Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

MiniVit Vinter...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 20:03

Så er MiniVit Vinter kommet i handlen... 10 kg til den nette sum af knap 300 kr.

Til gengæld skal den efter foreskrifterne kun udfodres med 10 g pr. 100 kg hest...

Skulle passe perfekt til udfodring sammen med grovfoder alene... så er man ejer af en eller flere nøjsomme heste, lyder det jo rigtigt fint!

- Efter producentens anvisninger, kan den dog også fint indgå sammen med andet kraftfoder... Så alt i alt lyder det jo helt fint.

- Så I derude... er det et vit/min I ville overveje at bruge? ... Selv er jeg bestemt positiv!

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

Positiv
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 20:08

Jeg har brugt sommerudgaven i et stykke tid efterhånden, men i vinterplanerne mangler der lidt e-vitamin, så når de er brugt op skifter jeg også til vinterudgaven.

0
0
Svar på denne tråd

Positiv
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 20:12

Jeg har brugt sommerudgaven i et stykke tid efterhånden, men i vinterplanerne mangler der lidt e-vitamin, så når de er brugt op skifter jeg også til vinterudgaven.

0
0
Svar på denne tråd

ja helt bestemt
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 07:58

Ja det overvejer jeg bestemt. Men jeg synes stadig der mangler lidt oplysninger om produktet. Fx er jeg i tvivl om det nu også er organisk det hele?

MVH Sanne

- med det røde lyn Prinsessa fra Floes

PARTRYTTER søges et par gange i ugen i Jerlev (7100 Vejle)

0
0
Svar på denne tråd

næ.....
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 08:01

for mine heste er dækket ind via sit fuldfoder så der skal heldigvis ike tilsættes extra vitaminer.

Jeg købte sommerudgaven da de gik på græs, men fandt den faktisk ikke særlig dækkende kontra andre vitamin/mineral blandinger

karina

0
0
Svar på denne tråd

MiniVit....
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 07:47

karinae:

Undrer mig lidt over, at du ikke mener at sommerudgaven, var "helt dækkende"

- Jeg har ikke selv brugt den, men har til gengæld i flere tråde læst, at den netop dækkede hestene rigtigt godt ind, kontra andre vit/min.

Så helt præcist, hvad basere du det på???

Håber, at du vil uddybe det nærmere!

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

sammenligner det
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 07:56

med indholdsdeklarationen på feks Travo E, grøn salvimin osv.

Der er jo næsten ingenting i minivit kontra "rigtige" vitamin/mineral bladinger.

Og siden ingen af os aner hvad der er i vores græs på foldene ønsker jeg mine dækket 100% ind.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Helt korrekt...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 08:20

karinae:

Jeg kan kun give dig ret i, at det kan være svært at vurdere, hvad "vores" græsmarker indeholder helt præcist

Men sammenligningen, er jo også foretaget ud fra lignende "sommer" præparater og ikke et fuldstændigt vit/min, som eksempelvis disse to du nævner.

Jeg har dog en forventning om, at MiniVit vinter, er helt anderledes dækkende på alle fronter, - ellers er det da heller ikke én jeg ønsker at benytte!

- Men da stort set alle mine heste, er nemme at holde huld på og jeg hellere fodrer med store mængder stråfoder, - ja så ville det for mig være ideelt at inddrage MiniVit´en i fodringen...

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

huld???
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 09:38

hvor pokker kom huld ind i denne tråd? vita/mineraler har sjældent noget med huld at gøre........for disse ting feder ikke, men gør at hestens pels, skelet, organer etc har de bygge sten til rådighed det skal bruge.

Mine er nu også ganske lette at holde huld på , når vi nu twister tråden denne vej, og hele vinteren behøver jeg ikke dette præp. da de er dækket ind via et godt koncenteret fuldfoder + stråfoder.

det var jo i græsningsæsonen vi talte om, og her mener jeg de skal være dækket lige så godt ind som om vinteren, dvs kke kun med få mineraler/vit, som man formoder ikke er tilstede i græsset.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

MiniVit...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 10:59

karina:

Hold da op et angreb du kommer med der... man kan godt fremkomme med sine synspunkter i en ordentligt tone!

For det første, har mit oprindelige indlæg hele tiden drejet sig om at MiniVit vinter, er et koncentreret vit/min, der egner sig godt sammen med godt grovfoder alene og derfor særdeles velegnet til nøjsomme racer... Producentens egen beskrivelse.

For det andet, var det dig, der kørte over i et helt andet spor ved at nævne sommer udgaven, hvor jeg bad dig uddybe, hvorfor du var utilfreds med den... ikke andet!

Det må da være logisk, at når man taler om nøjsomme racer... jamen så er et koncentreret vit/min ofte at foretrække og uanset om fuldfoderet, er nok så koncenteret (dine ord) så skal, der altså noget mere til, førend de er dækket ordenligt ind med vit/min...

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

ikke enige
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 11:24

vi er ikke enige men det er der heller ingen der siger vi skal være .

Synes nu ikke jeg angreb dit svar, men drejde selv emnet over på huld, ikke mig.

Du sputgte selv ind til min mening om sommerudgaven.......

selv nøjsomme racer skal da have fuld vit/min forsyning, og dette vil jeg ikke mene dette produkt giver, så hellere feks travo, grøn salvimin etc.

men ja disse vinter/sommer vitamner er lettere at dosere , den ros vil jeg gerne give dem og hestene elsker dem.

karina

0
0
Svar på denne tråd

That´s true...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 19:31

karinae:

Jeg synes faktisk ikke, at du læser, hvad jeg rent faktisk skriver!

1. Jeg drejer ikke emnet ind på huld, da dette hele tiden har været en del af tråden...

2. I et andet indlæg, skrev jeg ordret "Jeg har dog en forventning om, at MiniVit vinter, er helt anderledes dækkende på alle fronter, - ellers er det da heller ikke én jeg ønsker at benytte!

Så igen... jeg har heller ingen intentioner om at bruge MiniVit´en, hvis ikke den dækker hestene 110% ind med vit/min.

Så, hvorfor du vender og drejer mine ord, forstår jeg ikke... Undskyld, men jeg kan simpelthen ikke se, hvad der er at misforstå!

I øvrigt undrer jeg mig over, hvorfor du skriver dine indlæg i en sådan belærende tone, hvilket er ganske unødvendigt... jeg tror godt at jeg selv kender vigtigheden af, at de er dækket ind!

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg prøvet at
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 19:56

købe dem, og hestene har fået første ration idag. De synes det var ALT ALT ALT for lidt med 5 bolcher :-)

Det bedste var dog, at da jeg ringede til butikken for at høre om de havde dem, så talte jeg med en udlænding, og jeg spurgte så til, om det er rigtigt, at hestene er dækket ind med alle vitaminer og mineraler hele vinteren med det produkt.

Han svarede så "Øh, jeg er ikke helt inde i hestefoder, men ellers har butikken også åben i vinter..."

Ha ha ha Nåh ja, så kan jeg jo bare købe noget mere hvis spanden ikke holder hele vinteren :-)

Mine heste er også meget trivelige, så kan jeg nøjes med at fodre med hø, halm og så de bolcher så er det bare perfekt.

Til hygge kan de så få lidt mach engang imellem, og så har jeg købt en sæk TM kraft, så der også er lidt at få i spanden som belønning efter ridning.

Mvh. Betina

med

...oo0oo...Dejlige Charlie...oo0oo...

...oo0oo...Smukke Elvira...oo0oo...

0
0
Svar på denne tråd

Et godt grin...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 20:10

Betina H:

Ha..ha... sikke en historie... "Butikken har også åben i vinter..."

- Kunne du holde masken, - jeg tror godt nok personligt, at jeg ville have haft svært ved det!

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

Det var i hvert fald
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 20:16

svært, men han var så ærlig og havde lige sagt han ville sætte en spand til side til mig, så skyndte mig bare at sige "ja, det er rigtigt....vi ses". At jeg så var ved at pisse i bukserne af grin bagefter er en anden historie.

Og herren forsøgte virkelig at være hjælpsom.

Da jeg hentede spanden spurgte han endda helt seriøst om jeg ikke skulle købe en mobil med, da jeg var på vej ud af døren :-) Øh, nej tak.

Mvh. Betina

med

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har brugt
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 20:17

Minivit sommer og det er første gang min hoppe har gidet æde sådan noget.

Jeg tænker umiddelbart at vitmain/mineral behovet nok også er lidt mindre om sommeren hvor alt står i fuldt flor.

For mange vitaminer er vel heller ikke sundt ?

Spørgsmålet er også om vinter udgaven kan måle sig økonmisk med de almindelige vitamin/mineral - travo-e, salvimin mv.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Økonomisk
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 20:23

ved jeg ikke om det kan betale sig. Det koster 295 for 10 kg. og en 500 kg. hest skal have 50 g. dagligt. Så spanden kommer da til at holde længe.

Jeg har ikke prøvet Salvimin Grøn eller Travo E, men var også en af de to mærker jeg ville have købt, hvis jeg ikke havde opdaget Minivit. Jeg var dog lidt skeptisk med at prøve at købe en af de andre mærker, da det jo er dyrt at betale ca. 500 for en sæk hvis man så ikke kan få hesten til at spise det og det kræver en masse ekstra i spanden før det glider ned. Nu har jeg ikke generelt kræsne heste, men da jeg før har prøvet flere af TM's produker, så tænkte jeg, at der da ville være stor sandsynlighed for at de også ville spise MiniVit blocherne -og det fik jeg så ret i :-)

Mvh. Betina

med

0
0
Svar på denne tråd

indhold??
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 15:09

hejsa

er der nogen der har indlægssedlen til dette produkt??

kan se at pc horse har fået opdateret kan bare ikke finde det efter jeg har opdateret???

ifølge foderplan dækker sommerudgaven super ind, derfor er vinterudgaven rigtig interessant at tjekke;)

mvh louise

hø småballer sælges, 1. slet afhentes hadsten.

0
0
Svar på denne tråd

Indholdsfortegnelsen?
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 18:07

Ja, jeg følger lige trop...

Måske Betina H, der tidligere har skrevet i tråden ligger inde med den.

Så Betina (eller andre) kom med den, - please!

- Ellers, er det afgang til den nærmeste Land & Fritid...

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

Brugsanvisning
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 21:01

Anvendes til meget trivelige heste og ponyer der ikke får andet kraftfoder.

Mineralbolcher sikrer hesten/ponyen den daglige forsyning af mineraler og vitaminer når den udelukkende lever af grovfoder som f.eks. hø eller wrap.

Bolcherne er tilpasset danske grovfoderanalyser foretaget af Landsudvalget I Heste.

Den høje andel af lucernegrønmel sikrer sammen med vores velkendte urtemix at bolcherne har en god smag.

Vejledende daglige dosering:

1 bolche (ca. 10 gram) per 100 kg. hest. Svarende til ca. 50 gram til en udvokset varmblodshest.

Råvareindhold:

Hvedeklid 35,9 %

Lucernegrønmel 34,3 %

Byg 10,3 %

Melasse 5,2 %

Majs 1) 5,2 %

Urte ekstrakt 2,1 %

Magnesiumoxid 1,1 %

Råprotein 11,9 %

Råfedt 3,0 %

Træstof 14,2 %

Calcium pr. kg. 6,0 g

Fosfor pr. kg. 5,8 g

Magnesium pr. kg. 8,3 g

Natrium pr. kg. 0,4 %

Tilsætningsstoffer, tilsat pr. kg.:

Zn (zinkchelat og zinkoxyd) 5260 mg

Cu (kobber (II) sulfat) 2020 mg

Mn (manganchelat og manganoxyd) 5300 mg

J (Calciumjoda, vandfri) 63,8 mg

Se (natriumselenit) 24,8

D3-vitamin 72700 I.E.

E-vitamin 7500 mg

B1-vitamin 388 mg

B6-vitamin 180 mg

B12-vitamin 0,18 mg

Folinsyre 180 mg

Dette foder må kun anvendes til heste med indtil 12 gram pr. kg. af det daglige foder (incl. grovfoder)

Mvh. Betina

med

0
0
Svar på denne tråd

Glæder mig til at høre
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 21:02

resultatet :-)

Mvh. Betina

med

0
0
Svar på denne tråd

Sommer/Vinter
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 07:47

- Minivit vinter kan sammenlignes med Travo og salvimin.

- Men det kan minivit (sommer) ikke. Dette pga. at der er masser af vitaminer i græsset, som hesten æder i sommerperioden og derfor er det primært mineraler, der er i minivit(sommer).

- I modsætning til de andre produkter, der også indeholder masser af vitaminer, som hestene jo ikke får via græs om vinteren.

Venligst Katja

TINKER * STUTTERI LILLEVANG * GIPSY VANNER

- Bedækning tilbydes ved fløjhingsten "Lillevang´s Gigant".

- Se vores hjemmeside www.sitecenter.dk/stutterilillevang

0
0
Svar på denne tråd

øv øv øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 12:31

hvorfor tilsætter de pludselig byg og majs....

men det må kunne sammenlignes med rc.. urter og protein hmm..

mvh louise

SÆLGES: wrap ca50kg meget tørt,afhentes hadsten.

0
0
Svar på denne tråd

ups blind bliver man..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2009 12:34

jeg kan se at der også er det i sommerudgaven, så jeg lukker lige;)

derudover har jeg sat det i foderprogram og det er da et super produkt;)

den store får

roepiller

gulerødder

lucerne

minivit 50g

har også lavet til føllet, den bliver også dækket med ovenstående(pony) og når hoppen bliver drægtig så kan det også dække vit/min der.

tm vinter/sommer: super

nå ja og så bliver det hele lige lidt billigere end med salvamin grøn;)

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

MiniVit til føl?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2009 17:51

tequila9:

Dejligt at høre, at MiniVit´en dækker hestene rigtigt fint ind, men jeg ville nok betænke mig ved at bruge dem til føl... alene grundet størrelsen på pillerne!

Jeg har selv to ponyføl (I+III) og jeg tør ikke tage chancen!

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

0
0
Svar på denne tråd

Minivit føl
Forfatter: 
Dato:  03-11-2009 18:09

Jeg har hele sommeren givet mit connemaraføl minivit. Har bare brækket dem over, og så er de gledet fint ned.

0
0
Svar på denne tråd

Travo E vs. Minivit.
Forfatter: 
Dato:  03-11-2009 18:19
Jeg ville være betænkelig ved at bruge det til føl pga. kalcium/fosfor balancen.
Jeg bruger helst vitaminpræparater hvor kalcium/fosforbalancen er 2:1, ikke lavere på kalksiden ...

Det er nok muligt at få foderplanen tilpasset på anden måde, jeg har det bare bedst med at være helt sikker, og indholdet i vitaminblandingen burde jo altid være den samme :)

Jeg indsætter lige deklarationen på Travo E, til dem det måtte interessere.

10 % calcium
4,6 % fosfor
2,0 % magnesium
3,5 % natrium

Indhold pr. kg.:
400,05 I E A-vitamin
30,10 I E D3 vitamin
4395,60 mg E-vitamin
4000,00 mg Alfa-tokoferol
100,03 mg B1-vitamin
135,05 mg B2-vitamin
35,00 mg B6-vitamin
0,35 mg B12-vitamin
164,99 mg D-Pantothensyre
300,02 mg nicotinsyre
49,98 mg folinsyre
665,00 mg cholin-klorid
12,04 mg biotin
620,62 mg Mn
549,78 mg Fe (jern)
744,24 mg Cu (kobber)
2000,39 mg Zn (zinkoxid)
12,88 mg calciumjodat
20,02 mg Co (kobolt sulfat)
10,01 mg Se (natriumselenit)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2009 20:09

hejsa

det skal lige siges at jeg blander dem i roepillerne så ikke noget problem med spisningen, og så glider roepillerne bedre..

ang fosfor calcium balancen så er den den samme som ved salvamin grøn. men den er selvfølgelig heller ikke så høj.

det skal så også siges at min føllebasse er 1år;) det er bare mig der mener hun er sååååå lille;)

Min foderplan er super i foderplanen om det holder i paksis det vil tiden jo vise men indtil videre positiv.

har prøvet at lægge det ind med tm og hø der er de også dækket ind som de lover.

men vær dog opmærksom på at et bolche ikke altid vejer 10 g, nærmere 7g

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider