|
|
| Boksgris... hjælp |
|
|
Jeg er ved at give op - Jeg fik min nye hest - Fjordheste vallak på 17 år i starten af oktober og han er bare verdens største gris i sin boks. Han er på græs i alle de lyse timer - har en 3 x 3 m. boks. I starten støede jeg med snittet halm - men han rodede alt rundt og alt var vådt og beskidt - incl ham selv. Jeg købte så en palle hamp i slutningen af oktober, men han er jo ikke blevet mindre grisset - og nu har jeg snart brugt hele pallen - og det er jo alt for dyrt. Der bliver fjernet klatter ved nat fodring og om morgenen, og jeg syntes jeg passer bunden fint nok. men han roder rundt, han skider alle steder incl. i det hø han bliver fodret med på gulvet. Er totalt ligeglad med at ligge med hovedet solidt placeret i en klat. Jeg tror han betragter boksen som et stort toilet - så snart han kommer ind om aftenen, ja så kommer der både det ene og det andet... Jeg er jo nu en tyk og god bund af hamp. MEN aner simpelthen ikke hvad jeg nu skal prøve ??? Har du en ide ? Mange hilsener en lettere frustreret >Berit
Rigtige kvinder rider Fjordhest ....
Go'dag til Gazall Tyler (er der en der kender Gazall og hans baggrund ? ) Farvel til Felix: http://www.dk-illusion.dk/Felix/ 6. okt.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Da mine heste stod på halm, svinede de også en del. Halmen var våd og ulækker, samt der var rodet godt rundt i det. Nu er jeg skiftet til træpiller, og mine heste er simpelthen så renlige. De har deres toilet ét sted i boksen. Resten er fint og tørt.
Sascha
Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:
www.sh-foto.dk
Opstaldning tilbydes i selvpasser-stald, Kolding
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan det tænkes |
|
|
Nu siger man jo tit at heste der er bokssvin ofte er heste der er utilpasse eller stressede. Kan det tænkes at han simpelthen ikke er faldet til endnu? Hvordan har han det med de andre heste? Hvisen boks er et stort rod er det ofte fordi de vandre - er urolige, så tror løsningen er at finde ud af om han er helt tryk eller om der måske kan være lidt problemer med at falde til. Min hest var også et kæmpe svin da hun stod på halm. Da hun stod i en stald med 40 heste var hun helt klart det største svin i stalden. Så blev hun flyttet til en mindre stald hvor hun stadig svindede en del, men der blev der bundmuget hver dag, og hun stod der kun en vinter, så der bemærkede jeg det ikke. Der hvor hun står nu står hun på spåner. Hun har stået der i snart 4 år og er blevet okay til at holde sin boks. Hun tisser kun et sted. Der bliver fjernet klatter dagligt og jeg muger det våde ud en gang om ugen. Hendes boks er ikke lige så pæn som nogle af de andres, men det er nu nok lige så meget mig der ikke er så god til at holde en spåne boks. Jeg har tydeligt kunen mærke at hun er faldet til, og har fået mere styr på sin boks.
Heste PC spil sælges se præsentation
SILLE FOREVER !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bokssvin |
|
|
jeg har selv en fjordhest som er et stort bokssvin, men det er simpelthen fordi den æder for meget af de halm den står på. Jeg overvejer at gå over til spåner igen, for så er man ligesom ud over det problem... Jaeh de er nogle værrer nogle de heste..
*Kimmie*
Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden: Alle tror de har fået nok... Tilbyder opstaldning i 6690 Gørding skriv en PB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lille stald |
|
|
Jeg føler at han er faldet til - det er en lille stald med bare ham og en pony - meget ro, da vi bare er et par "voksne" damer der har de to ponyer. Jeg har ikke set ham vandre - men har foder og stråfoder i den ene ende af boksen og vand i den anden. Men måske han stadigt er i omstilling - kommer fra en rideskole, hvor han har stået stille i flere måneder og nu til et sted med ro og motion næsten hver dag. Men ja han ER fjordhest og æder meget - og stor indtag giver jo også stor udgang i den anden ende.  Han er også en af dem der smider foderet ud af truget, når han spiser - har dog fået trug med kanter på ) Måske skal jeg skal prøve med træpiller - kan jeg måske fortsætte med dette oven på hampbunden, da den jo er god og tyk OG DYR. Jeg fjerner den værste tisseplet ca. hver 4 dag - den er jo ca. midt i boksen da han jo er vallak og rammer cirka det samme område. Åhh det frustrerer mig bare - gav jo 2500,- for en palle hamp - hvor der nu er 3 pakker tilbage - brugt på 1½ månede. Jeg vil gøre alt for at han har en god boks - men jeg har trods alt ikke et guldtræ jeg kan plukke pengene på. Men tak for de input der er kommet - alt tager jeg imod med kyshånd  Berit
Go'dag til Gazall Tyler (er der en der kender Gazall og hans baggrund ? ) Farvel til Felix: http://www.dk-illusion.dk/Felix/ 6. okt.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min plag |
|
|
på 2½ år har alle dage været en stor gris.. hver morgen inden morgenmad skal jeg tømme krubben for hendes efterladenskaber, før hun kan få morgenmad.. hø skal skrabes ud i boksen og gennemrodes... dernæst er hele boksen gennemrodet og møgbeskidt, hun grisser op af væggene og man skulle virkelig tro hun gør alt for at svine boksen til.. hun går på døgnfold ca. 6-7 måneder årligt, og i vinterhalvåret kommer hun på stald fra kl. 21- 07... hun er født hos mig og har ikke boet andre steder, så jeg tror ikke på hende her er stresset.. men ja hun vil gerne være ude.. ... jeg bander og svovler men har accepteret hendes grisseri.. og overvejer en haybar og anden strøelse..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske var det |
|
|
en ide at prøve at sætte en plade op i det ene hjørne som en slags hay-bar, hvor alt høet lå. Så er det som om de kommer i tanke om at de skal pølle længst væk fra maden. og tit vil han så nok også stå med enden et bestemt sted hvis han også spiser et bestemt sted. i det mindste undgår du at høet er rodet sammen med alt det andet. der er vist en gammel tråd i hesteejendomme om hvordan den ser ud. billig og kan selv fremstilles hvis man er lidt fix på fingrene. jeg synes du skal beholde hampebunden når den nu er blevet så tyk og har været så dyr. evt prøv med savsmuld eller træpillesmuld bagefter, ikke at jeg tror han helt vil holde op med at grisse, men det er i det mindste let at gøre rent i.
MVH Mette
- Salg af lucerne, andet grovfoder, halm, havre og roepiller
- St Hippolyt Naturmüsli sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bokssvin... |
|
|
Hvor meget motion får han ud over foldtiden?? Jeg ved mine er nogle svin, hvis de ikke får motion, så går de simpelthen og keder sig! Især den ene er helt slem, men lige så snart han bliver rørt dagligt bliver boksen også pænere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske et hønet`? |
|
|
tænker at hvis han skal bruge noget tid på at få wrap/høet ud så er han optaget af det`?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skift til træpiller |
|
|
træpiller og en form for holder til høet vil hjælpe rigtig meget. min plag svinede også ret meget da han stod på halm. han går også meget i boksen. men efter jeg har skiftet til træpiller har han fået fast gøde sted og der er altid rent og tørt, selvom han går meget rundt. jeg har sat en hø holder op til wrappen som fungere fint. indtil videre har jeg kun fyldt ca 50 kg træpiller ind siden hestene kom på stald (som er 2 måneder siden) jeg tager klatter hver dag og tisse plet helt i bund hver 14 dag. det er super nemt med træpiller, vil aldrig bruge andet. du skal gå efter de meget lyse piller, de suger bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hønet, høhæk.... |
|
|
jeg må nok indrømme, at er det mine heste ville jeg aldrig sætte hverken hønet eller høhæk op, og dette af flere grunde. Dels er det ikke særlig smart hvis hesten får et ben der i og hænger der hele natten, der ud over er det ikke naturligt for hesten at "spise op ad", af natur spiser de fra jorden og det er også det der er sundest. Skulle høet endelig i noget, ville jeg nok vælge at sætte en stor balje, som høet så kan være i  - blot en holdning fra min side 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Finmasket hønet |
|
|
Hvis man bruger et finmasket hønet tager det endnu længere tid for hesten at spise stråfoder, og desuden er hullerne så små at de ikke kan sidde fast. Man kan sagtens hænge hønettet så lavt at de stadigvæk spiser nede ved jorden.
Vh Maria
Nu med et stk. barfodshest i løsdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også en gris her |
|
|
Din fjordhest lyder nærmest som min store dv. Da han stod på halm var boksen også et stort lokum. Kunne muge en stor trillebør ud hver dag og alt var støvsuget. Han har også smidt sin mad på gulvet o.l. Det skal lige nævnes, at han er rolig og fornuftig, og får rigeligt motion. Dog lukker jeg ham altid først ud på fold, da han ellers når at pløje sin boks op, af bar utålmodighed. Nu står han i en stor foleboks på træpiller. Jeg vil sige at der skulle en tilkøringsperiode til, måske han stadig søgte efter noget spiseligt i starten. Men nu står han stort set altid pænt. Det kræver lidt ekstra arbejde at lede efter klatter, da han stadig kan finde på at sprede dem. Høet (som er fordelt over 4 gange dgl) får han ved halvdøren ved staldgangen, da han elsker at stå der og kigge i forvejen. Så sviner han ikke. Krybben er skiftet ud med én med metalstang i midten, så han ikke kan skubbe maden ud. Så det kan godt lade sig gøre, at få styr på et boks og madsvin .
Dressurtanten. Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak alle... |
|
|
Alt er læst... og et eller andet sted er det jo beroligende at jeg ikke, er den eneste i kongeriget der har en boksgris og fodergris... Nu står den på træpiller der skal hentes her i weekenden. De lyse...der kommer oven på den gode bund af hamp. Og der bliver sat en plade op i hjørnet til at holde på stråfoderet. Foderskålen er skiftet til en med kanter. Så må jeg jo leve med at Tyler bare ikke er så disiplineret som min gamle hest... og det kan jeg så leve med, jeg er jo glad for ham  Men tak til alle input  Go' weekend til alle  Berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg købte ny hest i sommers... |
|
|
Og i guder et chok jeg fik da de kom på stald. Han s... og p...... hvorsomhelst og når som helst. Ham kunne bundvende boksen på få timer, og ingen kunne regne ud hvor klatterne var henne... Stor kontrast til den anden hest hvor klatterne ligger fint i en stak i den ene ende af boksen. Men nu efter et par måneder i boks et par timer eller fem af gangen er klatterne blevet centraliseret til næsten samme sted næsten alle sammen. Og han bund vender heller ikke hele boksen længere. Men det hænger helt klart sammen med at der er faldet en helt anden ro over ham også. En 13 års der er vandt til ridecenter, der kommer ud til mig, med kun mine to heste, og kun mig og manden i stalden... Det giver bare en helt anden hest, når den lige finder ud af at den ikke behøver at være på stikkerne hele tiden. Så tid kan også ændre mønstret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak Jackpot |
|
|
Det giver da håb forude... forHÅBENtligt ) Tak for dit input Go weekend Berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
| Forfatter:  |
Hestlund |
| Dato:  |
12-12-2009 21:26 |
|
Hej. Min hest er også et stort svin, han er fjordhest/olenborger/knapstrubber. Han står i boks på en rideskole med 25 andre ponyer/heste. De står alle på halm. Jeg muger Sonnys boks i bund 2 gange om ugen, også strøer staldmanden halm 1x dgl. hver dag, men alligevel kan Sonny, finee på at skide oppe ved siden af der hvor hans hø ligger, jeg er ellers meget påpasselig med, at når jeg fjerne klatter, så tager jeg noget af det våde og ligger ned i bagerst i boksen, og de sidste 20 cm ind til væggen nede bagerst i boksen, strøer jeg slet ikke noget halm, på den måde prøver jeg på at få lokket ham til at have hans toilet nede i bunden af boksen, så jeg ikke skal tage klattef 1000 steder i boksen. Staldmanden gør det samme ved en af elevhestene, det er sådan en tinkerblanding, og den er et stort svin! Selv om man har strøet boksen nok så fint, og den har masser af hø og gumle i, så når man kigger ind til den 1 times tid senere, så er ALT høet spist + at det halve af strølsen er spist og den anden halvdel af halmen ligger ude i kanterne og nede bagerst i boksen, som den så skider i. Det er meget træls, men den er blevet bedre til at vide hvor dens toilet er nu, efter vi fik ny staldmand for 2½ måned siden.
Hilsen Helene - Med Hesten Sonny  - Sonny er til salg - mere info på præsenstation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min er også lidt af et rodehovede. Tror det er fordi han er meget nysgerrigt anlangt og derfor glor rundt alle vegne, spreder høet osv. (han er ikke stresset) og når man så skal, så bliver det i den stilling man står = @!#$ i hele boksen som bliver gået i stykker og ødelægger bunden endnu mere. Han står på træpiller, har også prøvet spåner og halm, men det var helt grotesk. Træpiller kan jeg holde ud. Har en teori om at vallaker sviner mest, de tisser mere. Og så har jeg tit tænkt på om det er noget hormonelt. Der må jo være en eller anden duft eller noget, der gør at nogle heste holder deres toilet meget afgrænset. Og hvis en vallak/intet køn (rent hormonelt) så tænker jeg om det har noget med det at gøre. Dog ved jeg ikke hvad man kunne gøre ved det. Købe dutf på dåse eller noget? Andre der har samme teori? Eller ved noget rent biologisk om sådan noget? Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|