Ja for 5 uger siden havde entertainer sin første luftvejsinfektion... det var ikke slemt... der var lidt hvid snot, plus han hostede i opvarmningen når jeg red, ellers intet...
Fik dyrlægen ud, som gav ham antibiotika i 5 dage og secreta pro (immun stimulerende urter)..
efter 1½ døgn med medicinen var han stoppet med at hoste... og kom stille igang igen...
Der har så intet været med ham siden..
så i sidste weekend begyndte han at snotte igen, dog uden hoste... så jeg har egentlig bare redet videre...
Mandag fik han det sidste "skud" af de urter han skulle have til bøtten var tom.... og onsdag da jeg red VOLD HOSTEDE han... ikke i opvarmningen, det var først efter en god opvarmning han begyndte at hoste...
Dyrlægen blev kontaktet torsdag.. hun kom ikke ud, men satte bare noget medicin ud til ejeren..
så nu har han fået antibiotika i 5 dage igen... PLUS han får prednisolon og urter... (han er færdig med antibiotikaen)...
Men han hoster endnu
selv efter de 5 dage med antibiotika er færdig...
Nu får han selvfølgelig lige prednisolon kuren færdig, og så må jeg se... skridter lidt på ham for helt løse tøjler og uden sadel et par gange om ugen (hvor han ikke hoster)...
Mit spørgsmål er, er der noget JEG kan gøre (som rytter) for at undgå flere luftvejs infektioner???
jeg skridter til og af med tæppe... (dog er han fugtig i sadellejet når han får dækken på efter ridning)...
Han går med regndækken og fleece tæppe under, og går ude ca 12 timer dagligt...
Ejer har nu stoppet de ødelagte vinduer i stalden til med halm...
dyrlægens ord er at hvis luftvejsinfektionen kommer tilbage efter denne behandling, skal han have lavet sådan en undersøgelse ned i halsen 
stakkels lille entertainer... som ud over at være syg, også er VOLD KRÆSEN... så han går total fra foderet når han skal have det medicin, hvis han ikke får det i en omgang mash (og der er kun EN slags mash hesten kan lide).... meget meget meget kræsen