Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tarmforstoppelse- gode råd søges
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 09:37

Hej

min gamle hoppe har fået behandling i går aftes , parafin og smertestillende, efter hun havde symptomer på forstoppelse, smed sig, rystede, mavesmerter, og ingen afføring og appetit.Det kom luskende over nogle dage hvor hun hang lidt med mulen på folden.

Her til morgen er olien begyndt at løbe og lidt pøller er kommet ud( troede aldrig jeg skulle glædes så meget over afføring)

dyrlægen har sagt jeg skal trække små ture og evt give mash og gulerødder og hø og loppefrøskaller.

Er der nogle der er kommet over en sådan omgang der kan give gode råd, dele erfaringer mm. Jeg troede igår tiden var kommet og har idag taget fri for at kunne passe hende.

er meget i tvivl om hvordan det er opstået og vil når hun er frisk gerne forebygge men hvordan?

hun har gamle medtagede tænder fordi de tidligere ik er blevet passet,de er dog raspet så godt som de kan gøre det med de bakker der er i munden, så hun har tendens til at lave høboller, så ved ik om det er det der har givet det og hvad man i så fald kan gøre, tør næsten ik fodre udelukkende med grøntpiller pga protein og sukker da hun er tidl. forfangen

Råd erfaringer modtages med kyshånd.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 10:53

Det kan selvfølgelig godt være tænderne - hvis hendes tyggefunktion ikke fungerer ret godt, så kan det meget vel medføre forstoppelse og andre fordøjelsesproblemer. Hvis dette er problemet, er der nok ikke så meget andet at gøre end at få vurderet om hendes tænder er i en sådan stand, at det gennem hyppig tandpleje og korrekt fodring kan afhjælpes. Hvis ikke - så er der nok ikke så meget at stille op

Det kan dog også på denne årstid være pga. jord og sand i maven. Hvis hesten går og græsser på en mudret mark er der stor sandsynlighed for at den ikke bare hiver græsstrået over, men kommer til at hive roden helt eller delvist med op også (= masser af jord og sand i maven). Nogle heste kan endda finde på at æde jord, hvis ikke der rigtig er græs eller anden beskæftigelse. Hos ældre heste er fordøjelsen gerne mere sart, så de har tit større risiko for forstoppelse pga. jord / sand i maven.

Er dette årsagen, kan det forebygges med loppefrøskaller i foderet - det renser ud. Ligeledes er meget mash også super for at holde fordøjelsen i gang, ligesom udblødte hørfrø også har den virkning. Jeg harogså hørt atolie i foderet også kan hjælpe med at holde fordøjelsen igang. Og så selvfølgelig rigeligt adgang til grovfoder. Hvis hun har svært ved at spise hø, kan du evt. supplere med roepiller.

Og så selvfølgelig - beskæftigelse på folden! Fx noget træ, den kan gå og gnave i, så den ikke forfalder til at æde for meget jord.

Håber din hoppe kommer sig - og at det bare var et engangstilfælde forårsaget af alder, lidt tandproblemer og jord i maven!

DEN NYE MODEL Wintec 2000 All round sælges! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!

0
0
Svar på denne tråd

Har selv prøvet
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 10:55

det med en ung hest.

Nu ved jeg ikke om din hest går på halm, men hvis den gør vil jeg helt klart anbefale at skifte over til spåner eller hamp. Der er rigtig meget stivelse i halm, som kan være med til at lave forstoppelse. Af foder vil jeg sige at du skal foder med produkter der er meget rig på fibre,for det mindre chancen for at give forstoppelse. Brug evt. også roepiller og olie da det er med til at holde tarmsystemet kørende. Saracen og spillers har et rigtig godt fibre produkt.

Lige nu fodre jeg selv med st. hippolyt LA som også er et godt fibre produkt, samt linamix som er rig på omega3 og omega6 bruges istedet for olie og lucerne. Også for de frøgræs og wrap adlibitum.

De har været udsat for vanrøgt og derfor skal de have rigtig godt foder men i små potioner, og sættes stille og roligt op i foder hen ad vejen.

Men frem for alt skal du bare bruge produkter med meget lidt stivelse i.

0
0
Svar på denne tråd

Ældre heste
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 14:30

med dårlige tænder kan med fordel fodres med specalfoder til ældre ehste. Det er lettere at tygge og fordøje.

Giv hende hø af en god kvalitet og gerne wrap der er endnu blødere.

Til at supplere grovfoderet har Hippolyt et super produkt nemlig Pre Alpin Senior som er flager af super gdt hø af mange græsarter og urter specielt prepareret til den ældre hest og samtidig uden et højt proteinindhold. 1-2 kg af det om dagen + grovfoer og så enten et fuldfoder til ældre ehste hvis hun skal bruge mange kalorier eller et godt tilskudsfoder (feks Hippolyts naturmüsli) med et skvæt olie i burde hjælpe. Og ja, gerne 3-4 små måltider om dagen og noget at tygge på ude på folden.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 15:56

Ja vi har lige været det igennem, natten til mandag(som iøvrigt var min fødselsdag - så det føltes bare rigtig uretfærdig) Jeg havde opgivet alt håb, da hun havde virkelig ondt og der synes at gå LÆNGE inden der kom gang i styatemet igen.. Men hun klarede den gudske lov..

Dyrlægen stillede mig en masse spørgsmål dagen derpå da hun kom for at lave opfølgning, og kunne heldigvis ikke finde årsagen og synes heller ikke jeg skulle ændre i mit foderkoncept..

Da hun ikke kan tåle hø adlibitum, får hun hø, med på folden om morgenen, efter hendes morgenfoder, så får hun hø når hun kommer ind, og så får de igen hø inden jeg går i seng.. (Det havde jeg ellers besluttet, at de ikke skulle iår, da jeg altid synes jeg vækker dem - men god beslutning at indføre det igen, jf dyrlægen)

Så får hun 1 liter udblødte roepiller morgen og aften, sammen med vitaminer og mineraler, samt den eneste type tilskudsfoder jeg har kunne finde som ikke indeholder vitaminier og mineraler og derved kan bruges ved 100% dækning med vitamin og mineral pillerne, og derved kun som suplement for den gode smags skyld - mash vil også kunne bruges, men det bruger jeg ikke grundet det skal "tilberedes" (koges vand, temperer og blandes)

- Efter denne ubehagelige oplevelse har jeg dog beslutte alligevel at tilføje yderligere, nemlig loppefrø og gulerødder, for at give naturlig olie og væske - samt forøge tyggetiden, da roepillerne mer eller mindre er "søbemad"

Jeg indrømmer gerne at mine heste er unge, og jeg har meget lidt erfaring med ældre heste.. Men eftersom det mine får er "søbemad" tænkte jeg at det evt var noget du kunne bruge nu hvor din har lidt dårlige tænder og måske ikke får tygget nok på fodret..??

Min er på skånekost indtil mandag,(udelukkende hø, græs og gulerødder)hvor jeg langsomt skal genindføre hendes normale foder igen..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd

tak for input
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 19:03

Hej

jeg har hele dagen gået med hende ca 10 min hver 1,5 time, og hver gang kan jeg høre på maven at den arbejder mere derefter.

I formiddags lavede hun en pølle og meget af olien kom ud. Her til eftermiddag har hun lavet endnu en, der er knap så hård og tør som de andre var. Hun har tendens til hårde kugler, hvordan kan man gøre afføringen mindre hård og dermed nok også forebygge ? er det ved våde roepiller og gulerødder?

Hun får vitaminer, roepiller, linamix, olie, urter og super tørt hø, hun kan nemlig ik tygge wrap. Måske jeg skulle give lidt slobber mash hver dag som ekstra måltid, der er jo loppefrøskaller og hørfrø i.

Tina: pre alpin senior vil hun desværre kun spise i perioder, men har overvejet grønpiller i mindre mængder og med rigeligt vand som erstatning for lidt hø.

Ditte:

ja jeg synes også det var en meget barsk oplevelse, jeg lå og holdte hende liggende mens hun havde smertekramper.

Hvad er det for et tilskudsfoder du giver?

Jeg ved ik om jeg tør give mash nu her dagen derpå eller bare skal give gulerødder og hø?

Hjælper YSY på sådan noget eller er det mere til løs mave?

0
0
Svar på denne tråd

PS Drikker hun?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 19:52

Vander du med vandkop elelr spand? KAn du se hvor meget hun drikker.

Hvis det ikke er for godt så er det måske der der skal sættes ind. Og så kan et tilskud af Irish Mash i meget tynd udgave være godt. Jeghar en enkelt hest der ikke synes Irish Mash er Guds gave til hestene...alle de andre 5 er helt vilde med det.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

hun drikker men har..
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 20:07

hej igen

Hun drikker af spand, så kan holde øje, hun har aldrig drukket ligeså meget som de andre jeg har på samme str, og idag har hun drukket en 10-12 liter fra imorges af. I går tissede hun tre gange efter dyrlægens behandling, så hun må også have drukket derinden.

Men synes det ku lyde som en god ide at vande en meget lille mængde mash ud og give hver dag som ekstra væske og tarmstimulerende middel. Og så indføre en vis mængde gulerødder hver dag i ekstra krybbe og loppefrøskaller, som jeg ellers kun plejer at give som kur to gange årligt.

flere råd modtages gerne;)

0
0
Svar på denne tråd

Har også været turen
Forfatter: 
Dato:  05-12-2009 00:56

igennem, dog 2 gange.. py ha.. Jeg giver dagligt et tilskud af ysy blanding fra brogården, det giver en god og stabil tarm kultur. Gulerødder og stråfoder. Wrap i det her tilfælde og hø på fold. Motion og stabil fodring er også vigtigt..

Tinna

0
0
Svar på denne tråd

Tænderne
Forfatter: 
Dato:  05-12-2009 09:30

Du skriver, de er raspet så godt, det kan lade sig gøre. Men du skriver også, at hun stadig laver høboller. Det tyder på, at hun ikke kan tygge maden, som hun skal. Hvis hun kun er behandlet med almindelig rasp, så vil jeg kraftigt anbefale dig at få en professionel tandplejer ud. For sådan et tandsæt, skal ha' den helt store omgang.

Jeg har selv en hoppe, som da jeg købte hende, lavede høboller og generelt var i dårligt huld. Hun fik ordnet tænder af Mai Nicolaisen i flere omgange, hvor hun bl.a. fik fjernet to kindtænder, som sad løse. Hun har selvfølgelig stadig et elendigt tandsæt, men hun kan tygge sin mad nu uden at lave høboller, og hun ser knaldgodt ud.

Held og lykke med det hele.

Mange spændende føl, plage og rideheste til salg, se:

www. kuhlmannhorses.dk

www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for flere input
Forfatter: 
Dato:  05-12-2009 10:08

Her til morgen kl seks havde hun lavet to alm pøller, juhu og spist meget af høet og så mere frisk ud.

Jeg giver over 4-5 gange idag lidt vandet mash med b-vitamin, gulerødder og loppefrøskaller i, for dels at rense ud, give saft, og dels give lidt energi. Og fortsætter med at gå ture.

Tinna: puha, det er bare ikke sjovt, tror også ysy bliver en del af maden når hun må få sit kraftfoder igen.

Ann: hun er blevet raspet af dyrlæge, men da hun er meget gammel, 30 år, er der risiko ved at bedøve hesten, hvilket det kræver hvis man skal lave større indgreb, hvilket dyrlægen frarådede da man ku gøre det værre, men vil helt sikkert ha tjekket det op igen. Høbollerne stoppede da jeg fandt noget meget fint hø, men det er bare svært at opdrive og der har været lidt groft i sidste balle Derfor overvejer jeg at supplere med grøntpiller og evt pre alpin igen.

Din hoppe er super smuk!

0
0
Svar på denne tråd

Meget gammel
Forfatter: 
Dato:  05-12-2009 10:42

Nå er det sådan en gammel pige Nej så skal man nok være lidt varsom med bedøvelsen. Men på den anden side tager det jo også livet af hende, hvis hun ikke kan tygge maden. Men god idé med noget der er let at tygge.

Tak for rosen til Can-Can. Hun er med sine 16 år jo en ren årsunge ved siden af din.

Mange spændende føl, plage og rideheste til salg, se:

www. kuhlmannhorses.dk

www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

nogle der ved hvilket foder der er godt
Forfatter: 
Dato:  07-12-2009 19:56

Hej

hun skal nu ganske langsomt til at trappes på sit foder igen.. Hun er stadig ikke hemen da hun er gammel og jeg gerne vil forebygge så meget så muligt og reelt set ik ved hvad der har forårsaget det, vil jeg gerne vide om der er nogle der ved om jeg evt skal udelukke noget af det hun får:

Roepiller 300 g - er i tvivl om det er godt, ved godt det mætter men kan det ikke ligge længe og fylde tarmene op?

Linamix 300g- tænker olierne er gode og man evt kan bløde dem op?

2 dl rapsolie

vitaminer

urter

b-vitamin pga. alderen

massere af fint hø

nye ting jeg tænker tilført: gulerødder, loppefrøskaller, ysy og vand i maden og et lille ekstra måltid om dagen i form af slobber mash

Håber på lidt respons af nogle kyndige folk.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 06:48

Roepiller skulle mig bekendt være rigtig godt i forhold til at holde fordøjelsen igang - men de skal selvfølgelig være godt udblødte:)

DEN NYE MODEL Wintec 2000 All round sælges! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider