Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hævet bagben
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 15:49

Hej

Nogen der har erfaringer med hævet bagben, de vil øse ud af...(dyrlægen vil blive kontaktet) min araber har fået hævet bagben, helt oppe fra låret og nedefter. Noget tid tilbage havde han et lille sår noget der lignede et spark (foldskade), han var halt af det. Det gik over efter at han blev holdt i ro. Men nu er der så denne hævelse...ved ikke om det hænger sammen eller det er noget helt andet. Han er ikke halt af det....nogen ideer til hvad det kan være?

go søndag til alle :-)

0
0
Svar på denne tråd

hævet ben
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 16:15

Hej

Jeg deler gerne mine erfaringer med dig.

Min vallak var ligeledes blevet sparket på fold som din,for ca 3 uger siden, jeg vaskede såret hver dag i fem dage men så så det rent og fint og velhelet ud og jeg stoppede og sprayede blåspray på fra blue hors på inden de blevet lukket på fold.

To dage efter stod han med det ben du beskriver din har.Min ridelærer sagde han havde haft samme problem:bitte små sår man regner med er helet og man så lader urørt.

Prøv at vaske "det gamle sår" med iodine (jod), er godt.

Det hævede ben kan også være fra en sur stråle.Sidste vinter var min vallak sund og rask om tirsdagen, ikke halt eller noget som helst andet suspekt!! og onsdag morgen stod han og rystede af feber og havde et kæmpe bagben. Han har temmelig snævre stråler men jeg havde intet abnormt bemærket. Heldigvis var det lige den dag min smed kom og han fandt ud af det var en sur stråle der havde spredt sig til læderhuden i hoven.Jeg havde ALDRIG regnet med heste kunne blive så hundedårlige af en gemen sur stråle ( som endda ikke var så synlig som de normalt er.)Håber mine erfaringer kan hjælpe dig lidt.

0
0
Svar på denne tråd

takker....
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 17:19

Dejlig at du vil øse lidt ud af din erfaring :-)

Vil lige fortælle at han efter at være lukket ind for natten (10 min siden)er mindre hævet????...

men hævelsen er altså ikke helt væk, blot blevet mindre :-(

Hans sår er væk så det kan ikke være det synes jeg..men vil da lige tjekke for sur stråle..lyder godt nok slemt at det kan blive sådan af det....Han har for 14 dage siden haft smed og der var der intet...mon det kan blive så slemt så hurtigt ?

0
0
Svar på denne tråd

hævede ben
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 21:18

På min vallak blev hævelsen også mindre efter han havde været på mark. Han havde ikke feber.

Er hævelsen på indersiden af benet? Han kan også have ramt sig selv med et af hans andre ben?

Den kan rent teoretisk være en sur stråle , som nævnt kom min vallaks som et lyn da han er så kattens snæver i strålen. Men det er jo ikke sikkert det er det hos din.Hvis din smed er let at få fat i ville jeg måske ringe til ham og høre om din vallak har stråler der kunne være potentiel kilde til det.

Held og lykke med din hyps og go bedring..

0
0
Svar på denne tråd

hævet bagben
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 10:02

Hej

Det kan også være såret der stadig driller, selvom det er lukket, så kan der måske være nogen bakterier der er blevet lukket inde.

Hilsen

Anne

Sød part fundet, så skal den lille hest bare blive rask

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 10:55

Nu er der ringet efter dr.dyr så må vi se hvad de siger...skriver efterfølgende...måske er der andre der kan bruge det til noget..hvad så end dr.dyr finder ud af....

go dag :-)

0
0
Svar på denne tråd

enden på det hele...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 17:24

så har dyrlægen været her....muk var det ....han fik smertestillende og endnu en sprøjte mod infiktion tror jeg det var (når vi nu var ved det sprøjteri...blev han lige chippet)...han skal efterfølgende vaskes 1 gange daglig og smøres med salve når benet er helt tørt også 1 gange daglig + have en pasta-sprøjte i 5 dage...Hold da op..så er jeg blevet så klog...jeg lærer hele tiden....bliver lige mindet om at jeg ikke har haft heste så længe endda ..af skade bliver man klog..bare synd at det gik ud over min hest . Man kunne ikke se at han havde muk ved et hurtigt kig...først da vi hev lidt i hårene var det meget tydelig....nåh godt det ikke var værrer, hun mente ikke det var en slem omgang muk...det kunne blive meget værrer...føj

0
0
Svar på denne tråd

hævede ben
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 17:38

Hej igen

Du kan gøre din hest en stor tjeneste ved at give den en kur med Microvital fra st hippolyt.

Kan din hest være lidt kræsen? ser han spøgelser? skæl i ørerne? Hvis han er i underskud af bla zink kan han have svært ved at bekæmpe infektioner.Jeg stod i det problem sidste år med muk som din. Han fik først en spand ( fordelt over en måned) microvital , som tit er nok. senere en mere men blev bare så sund og modstandsdygtig af den kur.

Jeg er ellers skeptisk overfor ting som det men det HJALP.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider