Hjælp mig..... Jeg brækker mig snart over at læse om fodring... Er snot forvirret. Og er endnu mere forvirret i stalden. Alle har deres mening om hvordan man (læs moi) skal tackle det med en drægtig nøjsom hoppe.
Suregrow, roepiller, div mineraler (hvad dækker og hvad gør ikke) og ikke mindst islænderfoder... Goosh manner.. forvirring er total....
Situationen pt er at min hoppe (frederiksborger) står det meste af dagen på græs (suk med mundkurv, da jeg intet andet valg har). Hun er tyk, har let fedtkam så jeg er virkelig obs. Jeg bruger hende på skovtur 2-3 gange i ugen / går længere ture med hende. Så ikke meget motion til hende (pga min fysik)
Snart kommer hun på vinterfold og der bliver vidst adgang til frøgræs fra 9-4 ad libitum ( hun er ik vild med det).
Dagligt får hun 5 kg Hø til aften
Dagligt får hun salvana hestemineral (dosis efter mærkat til drægtige) sammen men en eller 2 håndfulde lucerne Alfa-a, da hun ellers ikke spiser de mineraler op. (alfa-a har jeg 4 sække af til vinteren
)
Det ovennævnte har hun fået sidste vinter og var ret tyk.
Problemet er hun altid er MEGET sulten og dette bliver ikke mindre hvis hun skæres ned i hø. Derfor har jeg i nogle uger brugt roepiller og nu er der ikke helt støvsuget om morgenen.
Om morgenen får hun 100 g roepiller
Om aftenen ca 300 g roepiller
- - Ja her er jeg også forvirret. Nogle siger den mængde feder andre gør ikke. Hoppe er så pokkers sulten og æder sit hø i løbet af ingen tid. Synes roepiller har hjulpet lidt, og høet rækker længere.
Jeg ved korn ikke er at hit (hun tåler ikke byg) Men hvilke andre forklaringer er det mht korn og er det nødvendigt med f.eks foderpiller ( en klassisk billig slags med kornindhold som der fodres med i stalden??)
Hoppen har termin sidst i marts og jeg er klar over at der skal en form for drægtighedsfoder til/tilskud mht kobber (husker ikke helt hvad det var fra Blue hors min dyrlæge anbefalede fra 9-10 måned)
Jeg kan ikke se mig ud af det om hun får for meget.... for lidt eller lign... Hun er frisk som hun plejer, men det er hun også selvom om sættes på seriøs skrump på næsten ingenting (er ikke sket under mit ejerskab, da jeg mener hestemaver er skabt til at arbejde)
Råd søges på baggrund af dette forvirrede indlæg??