Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tiden efter bølgebid...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2009 11:40

Min vallak har lige fået raspet hans bølgebid ned i tirsdags. dyrlægen sagde jeg ville kunne ride dagen efter, jeg gav ham dog tre dage inden jeg red ham igen, syntes dagen efter var lidt "hard core".. .

Min sunde fornuft siger han sikkert kan være øm i munden selv idag efter raspningen, det er fredag idag.

Han var kropumulig idag til ridning. Er der nogle der har erfaringer med heste de har fået behandlet for bølgebid?

Hvordan var jeres hest efter den fik det behandlet? Var den "som ny" få dage efter?

Eller havde den lige en " dum periode" inden den blev god?

Håber i vil dele erfaringer med mig...

Som sagt min fornuft siger han teoretisk stadigvæk kan være øm i munden, det ved jeg nok men ønsker jeres erfaringer.Tusind tak

0
0
Svar på denne tråd

ang bølgebid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2009 13:38

jeg har selv haft en hest hvor der blev konstanteret bølgebid (dvs skæv tandstilling) mm af en uddannet hestetandlæge.hvis den har gået med det i lang tid så kan den have opbygget en tendens til stivhed i nakken(i større eller mindre grad), som skal rides væk eller som man skal ha massør/kiopraktor ud til..er der blevet tjekket om der er for lange fortænder,ulvetænder osv...dette kan også ha indflydelse på dette.min hestes stivhed gik ikke helt over af sig selv men kunne rides væk ved at jeg sørgede for at ride den meget frem og ned i opvarmningen.så kommer det lidt efter lidt...man kan ikke opnå at få stivheden væk på en uge...men hvis den efter et par mdr ikke er blevet nemmere for dig skal du nok overveje om det gjorte er blevet gjort godt nok og evt have en uddannet hestetandlæge ud.jeg har nemlig selv oplevet at dyrlæger ikke er godt nok uddannet mht tænder..jeg kan anbefale maj nicolajsen.min var en helt anden hest at ride efter jeg gik fra at bruge dyrlæger til min hestes tænder.

0
0
Svar på denne tråd

Bølgebid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2009 18:04

Jeg har en hest med bølgebid som bliver raspet ned ca. hver 8. mdr. Nu hvor det holdes nede er der ingen problemer, men før det blev opdaget var han ikke god i hånden. Slap momentvis og stivede sig stort set i alt, hvor han skulle andet end at gå lige ud.

Bølgebid er ikke "kun" lig med en skæv tandstilling. Skæv tandstilling er mange andre ting også.

www.hestetandlaegen.dk/146- tandstilling_hest_equi...trappe.htm

Bølgebidet forhindrer underkæben i at flekse korrekt til siderne når hesten stilles.

Jeg lod ham stå en uge, derefter langsom genoptræning. Det er jo en ny måde at tygge sammen på, munden kan flekse og bidet virker anderledes i munden.

14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider