Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kronisk forfangen.
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 21:36
Hvad gør man?

Min føromtalte hoppe er noget stivbenet, men er ellers meget villig til at bevæge sig.

Så jeg er noget bange for at det har udviklet sig til kronisk forfangenhed, men nu vil jeg først lige høre hvad smeden vil sige til hende om et par uger.

Men hvis det nu er gået hen og blevet kronisk, hvad gør man så?

Afliver hende? Eller kan hun godt leve med det?
0
0
Svar på denne tråd

Lyder ikke godt..
Forfatter: 
Dato:  22-05-2004 09:49
Lad os håbe din hest blot er lidt stivbenet og IKKE kronisk forfangen, for det medfører tit at hesten må aflives. Jeg synes du skal læse mere på f.eks. netdyredoktor, så kan du evt. selv tjekke hoppen og se om symptomerne er der (en dyrlægevurdering er selvfølgelig også nødvendig)...
Jeg håber det bedste!!
link:
http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_kronisk_forfangenhed.html
Mange hilsner
Anne Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Du må ikke vente....
Forfatter: 
Dato:  22-05-2004 10:27
et par uger... få din hest undersøgt nu! Min hest blev forfangen for snart tre uger siden. Den var også lidt stivbenet da jeg opdagede, der var noget galt. Dagen efter kunne den slet ikke gå. Lad os håbe det ikke er lige så alvorligt med din hest, men få den alligevel undersøgt! Behandlingen skal ske hurtigt, så ændringerne i hoven ikke bliver alt for store. Jeg er ikke helt klar over om din hest før har været forfangen?? Alle heste vil på en måde være kronisk forfangne efter den akutte fase, for der er sket en ændring i hoven som aldrig vil blive den samme igen. Om hesten klare sig godt eller ej efter den akutte fase, kommer an på hvor meget skade der er sket, altså hvor meget hovbenet har rykket sig.
Held og lykke!
Kh. Rikke ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Vores pony bliver forfangen
Forfatter: 
Dato:  22-05-2004 22:07
Skynd dig at tage din hest væk fra græsfolden, hvis den går på en,- !!!!

Vi har haft Bella i 8 år,- og har stor erfaring med forfangenhed. Hun skal næsten ingen græs have,- ellers bliver hun stivbenet. Jeg kan nu efter så mange år se, hvornår hun er ved at blive det. Så sætter jeg hende på en lille fold med minimal græs i nogle dage,- indtil hun er normalt gående igen.

De sidste år, har hun gået på natfold, d.v.s. en lille fold men læskur,- hvor hun kun har haft adgang til halm og lidt hø. Det har gjort, at vi har kunne holde forfangenheden i skak. Om dagen kunne hun komme ud i 4-8 timer alt efter hvor meget græs, der var

I år har hun føl, som dier ved hende, og det gør at vi kan lade hende gå på døgnfold. Hele sidste år gik hun på døgnfold, da hun var drægtig.

Der sker noget hormonelt og ved nogle heste hjælper det mod, at de bliver forfangne.

Der er ikke andet at gøre end at sætte din hest på en lille fold, til den har det bedre.Eller sætte den på stald. Dyrlægen kan selvfølgelig komme og give sprøjter m.m., men det aller bedste råd jeg kan give dig er ...INGEN GRÆS til din hest foreløbig..

Håber din hest kommer over det.
:-DHilsen Vibeke
0
0
Svar på denne tråd

Og æblecidereddike
Forfatter: 
Dato:  22-05-2004 22:39
Det virker, en dl i vandet om dagen, men virker først når den har fået det i 1-2 mdr.

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Ved forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  23-05-2004 11:39
...er det alfa og omega at få hesten behandlet lige med det samme. Det vil sige at få en dygtig dyrlæge ud, lad den leve af smalkost (halm og gulerødder den første uge eller hvad dyrlægen anbefaler) men smeden, en dygtig uddannet smed skal ud og "klodse" den op. Derved kan du sandynligvis undgå at hovbenet drejer og lamellerne tager skade, for hvis det sker er din hest indvalideret for livstid hvor det faktisk vil være at gøre den en tjeneste at få den aflivet.
Så for guds skyld ring hellere til dyrlæge og smed i dag end i morgen, det er ikke på nogen måde overdrevet at ved bare en mistanke om forfangenhed er en hurtig indsats altafgørende for din hests fremtid.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider