Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sår - Helingstid??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 19:31

Hej. måske jeg bare ikke er tålmodig nok eller bare er skrup bekymret.. ved det ikke.. men håber i har nogle erfaringer som kan hjælpe mig..


sagen er den at min vallak den 23/11 sparkede sig selv på folden, sikkert under leg. men han ramte sit ret store overben og fik lavet en ret stor skramme som dyrlægen vurderede skulle syes for at undgå inflamation i brusk og knoglen under.


det gik også fint og hesten fik skiftet bandage hver 2 dag og var bokshest ( + halhest) de næste 14 dage. jeg tog stingene efter 3 uger ca. såret var ikke helet ordentligt er stadig ret dybt og ser ud til at sidde en del kød om som ikke heler op (ikke dødkød), men dyrlægen mente at det skulle hele op indefra og fra kanten. bandagen kom nu af og hesten kom på sygefold, så såret kunne danne en ordentlig skorpe og dermed hele. men krikken laver et stunt og river det hele fra hinanden så dyrlægen kom en ny og har været i kontakt med dem igennem hele forløbet for at høre hvordan og hvorledes, men vi vaskede og kiggede så og hun sagde at det overordet så rigtig fint ud og at skrammen kun var i det øverste lag, han skal nu have sårsalve på samt et sterilt kompres med vetflet bandage over. udenpå det en blød gamache - dette skiftes hver dag til såret er helet op.. det er nu en lille uge siden og hesten har tonset rundt på folden idag, så ku se det havde blødt lidt, men kan også se at når jeg lukker lidt op i der hvor syningen har været er der 1,5 - 1cm hul ind i benet.. og det bekymrer mig lidt, måske det bare er der hvor det er ved at lukke til og såret skal jo lukkes indefra nu og så have ro..

men tager godtnok lang tid.. han havde et i hovedet som tog 14 dage og så kunne stingene tages, men de siger at hesteben er svære at hele op, hvad er jeres erfaringer???


han går pt alene på fold, men regner med at lukke en kammeret med ham i morgen og så ud med resten fra onsdag. den er stærkt understimuleret af at gå så meget alene og er synd, jeg må skridte på den og så småt sætte ham i arbejde igen mens det heler så længe det ser pænt ud og ikke danner arvæv osv. men dyret er så vild af ikke at have haft rytter på så længe, så er tungen lige i munden:(


men er vist ingen tvivl om at når den engang heler op får den gamache på det overben når han går på fold, det er ret udsat og uden ville det desværre nok ske igen..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sår.....
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 09:37

Prøv levertranssalve


Masser på & du vil hurtigt kunne se forskel.


Købes f.eks. på Apoteket.


www.medicteam.dk/ default2.asp?idprod=61&id2=med


Har for år tilbage, i forbindelse med en stor flænge i halsen på en hest, fået den anbefalet af dyrlæge.

Synes den virker rigtig godt - tørrer såret op & healer det.


Har brugt det til adskellige skader (bl.a. sammen med blå Biotex fyyyyy ), & ingen af skaderne, der er behandlet med en kombination af disse 2 produkter, kan idag ses - der er ikke engang ar.

Selv skader der nok burde have været syet kan ikke ses.


God bedring med mule.


Vil DU donere dit dækken til rideskole ponyer som trænger???

Send PB.


Ponyerne siger taaak til Anethe for ALLE de flotte ting <3<3<3<3


Flere der vil donere???


GOD JUL & GODT NYTÅR TIL JER ALLE



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 12:11

Har også hørt om levertranssalve, der skulle være effektivt. Jeg tænker dog også, når nu helingsprocessen tilsyneladende ikke rigtig skrider frem, at det kan være din hest måske mangerl vitaminer eller har brug for ekstra. Nogle vitaminer (mener det er a og c, men er slet ikke 100 % sikker) samt nogle mineraler har stor betydning for hestens evne til at hele, når den får sår. Mangler hesten disse vil helingen tage tid og være vanskellig. Så måske du skulle se på hestens fodring?

Det kan også være du skulle forsøge dig med nogle kosttilskud - fx hvidløg og/eller blandinger til at styrke hestens imunforsvar?


DEN NYE MODEL Wintec 2000 All round sælges! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 12:41

Jeg tror også, at jeg ville gennemgå foderplanen så jeg var helt sikker på, at hesten fik det den skulle bruge.


Derudover, så tager sådanne sår lang tid om at hele og især, hvis han bliver ved med at fjolle rundt og rive det lidt op igen.


