Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til foderplan
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 13:51

Jeg skal til selv at købe foder til hestedyret.

Det drejer sig om en 4 års vallak på ca.165cm plettet som en knapstrupper. Han er under tilridning og rides 4-5 gange pr. uge af ca. 30-45min.

Han har en tindens til at være rigtig sulten og i perioder blive meget nervøs.

Jeg tænker derfor pt. tre løsninger på foderplan, han vil få hø ad libitum, så det er kun krybbefoderet, der er interessant pt.

Listet efter prisnevaeu med den dyreste først.

1: Fase Balancer III 1,75kg + 0,75kg lucerne

2: Regulator Complete 300g + 0,5-1kg roepiller

3: Krafft Groov 90 1kg + evt 0,5-1kg lucerne

Er der nogen med bedre viden om foder, der vil hjælpe mig lidt her?

Julie

Mangler du julegaven til den du holder af? Se mere på
www.julieschwartz.dk

Kranio Sakral Terapi tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 15:19

Med hensyn til pris vil jeg nok sige at RC evt kan blive det billigste i længden, da hesten kun skal have 300 gram om dagen. Samtidig mener jeg at roepiller har en række gode egenskaber, som jeg ville vælge.

Hvis hesten har en tendens til at være meget sulten, så er roepiller jo godt idet du kan udfodre en relativt stor mængde i forhold til FE fordi pillerne jo skal blødes op i vand. Dette giver en god mæthedsfornemmelse for hesten. Samtidig er der næsten ingen stivelse i, og energien frigives over en længere periode. Derfor vil hestens blodsukker ikke svinge så meget. Det kan være en fordel hvis den kan blive lidt tændt.

I mine øjne er der ikke nogen af dine løsninger som er dårlige, så vælg efter hvad dit temperement og din økonomi tåler.

(roepiller kræver jo lidt tilberedelse, men er billige)

0
0
Svar på denne tråd

helt enig med Lese 523
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 15:56

Jeg er helt enig med det Lese523 skriver, men ville lige tilføje at wrap hø nok er det du skal lægge mest vægt på.

Giv hesten et grundmåltid bestående af hvad du nu vælger og lad så hesten få wrap/hø til næsten fri afbenyttelse.

På den måde får man givet hesten det, den har behov for og samtidig kan den selv tage til sig af wrappen i forhold til det den har ydet. Så er man fri for en sulten hest og fri for at sætte foder op og ned i forhold til dens arbejde.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 19:33

Tak for jeres svar, det er mange år siden jeg selv har stået for foderet, så var lige lidt usikker

Jeg tror det bliver Krafft+lucerne, da det umiddelbart er det letteste.

Han vil få alt det hø han gider at æde, så det bliver ikke noget problem.

Julie

Mangler du julegaven til den du holder af? Se mere på
www.julieschwartz.dk

Kranio Sakral Terapi tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider