|
|
| Han vil bare ikke tag på:( |
|
|
Som overstående så har jeg en plage på 1 1/2år og han vil bare ikke tag på. Han får følgende og spise : Han får alt det warp han kan spise, foder får han følgende : Fiber mix prima i kilo får han sådan ca. 2 kilo om dagen, og nu har vi overvejet og put ganske alm, madolie i hans mad.' Har i erfaringer med det? Han har fået taget ormekur, men han havde ingen orm. Jeg har overvejet og kontakt dyrlægen og hører ham ad om bændelorm kan være årsagen. For han ser sådan her ud : Han er flyttet. billedet blevet taget den i starten af november 2009. Han tog på i den første uge hvor han står lige nu, men nu er han begyndt og tabe sig igen:( 
Med venlig hilsen Maria, Mille & Magic
''Mille er taget på wellness ophold hos Karmdal Arabians & Wellness center for hunde & heste ved Varde''
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemt lige at han er skiftet |
|
|
over på horse lux plus ko-mineraler og soyaskrå det nye sted.
''Mille er taget på wellness ophold hos Karmdal Arabians & Wellness center for hunde & heste ved Varde''
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Svært at hjælpe, når du ikke skriver noget om mængden af det foder han får. Du skriver han får meget wrap. Jeg ved af erfaring der er store variationer på, hvad mennesker synes er meget wrap. Så der skal nogle mængder på i kilo og gram af det hele før det er muligt at hjælpe. Det vil ligeledes hjælpe, hvis du skrev havd han fik før han flyttede, hvor længe han har stået det nye sted. Angivelse af race/type vil ligeledes være nødvendigt.
"Under no circumstance should your hand disturb the horse's mouth. You must learn to stay calm in all situations and control your emotions. There is no room for anger." Translated from Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjfhgjfhgjfhg |
|
|
Ja tag endelig en ormeprøve, så du kan finde ud af om han har orm....det kan meget vel være, at han har det. Ligeledes er det værd, at få tjekket hans tænder;)
Vores Charmetrolde Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra & Shetteren Clyed
Hesten er vores partner
Portræt af heste tegnes - tjek præs. Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det tager |
|
|
tid ... og er dyrt af fodre en plag op når den først har tabt sig. Han skal have adgang til grovfoder hele tiden - og du skal gerne vide hvor mange kg han får om dagen. En plag som ham kan sagtens spise en lille balle hø om dagen plus wrap og foder. Hvis han går på fold / jordfold er det vigtig at han har noget at spise på folden - græsset er der ikke noget næring i .
www.rawasport.dk. lækre,lækre sportsponyer flere ponyer sælges se mine heste præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Han er tjekket for orm, men der var ikke noget. Men fik afvide da jeg ringede til dyrlægen idag og de sagde at medmindre man ber om det, så bliver de ikke tjekket for bændelorm. Og det bad jeg ikke om Han er en frederiksborger. Han skulle gerne blive imellem 1.60 og 1.65 i stg. Foderplanen: Han får 1,5kg horse lux, 100 gram soya, ca 25 gram ko mineral. også kommer han til og få 200 gram racing mineral. Ca 5-6kg warp. ca 2 kg hø og halm efter ædelyst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gamle sted |
|
|
fik han 3 kilo fiber mix prima, ca en lille halv balle hø. Samt en vitamin kiks. (Jeg flyttede ham fordi jeg ikke kunne se hvorfor han ikke fik mere hø og uoverensstemmelser på det gamle sted) Og hans nye foderplanen ser således ud : Han får 1,5kg horse lux, 100 gram soya, ca 25 gram ko mineral. også kommer han til og få 200 gram racing mineral. Ca 5-6kg warp. ca 2 kg hø og halm efter ædelyst Inc vitamin kiks.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine plage.... |
|
|
får hø - og ham på 1½ år får ca. 10-12 kg dagligt. Noget af høet gives på jordfold, så derfor kan hans kammerat måske spise mere end caspian gør. De går på fold mellem 16-20 timer dagligt alt efter vind og vejr. Mellem 6-12 timer er på græsfold, resten af tiden på jordfold med adgang til halm. Så hvis man siger, at 1 kg hø = 2 kg wrap - så får din plag jo ikke meget mere end omregnet 4-5 kg hø dagligt. Jeg fodre mine plage efter at de skal fodres primært på grovfoder - krybbefoder er på et absolut minimum med salvimin grøn vit/min, soyaskrå, linamix og lidt roepiller. Så hvis jeg var dig, så ville jeg skifte wrappen ud med hø, og øge høtildelingen, så han kan få mere FE på færrer kg. Hvordan din foderplan ellers ser ud, ved jeg ikke nok om - og slet ikke når man er ude i at fodre plagen op. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Charlotte |
|
|
Hans foderplan står længere op. Det hø og warp der er skrevet får han på boks, ikke på folden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad får han |
|
|
på folden at spise? Hvis han går mange timer uden mad, så vil hans tarm system ikke fungrere normalt når han så kommer ind. Så det er vigtigt at han får mad på folden. Han kan snildt på dobbelt op på wrap, dvs 10-12 kg hver dag. Så mere wrap. Det han får nu er ikke nok. Mht. din foderplan er den så regnet igennem i et foderprogram? Den lyder lige lovlig "spændende" til en plag i vækst, til at jeg turde foder sådan. Han får 3 forskellige vitamin produkter? Du kan risikere at forgifte hesten, hvis den får for meget og får den for lidt går det ud over væksten.
Sagde Janne Sælges: Super sød shetlænder vallak, tilredet, højde 1 meter. Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
19-11-2009 21:38 |
|
Jannej. Synes også det er mærkeligt at den skal have så mange forskellige vitamin/mineral produkter.
Mvh Janni
Havre er sundt og godt
Weatherbeeta vinterdækken sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
Måske skulle jeg få hende som har ham opstaldet til og være med herinde, da det er hende som har udregnet hans foderplan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forresten dyrlægen |
|
|
har sagt at han skal have masser af mineraler og vitaminer hvis jeg vil ændre på hans opstilling osv, så han ikke skal aflives. Da han mener der er noget fuldstændigt vanvittigt i vejen med hans ryg-. Se dette billede : 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så synes jeg |
JLH ♥Wannamus♥ |
19-11-2009 21:53 |
|
personligt det er bedre at du feks går på biblioteket og låner "den store foderbog" af dyrlæge Nanna Luthersen - læser den og så drøfter det du opfatter som problemer med staldejer - det kan jo være at hendes erfaring gør at hun opfatter tingene anderledes; måske er din plag slet ikke tynd, men bare i vækst ? Så kommer de jo ofte til at se lide ranglede ud.
Mvh Janni
Havre er sundt og godt
Weatherbeeta vinterdækken sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ps. der er |
|
|
udregnet en foderplan på ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Staldejer har udregnet en foderplan på ham. i et program.S Dyrlægen sagde i september 2009 at han manglede vitaminer og mineraler. Og at han skal sættes op i foder og grovfoder, men hvilket nævnt han ikke. Han nævnt for mig at som han så ud (se sidste nye billede) så var han helt forkert i kroppen, og at det ikke var pga. vækst men at man kunne ret op på det med den rigtig fodring. men at han ikke ville garantere noget med Magic som ridehest (magic er omtalte plag) Men at han synes at jeg skulle give ham en chance. Finde det rette foder med alt det som han har behov for. Mineraler og vitaminer. Også skulle han tag noget mere på. Også sagde han at ''hvis'' Magic ikke ændre sig, så ville han anbefale en aflivning Og det skal ikke ske. For han betyder virkelig meget for mig. Og jeg vil jo så gerne ret op på ham igen, så han bliver en pæn plage og ridehest om halvandet år. Men han har ikke fået det rigtig foder der hvor han stod før, og det gjorder det hele værre. Da han blev flyttet den 8 november, tog han på, men nu går det den anden vej igen  Er der overhovedet nogen mulighed for og ret op på ham?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
www.vja.dk/documents/ HorseLux%20Crow%20fode...062009.pdf Nu skriver du ikke hvilket produkt af dem der findes fra HorseLux du bruger, men der findes jo en specielt til føl og plage. Men 1,5 kg HorseLux Grow svarer til en voksenvægt på mellem 300-400 kg, og det kan du nok ikke klare dig med. Du skal op og gi mere, jeg vil mene at du skal gi 2,1 kg. Du kan jo evt. tilsætte op til 3 dl olie i en periode henover vinteren for at få den til at tage på, men pas på med for hurtig vækst, den må heller ikke blive for fed. Jeg ville ringe til HorseLux og bede dem lave en foderplan til mig. Foder du ikke med Grow, ville jeg nok bede dem lave planen ud fra det den får nu, så den ikke skal skifte foder igen igen.
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
Send besked for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heejsa |
|
|
Min traver har lige været voldsomt angrebet af orm, og bliver fodret med en masse god wrap, fodret 2 gange daglig hvor der er kommet madolie i fodret. Derudover får han gulerødder i massevis, æbler og godbider, og alligevel er det som om han bare er gået i stå :/ Jeg tager det nu stille og roligt, for han trives fint, han er glad og kvik. Så det skal nok komme  Nadia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godaften |
|
|
Hej alle ! Jeg må heller melde mig som ejer af stedet, hvor magic står. Jeg er ening med nogen af jer, men også uening med en der anbefaler 10-12 kg wapp. Det er rigtig at en hest/plag skal meget grovfoder. Det prøver vi også på at gi alle hestene her på stedet. Men når vi ligger 10 kg ind i foderplan går den amork med energi og protein. Da maria skrev sms til mig om hvad magic fik at spise, var jeg optaget på arbejde. Har så gået det igennem da jeg fik fri her kl 23 til aften. Magic får p.t 1 kg horse lux plus fordelt over 2 fodringer, men det fylder op til 1,5 kg på skovlen. Der ud over får han 140 gram racing minerald for at sikre at han får B1 og D vitamin nok. Han får 100 gram soyaskrå for lige at gi ham lidt xtra. Han får 3 kg hø sen aften og eftermiddag bliver der lagt ca 5 kg wapp ind til ham, som han kan spise efter lyst. Jeg har anbefalet maria at købe noget olie til ham, for der har jeg rigtig gode erfaringer med til heste der skal tage på. Vi har alle vores måder at fodre på, og jeg vil til en hver tid, gør hvad der står i min magt til at få ændret magic. Men når en hest skal tage på, så kan det desvære ikke gøres lyn hurtig. Magic har stået her 11 dage, men jeg tror på at vi nok skal få ham rettet op, men ting tager tid. Da han heller ikke har stået her så lang tid, er vi stille og rolig i gang med at vænne hans mave til wappen, havd jeg lige ved fik han hø før. Det var hvis lige det jeg p.t kunne fortælle om det hele. I må sove godt MVH Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjgfjkhgfkjhg |
|
|
Nu har jeg ikke et decideret foderprogram, men synes ikke foderplanen lyder helt skidt. Dog kan jeg anbefale hørfrøkager som ekstra tilskud. Du skriver, at han får 3 kg hø sen aften og 7 kg wrap om eftermiddagen. Hvad får han udenfor fra morgen til eftermiddag? Jeg forstår ikke, at et foderprogram kan gå amok over for meget stråfoder som hø? Når han ser ud som han gør, ville jeg give ham hø ad libitum... - ikke wrap.
Hesten er vores partner
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjfhgkjfhgjhfg |
|
|
Glemte lige, at med "ad libitum" mener jeg fri adgang til hø 24 timer i døgnet.
Hesten er vores partner
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det dejligt |
|
|
at ejer af stedet gider kigger herind Det lyder som om du har lavet en fornuftig foderplan. 8 kg til natten (3kg hø og 5 kg wrap) er super, hvis hesten har adgang til andet stråfoder i løbet af dagen. Gerne en hø portion til morgen og så evt. noget halm eller frøgræs at nippe i om dagen. De kvægmineraler der er nævnt ovenfor, er de fjernet fra foderplanen igen? Til trådstarter: Jeg synes du skal købe enten olie og give ham 1-2 dl dagligt ELLER hørfrøkager, der også er en god kilde til fedt. En hest skal nemlig fodres primært med fedt og fibre. Jeg vil anbefale dig at låne nogle foderbøger på biblioteket og selv sætte dig lidt ind i hvordan man bedst fodrer en hest, så kan du nemlig bedre være i dialog med stald ejer og så kan i sammen gøre det bedste for den lille fyr.
Sagde Janne Sælges: Super sød shetlænder vallak, tilredet, højde 1 meter. Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Suzy ♥Express-pigen♥ |
20-11-2009 01:52 |
|
Jeg vil nu altid mene ligemeget om hesten er plag, unghest, udvokset hest, gammel hest eller hvad hesten nu er skal de altid have fri adgang til hø eller wrap. Hvis de ikke kan tåle det eller bliver for fede udelukkende af det og en vitamin-mineralblanding er man jo så nødt til at kigge på at dele det ud i mindre portioner flere gange dagligt eller benytte andre alternativer for stråfoder er stadig det vigtigste for en hest. Min egen hest som skal holde vægten for 13 kg wrap til aften og nat og 2 kg til morgen med en stak gulerødder i(de holder de 20 min der ca går efter hun har spist krybbefoderet til de kommer på fold) 400 gr build up fra brogaarden, 300 gr majsflager, 2 dl olie (både majs og raps), 300 gr lucerne, 100 gr vitamin-mineralblanding, hvidløg, urter og gulerødder. Det kan jeg holde hende på, hun er jagthest men i let træning pt og bliver først sat op op til jagttræningen og sæsonen i foråret.
Jeg ville mene du skulle prøve noget olie. Jeg har selv prøvet Sønderskov mølle rapsolie, omega 3-6-9 olie, rapsolie, majsolie, soyaolie og det virkede ikke før jeg kombinerede majs og rapsolie. Så nu for min hest 1 dl af hver. Det ene om morgen og det andet om aften. Jeg forstår ikke hvorfor hesten for en fuldfoderblandning og to slags vitaminer-mineraler? Kunne man ikke give den den mængde fuldfoder der skal til for at dække den ind eller nøjes med 1 vitamin-mineralblanding udover fuldfoderet?
Hvad er det dyrlægen siger der er galt med hans ryg - helt præcist? For forstår ikke hvordan ekstra ekstra mange vitaminer kan hjælpe på det?
Billig opstaldning i Haderslev tilbydes, skriv pb for mere info (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldejer og hesteejer |
|
|
Jeg forstår jo bare ikke hvorfor I ikke prøver med fuldration (2,1 kg Grow se mit link længere oppe). Og så smider alle de ekstra vitaminer og mineraler af h...... til, med 2,1 kg skulle han være dækket ind. Tager han ikke på af det, ville jeg som jeg også tidligere har nævnt, gi ham en kur med op til 3 dl olie henover vinteren.
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
Send besked for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej:) |
|
|
Jeg går også på bibloteket idag og låner nogle bøger om fodring af heste:-) For jeg vil meget gerne selv vide en del om fodringer:) Ang. hvad dyrlægen sagde. Han udtalte at på omtalte billede (nummer to jeg lagde ind) at han var helt forkert. Han var både svajrygget, tynd og han vidste ikke om man kunne ret op på det, og han sagde så at omkring ridehest vil han ikke love mig at han bliver. Og derfor hvis han ikke ændrede sig vinteren over, så ville han anbefale en aflivning, fordi hans ryg var forkert. Og at han var svajrygget. Men nu må vi se om det her ikke hjælper,. og ellers så må jeg ringe efter dyrlægen. Olie, det kører jeg ud med idag. Samtidige vil jeg se om jeg ikke kan få fat i et dækken til ham, så han ikke skal holde sig varm på foderet. Tina - Tak fordi du skrev herinde:-) Og tak for den hjælp du indtil videre har gan mig og magic. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vcille foder med pavo |
nille58 |
20-11-2009 12:35 |
|
Hvis jeg var dig ville jeg foder med pavo, olie og poppede majs og så alt det hø/wrap han vil spise, jeg har lige fået en hest ind der er mere tynd end det der og på en uge kan man virkelig se foreskel, den får 2 dl rapsolie fordelt på 3 gange 500 g pavo 3 gange dagligt en stor håndfuld poppede majs 3 gange dagligt og så får den 1/5 liter fiber lux 3 gange dagligt og så hø og wrap og det er vildt så meget den har taget på............
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere F.E. |
|
|
Først så er HorseLux Plus IKKE et fuldfoder men et tilskudsfoder der KAN kombineres med bl.a. korn. Jeg har efterhånden fodret med HorseLux produkterne især Plus i flere år og er mægtig glad for dem (det er mine heste også) og så vidt jeg kan se så mangler plagen ganske enkelt flere f.e. En plag på hans alder og forventet størrelse skal i "mit" regnskab grundlæggende have 6,1-6,7 f.e i døgnet evt. med et lille tillæg for huld (+ ½-1 f.e.) Nu har jeg prøvet at proppe hans foderplan ind i mit foderprogram (SundHest) og iflg. den får han p.t. 5,1 f.e. pr døgn altså minus 1 - 1,6 f.e. Vit/min ser rigtig fin ud dog får han lidt rigeligt calcium men ikke noget "alvorligt". Mht. til "bare" noget mere wrap/hø så er det altså ikke sikkert at han kan spise mere og det kan som en har skrevet få protein indholdet til at "eksplodere" hvilket der så skal kompenseres for andet sted i foderplanen. Vores hingsteplag på samme alder og forventet lidt større end ham vi snakker om her kæmper en kamp hver eneste dag for at spise de 5 kg. hø som er et absolut minimum hvor imod hoppeplagen der er 5 uger ældre snildt omsætter helst min. 15 kg. af hvadsomhelst. Jeg tror nu lige jeg ville prøve at regne endnu en gang på den nuværende foderplan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups..... |
|
|
Havde lige overset at de 5 kg. var wrap det gør jo så at han kun får omkring 4,3 f.e. i døgnet altså minus endnu mere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Magic får p.t 1 kg horse lux plus fordelt over 2 fodringer, men det fylder op til 1,5 kg på skovlen. Det er jo ligemeget hvad det fylder på en skovl, det handler om hvad det vejer. Nu har jeg igen været inde og se på HorseLux, denne gang Plus, da jeg kan det er det I foder med. Umiddelbart ser det ud til at han bliver fodret som vedligeholdelse, men jeg vil mene han skal bruge mere energi da han for det først er for tynd og for det andet vokser, så jeg mener han skulle fodres efter at arbejde en time om dagen. Men jeg ville nu slet ikke bruge Plus, men Grow i stedet for. HorseLux Grow er et foder til føl og plag. Anvendes sammen med godt hø, wrap eller græs. Kan også bruges som tilskudsfoder til drægtige og diegivende hopper. www.vja.dk/documents/ HorseLux%20Crow%20fode...062009.pdf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grovfoder |
|
|
jeg synes stadig din plag får alt for lidt grovfoder. Han får mindre grovfoder end mine dsp ponyer - min DV hoppeplag på godt 1½ år har adgang til en stor rundballe hø på folden og ca. 4 kg wrap til aften når hun kommer ind - de 6.6FE mener jeg er passende til din hest som klitte skriver men han er jo i underskud i forvejen så det må være et minimumskrav. Din foderplan skal være så simpelt og overkommeligt som muligt ! Jeg bruger foder fra HAVENS samt urtemineral . Hvis ikke opstaldningsstedet kan levere / vil levere mere til din hest må du nok selv ud og ofre en parti hø og sørge for han får en balle om dagen.
www.rawasport.dk. lækre,lækre sportsponyer flere ponyer sælges se mine heste præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.- tegn |
|
|
magic må ikke få korn produkter. det skal han helst undvære ifølge dyrlægen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6. tegn |
|
|
mit opstaldnings sted vil gerne give ham mere, så stiger han bare i opstaldning i stedet, og det er også fair nok:) Da både warp/hø er pænt svært og få leveret. Og jeg har ikke selv bil med anhænger og må for den sags skyld slet ikke kører med anhænger. så derfor skulle det kunne leveres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror... |
inger christensen |
20-11-2009 18:58 |
|
i skal se at få en foderkonsulent ind over i den heste pension. Få lagt en betydeligt bedre foderplan for hesten, så han får det han skal ha. Jeg er stor tilhænger af, at de får betydeligt mere grovfoder, så som wrap og hø. For mig lyder det som om, at både du og udlejer, ikke har helt styr på hvordan i skal fodre den korrekt. Det er vigtigt, at den får sit grundbehov dækket, pluds ekstra da den er i en meget manglefuld foderstand. I får slet ikke sådan en fejlfodret plag, op i korrekt foder og vitamin ballance, uden sagkydig hjælp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inger christensen |
|
|
dyrlægen er skam inde over hans forløb. Peter Busk fra Skjern Å dyrlægerne. Og jeg har også haft Lone Jørgensen inde over. Med råd osv. Og købt endda fiber mix prima af hende som skulle være godt til ungheste/plage. Så jeg vil da mene at vi søger hjælp dvs steder? Og alle de vitaminer/mineraler han får, har dyrlægen sagt at han skal have. Og som jeg også skriver, så søger jeg råd. Det eneste han ikke må få ifølge dyrlægen, er kornprodukter som havre, byg, m.m. da det kan skade ham. Og staldejer er uddannet landmand m. special i heste. så synes da bestemt at hun er gode nok til det. Og hun gør også hendes for og hjælp. Han får olie fra idag, også skal jeg have fat i et dækken til ham også ser vi om det hjælper. hjælper det ikke., så får jeg dyrlægen ud. for så kan det jo være orm der gør at han ikke tager på. (Han er IKKE blevet tjekket for bændelorm!) Men vil så sige at han stod opstaldet et sted, hvor der overhovedet ikke var styr på noget som helst. han fik ikke det han havde brug for og blev fejlfoderet. Det retter jeg og staldejer op på nu. Det sidste sted, kunne jeg ikke gøre så meget andet end og sørger for det rigtige foder til ham, hø deri mod, gav jeg ham massevis af, men hvad hjalp det, hvis han ikke fik den samme mængde når jeg ikke var der?! (Nok om det) Pointen er vi prøver og rette op på ham Og søger råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen. |
inger christensen |
20-11-2009 19:36 |
|
Ja jeg havde jo en lille hukkommelse om, at jeg havde set dit navn maria, ang. en anden kedelig sag om magelfuld fodring, som har været debatteret her på hn. Nu har jeg kigget indlægget igennem og ja ! jeg havde ret. dine heste kommer jo fra det omtalte sted. Du skriver at dine heste har fået lavet ormprøver, men hvis ikke det er gjort, efter du flytted dem, vil jeg anbefale dig, at få det klaret endnu engang. For at være 100% på den sikre side. Du skal ha en super god foder ekspert ind over, for at få lavet en foderplan der kan hjælpe din plag på ret køl. Jeg undskylder lidt, at jeg før skrev, at din udlejer nok ikke var dygtig nok til at lave en foderplan. Det er ingen kritik af det nye sted og udlejeren, det er bare en opfodring til jer, om at få en ekspert ind over. For jeg har stærkt på fornemmeren, at det din plag har manglet i korrekt foder, ikke kan afhjælpes på et normalt foderprogram. Der skal virkelig noget til for at rette den op igen. det kommer til at koste dig en del ektra i foder udgifter, for her er ikke tale om bare at gi den 1/2 kilo mere i krybben. Held og lykke, både til dig og din nye udlejer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rigtig dejlig |
|
|
Ja som overskriften siger så synes jeg at det er dejlig inger at du har opdaget hvor han stod før. Jeg gad ikke rigtig skriver før da alle har forskellige opfattelser på hvordan man foder. Jeg person høre gerne fra nogen, hvis i har nogen gode råd, men jeg svare kun over privat besked. Synes at der er nogen der altid for drejet det forkert det man skriver. Men det er ikke tages højde for at han kun har stået her ved mig i 12 dage, jeg er ikke bare type der straks giver hestene 10 kg wapp. Men jeg synes det er noget de skal ha gradvis. Dialogen mellem maria og jeg er god, og ingen tvivl om at vi begge gør det vi kan ang foder til ham. Men hvis han evt har bændelorm, ja så kan vi putte alt det foder i ham som vi vil, men til ingen verdens nytte. Jeg vil fortsat følge med i indlægget men vælger kun at svare pr.pb. MVH Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Ja, jeg skal også have taget gødningsprøver på dem igen ingen tvivl om det. For det gør også ondt på mig at de ser sådan ud. Især Magic, Da han jo er det første afkom efter min hoppe, Mille. Og jeg har været så stolt over at han så ud som han gjorder tidligere på året. Men nu, stikker det bare i mit sind. For jeg vil jo det bedste for dem begge to, og derfor er det også enormt dejligt at de er kommet ud til Tina, og at der findes folk som dig Inger. For du har virkelig kommet med nogle gode råd over pb. Det sætter jeg pris på. For han skal bare komme sig. Jeg vil ikke kun bære hvis han ikke kommer sig.  Men han skal også tjekkes for bændelorm.  Men tak for de gode råd, der indtil videre er blevet givet:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er slet ikke i tvivl om |
inger christensen |
20-11-2009 20:34 |
|
at det nok skal lykkedes for jer, for i lyder jo til begge to, til at være 100% opsat på at hjælpe ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hephey |
|
|
Det er sørgerligt at se tilfælde fra et vist opstaldningssted må jeg sige. DEJLIGT at hesten er flyttet en andet sted hen nu  Jeg kan kun som jeg plejer anbefale roligt at sætte hesten op i grovfoder frem for alt - og evt fodre den med linamix, vitamin og mineral tilskud (EN slags) og ikke ekstra olie da der er olie i linamixen. Det har for mig været en super virksom plan på alle måder - men igen er det forskelligt hva der virker for den enkelte hest. De er jo individer som vi andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm............. |
MaFilaNoir |
20-11-2009 22:03 |
|
som du selv er inde på ville jeg få ham tjekket for bændelorm hurtigst muligt! det kan gøres med en blodprøve. Der efter ville jeg prøve at fodre med linamix det er lidt dyrt men det hjalp min hoppe da hun havede haft bændelorm og hun var blevent tynd på ingen tid. der ud over ville jeg få taget blod prøver for stort set ALT hvis det var min hest. alt er bedre end en aflivning hvis man elsker sin hest  Held og lykke med ham!
Sælges: Welsh/fjordheste hoppe føl fra i sommers. bliver kat.1. 5000kr. sælges for veninde.skriv pb 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| evt er en blodprøve |
|
|
hvor i tjekker for vitaminer og mineraler et hit, så i kan se præcis hvad han mangler. Keppie herinde fra er uddannet agronom og meget dygtig til at lave foderplaner, så prøv evt. at kontakte hende. Dyrlæger er IKKE specielt uddannet indenfor ernæring og en faglært landmand lærer godt nok om at lave en foderplan i et foderprogram, men de ved slet, slet ikke nok om hesten fordøjelsessystem. Jeg har selv uddannelsen og troede også jeg vidste end masse om fodring, men da jeg så læste videre fandt jeg ud af,hvor meget mere komplekst fodring er. Det er kemi på højt niveau at vide hvordan man fodrer en hest og derfor skal i have fat i en som er specialist i fodring og som ved præcis hvordan i får rettet op på de ubalancer i finder ved en blodprøve.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linamix |
|
|
er bestemt ikke dyrt i forhold til så meget andet musli tilskud etc. 250 kr for 25 kg- og hesten må maks få 200 g pr 100 kg hest - det er 10 kr pr kg, ergo hvis hesten må få 500 g pr dag snakker vi om 5 kr til en dags fodring + vitamin og mineral tilskud ved siden af - mange musli blandinger løber op i mere end det, selvom nogle osse holder sig under. Det koster mere at fodre med godt, ordentlig og nok grovfoder. men det er dog det sundeste at fodre med så meget af dette som muligt. Jeg har ikke selv oplevet billigere fodring end med linamix må jeg sige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tage på |
|
|
Jeg har haft det samme problem med en af mine plage, jeg begyndte så at fodre med horsespeed fra Videbæk, og det hjalp, prøv det prima fra Fibermix er fin men ikke god nok til en plag, du kan også fodre med foder fra Brogaarden, evt fase 2, den er også god
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderplan.. |
|
|
Hvor er det dog godt du fik den flyttet fra det rædelsfulde sted den stod, er sikker på det bliver dens redning. Alle heste burde efter min mening fjernes fra det sted/staldudlejer men det er jo en anden snak!!! Jeg ville give den alt det wrap den kan æde, protein skal den jo have meget af så adlibitum i ordets forstand, nøjagtig som hvis den gik på døgngræs. Også en dygtig agronom med speciale i fodring af heste til at sammensætte en foderplan. Held og lykke til dig din hest og det nye sted 
Christine
Stald Granly fjordheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jakhdkhask |
Anna-S |
21-11-2009 18:29 |
|
Sæt den op i hø/wrap - den skal MINDST have så meget den kan æde i den tid den står i boks (så der er levnet mindst ½ kg næste morgen!) Så skal du bare se løjer  Jeg vil gætte på den sagtens kan æde 10-15 kg. dagligt - så i gang med det - så er han pæn igen når du går ind i det nye år!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Epona olie |
LisaIndy |
22-11-2009 17:23 |
|
Hej Jeg kan anbefale eponaolie, det brugte jeg til min da han skulle fedes op og så flere små måltider om dagen og en masse wrap som hans mave nu kan tåle. Men pyha sikken en opgave, han ser ikke godt ud og så få ham endelig kigget igennem af en kiropraktor også. Har han fået taget blodprøver evt.? lisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Maria |
Gry *Kasper* |
25-11-2009 08:07 |
|
Prøv lige at checke bassen for lus,jeg har selv i foråret fået 2 meget magre heste ind i stalden,de havde af dyrlægen fået indsprøjtning med noget der skulle kunne udrydde alt,den ene 2 gange og den anden 4,og det hjalp intet.. først da jeg klippede dem og dryssede med derrisic pulver, krassede krapylerne af,altså lusene . en hest der er smækfyldt med lus er ganske umulig at fodre op,de suger simpelthen alt ud. allerede i løbet af sommeren kom begge heste til at se kæmpe godt ud. jeg ved ik om det kan være det problem du har med din plag,men syntes han ser lidt tottet ud,og jeg mener det er et forsøg værd at checke ham for det.. hvis du finder lus på ham,skal du ikke regne med at dyrlægens indsprøjtninger kan hjælpe,det er min erfaring at det er penge ud af vinduet,klipning er det eneste der dur,da lusene ikke er vilde med at bo i den korte pels.. håber det lykkedes for dig at få ham fin..  Venlig Hilsen Gry
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdateringe;) |
|
|
Dyrlægen var ude igår;) De tog to blodprøver, og en gødningsprøve:) Og kiggede hans tænder igennem:) Og hun sagde at han skal have masser af energi så han kan få bygget muskler på bagparten (Når han er på fold) og han godt må blive ved med at få Fiber mix prima, han skal bare sættes op i foder og i hø;) Også sagde hun at jeg nok vil have svare på både gødningsprøve og blodprøverne imorgen eller på fredag. De tjekker ham for mineraler og vitaminer og om han ellers mangler noget og om han har bændelorm, og om han har nogle såkaldt blodåre orme. Gødningsprøve fik han foretaget igen. Han har ingen lus mere:D Da han jo har været behandlet:) så nu er han fri for dem:D I september så han sådan her ud :  Nu ser han sådan her ud :  Klart en forbedring:) Dyrlægen sagde at han så flot ud og hans ryg nok skal ret sig med tiden, så længe han får energi holdigt foder også så han kan vokse men også fordi at skal have muskler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor ser det fint ud. |
inger christensen |
28-11-2009 07:18 |
|
Der er godt nok sket meget på så kort tid. Et stort skulder klap til dig og hestepensionen. Jeg tænker stadigvæk på, at det var godt du fik den væk fra det tidligere sted. håber du vil følge op på hans videre udvikling. så vi andre kan følge jer. dejligt at du har dyrlægen med inde over og sørger for at han bliver tjekket med alt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udfra dit nye billede |
|
|
synes jeg han ser ud til at hav rettet sig flot og er på rette vej. Godt du fik ham flyttet 
Sagde Janne Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle sammen;-) |
|
|
Magics pels er begyndt og skinne og han er fuld af liv:) Ørerne er fremme og han ligner en stjerne. Dog skulle han lige ødelægge sit dækken her til aften:-/ han skvattede rundt i den og ødelagde den og fik en hudafskrabning på mulen, men det er jo hvad der kan se:) Han tog det ellers meget roligt og få dækken på her den anden dag, der var ingenting., han stod bomstille (han har aldrig prøvet det før:)) så det var bare kanon flot af ham:-) Jeg opdatere lige med et enkel hovede billede efter han fik dækken på de andre blev for sløret:( Så må have taget nogle ny når jeg kommer derud igen:) laver dog en billedetråde af ham:-) så følge med derinde en af de nærmeste dag:-) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|