Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forvirring - Fodring af nøjsom drægtig
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 20:00

Hjælp mig..... Jeg brækker mig snart over at læse om fodring... Er snot forvirret. Og er endnu mere forvirret i stalden. Alle har deres mening om hvordan man (læs moi) skal tackle det med en drægtig nøjsom hoppe.

Suregrow, roepiller, div mineraler (hvad dækker og hvad gør ikke) og ikke mindst islænderfoder... Goosh manner.. forvirring er total....

Situationen pt er at min hoppe (frederiksborger) står det meste af dagen på græs (suk med mundkurv, da jeg intet andet valg har). Hun er tyk, har let fedtkam så jeg er virkelig obs. Jeg bruger hende på skovtur 2-3 gange i ugen / går længere ture med hende. Så ikke meget motion til hende (pga min fysik)

Snart kommer hun på vinterfold og der bliver vidst adgang til frøgræs fra 9-4 ad libitum ( hun er ik vild med det).

Dagligt får hun 5 kg Hø til aften

Dagligt får hun salvana hestemineral (dosis efter mærkat til drægtige) sammen men en eller 2 håndfulde lucerne Alfa-a, da hun ellers ikke spiser de mineraler op. (alfa-a har jeg 4 sække af til vinteren )

Det ovennævnte har hun fået sidste vinter og var ret tyk.

Problemet er hun altid er MEGET sulten og dette bliver ikke mindre hvis hun skæres ned i hø. Derfor har jeg i nogle uger brugt roepiller og nu er der ikke helt støvsuget om morgenen.

Om morgenen får hun 100 g roepiller

Om aftenen ca 300 g roepiller

• - Ja her er jeg også forvirret. Nogle siger den mængde feder andre gør ikke. Hoppe er så pokkers sulten og æder sit hø i løbet af ingen tid. Synes roepiller har hjulpet lidt, og høet rækker længere.

Jeg ved korn ikke er at hit (hun tåler ikke byg) Men hvilke andre forklaringer er det mht korn og er det nødvendigt med f.eks foderpiller ( en klassisk billig slags med kornindhold som der fodres med i stalden??)

Hoppen har termin sidst i marts og jeg er klar over at der skal en form for drægtighedsfoder til/tilskud mht kobber (husker ikke helt hvad det var fra Blue hors min dyrlæge anbefalede fra 9-10 måned)

Jeg kan ikke se mig ud af det om hun får for meget.... for lidt eller lign... Hun er frisk som hun plejer, men det er hun også selvom om sættes på seriøs skrump på næsten ingenting (er ikke sket under mit ejerskab, da jeg mener hestemaver er skabt til at arbejde)

Råd søges på baggrund af dette forvirrede indlæg??

Den farligste af vore fordomme er at tro,

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 20:19

det er også forvirrende.

Har du fået lagt foderplan forslag af salvana? Jeg tænker om hun får lysin nok til vinter med 5 kg hø? Salt nok?

Jeg ville tilføje lidt soyaskrå, får de ad lib., kan de være dækket fint ind, gad også godt vide, hvilket tilskud, dyrlægen har anbefalet, min har været dækket ind ved travo, men ja, dosis skal være rimelig høj under laktation, hvis man tager deres behov for selen seriøst. Så hjælper det selvfølgelig hvis føllet fødes på de tidlige græsmarker :)

Roer er fine synes jeg. De mætter også på min sultne dame. Ret mig, hvis jeg husker galt, mener de har samme FE indhold som havre Tørre.

Har du mulighed for at få en passer, der kan træne hende, hvis det ikke er muligt for dig selv? Longe eller? Så hun kan tåle lidt mere hø.

Lone

Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana

0
0
Svar på denne tråd

drægtig bred frede
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 20:28

sådan en har jeg også

Hun får: travoE og hø indtil ca 3 mdr før termin her kører jeg hende over på suregrow, så hun får ca ½ ration suregrow og suppleret med travoE, ca 1 md før får hun fuld ration suregrow.

Hun er den eneste af mine heste der ikke får hø ad lib, og sidste år hvor hun ikke havde føl ved siden gik hun også med mundkurv 24/7

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

Sælges:

WM hoppe ´07 - se Pretty Lady på præs

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

fgfhgjfgjdgfg
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 20:36

Jeg ville fortsætte med de 5 kg hø og blande det op med 3-4 kg halm.

Roepillerne er fyldstof, men feder selvfølgelig også, idet der jo er foderenheder i dem - ligesom havre....ca 0.9 Fe pr kg.

Clyed og Thilde tabte sig ikke, før jeg kørte dem over på udelukkende hø/halm og vitaminer/mineraler.

Halm feder ikke så meget - og hellere halmvom end en fedtkam...

Staldens foder synes jeg ikke du skal give hende - Salvana og hø/halm er nok til den skønne dame;)

Og så i december/Januar - give hende et ekstra tilskud af det du nu finder ud af du gerne vil give til hende og føllet;)

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra

&

Shetteren Clyed

Hesten er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs.

Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:

www.cougars.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

drægtig
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 20:46

Min hestedyrlæge sagde ok for salvana i kombination med mængden af frøgræs og hø. Eller rettere se mængden an... får hun mere end 6 kg til aften tager hun på . Vi tog foder snakken omkring inseminering. Sååå hvad er tegn på lysinmangel?? Og soyaskrå, hvor fåes det? Og hvordan og hvorfor og fra hvornår?

Mht salt... kan en himalaya sten være nok. Der er adgang til den i boksen.

Jeg har ikke haft held med at finde en passer... Meget øv. Jeg overvejer at longere en gang i ugen let.. men ved ikke hvor hensigtsmæssigt det er når hun ikke er i form (ja er klar over alting med måde, men min hoppe ved ikke den er i dårlig form )

Alt andet lige mht roepiller så virker hun mere tilpas, jeg har haft en formodning om at de 5-6 kg hurtigt slipper op.

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

halmen ydr
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 20:56

Mht halmen.... Jeg prøvede sidste år med halm hvor der faktisk var lidt hø i... Men niksen biksen det ville hun ikke, selv efter en uges prøvetid og May du ved hvor det endte henne *GG*. Iøvrigt tror jeg ikke jeg kan få lov til at der skal være halm i stalden... Der mangler plads.

Jeg synes det er super svært... I stalden virker det næsten til besvær at hun ikke skal ha de trælse piller.

Hvorfor er der så forskellige meninger om roepiller?? Ja har forstået det er fyldstof.. men ligefrem FE næsten som havre..gisp. Min hoppe har dog ikke ændret adfærd.. har samme energi som altid.

Igen hvad er der med det soyaskrå??

Iøvrigt har jeg fået anbefaldet at give islænderblanding.. hmm.. Jeg vil min hest det bedste men hvad er det??

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 21:05

Hej,

Umiddelbart lyder 5 kg hø af for lidt synes jeg (det siger mit foderprogram også) - i hvert tilfælde når din hest ikke længere har adgang til græs. Hvad er det for noget hø du har - slået ung og bladrig, begyndende skridning eller i skridning eller hvordan?

Hvis du sætter din hest op i hø vil jeg mene du godt kan fodre som du gør - altså ved at give hø, roepiller, lucerne og vitaminer - Salvana dækker bare ikke hesten ind ifølge mit foderprogram - det drejer sig om calcium/fosfor-forholdet (for lidt fosfor i forhold til calcium) og zink/kobber-forholdet (for lidt kobber i forhold til zink)..

En ting jeg har tænkt over - hvorfor giver du 100 g roepiller om morgen og 300 g roepiller om aftenen og kun hø om aftenen? Hvorfor fodrer du ikke ens begge gange? Jeg ville tage både roepiller (sat i blød fra dagen i forvejen), vitaminer/mineraler og lucerne og blande i én stor spand - når det var blandet rigtigt godt ville jeg fordele hele mængden ligeligt i 2-3 spande alt efter hvor mange gange der fodres dagligt - jeg blander selv foder til et døgn af gangen og sætter frem/klar. Det er bedre for hestens fordøjelse.

Dejligt, hvis hun får adgang til frøgræshalm i løbet af dagen, selvom hun ikke er så vild med det .

Jeg kender desværre ikke de foderpiller du nævner, som indeholder korn.

Det din dyrlæge foreslog som tilskud - når du nævner kobber og Bluehors - så kan det være det var Bluehors kobber complex måske?

Din hoppe bør egentlig have en ændret foderplan fra 9-11 drægtighedsmåned, og igen med føl fra 1-2 mdr. 3-4 mdr. osv.

Vh. AnjaR

Pony dækkensæt sælges str. 120.

0
0
Svar på denne tråd

drægtig
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 21:16

Ja jeg ville også dele hø op. Og så resten af fodret.

Men dette er ikke muligt med de staldforhold hun står under.

Hun fodres omkring kl 8 og ud når de alle er færdige, derfor når hun ikke at få hø. Den lille mængde roepiller er tænkt som fyld så hun ikke voldpropper sig fra starten på folden. Den større mængde om aftenen er også tænkt som fyld, for at få høet til at række lidt længere (og ja nu holder det en anelse længere tror jeg, da hun er mere rolig om morgenen)

Roepillerne er blandet dagen før ;-) Med ekstra vand (fordampning ?? )

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 21:18

Hmm.. hvilke vitamin tilskud har egentlig hvad en hest behøver når jeg nu ikke kan fodre hende så hun er dækket ind.

Iøvrigt tager hun på af mere hø.... hvad giver man så for at være dækket ind?

Forvirring...

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Så forstår jeg bedre
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 22:38

hvorfor du fodrer som du gør . Kan godt se at det er svært når de bliver lukket ud så snart de har spist.

Ang. vitaminer/mineraler, så dækker f.eks. Salvimin eller måske Travo hesten bedre ind, i hvert tilfælde ifølge foderprogrammet - Travo har jeg dog måttet tilsætte kobber engang imellem for at få planen til at passe.

Jeg håber for din hest at den kan få frøgræshalm på folden - det ville være godt i dens situation er jeg sikker på . Hvis den kunne få det i boksen ad lib også ville det være endnu bedre.

Vh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

fjhdgjhfdhgdfg
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 00:16

Selvom der er de samme foderenheder i henholdsvis 1 kg havre og 1 kg roepiller, så har foderet ikke den samme virkning;)

Når du føler hun fungerer godt på roepillerne, så fortsæt med dem.

En anden ting du kunne gøre var, at blande høet op med f.eks noget af det frøgræshalm i har derude, så hun skal bruge tid på, at sortere;)

At det menes, at du bør give fuldfoderet som bruges i stalden, må nu engang være dit valg. Nelle har ikke behov for det og slet ikke, når hun trænger til, at tabe sig.

Salvana skulle nu dække hende ind ifølge de oplysninger jeg har fået - mine egne får også Salvana og fungerer godt på det.

Men hvad angår foderplansberegninger, så er de meget forskellige alt efter programmet der anvendes.

Tror nogle gange man skal kigge på den enkelte hest og se hvordan den fungerer på foderplanen.

Bastian burde også få bla. mere hø end han gør, når vi kigger på vægten - men ligesom vi mennesker, så tåler nogen mere end andre;) Og dette kan et program ikke forudsige uden, at der er foretaget utallige undersøgelser og analyser på det enkelte individ;)

Og igen, så er det ikke ligemeget om høet er af første, andet eller måske endda tredje slet...

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra

&

Shetteren Clyed

Hesten er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs.

Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:

www.cougars.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvis den virker mere mæt og
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 02:12

tilfreds når den får roepiller så ville jeg fortsætte... det er jo heller ikke godt hvis den går og sulter..

Jo der er ca samme FE i roepiller og havre.. men husk det er i tørre roepiller så når de blødes op er det jo en noget større mængde den får for samme kalorie :-)

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 07:52

Nu har jeg ikke selv erfaring med Salvana - det er muligt det er godt nok - jeg har bare valgt at fodre med et vitamin/mineralprodukt som foderprogrammet siger dækker hesten ind .

Når hesten umiddelbart har det godt med roepiller, så er det vel fordi det giver en god mæthedsfornemmelse og holder mavesyren nede - heste er skabt til at spise - er det ikke 16 timer ud af døgnets 24? Derfor synes jeg også det er vigtigt, hvis der kan fodres, så hesten har noget at pille i mere eller mindre konstant, så den ikke også får mavesår af at være på skrump.

Ud over det foder den skal have (forsøgt tilpasset til at den skal tabe sig) ville jeg give den frøgræshalm ad lib både på folden og i boksen - fin idé med at blande høet med frøgræshalmen, så den bruger tid på at sortere.

Foderpillerne som der bliver fodret med i stalden ville jeg ikke vælge - bare holde mig til roepiller, vitamin, lucerne og hø som den plejer.

Vh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 08:39

Jeg har også en hoppe, der meget let bliver tyk.

Jeg giver hende Salvimin Grøn (brugte også Salvana, men som der er skrevet længere oppe, så stemmer bl.a. Ca/P forholdet ikke).

Jeg giver 200 gram roepiller om aftenen + 50 gram Salvimin. Om morgenen får hun to store håndfulde lucerne + 50 Salvimin. Hun får omkring 7 kg. hø til natten. Hun er nu begyndt at tabe sig lidt. Hun bliver heller ikke redet særlig meget - kun hyggeture pga. gammel skade.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

soyaskrå
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 08:48

er først nødvendige de sidste 3 mdr af drægtigheden, og det bruges for at tilføre proteiner til fodret. Det er jo vitaminer/mineraler og proteiner der er ekstra behov for til sidst.

Jeg vælge jo så bare at skifte til et færdig produkt som suregrow.

Kan du evt putte hendes hø ration i et finmasket hønet, så tager det også længere tid at pille høet ud af hullerne - virker lidt som en mundkurv ;-)

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

Sælges:

WM hoppe ´07 - se Pretty Lady på præs

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

foder til drægtig Frede
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 15:33

Mange tak for jeres indput. Det er virkelig svært med en nøjsom hest. Man skulle tro hun bare tog på af at kigge på hendes foder :-S .

Dengang jeg startede med at ride hende levede hun af endnu mindre.... frisk og frejdig og altid klar! Men ingen tvivl om hun var sulten. Og det vil jeg helst undgå. Og være sikker på hun får det hun skal ha til at gennemføre den sidste drægtighed med bravour :-)

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider