Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foldproblem/bedækker
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 12:52

Hej

Vi har en ung vallak på 4 eller 5 år opstaldet. Han har været her et halvt års tid efterhånden nu.

Når han går på fold hvor de er ialt 5 heste. 4 vallakker og en gammel ponyhoppe. Vallakkerne er henholdsvis "problembarnet" på 4-5. Vallak på 4. Vallak på snart 17 og vallak på en 22 år. Hoppen er vel 25 år eller deromkring.

Problemet er at den ene af de unge vallaker er begyndt at hoppe op på den gamel hoppe og "bedækker" hende. Der ser jo noget voldsomt ud. Men hvorfor filan gør han det??

Mine teorier er kedsomhed, en form for stress release, dominansproblemer dog gør han det kun på hoppen og det er KUN ham der gør det. De går på fold fra morgen til aften.

Hans ejer er hos ham hver dag og han får rigeligt med foder og wrap. Han bliver arbejdet med ca en 10 minutter om dagen fra jorden af på banen.

Ejer er lidt nervøs ved at håndtere og ride ham. Derfor bliver han arbejdet med fra jorden af.

Så hvad er jeres bud på hans adfærd. Det er forresten noget han er begyndt på inden for de sidste uger. Har ikke set ham gøre det i sommers.

Hvorfor gør han det ???

Just do it !

Love my Monse boy :)

Rest in peace Matador. You will always be with me :)

0
0
Svar på denne tråd

Hormoner
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 13:00

Jeg vil tro han gør det pga hormoner. Min egen gjorde det sidste efterår, men kun ved en bestemt hoppe. Han havde aldrig gjort det før, men pludselig en dag gjorde han.

Løsningen for os var at han fik en sprøjte af dyrlægen, da det ikke er specielt sundt for hoppen at en vallak forsøger at bedække. Siden har han ikke gjort det, heller ikke selvom nogle af hopperne er meget forelskede i ham, og virkelig gør sig til.

Så få den sprøjtet af dyrlægen, det er bedst for både hoppe og vallak.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Hormoner
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 22:16

Det er som Linda skriver hormoner. Jeg har hørt om mange, som har haft stor succes med at bruge urteblandingen Stroppy Gelding fra Brogården.

Selv har jeg gode erfaringer med Stroppy Mare til min hoppe, da hun havde hormonproblemer sidste vinter.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 16:37

Hej og mange tak. Tror jeg vil foreslå ejer at hun for købt eller evt ringet til dr dyr og snakket hormoner :)

Har ikke set ham gøre det idag. Men tænkte om hormonerne mon falder til ro af sigselv. Regulerer kroppen ikke hormonerne selv ? og hvorfor nu her om efteråret og ikke foråret ?

Just do it !

0
0
Svar på denne tråd

Brunster
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 19:14

Mange hopper har faktisk nogle temmeligt kraftig brunster her på efteråret, så det kan være dem han reagerer på.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

ang vallak
Forfatter: 
Dato:  24-10-2009 07:46

løsningen kan også være hvis man har mulighed for det at lave en fold til hoppen og lukke en af de valakker sammen med den som ikke hopper på den...så kan de gå alene og hende med valakken slipper for sprøjte hesten...men jeg ville også spørge dyrlægen ang løsninger..held og lykke...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 14:16

Tusind tak for rådene. Det virker som om at vallaken er knap så fristet som tidligere. Så tror hoppen er ved at være ovre sin brunst. phew for det :) troede bare ikke at så gammel en hoppe (26-27) stadig kom i brunst men jow jow. Det gør hende her så :)

Næste gang er adskillelse nok en god ting :) Så kommer hoppen på fold for sigselv. Hun trives fint med at gå på fold alene sålænge de andre er indenfor se afstand :)

Just do it !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider