Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jern overskud!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2009 23:11

Har puslet med at lave foderplan til min nye kære hest. En flink medarbejder hos hippolyt har også forsøgt at hjælpe mig. Mærkeligt nok ligger hun hele tiden lidt for højt i jern. Hendes foderplan er:

8kg. tørt 1. slets wrap (desværre ikke analyse)

1kg. lucernehø

1kg. havre

800g naturmüsli fra hippolyt

300g mash

3 bæger b-vitamin tilskud (da der ikke er nok b-vitamin i overnstående)

- Derudover spiser hun lidt halm, som hun står på. Når det indkorporeres i planen vælter 'jernbudgettet', så hun er mere end 500% inddækket. Det undrer mig bare meget, da det jo ikke er en specielt 'underlig' plan! Kan se, at hun får meget jern fra wrappen - hvis det vel og mærke kan gå som en standard wrap. Men det må jo betyde at mange har det problem!? Har I tænkt på det? (I tilgift er hun mere end 1000% inddækket på A-vitamin, hvilket også undrer mig noget).

PS: Det er en 4års dressurhest (langbenet DV'er på 171), der lige er sat i ridning.

0
0
Svar på denne tråd

Lucernehø
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 09:23

Uden at vide hvad indholdet er i dit lucernehø, så tænker jeg hvordan planen ser ud når du tager det fra?

Til salg/udlån:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.

Send besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 10:10

Jernoverskud på mange hundrede procent ses i næsten alle foderplaner, også fordi grovfoderet i DK ikke mangler jern. Det skader som sådan ikke, så det vil jeg ikke være bekymret for.

Et så stort overskud på vitamin A er straks værre, hvad står vit. A indholdet til i de forskellige fodermidler - der er ikke en tastefejl? Hvilken wrap-kvalitet bruger du, og hvilken har du valgt i programmet?

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Sælges; Hingsteføl efter Rush Hour/Donnergraf/Weltloewe, 3-års velgående hoppe efter Londonderry/Bernstein (i proffesionel ridning)

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 12:24

Lyder godt at jern ikke er et problem. Men noget møg med A-vitatmin problemet... Foderprogrammet beklager sig godt nok ikke hvad angår A-vitaminerne (stadig grøn bjælke), men jeg synes også det ser mystisk ud!

Wrappen er 1. slets wrap fra en hestegræsblanding, der er udlagt for 3 år siden på høj agerjord, der er gødet. Meget af A-vitaminerne kommer fra wrappen - og en del kommer fra naturmüslien... Vi valgte balleensilage 60% tørstof (kunne ikke finde noget om 1. kontra 2. slet i programmet?).

Jeg har desværre ikke selv foderprogrammet (har efter hippolyt-foderplanen været en tur forbi en veninde, der har det), så der er på 'huskeren' ;) Mener ikke, at lucernen bidrog så voldsomt på hverken jern eller a-vitamin.

0
0
Svar på denne tråd

Jern overskud!
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 13:34

Hej,

Nu er jeg ikke foderekspert - interesserer mig bare for fodring og vil gerne lære mere - bl.a. derfor jeg skriver her .

Lucernehø findes umiddelbart ikke i det foderprogram jeg har (SundHest), så jeg går ud fra at I selv har lagt lucernehø ind efter analyse - kan det så være de tal det er lagt ind vedr. lucernehø den er gal med???

Nu har jeg tastet en DV på 550 kg, 4,8 FE på vedligehold ind i programmet (jeg kender ikke eventuel træning og huld).

Jeg har tastet:

1 kg havre

8 kg wrap 60%

500 g vårbyghalm

800 g St. Hipp. Naturmüsli

300 g St. Hipp. Mash

Resultatet med ovenstående fodermidler: zink/kobber-forholdet er ikke i orden - der mangler kobber. Kobolt ligger på 595% tilført, hvor max er 500% - nu ligger St. Hipp. altid højt i kobolt, så det må være sådan. Kobolt hæmmer optagelsen af jern, men jern ligger tilsvarende højt (dog uden nogen overskridelse), så det vil jeg anse for at være fint. Det er kun kobber der mangler i ovenstående plan.

Nu har jeg som sagt ikke lucernehø i programmet, men tilføjer jeg f.eks. 1 kg Dangrønt Green Power Lucerne stiger kobolt til 619% tilført, zink/kobber-forholdet er stadig ikke ok (værre) og nu er den også gal med calcium/fosfor-forholdet foruden at hesten får alt for mange foderenheder - det var også kun et forsøg .

Jeg kunne da godt tænke mig at vide grunden til den ekstra tilførsel af B-vitamin ud over hvad man normalt tilfører det for i perioder med stress,transport og pelsskift f.eks.?

I foderprogrammet står der nemlig at hesten normalt producerer dem selv:

Vandopløselige Vitaminer: Oplagres ikke & hesten producerer dem selv, såfremt den er sund & rask &
får en fiberrig kost. Der kan dog være enkelte heste, der kan have glæde af ekstra tilskud pga. for lille egenproduktion.

Vh. AnjaR

Sælges:

Blåt Pony dækkensæt str. 120

Brunt overgangsdækken fra Tika str. 145

0
0
Svar på denne tråd

Anja...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 15:37

Underligt at de forskellige programmer er så forskellige... Hesten er lidt til den tynde side - og går i let-moderat træning. Ifølge pc horse får hun ikke for meget foder på den foderplan hun får nu. Lucernehø er bare indtastet som 'lucerne' - svarer jo til snittet lucerne (bare uden melasse og olie).

På pc horse får hun 706% kobolt, hvilket pc horse ikke angiver som et problem! Hun får 98% kobber og 134% zink. Kobber er derfor meget tæt på 100 - vel så tæt, at det ikke burde være et problem. I forhold til den udarbejdede plan får hun under 'grænseværdien' af B1 vitaminer tilført. Derfor får hun de ekstra b-vitaminer - for selvom hun forhåbentlig danner selv må der jo i programmet være taget højde for, at de danner nogle selv. Desuden er hun lige flyttet 'hjemmefra' og har sat en ordentlig vinterfrakke...

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 16:22

Ja, de er bestemt foreskellige foderprogrammerne - nu er en foderplan heldigvis også altid kun vejledende - men man vil jo gøre sit bedste for at fodre så korrekt og optimalt som muligt selvfølgelig .

Umiddelbart er det så Dangrønt Alfalfa der kommer tættest på det du bruger af de forskellige slags lucerne jeg kender til - Alfalfa er kun tilsat olie, hvorimod de andre også er tilsat melasse.

B-vitaminer skader bestemt ikke da de er vandopløselige - og da slet ikke når man lige er flyttet hjemmefra og har sat vinterpels - jeg ville da ikke have noget imod at være hest hos dig sådan som du gerne vil fodre - men det må vist blive i mit næste liv .

Vh. AnjaR

Sælges:

Blåt Pony dækkensæt str. 120

Brunt overgangsdækken fra Tika str. 145

0
0
Svar på denne tråd

Kobber og zink.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2009 22:30

Jeg vil lige tilføje, i forlængelse af AnjaS's indlæg at det ikke kun er den %vise tildeling af kobber og zink der er vigtig, men også de to mineralers indbyrdes forhold. Som jeg husker PCHorse tager dette program ikke hensyn til dette forhold, der gerne skal være omkring 1 til 3 (1 kobber til 3 zink). Hesten kan altså godt mangle kobber selvom dit foderprogram siger 100%, hvis den får for meget zink.

Da jorden i Danmark indeholder meget lidt kobber, er det tit svært at lave et fornuftigt zink/kobber forhold med udenlandske fodermidler som eks. Hippolyt. Min egen erfaring er at selen også tit er til den lave side.

Mvh. Signe

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider