Min islænderhingst blev kastreret stående for ca. 1 månded siden.
Det foregik stående på folden, det meste af tiden. 
Da den første testiskel var klemt af og den store klemme hang i sædstrengen. Faldt min lille ismule om, benene eksede under ham og vi fik ham om på den ene side, hvor han simpelthen snork boblede.
Kastrationen gik videre og den anden sædstreng blev klemt osv. Da det er overstået, kommer han op og stå og vil meget gerne skridte rundt.
Ret hurtigt begynder han og bløde og han bliver forefra bedøvet og den sædstreng som klemmen hang i da han faldt blev klemt lidt længere.
Han kommer til sig selv igen, men hæver op i den side hvor tangen hang da han faldt og dyrlægen er nervøs for at han kunne have lavet skade på sig selv med klemmetangen da han faldt. Derfor kører vi ham til ansager til observation for indre blødninger. Der står han fra fredag til mandag og bliver undersøgt og medicineret.
Der er heldigvis ikke sket noget andet end han selvfølgelig er lidt mere hævet i den side. Såret ser fint ud og det drypper lidt som det skal. Han kommer hjem og kommer direkte i løsdrift som han plejer med tre gode venner.
Dyrlægen sagde det var vigtigt for hævelse og såret at han havde mulighed for at blive rørt på marken og jeg gik også ture med ham.
Efter 4 dage er det dog så hævet at han ikke syntes det er så sjovt at gå og jeg får noget smertestillende til ham. Såret er stadigvæk fint åbent og drypper let med en orangefarvet klar væske.
Lige så snart det smertestillende virker kommer der gang i ham igen og det skal lige siges at han overhovedet ikke er klar over han er blevet vallak. Der bliver bare spillet op over for hopperne og resten af flokken der står med nogle folde imellem. Ret hurtigt falder hævelsen og efter 12 dage vaskede jeg det med 37 grader varmt vand med sæbespåner i. I kan tro han nød jeg vaskede det og langsom røg alt skidt og skorper af, indelårene fik også en tur. Nu er han lukket sammen med resten af flokken hopper og vallakker i alle aldre og han er slet ikke hingstet mere. Nu er han bare en glad plag der nyder at være tilbage med de andre.
Jeg var meget glad for min dyrlæges beslutning om at sætte ham til observation, for ellers ville jeg have skulle sovet i en sovepose ved ham på folden og som hun selv sagde, så havde hun nok været nødt til det også for hendes sjælefred. Hun betalte hans opholdet på ansager og det syntes jeg var meget flot.