Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gentagene luftvejsinfektion
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 21:36

Ja for 5 uger siden havde entertainer sin første luftvejsinfektion... det var ikke slemt... der var lidt hvid snot, plus han hostede i opvarmningen når jeg red, ellers intet...

Fik dyrlægen ud, som gav ham antibiotika i 5 dage og secreta pro (immun stimulerende urter)..

efter 1½ døgn med medicinen var han stoppet med at hoste... og kom stille igang igen...

Der har så intet været med ham siden..

så i sidste weekend begyndte han at snotte igen, dog uden hoste... så jeg har egentlig bare redet videre...

Mandag fik han det sidste "skud" af de urter han skulle have til bøtten var tom.... og onsdag da jeg red VOLD HOSTEDE han... ikke i opvarmningen, det var først efter en god opvarmning han begyndte at hoste...

Dyrlægen blev kontaktet torsdag.. hun kom ikke ud, men satte bare noget medicin ud til ejeren..

så nu har han fået antibiotika i 5 dage igen... PLUS han får prednisolon og urter... (han er færdig med antibiotikaen)...

Men han hoster endnu :-( selv efter de 5 dage med antibiotika er færdig...

Nu får han selvfølgelig lige prednisolon kuren færdig, og så må jeg se... skridter lidt på ham for helt løse tøjler og uden sadel et par gange om ugen (hvor han ikke hoster)...

Mit spørgsmål er, er der noget JEG kan gøre (som rytter) for at undgå flere luftvejs infektioner???

jeg skridter til og af med tæppe... (dog er han fugtig i sadellejet når han får dækken på efter ridning)...

Han går med regndækken og fleece tæppe under, og går ude ca 12 timer dagligt...

Ejer har nu stoppet de ødelagte vinduer i stalden til med halm...

dyrlægens ord er at hvis luftvejsinfektionen kommer tilbage efter denne behandling, skal han have lavet sådan en undersøgelse ned i halsen :-(

stakkels lille entertainer... som ud over at være syg, også er VOLD KRÆSEN... så han går total fra foderet når han skal have det medicin, hvis han ikke får det i en omgang mash (og der er kun EN slags mash hesten kan lide).... meget meget meget kræsen

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

min erfaring med
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 22:20

luftvejsinfektioner er at, man skal give hesten helt ro, når den har det. Ved en infektion bliver de små fimrehår jo brændt væk, dem der sørger for at skidtet ikke når ned i lungerne.

Hvis man ikke sørge for tilpas med hvile, ender det altså som det gjorde med min hoppe på 14 år.

Hun måtte stoppe ridning i en alder af 12 år, fordi hun fik konstateret kronisk bronkitis.

Dyrlægen som undersøgte hende dengang, sagde at, de dyrlæger der har haft hende i "behandling" fra hun var 10 år til 12 år, ikke havde været nok obs på omkring luftvejsinfektionerne hun har haft.

Mit råd er; Du skal give din hest fuldstændig arbejdsfri i min. 4 uger, og først dererefter kan du se om den hoster eller snotter ved bare at skridte, og gør den det, ja så er den ikke klar til at blive brugt.

Det er selvfølgelig ærgelig, at hesten så ikke kan blive brugt. Men det er mere vigtigt at den kommer helt over sin luftvejsinfektion og ikke kommer til at døje med det kronisk resten af sit liv. Det er en dyr fornøjelse, kan jeg hilse at sige.

Hesten må gerne komme ud og få frisk luft, men den må ikke bliver kold og våd. Desuden bør man tage hensyn omkring staldmiljøet i den forbindelse, da dens slimhinder er meget følsomme.

Så jo mindre støv, jo bedre.

Sort Kieffer Lech DL AT sælges - mail for billeder og pris.

0
0
Svar på denne tråd

Lotte har
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 01:30

ret - og det er en dårlig idé at stoppe staldvinduerne til :-(

Heste har det bedst ved temperaturer på 5-8 grader, og varm luft er slet ikke godt :-(

Vi har altid porten åben, og har en stor åben sprække i hvert vindue ved hver boks, samt en loftsåbning (y)

Giv den ro - og frisk luft (y)

Får den hø? Den kan være ekstra følsom for hø, og kan måske ikke tåle det. Det kan de sagtens blive efter sådan en omgang luftvejssyge :-( Det kan også være halmen eller andet?

Så skal den have wrap i stedet for (y)

:-) fra NinA

Ledig boks i hyggelig lille stald

ved Uvelse/Lystrup Hegn

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (2001)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 07:28

grunden til at vinduerne er blevet stoppet til er for at undgå træk... når der er smadrede ruder i begge sider hele vejen ned igennem stalden er det svært at undgå træk :-(

han får både hø og wrap og halm.... men har aldrig døjet med hoste før :-(

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Støv skal minimeres
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 10:05

Masser af foldtid (det kan jeg se at han får)og frisk luft (også i stalden). Hvis du er bange for at han fryser, så giv ham et overgangsdækken/vinterdækken på - men tjek at han ikke kommer til at svede under dæknet.

Tag høet fra ham og giv ham mere wrap - selvom han ikke før har været sart for støv, så har den første omgang gjort ham sart, Lotte forklarer faktisk fint hvorfor.. og det kan desværre tage lang tid før de små fimrehår er retableret i luftvejene.. og i den tid skal du sørge for at hesten ikke bliver udsat for unødig anstrengelse og støv.

Mht medicinen, så har jeg rigtig gode erfaringer med at få oralsprøjter (som gives lige som ormekur) min hoppe nægter også at spise "medicin-inficeret" foder , sprøjterne koster som regel lidt mere end pulvermedicin.. men på den måde ved jeg at hun får hvad hun skal have og jeg slipper for en depri hest, der står og kikke sørgmodigt på sin krybbe..

Til dit spørgsmål om hvad du kan gøre for at undgå infektionerne.. så kan du 1. sørge for at han kommer helt over denne omgang. 2. giv ham et vitaminboost, så du er sikker på at alle reserver er fyldt, NDS Vitaboost kan jeg klart anbefale!

God bedring med patienten.

Kristina

5 baller tørv sælges, afhentet i Hadsten, samlet pris kr 300,-

0
0
Svar på denne tråd

Hoste heste
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 12:25

kender jeg desværre alt for godt og her får du min erfaring.

Man skal tage det meget alvorligt, når hesten hoster og give den tid til at komme sig og det tager lang tid. Hvis ikke kan tager det alvorligt er for store lunger, allergi, kronisk astma og bronkitis nogle af de herlige ting du kan komme til at bokse med fremover.

For selve hesten:

- Hostehest skal have ro i længere tid også efter at de er holdt med at hoste. Lungevævet skal have tid til at komme sig.

- Ud mest muligt på fold

- Snakker du godt med dem der har ridehuset, kan du bede dem om at vande oftere

-Lad være med at ride i ridehus eller bane som støver. Det er hundehamrende vigtigt

- Rid ude mest muligt på ridebane

- Genoptræningen skal foregå lige som havde den haft en seneskade. For hurtigt genoptræning svækker immunforsvaret = øget sandsynlighed for hoste

Staldmiljø

-Udestald el løsdrift er det mest optimale for den

-Kan det ikke lade sig gøre, kraftig reducering af støv dvs. vande hø el gå over til wrap. Lad være med at feje når hestene er inde. Lad være med at muge når han er inde osv.

-Åbne vinduer er , smid hellere et dækken mere på en begrænse frisk luft

-Sørg for at ammoniak lugt reduceres til et minimum

Spåner er min erfaring at det støver lige så meget som halm og når naboerne også står på halm er effekten at skifte til spåner = nul

Du kan opnå en langt bedre effekt ved at skifte over til tørv, da ammoniak lugten bliver kraftigt forbedret i hans boks.

14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

De andre har ret
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 14:43

den smule træk, der kommer fra åbne vinduer, er kun et plus (y)

Det har ikke noget at gøre med kulde, at hesten hoster. Det har noget at gøre med støv og uren luft, sandsynligvis også svampesporer fra især hø, men også halm og gulvfejning :-(

HVis hesten bliver kold, giv den dækken på, men luk ikke den friske luft ude af stalden ;-)

:-) fra NinA

Ledig boks i hyggelig lille stald

ved Uvelse/Lystrup Hegn

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (2001)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

tak for komplimenterne
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 17:03

Jeg har rigtig god erfaring med et produkt Spillers sælger, Ventil-ate. På min hoppe, som dyrlægen betegner at have en mild form kronisk bronktis, virker det rigtig effektivt. Når hun starter op på det, efter 14 dage opfører hun sig om hun er 4 år igen. Det er utrolig hvordan hun lige pludselig ændre sig.

Sidste vinter kunne jeg nøjes med at give hende det i 3 måneder i vinterperioden, så det siger lidt om hvor effektiv det er.

Det koster samlet liver over 1900 kr. for de 3 måneder. Men det er desværre det eneste der virker på hende.

Jeg ved godt hun ikke varer evigt, men så længe hun fungere så fint på det produkt, så er hun her. Men den dag det ikke fungere mere, så er det slut.

Sort Kieffer Lech DL AT sælges - mail for billeder og pris.

0
0
Svar på denne tråd

Frederik havde
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 11:04

det sidste år så planen er at styrke hans imunforsvar i år.

Det betyder at han først fik hyben og nu Enchinea (staves?) alt for at styrke hans imunforsvar.

Han går i løsdrift uden dækken og trives

Gik tur med ham hver dag da han var syg, da min dyrlæge sagte at det var godt han blev holdt i gang. Derefter var der kun skridtture udenfor i 2 uger der har ikke været noget med ham siden.

----------------KATJA-----------------

" STOL DIG SELV, du kan mere end du tror"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider