Her er vores historie og tandudtræk:
Jeg var igennem en lignende tur med min stakkels hest i december 08. Han lod sig ikke mærke med smerten hverken inden eller efter, men det skal man jo ikke altid tage for gode varer hos heste. Jeg er helt sikker på, at han må have haft enormt ondt især imens vi forsøgte at få bylden (og hævelsen) bekæmpet med pencillin, da en tandudmejsling jo ikke ligefrem er en rar omgang for en hest... Her ses han juleaftensdag, hvor han havde feber og hævelsen pludselig var enorm og dyrlægen var ude for første gang. Han er en rigtig hængemule her og faktisk den eneste gang inden operationen hvor han viser svaghedstegn... 
Men det gik hverken værre eller bedre, end at han i januar måtte indlægges på hestehospitalet på fyn for at komme i narkose og få den dumme tand ud. Da de så røngtenbillederne troede de først at det var cancer, fordi det var over alt! Nej hvor var det grimt at overlade sin hest der og så bare vente hele dagen på at de ringede med nyt! Men det gik godt... Han spiste allerede dagen efter, for de får jo heldigvis en masse smertestillende. her er han dagen efter operationen:
De var så inde igen et par dage efter for at fjerne nogle stykker tand som de ikke fik ud første gang. (Det er vist noget med blødninger under operationen, så det er ofte en nødvendighed.) Dér havde han det skidt bagefter! Men han var på fold stort set hver dag derovre, det bad jeg om i det omfang det overhovedet kunne forsvares i hans tilstand. jeg har altid ment, at det måtte være en vigtig del af at blive rask at man giver hesten frisk luft og mulighed for motion.
Efter 14 dage var han hjemme igen og jeg skulle så selv skylle såret med saltvand i en kanyle (uden nål), men der gik ikk 1 uge før det stort set var lukket:
Dyrlægen derovre sagde, at han nok altid ville have en rimelig stor bule fordi infektionen havde siddet der længe (min dyrlæge troede i starten ikke at det var en tandbyld fordi der ikke løb betændelse fra bihulen, men det var så fordi det var ophobet meget langsomt og havde lavet en prop af puds som havde lukket for udløbet til næseboret, hvilket bare har gjort smerten endnu større!) Såret 2½ mdr efter operationen:
Men men, i dag er der absolut intet at se, faktisk blev jeg i tvivl den anden dag da han skulle have raspet tænder om i hvilken side det var, at han havde fået en tand fjernet! Det var dyrlægen også, for hullet har lukket sig så meget, at han stort set ikke engang kunne få sin pegefinger derop. Der er ikke engang et ar efter det store snit på over 8 cm.
Det er nok, at få ordnet tænder hver 10-11 mdr og jeg kan intet mærke i ridningen. Vi skal bare holde den tand nedenunder godt nede, så den får en ordentlig tur når han får raspet tænder, så holder det altså næsten et år. Her lige op til eftersynet har han bøvlet lidt med de vitaminbolcher han får hver dag, men dyrlægen mente, at det nok mere var pga almindelige tandspidser. Intet alarmerende.
Taget 25/7 2010:
Jeg er bare så glad for, at min lille hest, som nu er blevet 7 år, er blevet fuldstændig rask efter sådan en omgang. Så til alle jer der skal igennem det her: der kan være en lykkelig slutning og endnu mere lykkelig hvis man har en sygeforsikring, for det blev ca. 22.000! Ej, det lyder helt sindssygt, men det er realiteten...
VH Anne.