|
|
| Kan hesten leve af dette? |
|
|
Ja fodring er i disse tider dyrt. Dette skal ikke tolkes som et brokke indlæg over hvor dyrt det er at have hest, for det ved jeg godt det og jeg betaler gerne det det koster. Men kan man spare og stadig give hesten det mad den har brug for, så ville det jo være perfekt. Jeg har diskuteret lidt med min søster omkring fodring og jeg vil derfor prøve at regne på om der er noget at spare hvis vi ændrer på fodreret så det hestene primært lever af er wrap. Mit spørgsmål er derfor om man kan fodre en hest kun med wrap og så ellers vitaminer/mineraler og halm som strøelse? Stine
Oldenborg Hoppeføl sælges Afstamning: Union's Big ben/Mozart Født 22/3-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder... |
| Forfatter:  |
Heidi ♥Med 5 dejlige mulerϖ |
| Dato:  |
15-12-2009 15:12 |
|
Alt efter hvilken type hest og hvad den bliver brugt til osv, vil jeg mene man godt kan gøre det. Vores Hannibal lever kun af wrap, vitamin/mineral og står på halm. Men nu er han også en shetter der ikke kræver så meget...
R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008
R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009
Glædelig jul og godt nytår Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil mene, at det kan en hest godt... |
|
|
men vitaminer og mineraler skal selvfølgelig være afstemt i forhold til wrappen - altså er en analyse af wrappen en rigtig god idé. Derudover så handler det også om, hvor meget hesten laver, for en hest, der trænes seriøst hver dag i hård træning eller deromkring kan have brug for mere. Ligeledes er der nogle heste, der er sværere at holde huld på, og dermed heller ikke kan fungere på sådan et foder. Min 10 års araber, der ikke gør andet end at se smuk ud og holde de unge i skak, fungerer fint på en blanding af hø, wrap og witaminer og mineraler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lysin... |
|
|
læg det ind i et foderprogram. Vil den få lysin og natriumclorid (nå ja, tilsættes let )nok? De skal vist have en del hø for at få dækket lysin? Min får bl.a. hø, vitaminer, soyaskrå, salt. Lone
Et ridende mennesker, der ikke er ridder, er kun rytter
- Hempfling
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jaaaaa, det kan den måske godt. Men det kommer an på, hvor meget den laver vil jeg sige, og hvilken type hest det er. Min fodring har altid primært været wrap/hø af god kvalitet, vitaminer/mineraler, opblødte roepiller, lucerne. Billig og fornuftig fodring. Laver de så meget supplerer jeg med en havrefri müsli (Fase Balance fra Brogaarden), derudover får de B vitamin i fældningstid m.m.
<3 Kristina & `Starlight´s Sidney` <3
Har din hest været "dum" idag?? Prøv at kigge lidt indad...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et godt udgangspunkt |
|
|
Det kan man i de fleste tilfælde godt, og det er også det sundeste for hesten at få så meget wrap som muligt, så den ikke æder så meget halm - altså uden at den bliver for fed. Men der kan selvfølgelig være heste der har svært ved at holde huld og derfor kræver lidt mere koncentreret foder. Vores lever på den måde, wrap og Regulator Complete, hvis en af dem i en periode har brug for lidt ekstra, bruger vi Hippolyt naturmysli, men som sagt, som regel er wrap og tilskud tilstrækkeligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan hesten leve af det?? |
|
|
Svaret på dit spørgsmål er kort & godt JA!!!! Kort uddrag fra en SUPER artikel i Ridehesten Hippologisk i avl & sport 12/08, "Fodring af atleter - Det viser forskningen" skrevet af agronom Jette Beck. Uddrag fra "Stivelse giver sukkerchok": For at forstå hvorfor korn og stivelse ikke er ønsket i hestefoder, bliver man nød til at kigge på, hvordan kroppen reagerer på stivelse. Stivelsesrige foderemner som havre, byg og majs giver store udsving i blodsukker, insulinniveau og ophopningen af mælkesyre i musklerne under arbejde. Alt dette virker negativt på hestens arbejdsevne................ Det er ikke ny viden men nu er det videnskabeligt bevist at fiberrige foderemner som roepiller og hø helt kan erstatte korn i hestens foderration og primært med positive resultater til følge, også når det gælder hårdt arbejdende heste.
Vil DU donere dit dækken til rideskole ponyer som trænger??? Send PB. Ponyerne siger taaak til Anethe for ALLE de flotte ting <3<3<3<3 Flere der vil donere??? GOD JUL & GODT NYTÅR TIL JER ALLE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lever mine af |
|
|
Wrap så meget som de kan æde halm at ligge i og travo vitaminer og mineraler. en smule opblødte roepiller. de går i løsdrift og blev begge letter overvægtige af dette. Har fin pels og flotte stærke hove..så det kan de sagtens ( leve af)
Satis temporis mihi est ( Jeg har tid nok)
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min ridehest |
|
|
Som blir redet ca. 45 - 60 minutters dressur hver dag, fold 4 - 7 timer, lever af 700 gram NM og vrap ... Den får alt det vrap den gider at æde, og den er i super form.. Men det er også en type som ikke kan blive træt. Det er en DV på 161 cm. Vi har pt 12 heste på stald og alle på nær én lever udlukkende af det. Jeg har før fodret med meget mere krybbefoder og mindre vrap og flere forskellige slags foder, men vore heste har aldrig set bedre ud og trives bedre end de gør nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder.... |
|
|
godt nok er min "lille" hest på skrump og i genoptræning efter en temlig lang skadespause... Men han lever på 750 gr musli fra brogården og så ca 12-14 kg hø og wrap. Og han har det fortrineligt... Han er 7 år gammel og 177 i stang - og det er en hest med temlig megen krop... Pt laver han jo som sagt ikke så meget. ca. 40 min skridt dagligt og 15-20 min trav og galop... Men planen er da når han forhåbelig engang er tilbage i topform stadig skal have så lidt foder som overhovedet muligt og så masser af hø og wrap. Men tiden må vise om han kan klare sig på det. Han går normalt på MB niveau i dressur. Men nu fungerer det ihvertfald fint. Pelsen er skinner og han ser super veltilpas ud... Men som det ståer skrevet over. Få foderplanen tjekket i et foder program så vitaminer og mineraler er korrekt afstemt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Dejligt med nogen indput. Hestene som det drejer sig er to plage og en ridehest alle oldenborgere, som jo for det meste er trivelige. Ridehesten er ikke nogen konkurrencehest, men bliver redet seriøst. Jeg tænker jo at der ville være noget at spare ved at ændre fodringen til halm at sove i og så wrap og vitaminer/mineraler. Altså man skal jo helt klart bruge noget mere wrap end nu, men tilgengæld slipper man billigere med krybbefoder og halm vil der også blive sparet på idet hestene nu har wrappen hele døgnet at tygge i. hvor meget wrap skal man forvente en 2 års, 1års og ridehest kan konsummere i døgnet? Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Det afhænger helt af hvad det er for noget wrap du har. Hvor fugtigt er det, hvornår er det høstet? Din 1 og 2 års har muligvis brug for et tilskud af protein, f.eks soyaskrå. Det er dog få 100 g vi taler om og det er relativt billigt.
"Under no circumstance should your hand disturb the horse's mouth. You must learn to stay calm in all situations and control your emotions. There is no room for anger." Translated from Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sagtens |
|
|
mine, oldenborger på 158 cm og dv-blanding på 148 cm, lever på hø og vitaminer -det fungerer fint. Man skal bare være opmærksom på om de taber sig (når man lige skal finde ud af hvor meget de skal ha...) for det tager længere tid at fede op kun på hø end hvis man kunne hælde et par ekstra kilo i krybben (det er i hvert fald min erfaring)
Hilsen fra Strit 77 Hestepasser søges: Se præs.
Kontor-elevplads søges! Til start sommer 2010. Af seriøs voksenelev!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa........... |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
16-12-2009 19:45 |
|
sådan har mine nu levet igennem flere år. de får wrap 3 x dagligt, 2 spande gulerødder og curacaballo foder,ca 100 gr pr 100 kg udvokset vægt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderændring... |
|
|
Inger: nu har du jo også oldenborgere som mine er. Hvor mange kilo wrap får dine i døgnet ca? Ved godt som en anden skrev at det kommer an på kvaliteten af wrappen, men det svinger jo ikke ekstremt mange kilo. Det der cura caballo du fodrer med er det en vitamin/mineral blanding eller fuldfoder? Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|