Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min hest tager tungen over bidet!
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 21:29

Hej.

Jeg har mig en skøn 10-års hoppe, som desværre lægger tungen over bidet. I forvejen har vi haft mange problemer med stilning til indvendingeside, samt diverse bøjningsøvelser. Dette har vi fået rettet lidt på via en kiropraktor.

Men! Hun tager desværre tungen over bidet. Jeg har prøvet alt lige fra et normalt bid, til gummisut, til kobberrulle bid, tungerækker, samt at ride bidløst.

Dog tog hun ikke tungen over tungerækker bidet. Men efter har hun begyndte at arbejde fantastisk i dressuren fik hun sår i munden, da jeg tror hun kører bidet frem og tilbage. Dog bemærkede jeg ikke sårene, før senere hen, da hun ikke viste nogle tegn på smerte eller ubehag i munden. Men nu er jeg nået til det stadie hvor jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gøre.

Jeg håber på at nogle kan give mig nogle råd, da jeg selv føler at jeg virkelig har gjort hvad jeg kan.

Mhv. Emma.

0
0
Svar på denne tråd

næsebånd?
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 00:10

Hvad rider du med af næsebånd? hvor stramt er det spændt? hvor stramt er dit bid spændt? gør den det for løse tøjler også? hvor tykt bid rider du med?

Jeg har en der er noget besværlig i munden. han kunne også en masse trix med tungen og vi prøvede også alt muligt. mest den, efter min smag, trælse vej. med at løfte bidet, lægge sut på, stramme næsebåndet etc. jeg løste det ved at købe et hult todelt bid som jeg havde hængende lidt lavt og for et løst næsebånd.

Min gjorde det også i skridt for lange tøjler.

Jeg er efterhånden nået til at jeg idag 4 år senere kan ride med langt de fleste bid. jeg skal dog ikke lægge for tykt et bid i mudnen på ham og rider derfor altid med 12 mm french link looserings trensebid. der får han så meget som muligt plads ved tungen.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Den gamle
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 00:34

gjorde det ind i mellem, før jeg lagde ridningen om :-(

Jeg var ikke dygtig nok til at give efter, og han var sart :-(

Da jeg begyndte at ride med en lettere kontakt, altså meget mindre vægt i tøjlen, holdt han op med det - straks :-) Det kan du jo prøve - og så se om det ikke virker :-)

Husk at samlingen ikke kommer forfra ;-)

:-) fra NinA

Ledig boks i hyggelig lille stald

ved Uvelse/Lystrup Hegn

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (2001)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

svar - bid.
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 11:31

Jeg rider med et kombinæsebånd, og jeg har prøvet det hannoveranske. Mine undervisere har fortalt mig at jeg skal spænde de stramt, selvom jeg ikke var særlig meget for det i starten. Bidet er spændt så der er 2 "rynker" ved munden, som mine undervisere fortalte der skulle være. Men det er noget jeg først lige er gået over til, før var der kun 1 "rynke", men eftersom hun fik sår i munden, sagde min underviser at bidet højst sansynligt hang for langt nede, så jeg spændte det er halvt hul længere op. Og ja, hun går det også for løse tøjler, det eneste bid hun ikke gøre det med, er tungerækker bidet, men det får hun som sagt sår af, fordi hun kører der frem og tilbage når hun arbejder godt. Hvor tykt bidet er, ved jeg ikke. Men jeg har et to-delt, som er en anelse tykt, men som sagt rider jeg ikke med det, da hun jo tager tungen over. Kobberrulle bidet og tungerækkeren, ved jeg ikke helt hvor tykt det er.

Når jeg rider hende bruger jeg ikke særlig meget tøjle, da hun lystre bedst på vægten, og hun har tildens til at blive meget hysterisk hvis jeg tager for meget i hende. Derfor går min undervisning udelukkende, på vægt, schenkler og sæde. Og at bruge tøjlen mindst muligt.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 16:52

lyder godt (y)

Så ville jeg anbefale dig at prøve at tage næsebåndet helt af og ride med HELT løse tøjler et stykke tid :-) Simpelt hen give hesten en pause, hvor oplevelsen af at blive redet er meget anderledes for hesten (y)

At spænde næsebåndet strammere kan slet ikke hjælpe en hest, der er fokuseret på sin tunge. Det giver den bare mere ubehag :-(

Gloria, som jeg har redet i 1½ år nu, klaprede sådan på biddet i starten og gik bag lod, bare man tog en smule i tøjlen. Nu har jeg redet med løse tøjler i 1½ år, i starten hele tiden. Og nu er hun næsten altid rolig i sin mund - og går aldrig bag lod længere (y) (y)

:-) fra NinA

2 par lange dressur-ridestøvler sælges,

str.39, brede lægge. Skriv PB :-)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (2001)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider