Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af drægtige/diegivende hopper?
Forfatter: 
Dato:  23-05-2004 19:58
Nu har jeg lige siddet og læst i "fra føl til ridehest", som er en helt suværen bog, men jeg blev lidt konfus, da jeg læste om fodring af hoppe før og efter folingen og føllet.

Er der ikke en der kan give mig en præcis liste over, hvornår i drægtigheden man skal give nogle bestemte vitaminer/mineraler?
For så er det noget med at tre måneder før skal den have noget specielt et eller andet, også tre dage før skal man give den mash osv.

Det lyder meget svært og forvirrende...

Kan det ikke gøres mere enkelt?
Fx et bestemt produkt hele vejen igennem forløbet....?
Selvfølgelig taler jeg om tilskudsfoder.

De vil blive fodret med havre, wrap og ja.. halm selvfølgelig.

Normalt får hun travo-E, og jeg kender en som bare fortsatte med det, og det gik helt fint, så det havde jeg jo bare tænkt mig først, men nu er jeg blevet en lille smule forvirret :-P

Vh Sandra!

STOLT HAFLINGEREJER

(i) Ifolet Haflingerhoppe købes (i)
Trafiksikker
Mellem 5 og 13 år
Renavlet, meget gerne kåret.

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Enkel..
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 00:17
Mine har altid fået wrap /hø, havre , soyaskrå og travo E sport, og dicalsium fosfat.
Selvfølgelig afpasset til hestens behov.
Soyaskrå gives kun de sidste tre måneder af drægtigheden, og efter folingen indtil fravending af føllet.
Havre og Travo E sport gives hele året.

Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har fodret min...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 09:57
...haflingerhoppe med Stud Balancer fra Brogården de sidste 3 måneder før folingen og hun trivedes flot på det.
Foderet kan desuden bruges under diegivningen også, så derfor bruger jeg det forsat. Det er tilskudsfoder, så derudover har jeg fodret med havre, og desuden har jeg givet et tilskud af Kobber Complex fra Blue Hors, hestemineraler fra Salvana og kalk.
Og så har hun fået halm, hø og wrap.
Det hele var selvfølgelig afstemt efter hendes behov.

Min hoppe stortrives på det og føllet ser super ud, så jeg kan varmt anbefale det :-)

Frem til de sidste 3 måneder af drægtigheden fodrede jeg med mit sædvanlige tilskudsfoder, hvilket var Hestekraft fra Ole Bj. Knudsen.

Forårsknus fra Tine,
den nybagte Mor-Flicka og hendes føllepige :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

fodring af hoppe i fol
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:59
hey...
for at være sikker, ville jeg nok kontakte en hesteavlskonsulent fra den lokale landboforening. det er seriøs rødgivning, der vil noget. De ved ALT hvad der er værd at vide om heste og deres behov

Venlig hilsen kristian
0
0
Svar på denne tråd

godt at høre...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:03
Det var godt at høre, at det kunne gøres mere enkelt!

Sad lige og regnede på noget foder til drægtige hopper fra st. hippolyt.
Jeg var ved at tabe næse og mund... Er du sindsyg hvor var det dyrt...

Det blev ca 11.000 kr i foder for 9 mdr, hvis de skulle have det som fuldfoder... ahr, men tror de man er millionær.

tror jeg holder mig til tilskudsfoderet... he he..

Mange tak for hjælpen :-)

Vh Sandra!

STOLT HAFLINGEREJER

(i) Ifolet Haflingerhoppe købes (i)
Trafiksikker
Mellem 5 og 13 år
Renavlet, meget gerne kåret.

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa igen...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 18:54
Hejsa igen Sandra :-)

Køb aldrig fuldfoder til din hest, hvis du gør, så er du i hvert fald ikke særlig gode venner med dine penge ;-)

Fuldfoder er dyrt, og foderproducenterne tjener fedt på det! For en stor del af det indhold der er i de forskellige blandinger er havre, som de nok skal forstå at tage en høj kg-pris for!
Hvis du gerne vil spare på dine foderudgifter, så vælg et tilskudsfoder og bland det selv op med havre, det er betydeligt billigere :-)

Jeg giver pt. knap 200 kr. for 25 kg Stud Balancer fra Brogården, det er ikke helt billigt nej, men til gengæld er det et super foder, som jeg gerne vil give nogle penge for. At spare på foderet til en drægtig hoppe er nemlig efter min mening meget forkert, da det har så stor betydning for både hoppe og føl. Og det man måske har sparet ved at købe et billigt foder, ryger til gengæld i dyrlægeomkostninger, fordi mor og føl har manglet et eller andet under drægtigheden. Men ja, at smide pengene ud af vinduet på et fuldfoder, er der jo heller ingen grund til ;-)

Forårsknus fra Tine,
den nybagte Mor-Flicka og hendes føllepige :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider