede

Dyrlægen derovre sagde, at han nok altid ville have en rimelig stor bule fordi infektionen havde siddet der længe (min dyrlæge troede i starten ikke at det var en tandbyld fordi der ikke løb betændelse fra bihulen, men det var så fordi det var ophobet meget langsomt og havde lavet en prop af puds som havde lukket for udløbet til næseboret, hvilket bare har gjort smerten endnu større!) Såret 2½ mdr efter operationen:

Billede

Men men, i dag er der absolut intet at se, faktisk blev jeg i tvivl den anden dag da han skulle have raspet tænder om i hvilken side det var, at han havde fået en tand fjernet! Det var dyrlægen også, for hullet har lukket sig så meget, at han stort set ikke engang kunne få sin pegefinger derop. Der er ikke engang et ar efter det store snit på over 8 cm.

Det er nok, at få ordnet tænder hver 10-11 mdr og jeg kan intet mærke i ridningen. Vi skal bare holde den tand nedenunder godt nede, så den får en ordentlig tur når han får raspet tænder, så holder det altså næsten et år. Her lige op til eftersynet har han bøvlet lidt med de vitaminbolcher han får hver dag, men dyrlægen mente, at det nok mere var pga almindelige tandspidser. Intet alarmerende.

Taget 25/7 2010:

Billede

Jeg er bare så glad for, at min lille hest, som nu er blevet 7 år, er blevet fuldstændig rask efter sådan en omgang. Så til alle jer der skal igennem det her: der kan være en lykkelig slutning og endnu mere lykkelig hvis man har en sygeforsikring, for det blev ca. 22.000! Ej, det lyder helt sindssygt, men det er realiteten...

VH Anne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider