|
|
| Antal heste pr hektar |
|
|
Jeg tror nok jeg har spurgt om det før for et stykke tid siden, men kan ikke finde den evt. tråd, så nu spørger jeg (igen): hvor mange heste er det "ok" at have når man har 1 hektar til rådighed? I princippet kunne der stå rigtig mange heste med kravet om min. 800 kvm til 4 heste og så 200 kvm oveni pr ekstra hest. Det er så nok liiiiige i overkanten eftersom det efter min hovedregning ville blive omkring 50 heste! Vi har umiddelbart snakket om 2-3 heste udover den jeg har i forvejen, men kommer det meget an på størrelsen af hestene eller er det mere hvad ens egen samvittighed tillader? Bliver vores hestehold som vi har snakket om vil det bestå af en fjordhest, en pony til min datter/døtre, en jyde til kæresten og måske en til ridehest til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kravene |
|
|
50 kommer der aldrig til at gå for de er også regler for hvor store floke hestene må gå i. Hvis vi taler 1Ha dvs 10.000 m2 kan du godt lukke de heste du nævner derud, men der vil ikke være noget græs, det vil være en nedbidt fold/jord fold. Selv havde jeg en fold af denne str hvor jeg boede før til 3 DVére og den var nedbidt året rundt for den var ikke stor nok til opddeling. Som stævnerytter var det ok for mig, dvs dyrene kom ud og fik motion, men spiste sig ikke fede i græs, og gik aldrig på døgnfold. Så det er hvad ens samvittgihed tillader, loven bliver overholdt ved 4 heste på 1Ha NB husk hvis grunden er 1ha så er folden mindre for der går jord fra til bygninger, have etc. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| antal heste |
|
|
helt enig med Karina. Vil du gerne at der lidt græs især om sommeren så er det nok max 2 små ponyer.
Beklager taste og stavefejl
Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145 www.stenhedegard.dk
Sælges:
DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød) WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folden |
|
|
Vil du have græs nok til hestene hele året, så skal der være maks. 2 heste per HA. Men ifølge reglerne må du jo gerne have flere heste - det bliver dog så på jordfolde og ikke døgnfold om sommeren.
Rigtig glædelig jul og et godt nytår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en pr ha |
|
|
her har vi fire heste og en pony til 5,5 Ha og vi har græs året rundt og fin tilvækst af sommergræsset. Så jeg ville sige 1Ha= 1 hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah ... |
| Forfatter:  |
anjasm |
| Dato:  |
23-12-2009 08:48 |
|
Hvis det var min hektar, ville jeg dele stykket op i 2 folde af 1 tønder land hver (1 tdr. land er ca. på størrelse med en fodboldbane, det synes jeg godt man kan forsvare at lade 4 heste gå på ... men smag og behag, selvfølgelig.), på den måde kan du strække græsset længere og fjordhesten og ponyen tåler nok alligevel ikke for meget græs alligevel, så det tror jeg godt kan gå. Jeg tror jeg har ca. 2 hektarer til 5 heste og ponyer som er delt i 3 folde, 1 fold til vinter brug og efterfølgende skrumpefold om sommeren til de der måtte trænge . Og 2 folde jeg skifter med sommeren igennem. Mine går ikke længe på døgnfold da de går stævne, men der er fint nok græs til dem i den periode de så går på døgnfold. Man kan jo også fodre om sommeren, hvis de behøver ekstra hø eller kraftfoder .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en fold på ca. 1 hektar til mine to hopper (begge arabere). På folden er der græs året rundt - faktisk for meget græs om sommeren. Men tilpas med græs om vinteren til at de ikke behøver hø på folden. Så 1 hektar til to heste eller måske tre mindre ponyer.
Sascha
Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:
www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
3 folde på i alt 2 ha - der har jeg have 4 heste, det er fint! De sidste par år har jeg haft 2 heste og 1 pony, og de er drunket i græs om sommeren.. Jeg vil sige at du sagtens kan have 3 heste gående på 1 ha - men du skal være obmærksom på at du nok skal fodre hestene ved siden af om sommeren! vi har så yderligere 4 ha udlagt i græs til hø/wrap.. men der går hestene ikke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god sommer græs |
|
|
vil man gerne have hestene længe på sommergræs/døgnfold, så gælder der her i området max 1 hest pr HA (set over et helt år) MEN, jord typen spiller jo meget ind, samt hvor meget man gøder.
Sælges:
DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød) WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridehesten |
| Forfatter:  |
Lese523 |
| Dato:  |
23-12-2009 12:48 |
|
har engang haft en artikel om hvor meget jord man skal bruge. Der sagde eksperten: 1 Ha til den 1. hest, og 0,5 Ha til hver af de følgende heste. Dvs 2 heste = 1,5 Ha, 3 heste = 2,0 Ha osv. Mener at den udregning er baseret på at der også er jord til egen produktion af hø. Og så skal det nok også tages i betragtnig at heste( er ca DV størrelse) så der kan jo være variationer alt efter type og brug.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folde.. |
|
|
Der er desværre ikke mulighed for at leje mere jord end den ene hektar. Det er en hektar jord udover den grund vi har i forvejen så det bliver rent fold/e. Der er pt 2 mindre jordstykker hvor den ene er 800 kvm (+) og den anden er så lidt mindre, men der har vi så overvejet at kombinere de to så der er en ekstra fold til hypperne. Idéen er at dele jorden op så der bliver to folde på hektaren. Da kæresten endnu ikke er helt klar over om det er en hingst eller hoppe han vil have, skal vi jo samtidig have i tankerne at der nok skal laves en seperat fold hvis valget falder på en hingst for at undgå ups-føl. Men der kunne vi måske så bruge de to jordstykker til hingsten!? Og så vil der jo "kun" gå 2-3 ponyer/heste på hektaren. Det ville da være skønt med græsfolde der ikke kunne nå at blive bidt ned, men ved godt at chancen herfor ikke er så stor. Selvom hypperne ville have godt af døgnfold, ville det vel ikke skade at tage dem ind for natten? Er stor tilhænger af at de er ude så længe som muligt året rundt, men vil det have betydning for græsset at der er en pause om natten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forslag... |
|
|
Man siger som hovedregel to tønder land til den første hest og én til hver af de efterfølgende. Det er hvis der skal være døgngræs om sommeren, hvis de skal gå på det hele året, så anbefales det dobbelte areal. Det bedste I kan gøre, er nok at lave en jordfold, som måske kræves drænet på en eller anden måde, afhængig af hvor i landet det er, om der er ler eller sandjord. Så kan hestene gå dér om vinteren, og om sommeren kan de gå der om natten og gå på græsset i dagtimerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Makeeba |
|
|
Havde ikke lige tænkt på at gøre det sårn men det lyder som et godt alternativ istedet for boks om natten :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1 ha fold..... |
|
|
Jeg har 1 ha græsfold, og en jordfold/vinterfold på ca. 2500 kvm til 3 heste. Vi har meget god jord, og vi slår ikke selv hø/wrap. Mine heste går på døgnfold fra ca. april til september. Dvs de kan slet slet ikke klare at gå på døgn-græsfold, så det er græsfold noget af tiden, og jordfold med halm resten af tiden. Frøgræs gider de nemlig ikke at spise - og fede af græsset bliver de. Mine ridehest er ligefrem nød til at gå med mundkurv i perioder, hvor unghestene godt kan klare lang tid på græs, men ridehesten bliver fed, dvask og doven af græs. Græsfolden bliver om sommeren opdelt i 3 folde, hvor de går på skift, således at de ikke dødbider, men ej heller overæder græs. Efter hånden som sommeren går, og græsset bliver holdt nede, så "nedlægger" jeg de midlertidige hegn, så de ca i august får hele 1 ha fold at gå på. Jeg sørger altid for at have noget hø og halm, så de har noget at pille i på jordfolden. Jeg synes det fungerer fint - og jeg har ikke overvægtige eller forfangne hest  Men jeg ville godt have haft 1 tdl ekstra, som kunne bruges til vinterfold. Og når jeg skal omlægge græsfolden, så er jeg nødt til at sende hestene i byen en sommer. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| harmoni |
|
|
prøv ar søge efter harmoniregler på google, så kan du hente en helvedes lang formular, der fortæller om hvor mange dyreenheder du må have pr ha.
Hvad der ikk slår mig ihjel gør mig stærkere... - i lugten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foldstørrelse |
|
|
Jeg har alt 1,3 ha til hestene, heraf går der lidt til staldområde, men det er kun omkring 200 m2. Jeg har 2 DV hopper herpå, og der er fint med græs til dem hele sommerperioden, om vinteren er de henvist til en fold på godt ½ tdr. - her har de så istedet fri adgang til hø/wrap. For at holde dem med græs har jeg delt området op i 5 folde. 4 sommerfolde (april-november) og en vinterfold/skrumpefold om sommeren/gennemgangsfold.  Fold 1+2+7 er altid åbne så de kan komme i læ/skygge i/ved stalden. Det betyder at jeg nemt kan åbne en af de andre folde af gangen om sommeren  Et billede af vinterfolden, det er taget i januar måned så græsset er ved at være noget nedbidt, men det er trods alt ikke ren jordfold.  Jeg tror at det vigtigste man skal kigge på når man vurderer hvor mange heste man kan have gående er: - Skal der slåes hø/wrap?
- Hvilke typer heste?
- Er jorden selvdrænende?
- Hvor meget vil man gøde?
- Skal de gå på døgnfold i sommerperioden?
- Løsdrift eller alm. opstaldning?
Mine går i løsdrift hele året rundt, jeg slår ikke hø/wrap, jorden er sandjord = selvdrænende (har til dato ikke set mudder på folden), jeg har gødet en gang siden 2007 - og jeg har rigeligt med græs til de 2 jeg har. Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
- Skal der slåes hø/wrap? Nej
- Hvilke typer heste? Fjordhest, mindre pony, Jyde og evt en til ridehest
- Er jorden selvdrænende? Ja det mener jeg den er
- Hvor meget vil man gøde? Hvad menes der her? Hvis det er med henblik på at bruge møddingen, så har vi en aftale om afhentning af det i hus 1-2 gange om året alt efter behov.
- Skal de gå på døgnfold i sommerperioden? Ikke nødvendigvis
- Løsdrift eller alm. opstaldning? Alm. opstaldning
Vedr. harmonireglerne, fatter jeg minus! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Check regler hos din kommune |
|
|
Husk at checke hvilke regler der er for antal dyreenheder/HA på din ejendom i din kommune. 1 årshest under 300 kg = 4,9 DE (dyreenhed) (dvs. 4,9 hest under 300 kg = 1 DE) 1 årshest mellem 300-500 kg = 2,9 DE 1 årshest mellem 500-700 kg = 2,3 DE 1 årshest over 700 kg = 1,9 DE MVH Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årshest |
|
|
Hvad menes der helt konkret med det? Er det heste der går ude året rundt? Synes det er tung og svær læsning  Ikke så langt herfra hvor vi bor, er der en opstaldningstald hvor der er ret mange heste og der er ikke en hektar. Jeg har ikke talt efter men der går ca 20 heste. Hvad jeg har hørt så går staldejer meget op i at det lever op til lovkrav, men jeg tvivler på at dyreenheder har ret meget med sagen at gøre her, der er det nok mere efter at der må være 4 heste/800 kvm + 2oo kvm/hest ekstra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årshest |
|
|
Ja jeg forstår godt, at du synes det er svær læsning - ofte kan ikke en gang landboforeningen finde ud af det  Men en årshest svarer, så vidt jeg har fået oplyst til 1 hest i et år. Og det er vist uanset om den går ude 24 timer/døgnet eller 2 timer/døgnet. Her på ejendommen er der forskellige krav alt efter årstiden. Feks. må vi på noget af vores jord have 0,2 DE/Ha lige nu - dvs. at vores to haflingere (en plag og en 3,5 år = 0,2 DE (1/4,9 - for plagen) + 0,3 (1/2,3 for 3,5års) dvs 0,2 +0,3 = 0,5DE = de skal have 2,5 HA tilsammen i vinterperioden. Det er ikke logik men politik. Mange hilsner Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang gødskning |
|
|
Hvis I ønsker at bruge (heste)mødding, så skal det ploves ned straks efter udspredning (lov), dette gør jo så at der skal såes på ny og at marken jo selvsagt ikk ehar græs til afgræsninge i nogle måneder (alt efter årstiden der spredes på) Ved heste folde der ikke skal ploves kan man bruge svinegylle der bliver nedfældet, eller kunstgødning. En mark der bliver gødet hvert år, der vokser græsset bedre (hvis der da også kommer regn eller bliver vandet), end en græsmark der ikke får gødning regelmæssigt (som fx Trines)...
Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|