Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skal jeg overveje gamascher?
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 16:00

Jeg går og funderer over om jeg bør lægge gamascher el. på min ismule som er blevet opereret i begge forben og har fået fjernet noget af griffelbenene, som jo beskytter gaffelbåndene.

Jeg er jo normalt TOTALT modstander af at putte alt muligt dimse dutter m.m. på hestene, men jeg kan godt se, at jeg måske bør være lidt forsigtig med ham, når gaffelbåndene alt andet lige ikek er beskyttet på samme måde som før .

Hvis jeg skal bruge noget til ham, hvilke gamascher har I så anbefale ?????

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

yderligere oplysninger
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 16:00

Han går uden sko men skal nok have et par boots.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 16:28

bare give ham nogle stryge gamasher på - altså dem med kun hård plast ind mod det andet ben :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Sorte søger part se præs.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg er jo lidt uvidende :-)
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 16:30

Svensen - jeg er jo på herrens mark her og meget uvidende :-) Kan du sætte et billedet ind af nogle ????

0
0
Svar på denne tråd

jeg gjorde det selv
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 16:31

Jeg tog selv lige en googlesøgning på dem. Nu ved jeg hvad det er :-)

0
0
Svar på denne tråd

hvor er du dyyyygtig
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 16:34

godt at du fandt dem selv - ellers måtte jeg jo igang med at google et billede :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Sorte søger part se præs.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

rødmende af flovhed
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 16:34

He he he :-)

0
0
Svar på denne tråd

Gamacher
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 19:02

Ja jeg er så stik modsat indrettet.

Putter altid dimse dut værk på hestene

Hvorfor være modstander af, at beskytte hestene så godt man kan??

Især benene for dur de ikke kan man ikke så godt ride

Det er SÅ surt ikke at kunne ride fordi hesten f.eks. har lavet sår på sine egne ben f.eks. under ridning

Det er nemt at undgå & jeg chancer den ikke på den konto.

Forskellige former for dimse dutter (benbeskyttelse) har forskellige formål.

En neoprengamache, som dem nævnt ovenfor, beskytter indersiden af benet mod stryg/stød fra det modsatte ben. Findes også til bagpå i både en kort & en lang udgave..

Kan fåes i alverdens mærker & farver.

En lukket gamache som f.eks. springgamachen giver OGSÅ let støtte. Stor til forben, lille til bagben. Kan fåes i alverdens mærker & farver.

Denne giver OGSÅ støtte til kodeled. Kan også fåes i alverdens mærker & farver.

Der findes MANGE andre slags men disse er vist de mest gængse.

Det er smag & behag hvilke man vælger at ride med.

I dit tilfælde ville jeg klart vælge èn gamache som har lidt støtte f.eks. springgamachen.

Den er også super nem at lægge på/tage af..

EROS FOREVER - glem ham ikke!!!!

Dagens bedste 1 dagsafprøvede hoppe (5 års & ældre), reg.2

C C Cagot RDH

0
0
Svar på denne tråd

TUSIND tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 20:40

Holme - tak for dit svar :-)

Jeg er også mest til springtingst - skal være noget hårdt der støddæmpe evtuelle slag mod hans gaffelbånd :-)

0
0
Svar på denne tråd

til at "erstatte"..
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 21:32

.. netop griffelbenet ville jeg vælge springamachen - det er den der beskytter bedst mod slag fra det andet forben samt fra bagben.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

kender godt tanken
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 22:22

...om ikke at proppe alt muligt unødvendigt på, men det er jo ikke unødvendigt i dette tilfælde.

Jeg bruger den type på midterste billede i Holmes indlæg, når vi rider 'halvvilde' ture, for min ishoppe sparker nogen gange sig selv over benet.

Synes klart den type er den letteste/hurtigste at montere og mest relevant i dit tilfælde.

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 10:48

Jeg hører så også til dem, der ALTID bruger gamascher, netop for at beskytte hesten og senerne (en hest der slår sig over benene, når den eks. skal lære at lave schenkelvigninger, er ikke nær så villig næste gang dette skal øves, synes jeg)

Jeg bruger somregel Proffessionel Choise, men i dit tilfælde ville jeg vælge en springgamasche med hård 'skal'.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror jeg havde
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 13:09

valgt bandager med stryge gamcher udenpå, til sådan en fætter, især hvis han får boots på.

Sagde Janne

Sælges:

Super sød shetlænder vallak,

tilredet, højde 1 meter.

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

ang gamascher
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 18:33

den eneste grund til jeg brugte gamascher til min nu afdøde hoppes 4 ben ved ridning var at jeg undrede sig over at hun fik fedtede småsår på de 2 forben.da jeg gav hende gamascher på i forsøg på om det skulle hjælpe forsvandt de med det samme...så vil kun bruge gamascher,klokker,bandager eller andre ting hvis jeg igen skulle få en hest jeg oplever gik og ramte sig selv under ridning el på fold eller trådte sko af.

0
0
Svar på denne tråd

tralal
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 16:17

Jeg har både et par masta gamacher/strygere og et par fra Eskadron. Dem fra masta er blødere og dem fra ekkadron er hårdere i plastikken. Bruger dem på tur og til spring.

Men måske var et par gamacher med lam på en god løsning til din mule? De et bløde og beskytter godt. Især hvis den skal have boots på....

Dressur gamacher som en viser ville jeg ikke benytte i dit tilfælde da der kun er plastik på den ene side..

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

mange svar
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 21:55

Tusind tak for alle svarene - der er jo kommet mange siden jeg kiggede herinde sidste. Hmm - jeg er så godt lidt i tvivl hvad jeg skal vælge nu :-)

0
0
Svar på denne tråd

ikke lam!
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 00:07

lad være med at bruge noget med lam på da det varmer utrolig meget og lammet kan heller ikke rigtig optage fugten fra sveden som neopren kan.

og et par hårde gamascher stødabsorberer ikke mere end bløde - tværtimod! pro choice skulle være nogle af de gamascher der stødabsorberer mest. plastik giver jo ikke efter som neopren.

går ud fra at du også tænker over hvilket tærren du rider i når du ved din hest måske har lidt sarte ben og derfor heller ikke udsætter den for unødvendige slag der kan komme på ydersiden af benene - fx springbomme, store grene i skoven o. lign. derfor burde de eneste slag der kommer være fra den selv og vil derfor mene en strygegamasche ( som er den der er afbilledet først i holmes indlæg) burde være nok.

eskadrons allround gamasche vil jeg gerne anbefale da der er neopren indvendigt og blødt plastik udenpå. de beskytter også godt foran og er gode til terræn. prøv også at finde nogle gode military-gamascher da de jo skal beskytte mod alt fra alle sider og kanter!

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 07:21

PC- Gamacher er noget værre fis i horn lygte. Man kan ikke få gamacher som støtter på den måde de påstår! Jeg havde selv et par engang da jeg påtænkte at bruge dem i genoptræning af min unghest. Men dyrlægen fraråede det ikke, men grinede bare over at man ville bruge så mange penge på gamacher som ikke var andet end mode og præstige.

Jeg ved der findes en artikel omkring gamacher og om hvor vidt de støtter eller ej. Kan selvfølgelig bare ikke lige finde den.

MEN lad være med at gå ud og bruge SÅ mange penge på gamacher. Desuden så støtter PC -gamacher ikke mere end et par bandager lagt om koden. Hvis man overhovedet kan tale om støtte.

Heldigvis tabte jeg ikke for meget da jeg solgte dem videre da de jo er så ski´ moderne

Og jo hvis lammet er behandlet ordenligt kan det godt absobere sved. Neopren bliver små glad ved sved. Dog har jeg selv neopren gamacher til daglig brug. Hvis man kan kalde det daglig brug når jeg kun bruger dem på tur og ved spring.

Lam er blød og beskytter som et ekstra lad pels/hud ud over plastikken på gamachen....

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har brugt og
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 11:42

bruger stadig altid bare mine spring gamacher fra eskadron.

Sådan nogle, som er afbilledet i mellem de 2 andre længere oppe.

Selve senen skal have lov til at styrke sig, men jeg vil netop gerne beskytte imod slag, og der virker de bedst.

0
0
Svar på denne tråd

griffelben
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 13:23

jeg har selv haft en pony der fik fjernet et stykke af griffelbenet.Den går ikke med gamasher eller noget på fold, dyrlægen sagde at det ikke var nødvendigt, da benet sagtens kunne holde til slag selvom et stykke ag griffelbenet var fjernet.

Mvh Nanna Klok

0
0
Svar på denne tråd

griffelben
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 23:56

Da min hoppe brækkede griffelbenet og fik oppereret stumpen ud, fik jeg den hjem med besked om at den altid ville skulle gå med gamacher på forbenene. Gamacher som i gamacher - altså med en hård skald. PC duer ikke her.

I starten gik hun også med gamacher på folden, da hun ikke skulle slå sig unødigt før hævelsen havde lagt sig helt. At gå med neopren gamacher hele dagen var heller ikke optimalt. Det blev for varmt. Så i den forbindelse anskaffede jeg mig følgende gamacher, Pessoa Ventilations Springgamache:

De bliver ikke benyttet til foldbrug mere, men jeg bruger stort set ikke andet når jeg rider. Geniale gamacher

Hesten har nu placeringer i sværhedsgrad 4 på landsplan, så et brækket griffelben er ingen hindring ;)

Katja med Corvetten

Tidligere med Boy og Nimble Guy <3

En dårlig taber er en god vinder !

Den, der siger, det ikke kan lade sig gøre, skal ikke afbryde den, der gør det !

0
0
Svar på denne tråd

Gamacher
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 13:50

Hvis man skal bruge noget som helst på sin hest ben, skal det kun være slagbeskyttelse, ikke noget "støttende".

Som flere har bemærket, så kan stof altså ikke nedsætte belastningen på et ben der træder ned med min. 1 ton tryk. Derudover er det bevist at de såkaldt støttende gamacher øger vibrationer i benet, hvilket tidligere er vist leder til netop seneskade.

Derudover vil for meget varme omkring senerne gøre dem mere modtagelige for skader. Så hvis du skal bruge gamacher må rådet være:

En gamache der er så let som mulig, der ikke intefererer med senens kølingmekanismer og beskytter mod slag.

0
0
Svar på denne tråd

som katja
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 15:52

bruger jeg også pessoagamacher, jeg bruger dem for at undgå ophedning af sener og gaffelbånd. specielt på den der har stået et helt år med gaffelbånd begge for er jeg noget påpasselig.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider