|
|
| HJÆÆÆLP |
|
|
Hej... Jeg har et mindre problem, som godt kan gå hen og blive et STORT problem! Mit føl er begyndt at skrabe helt vildt i boksen, under og efter fodring. Han skraber så meget at hele hans madras bliver flyttet. Jeg er utrolig bange for at han kan for bukkehov, og vil derfor helst gerne have han snart stopper. Jeg har prøvet forskellige ting for at undgå at han skraber, såsom at fodre ham i en spand på jorden. Håber i har nogle gode råd og fif.. På forhånd mange tak! Hilsen Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl får ikke |
|
|
bukkehov af at skrabe- de får kun bukkehov hvis senen er for kort. Og det blir den jo da ikk af at skrabe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forkert Stute |
|
|
Jeg har set masser af ungheste der har udviklet bukkehov fordi de har skrabet i boksen og dermed skrabet tåen væk/kort, så de står forkert på benet. Når så tåen er kort så trækker senen sig sammen, så den bliver for kort. Men det er den omvendte rækkefølge af normalt.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det giver |
|
|
ikke mening eftersomn hesten stadig vil stå plant på resten af hoven for mig at se. dermed ikke sagt det så ikke lader sig gøre, men jeg har ikke hørt el set det nogensinde før- en anden ting er at så kan man jo smide boots på den når den står i boksen hvis det er så slemt, og få den tilset af smeden etc. samt prøve at få råd der. Meeeeen der skal dælme osse noget skraben til for at det sker så vil jeg da mene. Med mindre den får flyttet madrassen så meget at der er åbent ned til gulvet så den skraber rigtig meget direkte på cement el lig, ja så burde det heller ikke ske vil jeg mene. Det ville så osse hjælpe at vide hvilken bund den står på- er det halm? Det er jo det nemmeste for den at flytte på sådan set. En god bund af spåner/træpiller el lig under halmen kunne være en løsning (for nogle), hvis man lader det ligge og blive hårdt/sammenpresset nok- det kan være svært hvis hesten skraber. Men som sagt virker det for nogle alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har altså også hørt at de kan udvikle bukkehov af at skrabe i jorden.
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet 5 års DS hoppe efter Bøgegårdens Quattro, tilredet 4 års vallak efter Bøgegårdens Quattro, tilredet
Send besked for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dkdkdkd |
|
|
Er han sulten og dermed stresset over foderet? I givet fald kunne det måske hjælpe, at give ham hø fx en time før du fodrer. Er din stald rolig og uden stres? Står han midt i det hele? I givet fald kan han måske flyttes til et roligt hjørne og måske sætte noget afskærmning af ved krybben, så han føler at han spiser uden risiko for at blive jaget væk af andre heste. Er han ellers velstimuleret? - går på ordentlig fold hele dagen med legekammerater og plads til leg og at græsse? Mht. bekymring om bukkehov ved skrab, så er den altså reel nok. Manglende tå ændrer naturligvis stillingen og rullet på hoven. Det kan også være en kritisk periode når det sidste følhov skal af. Knækker det for højt giver det samme problemstilling: manglende tå og risiko for en stejl hov.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jow jow |
|
|
men har dte stået på i nogen tid må man jo kunne se på hesten hvor slemt det er indtil nu og regne lidt på om der er den store grund til bekymring så. Der skal jo da trods alt noget slid til alligevel kan jeg da regne ud så. Det sker ikke natten over... Og som sagt så kan boots da være en evt løsning hvis ellers det hele fungerer som det ellers skal.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt mere info omkring hans skraben |
|
|
Han får ca. 1kg eggersmann og 1kg lucerne morgen og aften. Han får hø ude på marken, når han kommer ind om eftermiddagen og til aften.
Han står i en meget rolig stald, der står kun to følhopper og deres føl udover ham, så gangen bliver ikke overrendt på nogen måde. Derfor tror jeg heller ikke det er muligt at flytte ham til et roligere hjørne.
Han går med to andre føl og deres mødre hele dagen, så han har legekammerater på hans egen alder. Hvor der både er plads til leg og til at slappe af.
Problemet er at han får flyttet HELE madrassen, og derfor står og skraber på det åbne cement.
Han har gjort det godt og vel i 3 uger nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1 kg lucerne |
|
|
morgen OG aften lyder voldsomt! Det ville jeg afgjort prøve at skære ned til ganske få 100 g pr dag i første omgang... Hvis ikk HELT væk endda. og så evt supplerer ham med en lille smule roepiller i stedet om aftenen. Skift madrassen til noget der har en chance for at blive mere fast hurtigere (under halmen), evt spåner som sagt (kan ikk love det virker), og så evt et par boots til fusserne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med ? |
|
|
En gummimåtte og flere gange fodringer ????
Opstaldning på nyopført ridecenter kan tilbydes, i natur skønne omgivelser, i området hårlev og Køge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa ... |
| Forfatter:  |
anjasm |
| Dato:  |
14-10-2009 08:56 |
|
Følhoven er jo oftere lidt blødere end den nye hov, det er der vist også en anden der skriver ... så bekymringen er reel nok.
Jeg har læst om en undersøgelse, hvorvidt det er sandt, skal jeg ikke kunne sige, men det gik på, at skraberi var en arvelig eller tillært faktor fra moderen.
Det hjælper dig selvfølgelig ikke lige nu ...
Jeg har en vallak på nu 5, der også skraber i forbindelse med aftenfodringen, jeg fandt ud af, at han bare var enormt sulten når han kom ind til aftensmaden. De har ellers frøgræs på folden og får wrap med ud om morgenen. Nu er jeg så begyndt at give dem wrap på folden 1 time før de skal ind, på den måde er den værste sult stillet og han tager det noget mere roligt nu . Men jeg kan se at din allerede får hø inden krybbefoderet.
Nogen bruger at ligge en gummimadras under strøelsen, det kan hjælpe lidt.
Her hos mig muger vi heldigvis ud med Staldkat, så det bliver kun gjort hver 4. uge, de står på halm og det giver en madras, som selv ikke den mest energiske skraben kan få bund i . Måske du kunne lave en lignende bund?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi har selv døjet med samme problem. Vi har lagt meget tykke gummimåtter fra en nedlagt kostald foran i alle boksene. Hestene har haft hø lige fra det øjeblik de er kommet ind. De får foder lidt senere, så de har haft tid til, at gumle hø inden fodring, så de ikke virker så sultne. Høet sammen med en god gang skæld ud mundtligt og, at foderet ikke er kommet i krybben før de står helt stille har virket her. Ved ikke om du kan bruge det til noget, men sådan har det virket her.
Mange hilsner Susanne
DSP hoppe. Dressur, 2ér sælges. Eller udlånes. Se annonce på mpl. Billeder og video kan mailes.
Ligeledes sælges Super, DSP hingsteføl fra 09 efter Røgild´s Aragorn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ikke |
|
|
sikker på hvordan jeg ville gøre med sådan en fyr. Men tænker lidt det ville foregå således: Giv ham foder først. Hvis han skraber så giv ham ikke foderet før han står stille på benene. Evt tænker jeg at man kunne bakke ham et par skridt inden foderet hældes i krybben. (Bak bruger jeg i hvert fald i forbindelse med godbidder og de bliver superskarpe til at bakke ligesom de ikke mosler en ned hele tiden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I hvilken højde spiser |
|
|
spiser han fra krybbe? - måske det ville hjælpe at fodre i en stor bajle på gulvet. Og enig med dem der skriver at den bedste måde at få ham til at stoppe med at skrabe er IKKE at give ham noget når han skraber - Måske også at fordele maden over flere måltider - det lyder i mine ører voldsomt at fodre med 2 kg krybbefoder ad gangen - det kan han jo slet ikke udnytte. MHT foderplanen må du snakke med en agronom. Måske han skal have mere hø i boksen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
rent praktisk kan du lægge fodret i krybben inden hestene trækkes ind, så fjerner du hans skraben under fodringen, men mens han spiser bliver et problem. Flere gange fordring over dagen vil måske fjerne hans akutte sult, men ellers er gummi måtte en løsning og adfærdsregulering en anden.... Mvh. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer |
|
|
osse andet på HVORFOR hesten skraber - vores den ene er tidligere vanrøgtet og ikke fodret korrekt/nok... Hun vil sandsynligvis skrabe uanset hvad- og det blir da kun værre ved at trække fodertiden så absolut. Det ville i hvert fald ikke virke ikke at give den noget når den gør det- for jeg kan se hva der sker bare foderet er forsinket... Her ville "straf" altså være en særdeles dårlig ide. Vi kan blot håbe på det blir mindre med årene i og med hun finder ud af hun får sin mad som hun skal..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg kan så ikke anbefale, at foderet ligger klar i krybben når den kommer ind. Det gjorde vi til, at starte med. For det var jo nemt. Men det resulterede i, at hestene vidste, at der var foder så snart de kon ind og de trak os afsted det bedste de havde lært. Og de var svært, at få grimen af dem inde i boksen, da de havde alt for travlt med, at komme til krybben. Nu får de foderet lidt senere. Måake kun 15 min. Men det har afhjulpet problemet med, at vi skal ræse ind fra folden. Og fodret kommer først når de står stille. Så det bliver en slags belønning for god opførsel.
Mange hilsner Susanne
DSP hoppe. Dressur, 2ér sælges. Eller udlånes. Se annonce på mpl. Billeder og video kan mailes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
En vandpistol er rigtig god til at vænne heste af med den slags dårlige vaner - ikke råbe, ikke skælde ud, bare stå lige så stille og ramme den med det samme den begynder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er lidt nysgerrig |
|
|
hvordan går det med den. Er det blevet bedre.??
Mange hilsner Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv at |
|
|
du kan prøve at give ham noget wrap inden fodringstid, så er han nok knap så sulten og ikke helt oppe under skyerne for at få slugt maden, det er iøvrigt også sundt for hestes tarmsystem at de har noget at tygge på lige inden kraftfoderet jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har gjort det samme |
|
|
Min har haft samme problem. Jeg gjorde også det, som også et nævnt, at få hesten til at bakke tilbage og stå stille, inden den får lov til at komme til foderet. Der får den jo så sin "belønning" ved at komme til kryppen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er stoppet med at skrabe |
|
|
Undskyld min sene tilbagemelding! Som overskriften lyder, er han nu stoppet med at skrabe. Han løfter kun benene ind i mellem, og dette kan jeg leve med. Vi valgte at få lagt en gummimåtte i hans boks, og det har hjulpet over alt forventning! Så jeg er bare glad. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|