Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Blodorm?
Forfatter: 
Dato:  14-11-2009 21:05

Blodorm er det det samme som strongylider? Det troede jeg oprindeligt, men nu har jeg hørt, om heste som døde af blodorm, og at det er særdeles farligt.

Jeg troede, det var den mest "almindelige" form for orm og ufarlig blot man lavede regelmæssige ormetjek og fik behandlet ved behov.

Kan man give ormekur til en hest, der har fået konstateret blodorm uden at frygte, at den vil smitte de andre heste på marken, som er konstateret ormefri i sensommeren?

Jeg kender ikke hendes tal, da det er en hest, jeg lige har hentet hjem igen med oplysningen om blodorm og en medfølgende ormekur.

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

ang blodorm
Forfatter: 
Dato:  15-11-2009 20:09

den eneste måde du kan være på at heste ikke har blodorm og bændelorm er at lave en larvedyrkning og undersøge om de ormekure du gir tager alle slags orm..har selv måttet aflive min dressurhoppe oktober 2008 netop pga blodorm pga dyrlægerne ikke altid undersøger for og behandler for blodorm...man skal spørge for at man er sikker på det blir gjort.du kan ikke være sikker på de andres heste ikke er smittet med disse orm før der er lavet en larvedyrkning på alle..

0
0
Svar på denne tråd

Blodorm
Forfatter: 
Dato:  15-11-2009 21:43

Det vil jeg da lige tjekke med min dyrlæge. Han har lavet gødningsprøverne på de andre. Jeg ved i hvert fald, at min 1-års, som jeg efterfølgende har solgt, havde bændelorm, for det sagde dyrlægen jo efterfølgende. De andre var fri.

Den hoppe, som har fået dem konstateret, har fået lavet gødningsprøve ved en anden dyrlæge, og jeg har fået en ormekur med, som han har givet efterfølgende. Alle hestene i den stald havde åbenbart blodorm.

Det vil altså sige, at blororm er en speciel og sjælden slags orm, som man ikke automatisk undersøger for. Så havde jeg da helt misforstået det

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

Store???
Forfatter: 
Dato:  16-11-2009 00:43

Er der tale om store eller små blodorm?

De små er ikke så skadelige som de store og er meget almindeligt forekommende, de store vandrer i blodbanerne og kan foresage blodpropper, de udgør derfor en langt størrere risiko.

Ved den alm. gødningsprøve kan der kun påvises om hesten har blodorm ikke hvilke, vil man være sikker på at det ikke er de store kræver det en larvedyrkning, der går ca 14dage før man får svar på denne.

Du kan evt læse lidt her www.hestehospitalet.dk/sider/ pageeditor.asp

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider