Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 14:22

Erfaringer`? råd meget gerne også som handelsfejl`? hvad gjorde i og hvordan forløb det`?

Tak for al hjælp

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Nu mor til smukkke Smilla 09.04.09
Kommision/Hingste/Træning/Dommer
www.123hjemmeside.dk/Nordhus

0
0
Svar på denne tråd

Erfaringer
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 15:18

Jeg har ingen personlige erfaringer med kissing spine, men jeg ved, at hvis det ikke er for slemt, kan mange heste trænes op til at kunne arbejde til trods for lidelsen. Det gælder om at styrke hestens rygmuskulatur.

Jeg er sikker på at det er en klar handelsfejl.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

kissing spine
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 17:40

Jeg har en plag som dyrlægen mener har kissing spine og han synes det var meget underligt at hende (som skulle købe ham) ikke kunne se det, selv jeg troede det var pga. vækst men det var det ikke. Han er både svajrygget + hans ryg ikke er som den skal (derfor mistanke om kissing spine)

Evt billeder af hvordan han så ud dagen efter dyrlæge besøget ligger under min præsentation som de første billeder når man ruller ned.
Du kan evt prøve og samligne dem, jeg ved ikke selv om det er kissing spine da min plag ikke er blevet tjekket via. scanning.

Ja det er en handlesfejl, jeg er bare glad for at jeg og hende som skulle have købt ham blev enig om at dyrlægen skulle ud og tjek om alt var som det skulle være inden han skulle til sjælland, hvilket ikke blev aktuelt alligevel.

Dyrlægen sagde os lige ud til mig at er det Kissing spine han har, så vil dyrlægen ikke garantere at han blev/bliver en ridehest.

Men nu prøver vi med vitaminer/mineraler/fuldfoder/hø og se om det kan ret hans ryg,. ellers så ved jeg ikke hvad der videre skal ske med min plag.

Så jeg kan ikke sige mere omkring hvordan hans forløb kommer til og foregå før vi er gået den her vinter periode igennem, da det os er nyt for mig. Og det med hans ryg er kommet af forkert fodring imens han stod på sjælland (jeg havde solgt ham,. men fik han så tilbage, da hende som havde ham, skulle start på en uddannelse)

Jeg ved ikke om du kunne bruge det til noget?

Med venlig hilsen Maria, Mille & Magic

''Mille er taget på wellness ophold hos Karmdal Arabians & Wellness center for hunde & heste ved Varde''

0
0
Svar på denne tråd

Maria Jakobsen
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 18:43

Har du slet ik fået taget nogle røngtenbilleder af hans ryg?

Man kan ik stille diagnosen Kissing Spine uden røngten..

Og så vil du se om ryggen retter sig hvis han får en vitamin/mineral/fuldfoder/hø blanding..

Tror ik lige det vil kurere Kissing Spine, at han får den blanding..

Jeg ville helt klaret få den ryg røngtenfotograferet, måske er det noget helt andet..

Hilsen Karina

Asterix

Hvil i fred min dreng

Jeg vil tænke på dig fra nu af og for altid

0
0
Svar på denne tråd

For hesten som det gælder
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 18:50

om er der ikke rigtig nogen mulighed for behandling da det så ville være en handels fejl- da hesten er købt som højt ydende ridehest så må nok prøve at lade handlen gå retur men vi skal lige have alle detaljer på plads og få hesten gennem tjecekket

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

0
0
Svar på denne tråd

Lyngna *Nordhus*
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 19:49

Du skriver ik hvor slemt det er?

Mange heste kan altså helbredes for Kissing Spine..

Min egen hoppe havde jeg oppe hos Tove Due som rettede ryggen og efter 6 mdr genoptræning var hun i orden igen..

Det kommer også an på hvilke torntappe det drejer sig om..

Med hensyn til en handelsfejl, så skal du kunne bevise at hesten havde det på købstidspunket..

Asterix

Hvil i fred min dreng

Jeg vil tænke på dig fra nu af og for altid

0
0
Svar på denne tråd

to tilfælde
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 21:04

jeg har kun mødt to heste med den diagnose.

den ene (fuldblod) blev aflivet for nyligt og havde store smerter. så meget at den var sur i box og ked af livet. Den var - synd for den - blevet redet med det i mange år. og redet meget forkert (væddeløb). tilsidst smed den rytterne af.

den anden er en PRE som ellers har en pæn kort lige ryg. men den har altså kissing spines. den kan så rides alligevel - under hensyn. den skal bare rides dybt og roligt. den lader ikke til at have smerter af det. men den rides kun meget lidt.

så det kommer helt an på hesten om den kan bruges og hvor længe og under hvilke betingelser.

0
0
Svar på denne tråd

kissing spines
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 00:10

Jeg har en vallak der fik konstateret kissing spine for 7 år siden. Dyrlægen kunne på daværende tidspunkt godt skrive papirerne til forsikringen.

Efter flere behandlinger af kiropraktor og en længere genoptræning har han været gående uden problemer de sidste 6 år.

Han bliver redet på LC plan i spring og LB plan i dressur.

Der bliver taget hensyn og han bliver redet en del frem og ned - specielt i opvarmningen.

Hilsen

Anne

Sød part fundet, så skal den lille hest bare blive rask

0
0
Svar på denne tråd

Karina299 ♥Amour♥
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 09:44

han får den blanding fordi han er svajrygget, og det var hvad dyrlægen sagde jeg skulle give ham, så det må jeg jo prøve?!

Men ja efter vinteren skal han til røngthen.,

Og da han ikke har smerter, så gør det jo ikke noget at han venter til vi er over vinteren.

Med venlig hilsen Maria, Mille & Magic

''Mille er taget på wellness ophold hos Karmdal Arabians & Wellness center for hunde & heste ved Varde''

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 10:40

min hest har kissingspines, jeg mærker intet til det rider han gamske normalt (hvilket min dyrlæge har sgat jeg sagtens kan) og han går lc-lb spring la dressur og cnc90 millitary. han får så massør og tjeck af dyrlægen i ryggen ind i mellem, samt bliver redet lang og dyb hver dag

Hvorfor har vi ingen problemer med at huske

hver enkel lille detalje af hvad vi har oplevet,

men kan ikke huske hvor mange gange

vi har fortalt det hele til samme person

0
0
Svar på denne tråd

kissing spine
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 13:46

jeg har en hoppe på 4 som har kissing spine i meget svær grad som er medfødt...da jeg købte hende var hun kun 3 og redet i 6 uger ,på dette tidspunkt anede jeg ikke at der var noget galt og hun var også gået gennem handelsundersøgelsen...

men hun var svær at ride og valgte at sende hende i ridninig i 2 måneder, troede bare at hun havde ungheste nykker .Det viste sig under ridningen at hun havde meget svært ved at galoppere og det undrede mig at den aldrig galopperede på marken..

men da jeg fik hende hjem igen blev jeg enig med mig selv om at få hende til at gå ordentlig i traven og så måtte galoppen vente.Men der gik ikke længe før hun ændrede adfærd og blev nærmest uridelig når den skulle i trav (skal lige siges at havde haft dyrlægen ude flere gange uden de fandt noget)

Jeg skiftede dyrlæge og fik taget røngten og der var ingen tvivl om hva der var galt:-(

vi gik igang med et langt genoptræningsprogram fra jorden af og inden fik hun blokader i hele ryggen ,det gik godt det første lange stykke tid men da vi nåede til galoppen begyndte hun at ændre adfærd efter 9 gange et meget dårlig tegn... Dyrlægen blev tilkaldt igen men han kunne ikke finde noget på hende hun var ikke øm i ryggen lige som sidst, vi blev enige om at prøve at ride lidt ud i naturen da han mente at den måske var kørt død i alt det arbejde på ridebanen.

Men efter rytter på en gang ,hvor den viste tydelig ubehag når den skulle i trav og i øvrigt gav sig helt vild i ryggen når man trykkede, ville jeg ikke blive ved ,så dyrlægen blev kaldt igen ,han så den under rytter og vi blev enige om at prøve at lægge nogle blokader i ryggen på hende som ville virke i 3 døgn ,for han ville se hvordan den så opførte sig, men jo flere dage den har rytter på jo værrer bliver hun ,Dyrlægen har gjort alt hva han kan for hende og vi må bare indse at den aldrig bliver ride hest ,så jeg har lært at man skal få taget røngten af hesten jeg kunne ikke sende hende tilbage da der var gået over et halvt år (da jeg fik hende havde hun nemlig vokse pause så opdagede det ikke før det var for sent)Så nu står jeg med en 4 års som skal aflives (venter på forsikringens accept)da hun ikke kan rides på og man kan heller ikke avle på hende da det er aveligt... En meget hård beslutning da hun er min bedste ven og vi har bare været så meget igennem sammen det sidste års tid:-( Det der gør det så svært er at man jo ikke kan se det på hende for hun løber jo glad rundt på marken...

det blev lidt langt selvom forløbet er kortet meget ned..

Men er glad for at jeg har hende syge forsikret for det har været en meget dyr omgang ,men gjorde det gerne igen for ved at jeg har gjort alt hva jeg kunne for min lille øjesten:-)

HILSEN

ANJA og salina mulen

0
0
Svar på denne tråd

mange mærker man det aldrig på
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 13:50

jeg har en som vi ved en tilfældighed opdagede havde tendens til kissingspines. jeg har aldrig mærket noget til det og rider HELT normalt. Han går Ma i spring og har gået en enkelt Mb i dressur. Kein problem.

Min veninde har en der var mærket af det, den er opereret nu og har så sent som i sidste weekend opnået placering til JBK i CSI*. Dens var ret slemt, så vidt jeg huskede lappede torntappene over med næsten en hel cm.

I forbindelse med handel skal man jo kunne bevise at hesten havde det på købstidspunktet.

Som med alle mulige andre røntgenfejl så betyder det ikke nødvendigvis noget. og hvis hesten har gået konkurrence på højt plan med lidelsen før, så ville jeg måske lige overveje om det var min egen ridning der var skyld i at hesten pludselig lod sig mærke med det.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Kissing spines
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 18:39

Vi har en 17 år gammel hest som stadig går i sporten. Den har været passet efter alle kunstens regler hele livet, er en meget kort og "korrekt" bygget hest på alle måder. Den har fungeret udemærket med denne lidelsen og den er sikkert medfødt. Den skal dog behandles 1-2 gange i året. Dyrlægen sprøjter da ny "ledvæske" ind immellem ryghvirvlerne og efter en uge med bare longering så er den blevet 5 år yngre at ride på.

Men den er selvfølgelig vanskelig at holde korrekt muskelsat over ryggen og det meste af hans træning er derfor lagt op efter dette. Han har meget galoparbejde i let sæde, en del arbejde med springserier og skritter 0.5-1 timer hver dag enten under rytter, i skrittemaskinen eller bliver trukket på tur. Men som sagt den fungerer udemærket. Den har mange plasseringer i 120-130 og går en pæn dressur.

Den har også en specialsyet saddel.

Men en super hest ud over dette lille problem.

0
0
Svar på denne tråd

Hesten har hele tiden
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 22:57

udvist mækelig adfærd men har været igennem nye sadler/ kioptaktor svømme træning osv.

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

0
0
Svar på denne tråd

kissing spine
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 12:42

en hest som har kissing spine må ikke svømme da det ikke er godt for deres ryg, når hesten kommer i vand sænker den ryggen og svajer ,en hest med denne lidelse skal have løftet ryggen med op og det kan den ikke i vand :::

HILSEN

ANJA og salina mulen

0
0
Svar på denne tråd

hoftrine
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 00:11

Mvh.

Louise Nielsen.

Aagaard Stables.

Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.

0
0
Svar på denne tråd

Samme oplevelser som
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 09:32

hoftrine med en hest indkøbt for ca 1½ år siden, som desværre først nu har fået konstateret kissing.

Nogenlunde samme forløb som hoftrine mht "voksepause", gentagne pauser, dyrlægebesøg der ikke i første omgang havde mistanke om ks, men istedet fandt vi spat i højre baghas og troede i første omgang dette var årsag til hans gentagne pauser og ridemæssige problemer. Men ak nej - efter en god genoptrænings periode (med succes hvad angår spat) så blev han pludselig meget umulig at ride, stejlede, nægtede at gå frem og gjorde i det hele taget hvad han kunne for at gøre os opmærksom på, at noget var galt.

Dyrlægen blev igen tilkaldt - han blev set i longe, under rytter, bøjeprøvet osv. Vi blev enige om at røngtenfotografere, da dyrlægen havde mistanke om ks. Hmmm desværre var det korrekt, han har ks lige der hvor rytteren sidder (T14).

For mit vedkommende er sælgers dyrlæge og min dyrlæge ikke enige, så det vil kræve en masse omkostelige ressourcer og også for mit vedkommende en masse personlige omkostninger (da sælger er en ven) så jeg har valgt at gøre hvad der er bedst for hesten - nemlig at få ham aflivet. Han skal ikke være kastebold, så jeg tager det ansvar jeg har pålagt mig ved at købe en hest og undlade at lade den røngtenfotografere ved handel (både i ben og ryg).

Men det er dyr læring

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Operation
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 12:30

Jeg har en veninde, som lige har fået opereret sin 6 års DV for kissing spines i T15-T16 og T17-T18.

Den må pt. ikke komme på fold, men skal trækkes tur med de første 6 uger efter operationen i 1-2 timer dagligt.

For at gøre en lang sag kort,- erklærede dyrlægen hesten for uanvendelig. Forsikringsselskabet hvor hesten er både liv-, uanvenlig- og sygeforsikret, ville ikke acceptere dette. De forlangte undersøgelse på Ansager som mente, at hesten var god kandidat for en operation.

Dette er nu sket - og vi venter spændt på resultatet.

0
0
Svar på denne tråd

KS er vel en kombination
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 13:45

af avls-mål med lange torntappe (så hesten SER op-ad-bakke-ud, selvom den ikke er det)og ridefejl.

Heste som har fungeret helt upåklageligt i ÅREvis med een rytter får pludselig KS med en anden, fordi den rides med mindre rygløft.

Store tyske undersøgelser viser at 80-90% af varmblods-sportsheste har KS forandringer på røntgen, vel at mærke heste som rides problemfrit.

Så det bliver da svææært at finde en som er OK og forbliver OK under ridning.

Og nej, de må ikke svømme og skal (genop)trænes strengt korrekt hvad angår overlinien, så er mange fuldt ridelige.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Hoftrine
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 17:14

Det er ikke påvist at KS er arveligt. Min veninde har en painthoppe som går som avlshoppe og hendes 3 afkom har ikke vist tegn på KS.

Så der er delte meninger om om det er arveligt.

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET

Farvel min Bella, den smukkeste stjerne på himlen. :-(

Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd

kissing spine
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 18:57

lillian er ked af at høre at du også har været det samme igennem som jeg ,det er en hård omgang... især nu når man bare ved at tiden er ved at rende ud for ens bedste ven :-(

hnbruger . jeg ved godt at mange heste har denne lidelse uden at de mærker noget til det ,og at forkert ridning har meget at sige,men feks for mit vedkommen ved jeg at min er født med dårlig ryg ,det første tegn er feks at den aldrig galopppere på marken,der skal den jo løfte sin ryg. hun har været umulig at ride siden jeg fik hende hjem, tidlig ejer red hende 6 uger og var lige nået til galoppen da jeg fik hende og lige efter fik hun problemer hun blev kun redet frem på en meget løs tøjle,og kunne selv bestemme hvor den ville gå fortil, og hun har altid gået lige som en giraf med hovedt. derefter begyndte den at opfører sig mærkeligt...

hendes sidder i lænden og sadel lejet. og bare 10 min med rytter uden sadel giver den sig mellem 10 og 20 cm i ryggen dagen efter......

Bella.. jeg har fået afvide at der findes 2 slags kissing spine den der er med født og dermed også arvelig... Og den der er opstået pga forkert ridning. det står også på nettet hvis man søger under det

HILSEN

ANJA og salina mulen

0
0
Svar på denne tråd

Det...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 23:09

behøver ikke at have nogen betydning for hesten.

Ca 30 procent af alle konkurrence heste har det uden at vise nogle tegn på det.

Kender selv flere heste som også går internationale militarystævner med kissing spines. Det er bare vigtigt at sørge for at træne héstens rygmuskler korrekt.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

En anden 'teori'
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 09:41

Gerd Heuchmann nævnte til sit fordrag også at en forklaring kan være, at man fodrer unghestene for godt, så de ikke står med hovedet i jorden og græsser så mange timer som de bør gøre det.

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider