Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Normalt at føl sveder?
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 18:06
Ja jeg er vist ret pyldret efterhånden...men efter min hoppe to gange i denne uge har haft kolik, kan man jo ikke være forsigtig nok. Her til morgen svedte mit 9 dage gammel føl en del på ørerne, i manken og på halsen. Umiddelbart troede jeg at den havde ligget vådt, da den ellers er meget frisk og sprang rundt på marken i vilde krumspring. Men efter de er kommet ind på stald igen, syntes jeg at han sveder igen, men stadig ved godt humør. Kan det skyldes at hans mor er i følbrunst nu og han så derfor får tynd mave? eller at moderen har fået en del pencilin både søndag og tirsdag da jeg havde dyrlæge til hende?

Håber i kan hjælpe, efterhånden syntes jeg det er hårdt at have fået følle bølle :-(

Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)

Nu med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

Mit føl svedte også
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 20:35
meget i starten. Det holdt op da han kom ud hele dagen.

Helle

Hvis du ikke vil have en prop så prøv en Irish Cob

HELLES IRISH COB
0
0
Svar på denne tråd

Ok ja...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 20:42
der går lige noget tid endnu før han kommer på døgnfold, for moderen skulle helst ikke have et tilbagefald af kolik...så de bliver tilvænnet ligeså stille.

Jeg snakkede lige med naboen, som avler oldenborg heste. Han sagde at det var normalt at han nu har tynd mave, mavepine m.m. fordi hoppen producerer meget hormon. Men hvis det var slemt i morgen ville han komme og give den noget kul? Men egentlig er han frisk nok, og spiser også af moderens foder, og vrinsker hver gang man kommer i stalden, så helt slemt er det nok ikke. Men han sveder meget.

Med venlig hilsen
Anne-Mette

Nu med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

undrerede mig lige lidt
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 11:34
hejsa.
ja jeg undrer mig lidt over en ting..du skriver at dit føl er 9 dage gammelt og at den spiser af moderens foder...mmm, hvad jeg ved af må følet ikke kunne have adgang til moderens foder og den skal helst være over 2 mdr gammel før den begynder så småt at bare smage på følfoder.

med venlig hilsen michaela
0
0
Svar på denne tråd

Mit hoppeføl...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 15:01
...gjorde det samme de første dage. Hun er i dag 17 dage gammel.
Ca. de første 10 dage var hun også ekstremt svedig over hele kroppen. Den ene aften var jeg lige ved at tro, at hun havde feber, men temperaturen var fuldstændig som den skulle være for hendes alder. Nu er det gået over, hun kan selvfølgelig godt svede lidt, når hun og moderen har tonset rundt på folden, men der er intet i boksen mere, så tror det er helt normalt for en nyfødt følle :-)
Mit hoppeføl var også fyldt med energi og godt humør, så syg virkede hun i hvert fald ikke til at være :-)

Men prøv da evt. at ringe og spørge din dyrlæge, det sker der da ikke noget ved, og han/hun må da vide det :-)

Forårsknus fra Tine,
den nybagte Mor-Flicka og hendes føllepige :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

Michaela
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 15:18
jo du har ret...det bør de ikke...men har forhørt mig hos andre, der siger deres føl gør det samme, og det næsten ikke er til at undgå. Men det er ikke fordi han tager så meget...han er nok nærmere nysgerrig over hvad det er hans mor spiser.

Jeg forhørte mig forskellige steder igår, og fik også at vide at det var normalt. Han sveder ikke så meget idag, og er stadig rigtig frisk...dog er afføringen stadig meget tynd, men det skulle gerne fortage sig i løbet af de næste dage, så han ikke bliver dehydreret...ellers må jeg prøve med noget a38 o.l. så længe det ikke er "vand" der render, skal han ikke have pencilin sagde naboen...så jeg tager den lidt med ro og ser det an. Men det er rart at vide at det ikke kun er mit føl der reagerer sådan, så er det jo ikke helt unormalt :-D

Tak for hjælpen endnu engang ;-)

Med venlig hilsen
Anne-Mette

Nu med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

følfoder - sved etc.
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 20:38
Hej.
Mit føl var kun en uge gammel, da det også begyndte at smage på sin mors foder - det er da helt normalt.

Følfoder kan man rolig begynde at give fra føllene er 3 uger gamle, hvis de vil spise det. Det bruger jeg nu ikke - hoppen får særligt foder til drægtige/diegivende hopper, og så kan føllet tage frit for sig i mælkebaren og af hoppens foder, når hun æder. På nuværende tidspunkt, hvor føllet er godt 1 mdr. gammelt, er de på døgnfold og får ekstra mineraler og tilskudsfoder hver dag.

Mit føl blev født meget lodden. Han har simpelthen en følpels, så han kunne holde varmen på nordpolen! Utroligt for en DV. De andre DV-føl, jeg har set i år, er fine i pelsen, men mit er født med vinterfrakken på. Han har svedt på stald. Desuden fik han en infektion i sin navle, da han var ca. 3 uger gammel, så pga. feberen svedte han endnu mere. Det var rigtig synd. Vær opmærksom på, at et føl, der sveder, ikke er syg eller har en infektion. For helt normalt er det vel ikke, at de sådan sveder. Det KAN være tegn på sygdom eller infektion.

Det er desuden helt normalt, at føllene får følbrunstdiarre, når de er ca. 4 dage - 14 dage gamle pga. hoppens følbrunst. Normalt går det over af sig selv, men nogen gange kan det blive nødvendigt at give dem f.eks. Zoolac mod diarre. Et føl i den alder kan ikke tåle at tabe sig ret meget pga. diarre, så der er grund til at holde godt øje med det!

Det er i øvrigt en god ide at give ormekur.

/Lene

0
0
Svar på denne tråd

LeneG...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 21:22
Hoppen fik en ormekur 1 mdr. før foling, så jeg fik at vide at det ikke var nødvendigt nu...men har en liggende til ham til senere på sommeren.

Hvordan opdagede du at den havde en infektion i navlen? Han fik jod på da han blev født og vaccination samme dag. Jeg kan se at hans diarre ikke er så slemt idag som igår, og sveder gør han heller ikke mere heldigvis. han har hele tiden været frisk trods mavepinen, og prøvede faktisk på at bedække sin mor sent igår aftes...det så bare sjovt ud...tænk at så ungt et føl allerede her det instinkt :-D

Hvilket følfoder bruger du til føllet? og er det nødvendigt nu hvor de snart skal på græs? der skal han vel bare have mineraler som sin mor?

Lige et billede af føllet

Med venlig hilsen
Anne-Mette

Nu med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider