Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Beyndt at snuble.
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 11:47

Hej.

Min datter har en pony på 16 år,Som her den sidste tid er begyndt at snuble Jeg tror måske godt jeg ved hvad det er måske gigt han har jo alderen til det nu.Men kan det være andre ting der gør at han snubler?

Med venlig hilsen Annemette.

0
0
Svar på denne tråd

Snuble ...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 12:02

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan hans hove ser ud, men hvis tåen er for lang kan de godt snuble.

Eller du har måske skiftet smed så han bliver beskåret anderledes?

16 år burde jo ingen alder være, kender flere ponyer der stadig har gået distriksstævner som 20-25 års , men der kan selvfølgelig være forskel fra hest til hest.

0
0
Svar på denne tråd

beskæringen
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 12:32

Det kan være beskæringen der er skyld i snubleriet - men ja også gigt eller andre dårligsomme i skuldre eller bentøj. Måske et tjek ved dyrlægen?

Snak med smeden om han har gode sunde hove? - er de forsnævrede? - har han ordentlig overruldning? - bliver han beskåret ofte nok?

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Sorte søger part se præs.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 14:26

kan sikkert svare dig på det efter en halthedsundersøgelse. En hest der pludseligt begynder at snuble, gøre det fordi den har ondt, med mindre den er voldsomt langtået.

En af mine heste begyndte pludselig at snuble i foråret, han gjorde de 2 gange hvor jeg var ude at ride, og blev efterflj halthedsundersøgt. Det viste sig, han havde fået knæledsbetændesle og begge forknæ.

Min tidligere hest, der nu er død, begyndte at snuble, og fik efterflg konstateret gigt og forbenet dragtbrusk.

Så afsted til dyrlægen ;-) Og god bedring.

Bacardi, hvid flueskimmelvallak, 155 cm, knabstrupper u papirer efterlyses. Han blev solgt til hestehandler Torben Andersen efterår 08 og er muligvis på en rideskole i Sverige? Dusør.

0
0
Svar på denne tråd

Det med tåen.
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 14:34

Tåen behøver nødvendigvis ikke at være ekstremt lang.

Min løfter aldrig sine fusser højere end nødvendigt og hvis hans tæer bliver bare et par mm for lange snubler han.

Men en god smed burde kunne fortælle dig om det er derfor. Han burde også kunne se om hyppen slider hoven anderledes (mere på siden, mindre slid end på de andre hove osv) Det kan fortælle helt klart om han har ondt i bevægelsesapperatet. Hvis vi har ondt i knæet går vi også lidt anderledes end normalt.

Hvis det bliver ved ville jeg dog vælge dr. dyr også.

Håber det løser sig,

Hilsen Sanne

Distance, jagt, spring, dressur... NEJ det ene udelukker ikke det andet!

Hvis jeg vil piaffe'sere i et skovbryn så gør jeg det!!!

0
0
Svar på denne tråd

brystben
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 15:02

Det kan os være brystbenet der skal rettes. Det var det på min anden hest. Efter en behandling ved kiroprakter var det væk.

0
0
Svar på denne tråd

Vil lige linke til denne tråd .......
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 15:26

....... der ikke er så gammel: www.heste-nettet.dk/forum/5/532177/ 532177/

Det er min datter, der har startet tråden.

Der er lighedspunkter i beskrivelse af reaktioner hos ponyerne, der springer mig i øjnene.

Som update til Anne Mettes tråd er den allerede meget bedre.

Men tilkaldelsen af Doktor Dyr søndag aften reddede hendes liv, det er vi ikke i tvivl om.

Havde hun fået lov at ligge til mandag morgen, eller havde lagt sig på den måde efter hestene var blevet "nattet", så havde det nok været slut.

Mvh. Gammelnok

Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det

0
0
Svar på denne tråd

snubler...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 12:07

Hej.

Jeg vil i første omgang se om det ikke er hans hove der gør at han snubler.Han trænger til smed og skal have det på onsdag i næste uge så vil da lige spørge ham tilråds. Men tak for jeres erfaringer. Nej 16 år burde da ikke være grunden til at han snubler.Jeg har haft en hest der fik gigt i forbenene hun blev 21 år men hun begyndte jo som sagt også at snuble. Men vil da helt klart kontakte dyrlægen hvis det ikke bliver bedre efter smeden har været her.

Med venlig hilsen Annemette.

0
0
Svar på denne tråd

hvis det hjælper
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 12:25

med smeden så husk at få kortet beskæringintervallet ned så han ikke når til at begynde at snuble :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Sorte søger part se præs.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Snubling
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 23:01

Hei Annemette,

håper det går bra å lese norsk.

Du nevner ikke om ponnien er skodd eller ikke, så jeg går ut fra at den er skodd.

Sko kan virke forstyrrende på hestens proprioception, dvs. evnen til instinktivt å vite hvor og i hvilken posisjon høven er til enhver tid, pga all "støyen" fra vibrasjonene som blir overført gjennom skoene opp til nerver i bakre del av foten og strålen.

Mange hester med forskjellige former for interference og tendenser til å snuble, blir kvitt disse når skoene kommer av og høvene blir ordentlig balansert. Selvfølgelig må kanskje høvene gjennom en kondisjonering til å gå uten sko, men noen klarer overgangen ganske greit. Det kommer jo også an på hvordan grunnen er der hesten ferdes og ris.

Det kan kreve litt arbeid, men kan være verdt å prøve dersom dyrlegen ikke finner noe annet som kan være årsak til snublingen.

Med vennlig hilsen

Jon Hongve D.A.E.P

http://www.hovspesialisten.no (under redigering)

We cannot solve problems we have created with the same thinking that created them. Albert Einstein

0
0
Svar på denne tråd

Gigt og snubling
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 18:10

Min hoppe på 18 år havde fået gigt i det ene forben - min sidste ridetur bar præg af 3 seriøst ubehagelig snuble'turer* hvoe jeg nær var røget af.. og efter den tur turde jeg simpelthen ikke ride hende længere - det kan jo være meget farligt!

Den blev aflivet - pga. gigten og fordi den var begyndt at have smerter.

En smed man lave underværker med beskæring mv. eller få dyrlægen til at kigge på det. Jeg ville i hverfald ikke være tryg ved det!

Mvh. Lise D

- nu uden Mona - R.I.P :'-(

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider