|
|
| Mavesår og fodring |
|
|
Jeg har muligvis en hest med mavesår. Så snart sneen er ved at være væk skal han til dyrlæge og have lavet en gastroskopi for at få tjekket mavesækken. Men jeg er begyndt at forberede mig på at han skal fodres anerledes. Hesten er en 14 (snart 15 ) årig vallak som går S-dressur. Han vejer vel omkring de 500 kg. Han står pt. på spåner og har derfor ikke adgang til halm - hvilket vist skulle være udmærket til en evt. mavesårs-hest. Han får daglig: 300 gram roepiller - tørvægt 200 gram Salvana Hestemineral 300 gram Salvana Farvorit S 700 gram Green Power Alfalfa (lucerne med olie) eller Green Power O-grass (hø med olie)* 6-10 kg. hø daglig - der er næsten altid hø i boksen. Derudover får han nogle tilskud af elektrolytter, biotin og e-amino. * Grunden til at jeg skifter mellem o-grass og alfalfa er at det er ikke er altid de har det hjemme, hvor jeg køber foder, og vil ikke give ham det almindelige lucerne fra green power da det er fyldt med melasse. Ulempen ved lucerne er så at det smuldrer en del, og det fine smuldr der ligger tilbage i krybben gider han forståelig nok ikke at spise. Så overvejer kun at give ham o-grass, men hvilke gode egenskaber har lucernen i forhold til høet? Er det ikke en meget fornuftig foderplan? Er der noget ved den jeg kan lave om og gøre bedre? Han har tidligere fået mash fra hippolyt og senere skiftede jeg det ud med alm. hvedeklid. Men læste mig frem til at det var fyldt med stivelse. så det er jeg gået helt fra igen. Læste lige i en anden tråd at man ikke må opbløde alm. roepiller i varmt vand for at gøre udblødningsprocessen hurtigere, da man så mister fibre og andre vigtige ting - er der hold i det? Men er det noget jeg bør tage højde for ud over det mht fodring? Han står i en hjørneboks, så han har kun en sidekammerat, hvilket er rigtig godt. Han bliver meget stresset hvis der står for mange heste omkring ham, der kan stresse ham. Ved der sidder en masse kloge mennesker derude, så håber i vil bruge lidt tid på at hjælpe mig på vej  Er der nogen der kan linke til den hjemmeside, hvor der står en masse om mavesår? Tror brugeren hedder noget med miki herinde? På forhånd tak og glædelig jul 
Med venlig hilsen Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv sikke |
|
|
da noget, Anne  Der kan være flere grunde (mest stress eller foder) til mavesår, og så vidt jeg ved har det lidt at gøre med, hvor såret befinder sig. Men det kan du jo spørge dyrlægen om  Fodringen ser ikke så tosset ud, men der står ikke, hvor ofte han fodres Det kan godt betyde rigtig meget, for hestens ganske lille mavesæk bør ikke udspiles af større fodermængder. Grandi fik mavesår, da han havde fået en kur med tetracyklin Han fik Gastrogard (læs produktresume her: 74.125.77.132/search?q=cache: MObctSR3gGUJ:www.produktresume.dk/ docushare/dsweb/Get/Document-19968/ Gastrogard,%2Boral%2Bp...rocent.doc+ Gastrogard&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk ) Og derefter fik han Proneutrin. Det gik ret hurtigt over Men hans mavesår var jo så også forårsaget af en bivirkning ved en anden kur. Freja (som blev aflivet i foråret) var også en boksstresser. Vi satte plader op mellem boksene. Ikke hele vejen, men sådan at de ikke kunne se hinanden spise Det hjalp faktisk noget Men de kan også tage stress fra fold eller træning med ind i boksen. Freja var dårligere i benene (end vi troede, fordi hun ikke var halt). Hendes niveau af stress hang meget sammen med hendes smerter ved brug, kan vi se bagefter. Sådan noget er jo svært at vide, da de jo ikke kan fortælle os det, men hesten kan altså også stresse i boksen over ubehag i træningen  God bedring med ham 
fra NinA
Ridestøvler sælges - klik her 
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  Mine mål ca.: FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
NinA: Ja det er lidt træls med ham. Men så nu skal det undersøges i bund med ham. Så jeg kan sikre mig at han intet fejler. Han bliver fodret 3 gange daglig med krybbefoder og 2-3 gange med grovfoder. Det er helt rigtig det med træningen. Ved ikke om han stresser under træningen. Men har dog det indtryk at han nyder at blive trænet. Men siger jeg mest ud fra, at han vrinsker altid efter mig dagen efter træning, og aldrig dagen efter en fridag... og det synes jeg er lidt pudsigt... Men har også læst at de kan spænde under træningen pga. mavesåret, da samlende øvelser kan få mavesyren til at løbe op i spiserøret, og det er jo i sig selv ikke rart. Så håber jeg, at jeg får et svar der kan hjælpe mig, når en gang sneen gider forsvinde, så jeg kan komme afsted med ham. Lige lidt tillægsspørgsmål: Hvordan er det med æbler og gulerødder? Mener at æbler ikke er så godt, da der er meget syre i. Men hvad med gulerødder? Er de OK for et evt. mavesår?
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor |
|
|
er halm ikke godt når hesten har mavesår? Jeg mener at de forsøg der er foretaget på peger at fodring udelukkende med halm som grovfoder er skidt, men jeg mener ikke at adgang til halm er dårligt (tværtimod). Noget som er godt for tarmfloraen er mange typer grovfoder, dvs at du gerne kunne give wrap, udover det hø han får. Hvad får han på folden at spise og hvor længe går han ude? Træning bør foregår når han har noget i maven og gerne efter en portion grovfoder da det kan lægge en "måtte" nede i maven overpå væsken. Prøv at veje dit hø og se hvor meget han helt præcist spiser, måske spiser han ikke nok? Mht. fodring kan du fjerne din favorit S da den indeholder ret meget stivelse. Istedet kan du give 1 dl olie i hans foder. Jeg går ud fra at en er dækket med vitaminer og mineraler i salvana hestemineral?
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
jannej: Det med grovfoder før træning vil jeg i hvert fald huske. Han går ikke så meget ude, da der er maxtid på en time på foldene på rideskolen - desværre. Til gengæld er der græs. Ved godt det er et stort minus... prøver også at finde en løsning, så han kan komme noget mere ud. Mht. farvorit S sorterer han der faktisk fra, og i følge foderprogrammet er han dækket ind med energi uden farvorit S, så det vil jeg da bare tage fra ham. Er en smule bange for at han får for løs mave af olien. Men hvilken vil du foreslå, hvis det er? Men ja han burde være dækket ind med hestemineral  Tak for råd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En smule grov- |
|
|
foder før træning  Halm har ikke denne virkning, det bør være hø, har jeg læst. Ja, stivelse bør helt undgås. Den korte foldtid kan betyde rigtig meget for stressudviling af mavesår  Det skriver Nanna Luthersson i Den store Foderbog. Hvordan kan det være, der ligger lucernesmuler tilbage i krybben, når du giver ham roepiller? Bliver det ikke vådt det hele og blandet sammen? Du kunne prøve at ringe til Nanna Luthersson og konsultere hende ang. fodring og behandling Hun er dyrlæge og har lavet et videnskabeligt forsøg med netop mavesår 
fra NinA
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  Mine mål ca.: FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor halm |
|
|
hvorfor har halm ikke denne virkning i maven? Både hø og halm fordøjes jo primært i stortarmen, altså efter maven. Halm er jo næsten ufordøjeligt pga det store indhold af lignin, men lige i forhold til at lave "måtte" i maven, tror jeg alt grovfoder har en positiv effekt. Fold tid kan spille en stor rolle og det er godt at du prøver på at gøre noget. En hest er jo bygget til bevægelse og desto mere stille de står, desto mere uro får man også lavet i dens krop.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere foldtid |
|
|
Jeg tror du ville vinde meget hvis du fandt et sted med mere foldtid - mavesår, stress og meget lidt foldtid hænger sammen. tænk vis det var dig der skulle stå i en boks i så mange timer uden mulighed for at komme ud og få frisk luft og røre sig - det er næsten ikke til at holde ud at tænke på. find dig et nyt sted hurtigst muligt - indtil da skal du droppe alt fuldfoder - kun give wrap/hø og vitaminer og mineraler - du skal give mere end rigeligt wrap/hø min 10 kg. per dag - en tommelfinger regl - der skal helt ligge lidt tilbage i bokse når du giver en ny portion, så har hesten nok. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foldtid |
|
|
Nu får jeg ham lige tjekket hos dyrlægen inden jeg maler fanden på væggen, og taler med ham om, hvad der skal ske når vi har en diagnose. Men han skal helt sikkert have noget grovfoder inden jeg skal træne. Og skal også være mere obs på at han skal have stråfoder i boksen 24-7. Med hensyn til fold, er det sjældent han gider gå derude i længere tid. Uanset om der er græs, andre heste etc. Hvis han ved han skal ind til hø i boksen, så vil han helst det... Så tror det er fint med det foldtid der er... gider jo heller ikke han stresser foran ledet fordi han vil ind... Så er jeg vel lige vidt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget kunne tyde på |
|
|
at din hest har brug for mere hø, hvis den hellere vil ind til høet end være på fold. Det er desuden min erfaring at heste skal have en fast flok at gå sammen med, så det er trygt og roligt i flokken. Det er altså ikke godt at lukke en hest på fold alene nogle gange og så sammen med forskellige heste andre gange. (Man sender jo heller ikke sit barn i en forskellig børnehave hver dag..) Det er altså vigtigt at heste har et liv sammen med andre heste, for at den trives. Så jeg tror at Jette-Stald Møllegården har helt ret i at det med folden er en vigtig del af løsningen.. Selvom det kan være svært at løse når man har hesten opstaldet ude...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foldtid... |
|
|
Jeg er fuldstændig enig med Jette! Mere foldtid, er påkrævet - mavesår eller ej! Længere oppe i tråden, nævnes dyrlæge Nanna Luthersson, der er en af de førende dyrlæger herhjemme, indenfor mavesårsheste. Én af konklusionerne var, at netop "rideskole heste" var de heste, hvor forekomsten af mavesår var på sit højeste, hvilket bl.a. skyldes: - Fodring med for lidt kvalitets stråfoder (hø/wrap) - Fodring med for meget stivelse - Alt for lidt foldtid Summer summarum - Det er muligt, at din hest endnu ikke har udviklet mavesår, - men den er i høj grad disponeret for det! Jeg har selv en trakehener vallak på 17 år, hvilken jeg købte som 2 års. Havde jeg vidst, hvad jeg ved i dag, - ja så var min dejlige vallak måske ikke krybbebider, hvilket jo kan være "en side gevinst" til mavesår. Han er også mere eller mindre "opvokset" på steder, hvor der var rift om pladserne på foldene, så jeg er da ikke et sekund i tvivl om, hvad der udløste hans "uheldige" vane! Stakkkels hest! - Og dette selvom, at han altid har fået rigelige mængder hø. Er der iøvrigt hø/wrap på foldene? - ellers er dette jo nok en væsentlig årsag til, at din kære mule hellere vil ind i sin lune boks igen 
Med venlig hilsen Lone...
Stald Julshede...
Stifter af facebook gruppen:
Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
selv haft mavesårs hest. Han fik equine sensitive fra brogaarden(lavt stivelses indhold) sammen med lucerne og ad libitum hø eller wrap, de skal have en masse hø eller wrap for at holde mavesyren nede, hvis ikke ad libitum så mindst hver 4-6time længere må der ikke gå imellem de får hø/wrap... (han fik en periode også kun vitaminer sammen med lucerene for helt at undgå stivelse) Det er godt den står på spåner for de må ikke æde halm, men det er bare meget vigtigt den får meget hø/wrap. 6-10kg er for lidt hvis du spørger mig, min 500kg´s hest fik op til 15-20kg dagligt (ikke alt blev spist men så vidste jeg han fik tilbudt nok) Hvidløg er "forbudt" til mavesårs heste det gør det hele meget værre... Hvis det er mavesår skal den i en periode have gastrolar som er mavesårs medicin. Efterfølgende kan det være en fordel at give gastrogard fra bluehorse i foderet, det købes i en stor spand i de fleste foder/udstyrs butikker... Pronutrin er også godt (hvis hesten gider spise det - min nægtede at spise det) det købes hos dyrlægen. Så mange timers fold tid som muligt er rigtig godt og hø/wrap med ud hvis ikke der er græs på folden (det er jo de færreste vinterfolde der er græs på) De kan sagtens få et godt langt liv med stævner mv når de har mavesår bare de fodres ordentligt  held og lykke med den.
Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk
Team Præstemarkgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår.. |
|
|
Ja, mavesår kender vi allesammen i staldene, tæt på da. Hvis vi lægger mærke til symptomerne. Det er jo også en ""ny"" ting at være obs på, ikke alle der er det. · 60% af alle føl har mavesår i de første 3-5 måneder efter fødslen. · 90% af alle præstationsheste har mavesår · 60% af heste i træning har mavesår. · 35% af alle hobby heste har mavesår. Egusin - stressmave. ( solanum ) · Forebygger mod stressmave · Beskytter mavens slimhinder. · Modvirker for kraftig mavesyre. · Danner beskyttende gel i maven. Præstationsheste og heste i træning holdes oftest på stald og må nødvendigvis indtage kraftfoder for at få tilstrækkeligt med energi og protein. En sådan stivelses rig kraftfoderfodring med et lavt fiberindhold fremmer forekomsten af mavesår, idet der dannes store mængder overskydende mavesyre, der efter kort tid angriber mavesækkens slimhinder og epithelvæv. Her et "all round middel" fra solanum, http://www.rheumacure.com/dyr.htm Solanum Colon Aid består af loppefrøskaller, bukkehornsfrø, MSM (methylsulfonylmethan), tørret kartoffelekstrakt, druesukker, Bio-Mos og probiotika. Kartoffelekstrakt er Rheumacure's unikke produkt. Ekstrakten produceres i Danmark ved en speciel proces, der sikrer at de gunstige stoffer som alkaloider, polyphenoler og aminosyrer bevares, samtidig med at hovedparten af stivelsen fjernes. Kartoffelekstrakten reducerer syreoverskud og har en generel udrensende effekt.
Bukkehornsfrø (Trigonella foenum-graecum) indeholder omkring 25 % slimstoffer, steroidsaponiner og glycosider. Bukkehornsfrø forbedrer tarmens evne til at optage de aktive stoffer og sørger generelt for en god tarmfunktion. Heste kan godt lide den karakteristiske lugt og smag af bukkehornsfrø.
Loppefrøskaller (Plantago Psyllium) indeholder ca. 80 % slimstoffer og danner derfor en tyk gele i hestens tarm. Denne gele smører hestens tarm og normaliserer afføringens konsistens.
Her er dit værn mod vold Her er dit sværd Troen på livet vort Menneskets værd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
Min Hoppe havde for nogle år siden mavesår, her er nogle punkter der hjalp - vi har ikke mærket tl det siden. - Masser af hø, også lige inden ridning.
- Sørg for at den får rigeligt vand, hæng gerne en spand op.
- Små mængder kornprodukter.
- Foldtid og en hverdag uden stress.
- Og hvis den har mavesår kan jeg anbefale dette produkt, det virker! Held og lykke

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak |
|
|
Tusind tak for alle jeres råd! Rigtig dejlig med nogle links, så jeg kan lære noget mere om det! Der er helt sikkert stof til eftertanke! Kom gerne med flere råd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nanna Luthersson |
|
|
Holme: Tusind tak for dit gode link Det var rigtig oplysende  Han bliver pt. fodret med krybbefoder 3 gange dagligt: Kl. 7:00, Kl. 13:00 og Kl. 20:00. Derudover får han hø om morgenen sammen med foder, jeg giver ham selv omkring middag og han får igen efter aftensfodringen. Men skal se om han kan få noget oftere. Umiddelbart lader det til at hans foderplan er OK - bortset fra Farvorit S. Det vil udlade fremover. Har ikke i sinde at lave hans foderplan om i fremtiden. Hvis han kan fungere på hestemineral, roepiller og lucerne/grass er der ingen grund til at købe noget andet. Og så skal han bare have så meget hø som muligt. Vil helst ikke give ham wrap, da han ofte reagerer på det med løs mave. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne hvor meget |
|
|
wrap har den fået førhen? Ofte er det mangel på tørstof der giver løs mave ved fodring med wrap, så man skal sikre at de i alt får 1 kg tørstof pr. 100 kg hest. I meget wrap er tørstof % jo på 70 % og giver man så kun 1 kg pr 100 kg hest, så vil den få dårlig mave pga mangel på tørstof. Bare til oplysning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123455 |
|
|
Min mavesårs kandidat er holdt væsentligt op med at væve efter vi ændrede to ting, en dobbelt boks så han har god plads og skift til spillers cool mix, dette opbløder jeg i vand et par timer før måltiderne ligesom roepiller... derudover får han gastrolar fra bluehors 2 gange dagl i perioder... Han var top stresset og vævede max i boksen, jernede rundt på folden og var i det hele taget et nervevrag under rytter før. Han foretrækker iøvrigt ikke så meget fold, da det stresser ham yderligere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge |
|
|
Så er der bestilt tid hos dyrlægen. Monark bliver kørt derned i aften, da han skal faste i 16 timer, inden de kan foretage et gastroskopi. Og Nanna Luthersson er kontaktet. Hun havde pt. intet at sige til hans foderplan, men bad mig kontakte hende, når gastroskopien er foretaget, så vil hun gøre hvad hun kan for at hjælpe mig igen  Så nu glæder jeg mig bare til i morgen eftermiddag, så jeg kan få svar på om den lille hest fejler noget. Synes desværre hans tilstand er forværret, da han i går var super stresset over de andre heste i hallen, havde tynd tynd tynd mave under ridningen. Red ham på ingen måde hårdt, forsøgte bare at ride ham lang og dyb og få ham til at slappe af - ingen samling overhovedet! I boksen var han sig selv sådan temperamentsmæssing: ganske rolig og afslappet som sædvanlig, og en hel normal afførring - konsistensmæssigt, dog lugtede det ret surt det der kom fra ham - hvilket vel godt kan være mavesyren? Han ville dog ikke spise sit krybbefoder, men spiste rimelig godt at høet. Her til morgen var krybben heldigvis tom og han virkede - som i går - dejlig tilfreds i sin boks. Så nu håber jeg på at få et brugbart svar...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen mavesår |
|
|
Monark har heldigvis ingen mavesår! Har været ved dyrlæge med ham idag og få hans mavesæk undersøgt, og den så rigtig rigtig fin ud! Ingen tegn på irritation overhovedet  Til gengæld havde han hul i den ene tand, som desværre er ved at sætte sig som tandrodsbetændelse, så han skal afsted til dyrlæge igen i næste uge og have tanden rykket ud Stakkels lille hest. Men dejligt at have fået svar på hvad han fejlede... Så nu er jeg bare spændt på, hvor lang tid der går før han igen kan rides og han igen kan spise normalt efter sådan en omgang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var godt... |
|
|
..... mavsen var som den skulle være.  Men du må da meget gerne opdatere omkring tanden - det vil da være lidt spændende at høre om det er den der har generet ham sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja er lidt spændt |
|
|
Ja er lidt spændt på, hvor meget den har generet ham. Han plejer at have en ret høj smerteterskel. Men han reagerede noget voldsom, da dyrlægen rodede i den tand, så tror han har rigtig rigtig ondt. Han vil ikke rigtig spise sit krybbefoder, som består af roepiller, salvana hestemineral og lucerne. Vi (dyrlægerne og jeg) at det er fordi foderet klumper sammen i tanden og derfor gør voldsom ondt... har forsøgt med hans yndlingsmad: Irish Mash og det spiser han rimelig godt... men han går ikke direkte i det, med samme iver som sædvanlig. Så er der nogen der har gode råd til foder til en hest med tandpine, er jeg meget modtagelig  Han spiser dog sit hø med stor appetit... så han står ikke helt uden mad...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det |
|
|
godt, det ikke er mavesår  Men det er synd for ham med den tand  Tandpine er slemt! Kan du få ham til at spise lucerne uden andet i, evt. med olie og pulveriserede vitaminer ud over. Så skulle det jo egentlig være nok sammen med høet. Du kan vel alligevel ikke ride rigtigt med den tand? Tilstrækkelige mængder hø bør jo være nok som vedligehold - i hvertfald for en overgangsperiode. Du skal nu 'bare' have hans tænder set efter oftere fremover, fordi der ikke er nogen tand til at slide den modstående tand ned med - ellers behøver det ikke at betyde noget, så vidt jeg ved. Nadi brækkede kæben og har skævt bid og mangler vist også en tand - men det giver endnu ikke nogen problemer her 4 år efter 
fra NinA
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning |
|
|
NinA: Hmm han er ikke så glad for at æde lucerne heller Hvor får man vitaminer i pulverform? Hvilke mærker er der? Ja er godt klar over at dyrlægen skal ud noget oftere nu pga. "makkertanden". Nej kan ikke ride ham... han stresser helt og tygger på bidet, så han har rigtig ondt den stakkel...men godt at høre at det ikke bør give problemer som ridehest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med |
|
|
at tage noget TravoE eller lign. og pulverisere det? Man må jo kunne mase det  Men hvis han ikke vil æde lucerne, så tror jeg bare du skal lade være med at give ham andet end hø - hvis han har en saltsten, og han hele tiden har hø, han kan æde af. Tænk på heste, der går på sommergræs  Hvis du gerne vil holde lidt træning i ham, kan du longere ham i grime, hvis ikke det også generer ham. Det gør jeg med Gloria for tiden, fordi hun har haft tynd mave, og det gjorde ondt på hende, når jeg spændte gjorden  Hun 'har noget' med biddet, så longering i grime er godt for hende, og man får arbejdet rigtig godt med hestens overlinie på den måde  Jeg rider jo hos Kirsten Hansen, så jeg bruger (så godt jeg nu kan ) hendes måde at longere på 
fra NinA
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer/mineraler |
|
|
på pulverform - 'Havens' har et produkt, der hedder urte-vitamin-mineral. Jeg bruger det, og er meget tilfreds med det! Havens hjemmeside har en forhandlerliste. God bedring med problemet! Cirkelinemus .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer |
|
|
Mon ikke han klarer en uge eller mere uden vitaminer. Det ville jeg slet ikke bekymre mig om. Havens Urtemineral som Cirkelinemus foreslår kan jeg ikke anbefale. Af mine 4 heste, var der kun en, der ville æde det. Den ene spiste det de første par dage, hvor jeg kun gav en smule. Han er så også ret kræsen mht vitaminer . Hans mor gik også ret hurtigt fra foderet, og gamle Franciska, der ellers er altædende og evigt sulten, begyndte efter nogle uger også at lade roepillerne ligge, hvis der var Havens i. Kun ekstremt madglade Sille spiste det uden problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irish mash |
|
|
Jeg har købt irish mash til ham og bløder hans vitaminer op i det, så glider det hele ned  NinA: Jeg tror desværre ikke jeg kan longere ham heller. Han synes i hvert fald det er ret ubehageligt at blive redet i højere gear end skridt. Har ham på skridtbånd, det virker han ret tilpas med og så går han på fold, så meget som det nu er muligt på en rideskole. Men måske jeg kan longere ham lidt efter han har fået tanden rykket ud? Kunne jeg jo evt. forsøge mig med og selvfølgelig spørge dyrlægen til råds.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det tror jeg |
|
|
at jeg ville prøve. Du kan jo også gå/løbe med ham, men der kan du jo ikke rigtig se, hvordan han bruger kroppen. Det prøvede jeg nemlig med Gloria, men først da jeg begyndte at longere, kunne jeg se, sådan mere nøjagtig, hvor meget jeg kunne drive, uden at overdrive - om jeg så må sige  Jeg har aldrig før været den store longør, for jeg har altid syntes, at hvorfor longere, når man kan sidde deroppe? Men nu er jeg blevet lidt grebet af det. Det er jo sjovt at lære noget nyt 
fra NinA
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| longere |
|
|
Grunden til at jeg kun tror at skridtbånd, trækketure og fold dur til ham pt er at han virker til at have ondt, når han skal trave. Det lyder måske tosset, men tanden er jo betændt, så det gør nok pænt ondt i forvejen og når han så skal trave og galopere tror jeg det gør smerten værre Men tror helt sikkert jeg skal prøve noget longearbejde, når tanden er væk og han så småt er klar til at komme i gang igen... Har du nogle links til noget læsestof ang. korrekt longering uden hjælpetøjler og bid? Og godt nytår NinA 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også til dig |
|
|
Godt nytår!  Jo, hvis jeg var dig, ville jeg bruge de 50-60 kr, det koster at have en måneds abbonnement på epona.tv. Der kan du se longeringsvideoerne med Kirsten Hansen + så meget andet  Hestene der longeres er på begynderstadiet, men selve metoden er jo den samme. Hesten skal trænes, så den sporer lige, takter rent og bruger sig over ryggen og samtidig er løsgjort  Det er virkelig god basistræning af hesten, og så elsker de fleste heste det Måske fordi man ikke forstyrrer deres naturlige bevægelsesmønster og ikke herser med dem? Det er 'longøren', det er svært for  Derfor kan det være en god idé at se (og høre) på, hvad Kirsten laver  I dag fik jeg undervisning af Kirsten i metoden Jeg har aldrig longeret ret meget, for jeg har altid tænkt, at det da var smartere at sidde ned oven på hesten. Men der er jo altså situationer, hvor longering er smart nok 
fra NinA
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Video igen |
|
|
Nu har lige set video 3 og 4 igen, tror jeg fangede lidt mere denne gang, bliver godt at komme ud og prøve det i praksis  Hvis du har flere videoer og artikler på epona, der kunne være godt for en moderne dressurrytter som mig, siger du endelig bare til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe - ja, der |
|
|
er jo efterhånden rigtig meget at vælge imellem  Men se alle dem med Kirsten Hansen, for de er gode Jeg er ikke helt så vild med Philippe Karl og Anders Chortsen - ikke at jeg synes det er dårligt, men jeg synes ikke hestene kommer til at gå helt godt over ryggen. Jeg kan ikke rigtig få Kirsten til at udtale sig om det, måske fordi de også er på epona Så det er min helt egen mening  Så er der en(to?) på det faneblad, der hedder reportage, med Ute Lehman. Hun er god  Den 25-06-2008 er der på det faneblad, der hedder Træning, en, der hedder: Hvorfor nakken højest og næsen foran lod, epona.tv/dk/traening/film/webtv/ hvorfor-nakken-hoejest-og-naesen- foran-lod/ ?user_epona_pi1[backPi...91f376d8b0 Ja, der er flere gode med Heuschmann  Så er der nogle stykker på det faneblad, der hedder sundhed, hvor dyrlæge Marianne Dahl Jensen fortæller om hestens muskulering, og hvordan man på den kan se, hvordan hesten trænes Her: epona.tv/dk/sundhed/film/webtv/ muskuleringen-afsloerer-din- traening-del-1-hals-og-ryg/ ?user_epona_pi1[backPi...ec5c81c1dc Men der er rigtig mange gode både artikler og videoindslag - og så en hel masse, som jeg ikke rigtig gider dyrke  Nå, ja - der er også en rigtig god lille en om paradetrav, hvofor det er forkert i henhold til fordringerne. Nå ja, på Træning er der den 24-01-2008 en der hedder: Når forkert ridning føles rigtig. Den er også interessant  Og så er der den med de to grå heste, der viser piaf eller passage på en mere og en mindre korrekt måde. OM det er det ene eller det andet, kan jeg ikke huske, men det er nok også på træning. Den er virkelig god 
fra NinA
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God fornøjelse |
|
|
Jeg synes også der er mange spændende under reportager - det er meget blandet emner og dybdegående artikler og indslag. Meget blandet og rigtig spændende  Og det er vigtigt at være opmærksom på at der findes både videoer OG artikler. Der er f.eks. en spændende laaaang artikel om den halve parades historie. Der er to faneblade ved siden af hinanden for oven  Jeg synes også der er meget at hente under fanebladet sundhed - om bekæmpelse af muk, en MASSE om sadler, sygedomm af forskellig art osv.
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular
Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
Godmorgen allesammen Jeg har tidligere skrevet til jer ang. mavesår, da min hest har haft det, men der var så lidt stivelse og ingen i havre i det jeg fodrede med i forvejen i forhold til hvad f.eks Brogården anbefalede, så der var ingen grund til at skifte foder! Jeg trappede istedet lidt ned på det til ca 1 kg. og gav lidt ekstra vitaminer v siden af og så får hun ca 10 kg. hø og 6 kg wrap. Men-men nu gider hun ikke spise op, så måtte jo finde noget andet, har derfor støvsuget hvad der er på markedet og må indrømme jeg er overrasket, især over Brogaarden der selv har udgivet en foderbog, der anbefaler en müsli med havreklid og en stivelses% på 20? Dette går igen v stort set alle, Havens Havrefri, Pavo mm, der reklamerer med lavt stivelsesindhold. Et stivelsesindhold på 20 er der i både Spillers og Hippolyts "basis-müsli"? Nå men fandt en müsli, som de kun skal have ca 1 kg. om dagen af for at være dækket ind og med masser af vitaminer, urter mm og ikke mindst en stivelses % på kun 3,6 %, det er Hippolyts Equigard, så nu håber jeg dælme tøsedyret kan li den, for den koster ca det dobbelte af hvad den anden kostede, men burde jo være en del bedre med alt det der er i og med den lave stivelses% ;o) Go weekend Søs P.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
Anne, hvordan går det så med hesten nu, efter tanden er kommet ud?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Monark |
|
|
Det går rigtig godt  Han spiser med den største appetit og er i rigtig godt humør. Tror han ser frem til at komme rigtig i gang igen på torsdag. Pt. går han på skridtbånd hver dag. Tak fordi du spurgte 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|