Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

kastration med komplikationer
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 22:04

Hej.

I mandags fik jeg kastreret min 2 årige hingst. Stående kastration hjemme hos os selv. Da klemmerne skulle fjernes begyndte det at puls-bløde (dyrlægens udtryk).

Det blødte en del - anslået ½ liter - før det blev syet færdigt og han stod med klemmer på igen til næste eftermiddag. Boks-ro af samme årsag, hvilket desværre medførte infektioner.

Nu får han så diverse pencillin m.v. og hævelsen begyndte først at lægge sig i går aftes.

Dyrlægen var selvfølgelig ret træt af det - han sagde at det sker statistisk 1 ud af 100 gange, og var aldrig sket for ham.

Nu er mit spørgsmål:

Er der nogen af jer som har prøvet noget tilsvarende - og er der mon nogen af jer som ved hvorfor det sker nogen gange?

Ligger blodkarrene anderledes? Skæres der forkert - eller er der ikke en god forklaring på det??

Min basse har det ok nu og leger på folden med sin yndlingslegekammerat igen. Han er lidt øm i lysken stadigvæk...

Men øv - sikke en omgang...

Mvh. Berit

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har prøvet
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 14:45

Sidste år i oktober tror jeg det var, blev min Cassidy kastereret, stående. Det hele så rigtig fint ud da klemmerne blev taget af og dyrlægen virkede meget tilfreds. Næste dag var han total hævet, men intet var at mærke på hans humør.

4 dage efter kom der lidt betændelse ud fra såret (han blev ikke syet skal det lige siges) som jeg vaskede væk med lunken vand. To dage efter dette så jeg, oppe gennem såret, en af sædstrengene havde en kraftig infektion og nu løb det ud med betændelse. Dyrlægen kom samme dag og han sagde at jeg skulle vaske det og sørge for at det var rent hele tiden. Hvis ikke det blev bedre i løbet af ca 2 uger, skulle jeg ringe igen og han skulle på medicin og evt opereres.

Der gik 4 dage så var såret / hullet vokset sammen, RUNDT om sædstrengen DER STAK UD! Jeg ringede til dyrehospitalet og aftalte tid to dage efter hvor han kunne blive opereret, liggende.

De sagde at der kunne opstå forskellige komplikationer ved henholdsvis stående og liggende kasterationer og at det bare var uheldigt når det skete. De havde ikke nogen logisk forklaring på hvorfor det opstod, men at det skete bare nogle gange. De sagde så at der er nogle komplikationer der opstår hyppigere for stående end liggende og omvendt.

Cassidy kunne genoptage sin ridekarierre den 19. deember 2009 men han fik fri indti årsskiftet - så var jeg sikker på det var ok. Det tog omkring 2 mdr at blive kastereret for så derefter at blive kastereret igen.

Godt han er dyrlægeforsikret

Desværre kan jeg ikke give dig andet svar end det dyrlægerne sagde til mig da min dejlige dreng var indlagt.

P.S. Sørg for at holde det rent. Jeg vaskede Cassidy flere gange om dagen med lunkent vand; han kunne bedst lide (og NEJ han syntes ikke jeg var sød når jeg kom med spanden og vandet) hvis jeg holdte en klud med lidt godt varm vand op på huden i en stykke tid inden jeg vaskede - altså bare for at blødgøre og varme omkring såret. Så kunne jeg også lidt bedre få mere af

God arbejdsfornøjelse

Hilsen Lisette & Cassidy der krydser bagben

0
0
Svar på denne tråd

Risiko......
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 16:49

Der er jo risiko ved al operation - og det gælder jo både mennesker og dyr.

Her er info fra netdyredoktoren:

www.netdyredoktor.dk/sw36577.asp

Der er jo også stor diskussion om hvorvidt stående eller liggende kasteration er det bedste.

Ved liggende kasteration skulle man bedre kunne få sy og lukket sårene = færrer komplikationer, mens man ved stående jo lader det stå åbent.

Til gengæld er det jo nok mindre stressende for hesten ikke at skulle igennem fuldbedøvelse, og risiko for skader ved opvågning er jo en stor chance at tage også.

Min 2 års fik infektion på 6 dage efter stående kasteration. Han fik lige pludselig feber, og blev lidt nedtrykt. Og så hævede han til en ½ fodbold størrelse på pungen i løbet af et døgn.

Han blev bedøvet stående igen, og sårene åbnet. Bagefter skulle jeg selv vaske x2 dagligt, og holde sårene åbne. Masserere sårene og han gik på døgnfold samt blev longeret 2 x 15 min trav dagligt.

Og så fik han selv følgelig også penicillin.

Han helede fint op efterfølgende.

Jeg var blevet "advaret" om diverse komplikationer - men da jeg selv er operationssygeplejerske, så ved jeg godt hvad man "risikerer" under en operation.

Så det er forventet at nogle heste får komplikationer under kasteration - og blødning og/eller infektion er en af de "kendte" komplikationer.

Forresten så er det ikke alle forsikringsselskaber som dækker kasterationer og dens evt komplikationer - mit forsikringsselskab gør i hvert fald ikke

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 17:22

Min veninde fik for mange år siden kastreret en hingst stående..

Kan ikke huske om det var dagen efter eller to dage efter, men han hævede VOLDSOMT op og min veninde ringede til dyrlægen.

Dyrlægen sagde der at det var fordi at såret var helet for hurtigt, at der var dannet noget betændelse derinde som ikke kunne komme ud nu, hun skulle "bare" prikke hul i såret med to fingre.

Men det kunne hun ikke få sig selv til, men dyrlægen kom ud og gjorde det og det VÆLTEDE ud med betændelse...

Sortbroget ponyhingsteplag, 1 år/105 cm.

Sælges billigt 1.000 kr.
MEN sælges kun med kontrakt til blivende hjem.
Se min annonce på dba:

www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62298059

0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres svar...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 19:23

jeg vasker fortsat dagligt og giver ham diverse efter dyrlægens anvisninger. Utroligt at han glad kommer hen til mig på folden - når jeg tænker på alt hvad jeg udsætter ham for....

Han har jo langt hvidt hovskæg og hvide ben - kan i forestille jer hvordan det ser ud sølet til i blod???

Så idag fik ben og hovskæg lige en omgang vask også, men der går lidt tid inden det bliver hvidt igen.

Han bløder fortsat 1 dråbe hvert 5. sekund. Det er utroligt når man tænker på at det snart er en uge siden at han blev kastreret.

Men - igen - tak for jeres kommentarer - selvom det ikke hjælper min hest, så er det rart at høre at de kan komme helskindet igennem :-)

Mvh. Berit

0
0
Svar på denne tråd

ingen erfaringer
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 20:24

mht stående kasteration.

Men vil da lige dele en erfaring jeg har

Jeg har oplevet en køber spørge om det var stående eller liggende kasteration - hvis det var stående så ville hun ikke engang komme og se hesten, da hun havde nogle dårlige erfaringer med heste der havde været gennem en stående kasteration - dem hun kendte var alle endt med en ekstra operation pga komplikationer, endda flere år efter.

Bare lige lidt at tænke over til jer der planlægger kasteration fremover...

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

Sælges:

WM hoppe ´07 - se Pretty Lady på præs

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 22:48

Hej: Jo tidligere kasteration, jo mindre testikler, jo færre komplikationer. jo nemmere kommer de over det.

Apropo det Metjen skriver, siger min dyrlæge at det er det nye påfund fra rytterens side, at de skal være kasteret liggende.

Mine to drenge blev kastereret 10 månerder gammel, stående ingen problemer.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Stående kastration
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 08:17

Min Holstener vallak har også haft alvorlige komplikationer efter en stående kastration og har været på operationsbordet to gange. Nu er han heldigvis fin igen og har aldrig gået bedre.

Selvom han var kastareret, da jeg fik ham, så har jeg virkelig dårlig samvittighed over, at han har gået rundt i 5-6 år med sammenvoksne sædstrenge.

Så jeg vil heller aldrig købe en hest, der har været kastreret stående. hvis nogen af jer derude har en vallak, der har fået diagnosen "Kissing spines", så prøv lige at på tjekket "skridtet" på den først!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

HanneHolt
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 08:37

Man smider da ikke en vallak på operations bordet for sjov, så der er jo nok noget om snakken.

Og ja, hvis man ved at det hingsteføl man har ikke er et avlsemne så få den kasteret tidligt, for som Hanne sige jo yngre hingst, jo mindre af det hele ;-) også såret og tiden det tager at hele.

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

Sælges:

WM hoppe ´07 - se Pretty Lady på præs

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig erfaring
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 13:17

Hejsa

Jeg har selv haft en hingst der blev kastreret stående og fik voldsom betændelse efterfølgende stod han med betændelse i kroppen i over et år. Han blev kastreret i marts 2007 og er først blevet en fin hest i år, og med det mener jeg at han de sidste par vintre ikke har kunne holde huld og har haft en pony pels så tyk.

Har efterfølgende fået kastreret mine plage på 2 år liggende og der har intet været, så ved ikke om alderen har så meget at sige da Figo havde samme alder.

Kan kun tilslutte mig Lises holdning havde jeg været klogere har jeg aldrig fået ham kastreret stående Figo er ikke nogen dyr hest men hvor er det ærgeligt at vide at han muligvis for altid er 'ødelagt'. Min nye dyrlæge har anbefalt ikke at operere da han ikke længere er plaget af det og som han siger ikke ved hvad han åbner op til, så nu går han og hygger sig og bliver redet let:)

Bare ærgeligt at dyrlæger der skulle vide bedst i mine øjne tager den nemme løsning..

Venligst Sisse

0
0
Svar på denne tråd

kasteration
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 22:12

jeg kan nok ikke hjælpe med noget angående den voldsomme blødning, men vil alligevel fortælle hvordan det gik med min plag.

jeg fik min plag på godt et år dengang kastereret stående. det gik fint og dyrlægen var godt tilfreds efter.

det blødte dog lidt flere dage efter (en dråbe engang imellem) og det ene sår var meget åben i forhold til den anden.

men tror kun det har været godt det ikke lukkede til for hurtigt, det voksede fint sammen og med meget lidt hævelse, faktisk svært at se.

du kan evt se billede på min præsentation, de er vidst taget et par dage efter.

jeg gjorde intet med at vaske eller noget. han røg næsten direkte på fold og har bare gået der med en lille skridt tur engang imellem.

0
0
Svar på denne tråd

heartagram
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 06:42

jeg har i min tid som heste ejer fået kastreret 3 drenge. to stående, en liggende da den var urhingst. alle hjemme i stalden. de var alle 2 år. den første, stående, helede hurtigt, blødte næsten ikke og hævede ikke. den anden, som lå ned, helede hurtigt og hævede VOLDSOMT op. og den sidste, stående, lukkede noget langsommere end de andre, hvilket ifølge min dyrlæge var godt, da den så næsten ikke hæver.

har heldigvis ikke prøvet en voldsom blødning, som du beskriver, men min dyrlæge plejer at sige, at blir den ved med at dryppe, så hold en kop under såret. hvis koppen kan blive fuld skal der gøres noget. og så meget drypper det sku sjældent ;-)

held og lykke med din dreng :-)

0
0
Svar på denne tråd

vi tager en uge mere..
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 21:31

tak for jeres kommentarer - det var interessant læsning. jeg har nu været ved dyrlægen og hente antibiotika og smertestillende til en uge mere. Så vi tager det dag for dag. Min basse er dog ved godt mod trods de store hævelser og leger med sin legekammerat på folden, og finder sig gladeligt i at jeg sprøjter alverdens ting ind i munden på ham :-) . Så vi er ved godt mod.

Mvh. Berit

0
0
Svar på denne tråd

ikke altid sjovt
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 21:53

Min islænderhingst blev kastreret stående for ca. 1 månded siden.

Det foregik stående på folden, det meste af tiden.

Da den første testiskel var klemt af og den store klemme hang i sædstrengen. Faldt min lille ismule om, benene eksede under ham og vi fik ham om på den ene side, hvor han simpelthen snork boblede.

Kastrationen gik videre og den anden sædstreng blev klemt osv. Da det er overstået, kommer han op og stå og vil meget gerne skridte rundt.

Ret hurtigt begynder han og bløde og han bliver forefra bedøvet og den sædstreng som klemmen hang i da han faldt blev klemt lidt længere.

Han kommer til sig selv igen, men hæver op i den side hvor tangen hang da han faldt og dyrlægen er nervøs for at han kunne have lavet skade på sig selv med klemmetangen da han faldt. Derfor kører vi ham til ansager til observation for indre blødninger. Der står han fra fredag til mandag og bliver undersøgt og medicineret.

Der er heldigvis ikke sket noget andet end han selvfølgelig er lidt mere hævet i den side. Såret ser fint ud og det drypper lidt som det skal. Han kommer hjem og kommer direkte i løsdrift som han plejer med tre gode venner.

Dyrlægen sagde det var vigtigt for hævelse og såret at han havde mulighed for at blive rørt på marken og jeg gik også ture med ham.

Efter 4 dage er det dog så hævet at han ikke syntes det er så sjovt at gå og jeg får noget smertestillende til ham. Såret er stadigvæk fint åbent og drypper let med en orangefarvet klar væske.

Lige så snart det smertestillende virker kommer der gang i ham igen og det skal lige siges at han overhovedet ikke er klar over han er blevet vallak. Der bliver bare spillet op over for hopperne og resten af flokken der står med nogle folde imellem. Ret hurtigt falder hævelsen og efter 12 dage vaskede jeg det med 37 grader varmt vand med sæbespåner i. I kan tro han nød jeg vaskede det og langsom røg alt skidt og skorper af, indelårene fik også en tur. Nu er han lukket sammen med resten af flokken hopper og vallakker i alle aldre og han er slet ikke hingstet mere. Nu er han bare en glad plag der nyder at være tilbage med de andre.

Jeg var meget glad for min dyrlæges beslutning om at sætte ham til observation, for ellers ville jeg have skulle sovet i en sovepose ved ham på folden og som hun selv sagde, så havde hun nok været nødt til det også for hendes sjælefred. Hun betalte hans opholdet på ansager og det syntes jeg var meget flot.

Med venlig hilsen

Louise Obel Rasmussen

Mor til to dejlig børn årgang 01 og 04

Skinfaxi fra Stald Engmarken

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider