Hej,
Nu er jeg ikke foderekspert - interesserer mig bare for fodring og vil gerne lære mere - bl.a. derfor jeg skriver her
.
Lucernehø findes umiddelbart ikke i det foderprogram jeg har (SundHest), så jeg går ud fra at I selv har lagt lucernehø ind efter analyse - kan det så være de tal det er lagt ind vedr. lucernehø den er gal med???
Nu har jeg tastet en DV på 550 kg, 4,8 FE på vedligehold ind i programmet (jeg kender ikke eventuel træning og huld).
Jeg har tastet:
1 kg havre
8 kg wrap 60%
500 g vårbyghalm
800 g St. Hipp. Naturmüsli
300 g St. Hipp. Mash
Resultatet med ovenstående fodermidler: zink/kobber-forholdet er ikke i orden - der mangler kobber. Kobolt ligger på 595% tilført, hvor max er 500% - nu ligger St. Hipp. altid højt i kobolt, så det må være sådan. Kobolt hæmmer optagelsen af jern, men jern ligger tilsvarende højt (dog uden nogen overskridelse), så det vil jeg anse for at være fint. Det er kun kobber der mangler i ovenstående plan.
Nu har jeg som sagt ikke lucernehø i programmet, men tilføjer jeg f.eks. 1 kg Dangrønt Green Power Lucerne stiger kobolt til 619% tilført, zink/kobber-forholdet er stadig ikke ok (værre) og nu er den også gal med calcium/fosfor-forholdet foruden at hesten får alt for mange foderenheder - det var også kun et forsøg
.
Jeg kunne da godt tænke mig at vide grunden til den ekstra tilførsel af B-vitamin ud over hvad man normalt tilfører det for i perioder med stress,transport og pelsskift f.eks.?
I foderprogrammet står der nemlig at hesten normalt producerer dem selv:
Vandopløselige Vitaminer: Oplagres ikke & hesten producerer dem selv, såfremt den er sund & rask &
får en fiberrig kost. Der kan dog være enkelte heste, der kan have glæde af ekstra tilskud pga. for lille egenproduktion.
Vh. AnjaR