|
|
| Hest som forandret- bomløs |
|
|
Jeg har bøvlet med min lille hest i lange tider, og jeg har ikke kunne finde ud af, hvad der var galt. Jeg har haft fornemmelsen af, at det var sadlen og har prøvet med alverdens sadler, sadelmager osv. Det har været meget tæt på at opgive hende som ridedyr. Jeg har en ung pige, der rider hende engang i mellem, og hun har redet hende uden sadel. Hun siger, at hun var en helt anden hest uden sadel. Jeg er for gammel til at ride uden sadel , da hesten også er den livlige type, så nu har jeg investeret i en bomløs. Og nu er det fantastisk sket. Det er en helt anden hest. Masser af fremdrift, lette parader og ingen sure miner. Andre der har gode erfaringer med bomløse sadler? Desuden tænker jeg på, om man kan få bomløse springsadler eller jeg bare skal sætte min lid til min balance? ( Hesten er meget glad for at springe). Kom med jeres erfaringer.
Hilsen Mette Tanni og Duchess Part søges til hoppe på 7 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadel... |
|
|
ikke ang. bomløs, men fik også en helt forandret hest, da jeg købte et lamme-underlag. Jeg har døjet med buler i sadellejet, som dyrlægen ikke ku finde ud af hvad var.. En hest, der ikke ville have sadel på, og var irriteret i sadellejet bagefter. Alt sammen kureret med et lamme-underlag (direkte på ryggen sæføli). Jeg kan ellers godt lide bomløse, men min sadel er nær den eneste, der passer min hest, så den holder jeg mig til. Jeg ærger mig så meget over, jeg ikke har købt det før. Nogle gange skal der så lidt til  Lone
Come as you are, as you were, as I want you to be. As a friend, as a friend, as an old Enemy. - Nirvana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nye sadler |
|
|
Jeg har haft rigtigt mange forskellige sadler til hesten, men ingen har været optimale. Jeg ville også helst bruge en bomsadel, men det har været umulig at finde en der passede. Nu må vi bruge den bomløs, hvis det er det der skal til. Findes der bomløse sadler med noget støtte?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs sadel. |
|
|
Hej, Det var da en dejlig positiv fortælling . Har også prøvet bomløs til min traver - og da han passede den gik han super med den, men pludselig var den ikke bred nok længere med selv det bredeste kopfjern. Jeg var så glad for den sadel og det gjorde ondt da den skulle sælges. Vh. AnjaR
Sælges: Blåt Pony dækkensæt str. 120 Brunt overgangsdækken fra Tika str. 145
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
Der findes efterhånden bomløse sadler til enhver smag, bagdel og pengepung. En Barefoot London er meget populær. Der er god støtte, og den er overkommelig i pris. Sensation G3 og G4 er luksusmodeller med super støtte. De tilhøre den "nye generation" bomløse, og er også en del dyrere. Besøg evt. optimalsadel.dk. Katrine har et stort udvalg og har efterhånden stor erfaring i rådgivning. Hun er altid frisk på en hestesnak.
Hilsner
Anja Nu med sølvmedaljehoppe
Dejlig fjordhoppe på 1,5 år sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må man spørge, hvilken |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
29-11-2009 23:35 |
|
sadel det så er du har købt, og som du er blevet så glad for. Jeg står også selv og overvejer køb af bomløs, så jeg suger til mig af erfaringer fra alle sider 
_______
Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æbleskiver |
|
|
Bomløse er super gode! Men HUSK nu at bomløse sadler jo altså ikke fordeler trykket og vægten på samme måde som en almindelig sadel gør- Hele trykket ligger på det smalle punkt hvor stigebøjlerne sidder fast .. Så man burde ikke bruge en bomløs sadel til andet end turridning - da man ved brug af stigebøjlerne giver hesten enorme, og gentagne tryk på et meget lille område .. Derfor synes jeg bestemt heller ikke at man skal springe i en bomløs sadel. Men hvor er det dog skønt at din hest er helt forandret nu , det er så skønt at finde årsagen til problemerne ..
ღ En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden ღ
-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-
... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ... I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sabrina... |
gsims |
30-11-2009 07:17 |
|
de er begyndt at lave bomløse sadler nu, der trykfordeler - efter sigende - lige så godt som en bomsadel; fx Fhoenix' modeller. Om der er problemer i dette mærke, skal jeg ikke kunne sige (det er bagsvidslen, der er fast, hvor det på nogle af de andre er forsvidslen og dermed et eller andet kopfjern, der sidder i den, og dét kan jeg ikke helt gennemskue), men der er ligefrem springsadler på markedet nu. For ellers ville jeg give dig helt ret 
_______
Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker Master |
|
|
Jeg har ingen bomsadler i stalden mere, men er gået helt over til bomløs. Jeg havde en hest, som vi ikke kunne finde en sadel til. Ligegyldigt hvor godt en sadel så udtil at ligge var hesten ikke enig, når vi satte os op. Han skabte sig, var gal, slog voldsomt fra, ville ikke gå frem osv. Til sidst opgav vi og lagde en almindelig bomløs på. Hesten var som forandret!!! Han blev lige pludselig samarbejdsvillig og fremadgående - han har ikke siden haft en bomsadel på  Vi har dog skiftet den "almindelige" bomløse sadel ud med en super lækker bomløs dresursadel fra Trekker (Trekker Master II). En fantastisk lækker sadel, hvor jeg har mere støtte end jeg havde i min Albion (som jeg sværgede til, inden jeg fik bomløs). Faktisk så lækker en sadel, at jeg har anskaffet mig endnu et eksemplar til min anden hest  Jeg ved, at man også kan få en Trekker springsadel. Jeg har kun set den, ikke redet i den (jeg er bestemt ikke springrytter). Det ser ud som om, at der også er meget støtte i springsadel udgaven. Jeg har kun oplevet positivt med overgang til bomløs 
En evne Der findes folk, som ikke mere har evne til at feriere. De bør ta fri og gå omkring og øve sig i ingenting. Hvad nytter al Ens kløgt og viden, hvis man har glemt at spilde tiden PIET HEIN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs |
|
|
De bedste penge jeg har givet ud, er til en bomløs dresur sadel fra Contact Saddlery. Min hest har aldrig gået bedre, det er en fornøjelse at lægge sadel på ham og ride der er fuld støtte og dejlig kontakt til hesten. Før kunne jeg tydelig mærke forskel på højre og venstre diagonal i trav, dette er helt forsvundet, meget tankevækkende og lidt skræmmende synes jeg. Hjemmesiden til min sadel : www.contact-saddle.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs sadel |
|
|
TQL: Hvorlang tid har du redet i den bomløse sadel? det lyder rigtig godt hvis folk dedr har redet i lang tid i bomløse sadler kan sige at de har fået en meget bedre ridning og mere tilfreds hest , men jeg mener at man først kan sige det når der er gået noget tid om den vil komme til at genere hesten på andre områder, bare min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs |
|
|
Klinkvej: Jeg ved godt, at spørgsmålet ikke er rettet til mig, men jeg vil alligevel gerne fortælle, at jeg har redet med bomløs i mere end halvandet år nu med stor succes  Jeg er dog på ingen måde fanatisk og mener ikke, at det er alle heste, der egner sig til at gå med bomløs.
En evne Der findes folk, som ikke mere har evne til at feriere. De bør ta fri og gå omkring og øve sig i ingenting. Hvad nytter al Ens kløgt og viden, hvis man har glemt at spilde tiden PIET HEIN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ser godt nok lækker ud |
|
|
De ser godt nok lækre ud de Fhoenix-sadler 
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular
Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere år har vi |
|
|
brugt diverse bomløse, samt to mellemformer, med læderbom. Det er vel 5-6 år siden vi fik den første.Vi har ikke andet. Bøjleophænget er da et problem i nogen af dem (især de ældre), men så må man jo lære at ride og LADE VÆRE med at lægge al sin vægt i bøjlerne og tage hensyn til det, ift hesten. Dvs der er flere af dem, hvor man ikke bør stå i let sæde med al vægt i stigbøjlerne. Ryttervægten og ikke mindst balancen betyder MEGET og man mærker alting meget mere - igen: En god anledning til at trimme sig selv, sin indvirken, ridestil og balance. Vi har ikke haft skader, tryk eller så meget som en mikro-ømhed- kun glade heste. Eva
Til salg: 1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero 2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm 3. Lipizzanerføl 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
Klinkvej: Jeg har "kun" haft min sadel i 1 mdr, men er ikke i tvivl om at den holder og det er det rigtige for min hest og mig samtidig kan jeg jo også bruge sadlen til min mands hest, hvis jeg får lyst til det. Sadel modellen er helt unik, skal bare prøves een gang og man er solgt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for de .... |
|
|
Tak for de mange svar. Jeg har købt en Knigts Barefoot. Jeg ved, det er meget tidligt at sige noget, men jeg er sikker på at min lille hest, siger fra i god tid, hvis der er noget der genérer. Det har hun i hvertfald gjort hidtil. Hvis hun fortsætter med at være glad for den bomløse, vil jeg nok investere i en af de dyrere modeller. Jeg har også haft store problemer med at hendes sadler gled frem. Hun har været meget sur, når jeg satte hende i trav. Modvillig og startet med et spark/bukkespring og været svær at få frem. Nu er hun nærmest selvgående. Jeg er heldigvis ikke så stor en rytter (60 kg), så jeg håber det går an. Altså min hest er en udpræget springhest. Så må jeg springe uden bøjler, hvis det ikke kan lade sig gøre med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker Bascule |
Lilar |
30-11-2009 17:52 |
|
Nu har jeg søgt lidt på den Trekker Bascule (da jeg skal overgå til bomløs, og gerne vil kunne springe senere hen), men for mig ser det ud som om den har copfjern - er der nogen der ved noget om det?? Hvordan ellers med en Bareffot London, må/kan man springe lidt i den?? Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barefoot |
gsims |
30-11-2009 22:37 |
|
er med kopfjern. Jeg har læst et sted, at man skal være lidt obs på, at de ikke kommer til at trykke lige bag skulderbladet - fx hvis man får det for smalt. Trekker Master er der læderbom i (så den er ikke helt bomløs, og der sidder også en art kopfjern i), men hold da k*ft, hvor er den BLØD! Både sædet og knæpuderne er bare så blødt at man tror det er løgn. Men den sadel ser så koloenorm ud på min hoppe, at det ikke bliver den - har så (heldigvis måske ) ikke prøvet at ride i dén, jeg har lånt. Jeg synes også Fhoenix ser lækker ud og ligner en almindelig dressursadel ret meget, så jeg har rigtig rigtig meget lyst til at købe en. Men jeg ved ikke lige helt, om jeg tør være prøvekanin  Men nu var det selvfølgelig slet heller ikke dét, tråden skulle handle om 
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
gsims: Det er helt i orden, jeg vil gerne høre erfaringer, gode som dårlige. Den jeg har købt er der et kopfjern i. Jeg har prøvet at putte mine fingre under, mens jeg sidder i sadlen, og det klemmer ikke mine fingre. Min hest har runde ribben og er svær at få tynd. Derfor er jeg ikke bange for at komme til at sidde på rygraden. Den er ligesom polstret allerede. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker Master |
|
|
gsims: Er det en Trekker Master eller en Trekker Master II du har haft på din hoppe? Trekker Master II er nemlig ikke nær så stor at se på, som Trekker Master, men Trekker Master II er helt fantastisk blød og har endnu mere støtte end Trekker Master. Mvh. Vicky
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt spørgsmål |
gsims |
01-12-2009 09:44 |
|
jeg vil tro, at det er en "almindelig" Trekker Master, jeg har prøvet - ud fra din forklaring. Jeg har spurgt Katrine fra www.optimalsadel.dk til råds, og hun anbefalede netop Fhoenix'en til mit brug.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|