For et par år siden sparkede en af mine hopper i hegnstråden og fik et temmeligt grimt sår på indersiden af hasen. Det kunne ikke syes da det jo sad i et bøjeligt led. Så hun fik boksro og måtte kun trækkes med 2 x dgl. Hun havde dog kun bandage på i en uge hvorefter det fik luft for at fremskynde helingen. Jeg tror det tog næsten 3 mdr. om at hele helt, da det netop lukker sammen indefra og fra kanterne.


Jeg smurte ikke med noget, da min dyrlæge mente det helst skulle have ro, jeg klippede kun pels væk fra kanterne så det ikke kom i såret.


Men det er vigtigt at dyrlægen kommer jævnligt og tilser det, men det kan jeg forstå at din også gør :)


Pøj pøj.



0
0
Svar på denne tråd
 
 foder + opdatering
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 14:41

Tak for jeres respons:)


hans foderplan er sat sammen af hippolyts dyrlæge netop fordi han var i rigtig dårlig stand da jeg fik ham hjem, så han var fået mikrovitalkur fra hippolyt samt en masse forskelligt for at være i balance og dækket ind. herefter tjekket af jørn laursen fra hippolyt som brugte zoneterapi og dermed at mærke om han mangler noget- hvilket han ikke gjorde. fodrer nu med struktur e samt vollwert pellets + grovfoder.. har købt lamin som er havalger som han får oveni, det skulle hjælpe for diverse gener og skader samt sårheling.. så den er fuldstændig dækket ind:)


kiggede på det idag, det sidder lige på overbenet og er hul indtil knoglen, så når jeg rykker med huden kan jeg se knoglen hele vejen. såret er ca 1-1,5cm langt og går omkring en halv cm ind til knoglen så er et rigtig dumt sted da der jo kun er så tyndt et lag hud og så knogle.. kontaktede dyrlægen som sagde at det ikke var usædvanligt og at vi ikke kunne gøre mere end vi have gjort, kun sørge for at det var rent og blev smurt med sårsalve samt at han fik gamache på oven på den lille forbinding så han ikke slog på det igen, men at jeg skulle sætte ham i ridning så vi kunne få gang i blodomløbet og og dermed helingsprocessen og få ro på hesten (som er ret vild)..:)


såret er fint rent med rene kanter hvor stingene har siddet, det lukker bare ikke til, og er ingen skorpe, men er vel klart når det er lige ind til knogle men hun sagde så også at det kunne tage længe, og når han var i så fint humør og rengående, ikke havde ondt eller var øm hvilket han bestemt ikke har så var det den forløbige plan..


men øv øv, skræk seneriet er jo bare at det ikke heler:(


kan vel heller ikke smøre med levertransalve når det er åbent på den måde?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sår....
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 21:37

Mht. Levertranssalve så er jeg ikke dyrlæge (desværre ), så måske bør du evt. runde brugen af DEN salve, med din dyrlæge, inden du bruger det, MEN det undrer mig du skulle pille stingene når såret er dybt, at du kan se knoglen & når det ikke healer

Det lyder noget voldsomt sådan som du beskriver det - måske det skal syes igen????

Forstår da godt, at du er noget fortvivlet, ville jeg bestemt også være...

Nå men heales op skal det jo, & hvis du må smørre såret med "alm." sårsalve hvorfor så ikke med Levertranssalve????

MASSER MASSER MASSER på/ind i såret/åbningen - uden på & inden i - spar IKKE på det.

Har pt. selv èn stående med "hul" i benet (mindre hul 5-7 cm. langt men noget dybt).

Det har i over 1 uge fået sprøjtet den salve "ind" som dyrlægen gav os, men såret healede ikke spor op.

Efter vi nu er færdige med dyrlægens salve kom Levertranssalven frem, & efter kun få dage med Levertranssalve ja så lukker det nu (endelig) fint sammen


Vil DU donere dit dækken til rideskole ponyer som trænger???

Send PB.


Ponyerne siger taaak til Anethe for ALLE de flotte ting <3<3<3<3


Flere der vil donere???


GOD JUL & GODT NYTÅR TIL JER ALLE



0
0
Svar på denne tråd
 
 sårheling
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 23:23

tog sting fordi det ikke lukkede der. så dyrlægen sagde at vi måtte tage sting og så lade det hele fra kanterne. det er det vi er i færd med nu.. tager bare tid:(

det er lukket udadtil er kun hvis man kigger ind man kan se knoglen..

kan ikke syes igen, det er et gammelt sår så det duer ikke. trædene fik det jo heller ikke til at holde sammen og hele desværre.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider