|
|
| Ekstrem nervøs hest! |
|
|
Min hest er ekstrem nervøs, nærmest bange, for tiden. Det er vildt irriterende. Det er ikke sådan at han bare bliver forskrækket over små ting osv. Men han bliver decideret bange og panikker totalt. Spurter rundt om sig selv i en serie bukkenervøse spring. Det kan være en bil der kører på vejen 500 m. væk. En maskine der bliver tændt. Et menneske der kommer forbi. En fugle der flyver over ham oppe i luften. simpelthen ALT Han bliver fodret med: 500 gr. fiberpiller fra nag 150 gr. majsflager 1 dl travo e-sport 7-10 kg. wrap Jeg forsøger at ride ham hver dag, men det er svært med dårligt vejr og uden ridehus. Samt skal jeg til at gå på kursus i 6 uger fra 10-18 hver dag. Og så er han ikke ligefrem nem at ride for tiden. Doven når jeg beder ham gå frem, men virker anspændt og som en bombe hele tiden. Han går på fold mange timer om dagen, der står han for det meste og sover/hænger, men igen alt kan skræmme ham, så han løber panisk rundt på folden. Jeg har prøvet at give ham urter og magnesium, men uden noget resultat overhovedet. Han blever fodret 100% stivelsesfrit. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Har i nogle råd? Det er jo synd for ham at han skal gå rundt og være bange for alt hele tiden. Skal siges at han bliver mere nervøs om vinteren og mere rolig om sommeren, men i år er det virkelig meget han er bange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
| Forfatter:  |
damgård |
| Dato:  |
29-11-2009 19:58 |
|
Hej Min hest er også en kæmpe kylling i en stor krop (DV)især i øjeblikket...jeg har hørt at vejret lige pt er en del af det. Det blæser mere nu og derved kan heste ikke høre så godt hvis der skulle komme et "monster" for at angribe dem  Når jeg trækker ham prøver jeg at være den rolige og se om jeg kan "se" de "farlige" ting før ham...så er jeg mere forberedt når han fnyser og puster sig op eller hopper til siden...men sjovt det er det bestemt ikke når 600 kg hest er panisk angst. Hvis han finder noget farligt lader jeg ham stå og kigge på det og derefter få ham frem..hvad endten det er ridning eller når han trækkes. Jeg har ikke nogle super ideer til hvad der ellers kan gøres men følger lige med i din tråd....hvis der dukker gode ideer op....held og lykke Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg på INGEN måde |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
29-11-2009 23:32 |
|
foderekspert. Men majs er slet ikke stivelsesfrit, hvorfor det nok kunne være en ganske god idé at fjerne dét fra kosten. Mht. alternativer må andre nok på banen. 
_______
Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalala |
|
|
Jeg prøver også at træne ham sådan. Men jeg er selv en stor kylling he. Nå ja undskyld min fejl. Det er jo ikke 100 % stivelsesfrit. kender i det når man "glemmer" noget? hehe. Tror bare han bliver for tynd hvis jeg fjerner majsen. Men tak for dit råd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er du sikker på.. |
|
|
.. at han ikke har ondt et eller andet sted, især hvis han har ændret sig.., en hest der har smerter vil være mere vagtsom! Ellers kan det være at du er stresset med dit kursus og det smitter af på din hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville... |
|
|
... prøve i første omgang at fjerne majsen. Som en anden også nævner, så er der meget stivelse i, og det kan påvirke nogle heste. Men hvis han har fået dette længe, så burde det jo ikke være det. Jeg ville prøve at kontakte dyrlægen og få taget en blodprøve. Magnesium-mangel kan giver ekstremt nervøse heste. Så dette kunne være en forklaring. Det ville jeg i hvert fald sørge for. For så får man også lige tjekket at hesten nu også er dækket fuldt ind. Der er ikke noget værre end en hest som virkelig er bange. For de er så uforudsigelse, og det gør dem jo meget farlige. Så hvis adfæren ikke har været så ekstrem hele tiden, så ville jeg kontakte dyrlægen. For den kan også have ondt. Jeg kendte en hest der ændrede sig 100 % fra at være nem til at være panisk, fordi at den fik ondt i lænden. Så det kan være pga smerter.
** Trine **
Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - Hustyrannen
Søger du billeder af varmblodshingste? Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hø/wrap |
|
|
Vores heste har også været vilde her de sidste tre uger. Jeg kom i tanke om at vi fik nyt hø hjem for ca fire uger siden. Sent høstet, ugødet, runde stængler og gul grøn i farven. Jo mere vilde hestene blev, jo mere hø gav jeg. Og mindre wrap. Så i forgårds, kom jeg i tanke om at det måske var høet der gjorde hestene bange for alt. Nu har hestene så fået mere wrap og mindre hø, og så er spøgelserne væk. Mvh. Linda
American Painthorse hoppe, 5 år, sælges.
Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nervøs hest |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
30-11-2009 18:17 |
|
Min hest har også været sådan en der så spøgelser over alt, og som kunne være totalt uden for rækkevidde, når jeg så forsøgte at få ham afslappet igen. Han var så til kiropraktor for en god måned siden, hvor han blev rettet i nakken, som var meget skæv. Og siden da er han som forandret - han er rolig og spooker ikke så nemt, og jeg kan komme i kontakt med ham selvom han er stresset og/eller bange. Han fodres stort set stivelsesfrit med masser af grovfoder (fri hø, lucerne samt et tilskudsfoder med lucerne i). Så jeg vil anbefale dig at få den tjekket af en kiropraktor, for om den har ondt et eller andet sted. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ¨Tilføjelse |
|
|
.. til mit indlæg - læste det lige og det lyder vist lidt barsk, sorry  Det behøves ikke at være smerter - en hest der føler en eller anden form for ubalance/ubehag vil ofte reagerer som din, hesten er i bund og grund et flugtdyr, og føler den sig ikke helt på toppen, og dermed i tvivl om hvor hurtig den kan reagere ved en potentiel fare, vil "flygte" tidligere end normale heste! Jeg vil klart anbefale dig at få ham tjekket af en dyrlæge, det er sikkert et lille problem der nemt kan klares  Held og lykke med projektet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalala |
|
|
Tak for alle jeres råd og erfaringer... Han er fornylig blevet tjekket af dyrlæge. Tror ikke han har ondt, han springer og tosser rundt i longen. Men igen kan jeg jo ikke sige det med sikkerhed. Han har før haft akupunktør på hans skulder, har virket godt mod hans halthed. Vil klart overvejer en kiropraktor! Regner med at få Torben Andersen ud for at hjælpe med trailerproblemer så kan jeg også lige hører ham om han har nogle råd til sådan en tøsedreng som Robin hehe. Men nu må jeg se om økonomien er der på understøttelse... Majsen bliver taget langsomt fra ham, og erstattet med mere fiberpiller. Jeg har ikke haft ændret på fodringen de sidste 2 mdr. Jo han har fået travo e i stedet for salvimin. Kender i noget tilskuds som virker, til at få hesten ned på jorden? Har overvejet noget der hedder Tempralax
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vejret Måske ?? |
|
|
Hej . Har med stor interesse læst tråden her. Er lige kommet hjem fra tur. Min 6 årige norbagge-hoppe var helt oppe på tærerne (øh. Eller hovene ) , og prøvede at stikke af hjemad flere gange. Hun har aldrig været glad for at ride ture alene. Men det her var ret extremt. I har nævnt kosten ? vidste ikke det kunne gøre den store forskel. Nu prøver jeg at trække turen med hende de næste dage. Det er alt for længe siden hun sidst var på tur. Jeg følger tråden og håber at blive klogere.. Mvh. Brian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Du skriver: Tror ikke han har ondt, han springer og tosser rundt i longen. Men igen kan jeg jo ikke sige det med sikkerhed. Han har før haft akupunktør på hans skulder, har virket godt mod hans halthed. Jeg vil lige sige at han altså godt kan have ondt selv om han tosser rundt i longen.... Da Giga havde allermest ondt - kunne han sagtens tage en galop (han smuttede fra mig en dag, da jeg skulle sætte ham i boksen) Jeg vil få ham tjekket igennem, hvis jeg var dig! Håber snart du hitter ud a noget - for det er sq ikke sjovt Robin bliver ved med det "pjat" Kan huske du skrev engang, at han ikke stak af når det var underviseren der red ham...... Jeg ved ikke om det stadig er sådan - men hvis det er, så ville jeg nok overveje om i overhovedet passer sammen.... Altså om jeres temp er så ens, at der skal enormt meget arb til, for det kommer til at fungere. Lykke og held!!!!!!!!!
www.klejtrup-friplejehjem.dk
Never argue with an idiot they drag you down to their level and then beat you with experience
DJ fan og stolt a det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror det er en kombination |
|
|
af at han kan have en ubalance i kroppen, måske ikke ligefrem ondt - og så vejret. jeg har dog ikke oplevet at mine er blevet ustyrlige, men nogle heste er mere følsomme en andre - check med dyrlægen igen. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere arbejde:) |
|
|
Prøv at give ham nogle lange travetur, så han bliver lidt træt. Det hjælper ofte,er det ikke muligt at ride inden skolen eller efter. Jeg rider tit inden arbejde, når jeg møder kl ni eller om aftenen efter 7 når min datter er lagt til at sove. Vi har heller ikke ridehus og banen er max frosset:/ så er det ture rundt på vejene i roligt trav, det tager altså tit toppen. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalala |
|
|
Tænker ofte, især lige nu, om jeg skal sælge eller ej. Men jeg elsker sgu den hest, et eller andet sted. Kan ikke sælge ham pt. Det er jeg ikke klar til. Men overvejer kraftigt... Tror vejret har meget med det at gøre. Men nøj hvor er det irriterende! Jeg kan ikke ride ham på tur, for han springer simpelthen i luften for ALT. Gal hvor var han bange nytårs aften og nytårs dag. Er først ved at falde til ro nu. Det er fandme svært, elsker den hest, men vil også gerne kunne ride uden at tænke på at den bliver bange, spurter afsted, ikke vil dreje osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på rideskolen |
|
|
har de fleste heste altså frost i hjernen. Jeg har ikke oplevet det så slemt før, men ryttere falder af, og folk klager sig, aldrig har jeg set så mange longer, og folk med ellers medgørlige heste longerer, synes jeg. Inkl. mig selv. Vi fordre alle med hver vores foder og hø, så tror ikke det er det. Men hestene bevæger sig altså næsten ikke på folden i øjeblikket. En del er klippet, måske de fryser når det bliver varmet op ved det ikke. Mange har haft flere dage hvor de ikke rigtige kunne ride. Der er en masse nye lyde, sne der kurer af ridehus, der bliver sneskrabet. Jeg ved det ikke men begge mine pony'er som er gennemtjekket med dyrlæge kiro, levet stivelses frit, med magnesim os.v. De har altså også et par ekstra gear lige i disse uger. jeg har ikke somsådan en løsning på problemet, kan bare konstaterer at sådan oplever jeg det. Blue horse relax, har dog en virkning synes jeg. hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super ! |
|
|
Det længe siden jeg sidst har set på tråden her. Og kan se den ikke har været aktiv længe. Min løsning har været, at trække med min hest. Og så har jeg flyttet den til en anden stald. Hvor der sker noget mere, og er mere liv... Nu kan jeg ride ture på hende igen, uden at risikere liv og lemmer. Nice ! Håber i finder jeres løsning... Brian
Tålmodighed og vedholdenhed. Det Virker...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan anbefale.... |
|
|
Kan kun anbefale at i prøver antistress fra hippolyt, jeg bruger det til min meget angste heste og han er bare blevet en drøm at arbejde med efterhånden:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
Vil læse på antistress.  Tror også han får frosthjerne. Havde ham opstaldet ude fra feb-juni. Her kom vi lidt igang igen, jeg rykkede ham hjem fordi han ikke trivedes med deres ind-udluk ordning, fodring osv. Han har aldrig været helt afslappet derude. Han kom så 14 dage i trailertræning og nu kan han gå i trailer Jeg fik også lidt mere insikt i hvad jeg skal gøre for at han bliver tryg. Træneren fortalte at Robin er en meget lille hest i alt for stor en krop. Forstået på den måde at han INGEN selvtillid har!!! Da han kom hjem startede vi op med longering. Så longering og ridning, og så kun ridning. Vi har haft nogle super gode perioder hvor jeg har kunnet TRÆNE ham. Sådan for alvor, uden at tænke på at han springer i luften eller stikker af. Vi har gået en masse ture, og jeg har sågar haft mod til at skridte lidt af vores faste tur Vildt stolt hehe. Meeeennnnn nu er det frostkoldt igen. Og han begynder at se spøgelser igen. Så jeg begynder igen med longering, de dage jeg ikke har mod til at ride ham. Ved endnu ikke om jeg holder ham hjemme vinteren over, eller om han skal ud hvor der er ridehus. Han bliver så stresset hvis ikke han har meget faste rutiner!! Men kæft hvor jeg elsker det møgdyr hehe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mazda1994 |
| Forfatter:  |
Lotte 4 |
| Dato:  |
17-10-2010 22:52 |
|
Har samme problem med min hest. Hun er lidt for stor en mundfuld engangimellem. Har fået anbefalet noget som hedder "Think Calm". En som jeg talte med omkring produktet, fortalte om at det ahvde været testet på flere heste hun kendte til og med rigtig god virkning. 8 ud af 10 heste skulle reagere positivt på det. Jeg har ihvertfald tænkt mig at prøve det til min hoppe med aaaalt for store "nosser" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag wrappen fra hesten |
|
|
Hej. kender det godt. Jeg har en jagthest som førhen sked grønne skovtrolde og sad oppe i det nærmeste træ bare der var det mindste. Stod og rystede og kampsvedte og var helt oppe og ringe i temperament. Hver gang vi var ude, i mange år. Jeg tog wrappen fra ham og gav hø og så har jeg med succes brugt PAVO nervcontrol, pulver. Pulveret skal gives over en længere periode, og det virker på min hest. Nu bruger jeg det stort set aldrig mere. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske skal |
|
|
du prøve med en B-vitamin kur.Det er en god hjælp til nervøse heste  vh Irena
- har fået det smukkeste B.H Romanov/B.H Romantic/Beg XX hoppeføl i år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|