Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tanker om slagtning/løvemad/aflivning -
Forfatter: 
Dato:  11-10-2009 23:52

Tirsdag den 6. okt. 2009 blev dagen hvor jeg sagde farvel til min Fjordhest Felix.

Forud for denne dato ligger der ½ års kamp, for at redde hans ben - men mange ting er desværre opstået igennem dette halve år - og i slutningen af september - kunne jeg mærke at nu skulle det være - at Felix stadigt gik rundt på ben, der gjorde ondt - og han stadigt var i live, var begyndt at handle om mine egne følelser

- det stadie, hvor man gør op mellem fornuft og følelser.

Jeg har altid sagt at jeg aldrig ville lade min hest slagte - at den helst skulle ende som løvemad - eller aflives. Men nu stod jeg og skulle træffe beslutningen, og det satte gang i en masse overvejelser - specielt efter at have talt med en meget sød pige i Løveparken - der deværre kunne fortælle mig at der pt. var 1½ månedes ventetid. Så den mulighed var udelukket.

I denne situation - er det jo en selv man skal gøre op med - hvad er rigtigts, ingen kan give det rette svar, kun give råd. Og jeg må indrømme at alt, virkelig alt er tygget igennem, HN's indlæg om emnet, googlet etc.

Og jeg begyndte at vakle i min beslutning om aflivning.

Min søde gamle far var nok den der satte ord på det, for mig - "Berit, det handler om tiden før den dør - når først den er død, så er det jo dine følelser, den mærker jo ikke mere"

Og mine tanker handlede meget om respekt for dyret - både som levende, men også som dødt.

Flere ting rumsterede i mit hovede - indlæg der beskrev rædselsscener i et slagtehus med blod på væggene og heste der skvattede rundt inden de døde. Om heste skudt med boltpistol der rejser sig igen....

Heste der blev hentet af DAKA, smidt med en grab op i bunker af andre døde dyr, for at ende som brændsel...

Jeg syntes jo at lige netop MIN hest skulle værdsættes - også efter hans død - og pludselig kunne jeg slet ikke klare tanken om at han skulle kæmpe mod en bedøvelse, for derefter at blive hentet og smidt væk som affald, der bare blev brændt. (Dette er på ingen måde et anslag mod dem der vælger den løsning, på ingen måde - bare mine tanker om min hest )

Jeg kontaktede en masse hestefolk i lokalområdet - og spurgte dem til råds om hvilken slagter de ville vælge. og alle sagde samstemmende:

Ole Thøgersen på Mors (om nogen skulle tro det - så er dette ikke et reklameindslag for ham)

Jeg ringede til ham, med bævende stemme - og hold da helt op en mand at møde i telefonen, han var en yderst behagelig og rolig mand, der tog sig tiden til at fortælle mig om hele forløbet i hans slagterie, han fortalte mig at han IKKE brugte boltpistol, men en rigtig pistol. AT kødet ikke blev solgt i DK - men blev transporteret til Italien og solgt der. At jeg ville få den tid, jeg havde brug for.

Tanken om at min hest skulle gå i panik over lugten af blod, fyldte meget i mig, og jeg spurgte selvfølgelig ind til dette - her fortalte Ole, at det var en gammel skrøne med at heste går i panik over lugten af blod, at heste der er vant til at blive håndteret, vil gå roligt ind, men at hvis heste ikke har været vant til bla. traileren, kunne de blive bange, men ikke noget problem sagde han, så afliver vi dem bare udenfor. Pyhhh det beroligede !

Efter en lang samtale med ham, var jeg ikke længere i tvivl - MIN hest skulle slagtes - hos Ole. Så efter en dyb vejrtrækning, bestilte jeg tid hos ham.

Jeg allierede mig med en god veninde, jeg vidste ville/kunne støtte mig, hvis jeg skulle miste modet.

Vi ankom til Karby hos slagteren, og straks vi stoppede bilen kom den gamle slagtermester ud (Ole's far - fik desværre ikke hans navn) og sagde goddag - om vi kunne få hesten ud, der hvor vi holdte ? - det kunne vi, og han gav mig alt den tid jeg skulle ha' - og det var ikke meget, for jeg var så indstillet på at dette skulle overståes. Jeg proppede pærer (hans yndlingsspise) i munden på Felix, mens vi gik mod slagteriet, faren kom og fulgtes med os.

Vi kom hen til porten ind til slagteriet, hvor vi kunne kikke ind på et rent og velspulet gulv. Faren spurgte om jeg selv ville med ind ? - jeg kom lidt i tvivl, og han sagde at han troede det var ligeså godt at han tog ham med ind, dette sagde han mens han roligt puttede Felix's pandelok om bag det ene øre - så panden var fri - jeg gav Felix et stort knus - og proppede den sidste pære i munden på ham, da faren tog tovet, stoppede Felix op på vej ind til porten - "Nåe, så går vi da bare den anden vej" sagde den søde mand - og Felix traskede roligt efter ham, til en dør ca. 2 meter længere - henne - her valgte jeg at vende ryggen mod porten - men min veninde, så Felix komme ind, samtidigt med at porten blev lukket til - og i det samme lød skuddet. Felix var død - med en saftig "Clara Friis" i munden.

Jeg kikkede kort over mod porten- og så baghovene sitre lidt...

og SÅ tudede jeg.

Ole kom ud og spurgte om jeg villle ind og se ham - nej tak... behøvede det ikke. et par minutter efter kom han igen og spurgte - for at være helt sikker... men Nej, jeg har stadigt billedet af min hest stående på 4 ben på lystavlen.

Jeg tror fra vi parkerede bilen til Felix lå ned - gik der højst 4-5 minutter. Ingen angst, ingen stress for Felix

og en trods alt super oplevelse af nogle proffesionelle mennesker der behandlede både dyr og mennesker med stor respekt.

Og som en fin gestus fra mændene på slagteriet - så var bil og trailer vendt da vi kom tilbage...

GU' gjorde det ondt - meget ondt. Men jeg ved at min hest aldrig hørte skuddet - aldrig blev bange

og døde som kun en fjordhest kan ønske det - med mad i munden.

Og i fredags ankom Felix' krop til Italien - og hvem ved - måske var han en del af en lille candlelight dinner på en lille cafe i Firenze lørdag aften

Det var for mig en værdig afslutning på et kort liv.

Og hvad vil jeg så med alt dette skriveri... ved det faktisk ikke helt - sige offentligt farvel til en elsket hest.

Give andre mod til at få slagtet deres...

ved det ikke ???

Men RIP Felix - du var en ener !

Som noget helt specielt - så modtog jeg den anden dag - dette smukke malerie af Felix - som en kær veninde har lvet til mig

Billede

Rigtige kvinder rider Fjordhest ....

Go'dag til Gazall Tyler

(er der en der kender Gazall og hans baggrund ? )

Farvel til Felix: http://www.dk-illusion.dk/Felix/ 6. okt.2009

0
0
Svar på denne tråd

... ...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 08:03

Flot indlæg og sikke et skønt billede af Felix.

Da min gamle hoppe skulle herfra, valgte jeg at gøre det på samme måde som dig - det har jeg aldrig fortrudt.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 08:06

Flot skrevet og gjort - fik tårer i øjnene, både over dit savn og over at den slags beretninger altid ripper op i eget savn.

Jeg har gjort præcis de samme overvejelser og nået til samme resultat, så begge de 2 heste jeg har sendt over regnbuen er blevet slagtet.

Selvom jeg har brugt 2 forskellige slagtere, har jeg oplevet samme hensynsfuldhed og proffesionalisme.

Stort trøstekram

Gitte - nu som lykkelig røgfri.

Geder sælges - se præs.

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 08:19

trøstekrammer herfra også.jeg var selv i samme situation som du i oktober 2008 men valgte at få hende aflivet af min utrolig gode dyrlæge med boldtpistol og hentet af daka blev hun.det var den beslutning jeg synes var bedst for mig og hesten da hun døde tryg med kendte mennesker omkring sig stille og roligt..bare man har det godt med sin beslutning og sørger for ens hest kom herfra på en god måde uden panik så vil man tænke tilbage på det med god samvittighed.at andre måske vælger andre måder at få deres heste herfra er op til dem og de kender deres heste bedst så de ved hvad der giver mindst stres for hesten...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 08:32

Phuha hvor blev jeg rørt over dit indlæg, sidder nu her og hyler...

Dejlig fortælling, men også rørende.

Flot afslutning du gav din hest!

0
0
Svar på denne tråd

Tanker om slagtning/løvemad/aflivning -
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 08:42

Hej,

Jeg sidder også her med tårer i øjnene over din beretning, som bestemt var en værdig afsked med en højt elsket hest.

Vi har også næsten lige fået aflivet vores pony. Hun blev aflivet her hjemme af vores faste dyrlæge, som også var ham der tilså og behandlede hende dengang vi overtog hende. Det var trods alt en god oplevelse for mig - hesten var i vante omgivelser uden stress overhovedet og havde munden fuld af gulerødder, da det skete. Daka kom og løftede hende forsigtige op i lastbilen. Det var en hård beslutning for mig, men nødvendig desværre. Det betød utroligt meget for mig at hun var her hjemme i vante og rolige omgivelser, og hun er før blevet stukket af dyrlægen, så jeg bilder mig ind at hun ikke opdagede/mærkede noget - det virkede i hvert tilfælde sådan.

Vh. AnjaR

2 pony dækkener sælges, str. 105 (lille i str.) + str. 120.

Sadler til salg:

Thorowgood Griffin 17" mellem bom

0
0
Svar på denne tråd

Felix.....
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 09:16

En meget flot afslutnig for Felix og et flot punktum for det Felix og dig havde sammen...God ide at du deler oplevelsen med andre heste folk såddan at det måske kan blive nemere at træffe en god beslutning...Rinske og ut vil komme på besøg en dag sådan at vi kan ride en tur ud i det blå

0
0
Svar på denne tråd

Åh søde mennesker
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 09:17

Tak for jeres utroligt søde tilbagemeldinger omkring mine tanker om et farvel.

Det handler jo netop om at finde den løsning der er bedst for hesten og en selv.

Felix var vant til turen i traileren ned til Peter Busk ved Skjernå dyrlægerne - og at skulle gå ind på hans klinik. Så dette var jo også med i mine overvejelser - at han var vant til turen og at skulle gå ind et "fremmed" sted.

Aflivningen stod øverst på min liste i meget lang tid - havde faktisk sammen med staldejeren aftalt hvor det skulle foregå. Men det endte så på denne måde for os - som vores/mit bedste valg.

Vi gør alle vores overvejelser og det er vel det aller vigtigste - for at kunne komme videre bagefter.

Jeg valgte oveni købet at køre lige fra slagteren ned og hente min nye hest - kunne bare ikke bære, ikke at have en til at "løfte arven" efter Felix - så Gazall Tyler flyttede ind samme dag. og nu knap en uge efter - må jeg sige at det har været en super løsning for mig - at have en at kaste min omsorg på. Felix står stadigt som en lysende stjerne for mig - men nu har jeg så 2 stjerner :o)

tak fra Berit

Go'dag til Gazall Tyler

0
0
Svar på denne tråd

aflivning
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 13:48

Først vil jeg sige.. Dyb respekt for din beslutning omkring Felix, det er ikke nemt når man skal tage afsked med sin kære...

Jeg har lige fået aflivet min hoppe i går, og jeg så jo helst at hun blev slagtet, men da hun var blevet akut syg, og ikke ville rejse sig op mere, måtte hun have sprøjten..

Det var en rigtig svær beslutning for mig, da jeg jo som sagt helst ville have hende slagtet.. Men min kære April havde givet op, og jeg var nødt til at tage en beslutning hurtigt, der kunne give hende fred.. Så hun fik den lilla sprøjte og sov stille ind på staldgangen hvor vi havde fået slæbt hende ud, da hun ikke vil rejse sig..

DAKA kommer og henter hende i morgen, og jeg bryder mig ikke specielt om tanken at hun skal løftes op af en kran og ned til andre døde dyr... Men det kan desværre ikke være anderledes..

R.I.P Felix og R.I.P April..

Hilsen Maria

Hvil i fred

min elskede April..

Du er blevet til en smuk stjerne på himlen...

-Med en uforstående kærlighed til røde heste! Hvorfor? Må blive i uvisheden!

0
0
Svar på denne tråd

Til Maria
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 14:35

Åhh Maria - jeg er nødt til lige at sende dig et vituelt trøste knus - pludselig får regnebuen næsten en ny betydning

Min gule Felix og din røde April... sikke en farvelade der er på "den øvre" græsmark

tanker fra Berit

Go'dag til Gazall Tyler

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  13-10-2009 11:00

Sidder også er helt rørt over din fortælling om dine tanker omkring valget osv.

Jeg aflivede min skønne hoppe den 29/9-09 og jeg var også igennem hele den proces som jeg kan læse du også har været. Løvefoder? Aflivning? Slagt? og det er ski ikke nemt.

Mit valg blev aflivningen med sprøjte og hun var væk inden hun landede i sandet, men det var frygteligt alligevel.

Sprøjten blev valgt ud fra mange grunde. Men det der gjorde udfaldet var, at min hest var træls at læsse og hun stressede op fremmede steder. Derfor skulle hun ikke ud og køre i hendes sidste timer.

Tanker herfra

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

23/10-2006

-Savnet-

Cherie

*27/3-1992*

29/9-2009

-Tak for alt-

www.milan-cherie.dk

0
0
Svar på denne tråd

flot måde af ta afsked
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 13:28

Synes det var rigtigt flot skrevet, dog kunne jeg godt undvære den med han blev til en god bøf smiler den synes jeg ikke om men der er vi å forskellig men godt du fik sagt farvel på en pæn måde og + til den søde slagter som tog sig tid

Billede

Hej

smil og andre smiler til dig og dagen bliver meget bedre

0
0
Svar på denne tråd

Til Jane & Anja
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 23:23

Tak for jeres dejlige tilbagemeldinger...

Jane : Jeg kan godt forstå dit valg... havde gjort det samme i din situation. Felix, var jo vant til turen ned til dyrlægen - og derfor var der ikke noget "farligt" for ham - han var vant til at gå ind til dyrlægen... men dejligt at det gik så hurtigt for dig.. og hende

Anja : Jeg ved godt at det med bøffen kunne røre ved noget... min veninde havde det på samme måde - men jeg tror simpelthen at jeg havde gennem tænkt det hele så meget, så selv den tanke var ok for mig.

I foregårs, kom der brev fra slagteren... uhhh jeg kunne næsten ikke åbne den - en chek på 1985 kr for Felix.. aldrig har jeg prøvet at stå med en chek, som jeg havde allermest lyst til at brænde. Min mand skyndte sig at få den vekslet - kuvert og faktura blev smidt væk med det samme... rigtigt ubehageligt. Men samtidigt, nu et par dage efter... så var det jo med til at betale min nye hest. Tjaaa... livet går jo vidre - om jeg vil eller ej

Men hele oplevelsen har ihvertfald lært mig, at det er vigtigt at tage stilling - for pludselig kan man jo stå i en mere akut situation, og må handle uden at kunne gennemgå alle muligheder.

Jeg er meget taknemmelig for alle jeres tilbagemeldinger - det gav en mening for mig, at jeg satte mig ved tasterne, da det gjorde allermest ondt.

At mine tanker, måske kan bruges ...

og at andre har haft det som jeg i disse grimme overvejelser.

TAK fra Berit

Billede

Go'dag til Gazall Tyler

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 01:27

VRÆÆÆÆLLLL for en historie! Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor jeg læser sådanne indlæg når jeg nok selv kommer til at stå i samme situation i næste uge...de mentale billeder man får frem er næsten ikke til at bære

Men jeg er glad på dine vegne for at du har det godt med din beslutning og den måde han forlod verden på.

Held og lykke med den nye mule.

Sælger:Kieffer Lech 17" m bom, sort og velholdt, lange gjordstropper! Udlåner gerne til afprøvning.Prisidé 3800.-

DV avlshoppe efter Frühling sælges.Prisidé 15000.-

0
0
Svar på denne tråd

Dianakvist
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 01:42

Jeg vil tænke på dig i næste uge - jeg har sendt en besked til dig

Berit

Go'dag til Gazall Tyler

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 01:54

Tak Berit det varmer i mit for tiden noget mørke sind, fyldt med fortvivelse og medlidenhed for min prinsesse. Gid F.anden havde alverdens smerter, ryg- og benlidelser så vi alle bare kunne nyde vores dejlige muler.

Sælger:Kieffer Lech 17" m bom, sort og velholdt, lange gjordstropper! Udlåner gerne til afprøvning.Prisidé 3800.-

DV avlshoppe efter Frühling sælges.Prisidé 15000.-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider