Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til tynd men varm unghest
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 07:34

Jeg kan godt se, at der er en del andre tråde om fodring, hvor forskellige brugere foreslår foderplaner til deres heste, men jeg kunne egentlig godt bruge et bud på den mest hensigtsmæssige foderplan til en ung fyr på 4 år (som p.t. nærmere ligner en forvokset 2 års), som er til den tynde side, uden at være decideret mager. Han er temmelig rund omkring bagparten (ingen skarpe hofte-hjørner fx), og er mere "markeret" ved ribbenene.

Han er samtidig lidt (nogle gange ret meget) varm i knolden, og er sådan en hest, som - når han stresser lidt - er meget hektisk. Sådan... "hvad skal jeg nu, hvad skal jeg nu, hvad skal jeg nu, hvad skal jeg nu, hvad skal jeg nu"-agtig.

Han er sød og rar og er ret godt inde under hjælperne, men bliver aldrig så afslappet, at han drager et dybt suk. Hvis han stresser, og jeg ønsker, at han skal stå stille, er det sådan noget med, at han hele tiden går et miniskridt frem, et miniskridt tilbage osv osv. uden at jeg egentlig retter på ham.

Han ved godt, at han skal blive hvor han er, men benene kan bare ikke stå helt stille. Og jeg forsøger samtidig at bevare roen og stå stille selv, fordi det normalvis plejer at berolige ham mere end det stresser.

På de gode dage (som der heldigvis er flest af), virker han umiddelbart okay afslappet, men stadig kan jeg ikke overbevise mig om, at han er afslappet nok, og han skifter let over til stress-mode.

Han blev behandlet af kiro som 1½ års. Pågældende rettede ham i halsen efter et uheld på folden, hvor han havde leget med en af de andre heste. Denne kiro glemte dog at tjekke nakken - og det er primært herefter han har ændret adfærd. Så blev han kastreret, og det hjalp en smule.

En anden kiro har siden rettet ham i mankepartiet og sagt, at han ellers var fin.

En tredje har så fundet en stor skævhed i nakken, som han er blevet rettet for, og det har haft positiv effekt, men stadig ikke nok.

Han går på en stor og kuperet græsfold og er hver dag ude i 12-15 timer i døgnet.

Selv om opstalder siger, at der ikke er stivelse i hans foder (er på fuld-pension), og jeg egentlig stoler på, hvad hun siger, tænker jeg aligevel, at det måske var en god idé selv at forsøge med en helt anden fodring i en periode (hvor lang?), bare for at se, om det har effekt.

Og så bide i det sure æble og give den pris oven i den fuldpension jeg jo ellers betaler for.

Han får halm og wrap ad libitum, men jeg har ikke indtryk af, at han æder ret meget af det.

Plus han jo kan få masser af græs på folden, men hvor meget græs han faktisk æder, tør jeg ikke sige.

Jeg ved, at han bruger meget tid på at mosle sammen med de andre heste, pille grimer af mv., hvilket igen kan tolkes lidt som at han er "for hektisk" og damp-agtig.

Nedenfor ses et billede af strudsen. Billedet er fra i sommers, men er vist det nyeste jeg har.

Han har måske taget en smule på, men ellers er foderstanden nogenlunde den samme.

Derfor:

• Hvilken foder-sammensætning (der ikke behøver være den dyreste på markedet, og det allernemmeste for mig ville være, hvis jeg kan købe det i min rideudstyrsforretning, der bl.a. forhandler Eggersman eller hos DLG), vil I anbefale til sådan en hest - han må, for mig at se, godt tage lidt mere på?
  • Hvor lang tid skal jeg lade ham gå på dette foder, før jeg kan se en tydelig effekt?

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan fodres...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 08:01

Det er væsentligt for os at vide hvordan han fodres nu, ellers kan vi ikke gennemskue hvad han evt. kunne mangle. Og hvor hårdt rides han? Kvalitet og mængde af stråfoder? Foldtid?

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Sælges; Hingsteføl efter Rush Hour/Donnergraf/Weltloewe, 3-års velgående hoppe efter Londonderry/Bernstein (i proffesionel ridning)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 09:17

Jeg vil også gerne vide hvad der gives af foder nu?

Men jeg synes faktisk ikke umiddelbart han ser for tynd ud..

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Han rides slet ikke
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 13:55

P.t. venter jeg på, at der bliver plads hos den træner, der skal tilride ham. Han er nemlig for vågen til, at jeg tør selv .

Han er sådan en, der sikkert ikke ville opdage det, når man kravlede op, selv om man larmer og klaprer og gør ved.

Og når han så pludselig opdager det... så "stjerner" han helt ud. Det kunne jeg godt frygte, i hvert fald.

Han bliver fodret med en blanding af lucerne, majs, byg og olie.

Han er dog på samme måde om sommeren, hvor han går på døgnfold... Men øv, hvor er det altså træls, at jeg er så dårlig til disse her fodrings-ting.

Jeg har endda været på kursus, men husker altså ikke den slags ret godt . Når man ikke bruger det i dagligdagen, er det ikke lige dér mine RAM bliver brugt.

Hmmm, stråfoderet... De bliver strøet med snittet hvedehalm og fodret med byghalm (hmm, nu er jeg ikke lige verdensmester i at vurdere kvalitet af den slags).

Den wrap de normalt får - men som de ikke er begyndt at fodre med endnu (nok fordi der er så meget græs endnu) - kender jeg ikke kvaliteten af. Men jeg ved, at de overvejede at lave hø af det i stedet, fordi man mente, at det var godt...

Lige nu går han på fold i 12-15 timer i døgnet og bliver brugt en gang eller to om ugen til let longetræning, men ikke noget omfattende og ikke særlig længe ad gangen, fordi målet er at få ham rolig, frem for at få ham motioneret.

Folden han går på, er vel godt 3 hektar i meget kuperet terræn, og han er ret aktiv dér.

Jeg synes nu heller ikke, at han er for tynd nu, men det bliver han let. Sidste år var jeg bl.a. nødt til at lægge dækken på ham, fordi han ikke var til at holde i huld, ligesom han fik foder 3 gange om dagen i stedet for 2 som alle de andre (det er altså svært at nå, når de næsten kun er inde om natten).

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Tjjaaaa ...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 14:14

Men majs og byg er jo fuld af stivelse ...

Masser af hø eller wrap hjælper på de fleste, derudover synes jeg nu, at hen ser fin ud .

0
0
Svar på denne tråd

Godt så...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 14:21

men hvad vil I så foreslå at sætte i stedet? :-)

Hø og wrap alene gør ikke en hel masse - det fik han gennem hele sidste vinter, sammen med samme blanding.

Som nævnt, er det mere fordi han er lidt varm, end det er fordi han er for tynd, at jeg spørger om assistance .

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Jamen ...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 14:23

Så ville jeg give ham opblødte roepiller, lucerne, linamix og vitaminer .

0
0
Svar på denne tråd

NDS Vitaboust
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 14:59

Jeg har netop fået NDS Vitaboust anbefalet - er det en idé at bruge sådan en kur som opstart?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

unghest
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 15:08

jeg har lige fået lagt foderplan til min unghest på 4 år som nok har de samme "tendenser" som din med at være vågen og bange for alt/nervøs anlagt ;)

Hun blir redet ganske let max 4 dage om ugen.

Det er hoppolyt's foderkonsulent der har lavet planen.

Hun er så ret stor (pt 177) og skal tage på - men det kan da være en mulighed for dig, så har du lidt af sammenligne med.

Pr dag (fordelt på 3 gange)

12-15kg wrap

Hø på folden (vi har ik græs)

1,5kg struktur E

1-2kg Lucerne mix

700 g mash

evt 1dl olie

Så får hun også magnesium hver dag og det har jeg set en rigtig god effekt på - d virker på nervøse/stressede heste.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa stivelsfrit er det jo ikke
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 15:28

majs og byg ville jeg fjerne helt - det går under stivelsholdigt foder - sorry :)

wrap ad libitum er en super ide. og så et vitamin tilskud evt med nogle opblødte roepiller/grønpillerrlucernepiller.

Nogle heste taber sig faktisk af stivelsholdigt foder fordi de bruger for meget energi på at omsætte det - måske er det der hans problem ligger?

Jeg synes jo ikke at han er meget tynd - personligt vil jeg gerne kunne mærke de bagerste ribben tydeligt med flad hånd :)

Måske vil hans stress nedsættes ved stivelsfri fodring - det vil jo også gøre at han ikke farer rund på væggene - hvilket igen vil sænke hans kaloriebehov - hvilket vil give ham tid til at spise og blive rolig og nemmere at fodre på?

En super ide er jo at kontakte en uvildig agronom som kan udarbejde en foderplan der tilgodeser hans behov? - det koster lidt men det er jo sparet i den anden ende.....

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Sorte søger part se præs.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svensen
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 16:33

det er rigtigt mht. individuel foderplan, men han står jo på et sted med fuldpension, hvorfor der ikke er så meget idé i at lave alt for meget om i forhold til det, der allerede fodres med på stedet.

Det skal jo helst ikke være noget, der koster ekstra bøvl for dem.

Men det var da måske et forsøg værd at tage majs og byg ud af hans foder og se, hvordan det går uden disse to ting. Han burde være dækket ind med vitaminer og mineraler.

Roepiller

Roepiller er før brugt på stedet. Er det for at give mere tyggetid, I også foreslår roepiller til ham her?

Magnesium

Magnesium havde jeg også tænkt på; ligesom jeg har kigget på Stroppy Mares modstykke, Naughty Gelding fra Brogaarden?

Hvad som helst, der kan få den hest HELT ned i gear vil være super!

Hvis han nu taber sig, når majs og byg ryger ud af foderplanen, hvad gør jeg så?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 16:39

Hvis han taber sig når byggen og majsen ryger, kan du give linamix, det er somregel godt til heste der har svært ved at holde huld .

0
0
Svar på denne tråd

ok. Jamen det er da noget
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 16:45

at gå videre med - eller dvs. jeg har droppet et hint om, at jeg har lavet tråden, så fodermesteren læser såmænd nok med.

Mange tak for input i alt fald (og kom da gerne med flere :) )

Var der i øvrigt nogen, der havde erfaring med NDS Vitaboust eller Naughty Gelding?

Og hvor køber man magnesium-tilskud?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

så bliver det
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 17:46

lucerne, soyaskrå og mineraler, han får - hvordan lyder dét?

Fodermesteren er skeptisk. Jeg er spændt... Jeg køber en sæk Linamix allerede nu, for en sikkerheds skyld.

Og så krydses alt hvad krydses kan.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

mit bud
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 18:26

Selvom du måske allerede har besluttet hvad du vil prøve at fodre med, får du alligevel lige mit bud.

Min ene hest, en 7 års hoppe, MEGET varm type, med oceaner af energi, og stor tendes til at stresse og køre op.

Meget meget kærsen, og alt verdens foder er prøvet på hende. Uden nogen virkning på det varme plan.

Indtil jeg for 1 års tid siden blev anbefalet af min træner (som driver salgsstald etc. og har rigtig mange heste inde, og ligeledes konkurrerer på højt plan) at fjerne alt hvad der havde med majs at gøre, og i steder fodre med grønpiller mv.

Hendes foderplan blev ændret til grønpiller, vitt - og mineralblanding, 0,5-1 kg havre og hø ad. lib.

Efter ca. 1-2 uger var hun en HELT anden hest, og er det stadig. Hun er stadig meget energisk, men på et helt andet plan. Det er så ekstremt hvad fjernelsen af majs har gjort ved den her hest. Og jeps det er uden tvivl majs i det her tilfælde..

Hun er ligeledes meget til den slanke side, og når vinteren nærmer sig, har hun brug for noget ekstra. Så om vinteren giver jeg hende Linamix og lidt mere olie.

Pt. ser hendes foderplan således ud:

1200 g grønpiller

800 g havre (sort)

300 g Linamix

3 dl olie

vitt. + mineralbld. (Travo-E)

samt alt det hø hun gider spise.

Hun er en DV på 167, og 500kg

Bliver redet 5-6 gange i ugen, og ligeldes stævne ca. hver 3-4. uge.

Håber du evt. kunne bruge mit bud til noget, og pøj pøj med at finde det helt rette til din hest..

Mange hilsner Louise

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 18:32

Du har ikke overvejet fiberpiller fra NAG... prisen for disse, er under halvdelen af, hvad linamixen koster.

Fiberpillerne indeholder 95 FE pr. 100 kg foder.

Hvis du udelukkende vil fodre med et koncentreret vitamin/mineral præparat, så skal der gives temmelig store mængde lucerne og linamix ved siden af, for at hesten kan holde huld... gives der så sojaskrå ved siden af, så tror jeg godt nok, at hesten får lige vel meget protein.

Fiberpillerne indeholder sojaskaller, roefibre, lucerne(grønmel) og hørfrø olie, altså flere fine ting i én løsning... og kan udmærket gives "tørre"... (det samlede protein indhold er 12%)

Vitaminerne/mineralerne gives ved siden af, da fiberpillerne "kun" bidrager med fedt & fibre.

Kan sagtens suppleres yderligere med lucerne, efter behov! + selvfølgelig hø/wrap.

Mvh. Lone

Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd

fiberpiler
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 19:30

Jeg har lige et spørgsmål.. virker de fiberpiller som lina mix?? hvis ja hvor meget skal de så ha af det??

0
0
Svar på denne tråd

Proteiner?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 20:05

Både lucerne og soyaskrå giver et temmelig højt proteinindhold, og det er belastende for nyrene at nedbryde proteiner til energi, så det ville jeg da lige overveje en ekstra gang....

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Hmm, bestemt og bestemt
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 20:13

Jeg er ikke fast besluttet på noget som helst, men har da snakket med fodermesteren om det :)

Det er jo ikke mig alene, der bestemmer, hvad der skal gives - og når man nu betaler for fuldpension, så er det jo ikke helt ligegyldigt, hvor meget man fravælger og køber ved siden af mv. Og selv om jeg er villig til at betale en mindre ekstra udgift i en periode, gør jeg det da selvfølgelig helst for den lavest mulige pris.

Jeg er meget åben for gode argumenter; jeg har alt for lidt forstand på fodring, så jeg tager imod alle jeres kloge ord med kyshånd.

Soyaskråene bruges i stedet for hørfrø-kager i år, så vidt jeg har forstået.

Er det - så vidt I vurderer - nok med den blanding af lucerne, soyaskrå og mineraler og vitaminer (evt. tilsat magnesium)?

Og hvad skal evt. tilføres ekstra, hvis hesten taber sig?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

hopper lige med
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 21:27

Jeg hopper lige med på vognen her, da jeg er lidt i samme båd, dog er min unghest ikke varm men må ikke få sukker og stivelse pga. sarcoider.

Jeg har nu erfaret at han får dårlig mave af olie og af linamix. Vil det være det samme med fiber piller?

Hvis jeg i forvejen fodrer med soyaskrå, vil han så få for meget protein hvis han også får fiberpiller?

Han får nu roepiller, grønpiller, soyaskrå og vitaminer og al den hø han kan æde. plus græs om dagen.

Undskål jeg "låner" din tråd håber det er ok

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

Det er det da, så længe dem, der svarer
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 21:50

sørger for at skrive, hvem de svarer til - ellers bliver det vist ret forvirrende

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Proteiner og lidt...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 22:45

Mit tidligere indlæg var vist lidt kryptisk.

Proteiner bliver selvfølgelig ikke nedbrudt til energi i nyrerne. Proteiner bliver nedbrudt til aminosyre. Før aminosyre kan bruges som energi, skal amino-delen fjernes fra aminosyren. Det er en energikrævende proces, så energimæssigt vinder hesten ikke det store til sidebenene. Ydermere udskilles amino-delen gennem nyrerne - kan kendes på amoniaklugten i boksen.

Hesten bør derfor ikke tilføres flere proteiner, end den skal bruge som proteiner.

Umiddelbart synes jeg også - det lyder voldsomt med både olie og Linamix??? Det er jo lidt ligesom at bruge både regntøj og paraply???

Jeg kender ikke Vitaboust...

Roepiller er jeg ikke vild med - de fylder hesten med en masse vand. Og det kan selvfølgelig være udmærket, hvis den ikke drikker nok.

Men hvad er det største problem? - Huld eller temperament?

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Temperament
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 23:07

er det største problem, hvis det er min hest, vi taler om.

Jeg nævner det med huld for at sige, at han jo i hvert fald ikke skal fodres på en måde, hvor der er størst sandsynlighed for, at han taber sig. :)

Som nævnt ved jeg minus om fodring. Jeg har deltaget i foredrag og taget notater, men når min viden om, hvad der er i forskellige fodermidler (ud over dem, der blev nævnt helt specifikt), er så utrolig begrænset, hjælper det mig desværre ikke så meget .

Det, der er på tapetet lige nu - og som jeg nævner for at få respons, input mv. - er:

lucerne, soyaskrå og vitaminer - plus evt. hvad?

Fodermester/staldejer er bekymret for, om han får nok til at holde huld - han er svær at fodre på.

Hvis det er for mange proteiner og dermed for dårlig udnyttelse, hvad skal vi så gøre?

Jeg er - som det ganske sikkert fremgår - forvirret på et højere plan og har brug for jeres hjælp.

Og jeg har brug for den hjælp HELE vejen til erkendelse af, hvad jeg skal gøre for at fodre hensigtsmæssigt på mit kære vilde hestedyr.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

ikke...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 23:17

både linamix og olie, han får dårlig mave af begge dele hver for sig selvfølgelig

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

HorsePro fiberpiller...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 23:33

gsims:

Grunden til, at jeg nævnte fiberpillerne, er at de indeholder mange foder enheder pr. kg. foder.

Er samtidig et meget billigt foder.

Hvis du vælger at fodre med lucerne, sojaskrå og vit/min, vil jeg foreslå dig at "udskifte" noget af lucernen med koldpresset olie, da hesten ellers skal have en ret så stor mængde lucerne for at være dækket energi mæssigt ind (huld)

Man kan ikke sammenligne sojaskrå og hørfrøkager, da sojaskråene er væsentligt rigere på protein, men "fattig" på olie og hørfrø kagerne indeholder masser af de (sunde) flerumættede fedt syre.

Buller:

Linamix er primært lavet på hørfrø og indeholder masser af "det sunde fedt"

Fiberpillerne er lavet efter "fedt & fibre" princippet og indeholder "mindre" af flere gode sager! Hvis du forstår...

Jeg bruger selv fiberpillerne til alle mine heste (føl, ungheste, ældre og dem midt imellem) ;-) mængden variere, alt efter huld og størrelsen på hesten!

Awina:

Jeg vil helt klart mene, at du kan bruge fiberpillerne til din mule, netop fordi at de er rige på fibre og derfor gode for fordøjelsen... indeholder bl.a. 15 % roepulpetter.

Indeholder ingen stivelse og minimalt af sukker (naturlig forekomst af sukker fra roepillerne, er der jo selvfølgelig)

- Skal ikke "blødes" op før udfodring, så det er yderst nemt at arbejde med.

På minus siden, skal jeg nævne, at der desværre er meget få forhandlere af dette foder (måske også derfor, at foderet endnu ikke er så "kendt" rundt omkring)

Mvh. Lone

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 00:36

sendt dig en besked på FB, men skriver også lige her:

Majs og Byg er IKKE godt for en hestemave. Stivelse i små mængder er okay, men slet ikke nødvendige til en dreng som din pt.

Lucerne og soyaskrå sammen er skidt, fordi protein niveauet bliver alt for højt = dårlig plan.

Hvad er der til rådighed, som er med i prisen??

Først og fremmest skal den have så meget wrap den gider spise. Hestens er primært designet til at nedbryde fibre og skal primært fodres derefter. Så udgangspunktet skal altid ligges i at den får nok fiber foder, dvs hø og wrap. Når du så har hældt så meget i den du kan, sikkert gerne 15-20 kg. Så regner du ud hvor mange FE den mangler. Mange alm. heste kan leve af wrap og vitaminer og stadig være til den runde side.

Hvis din hest IKKE kan det, så ville jeg enten vælge roepiller, næringmæssigt er de rimelig stivelsesfattige ELLER NAG piller. Sidstnævnte kan være svære at skaffe.

Roepillerne skal jo opblødes og fylder så meget mere, dvs en lille mængder foder fylder rigtig meget. Derfor er de super gode.

Har den stadig svært ved at holde huld på roepiller og masser af wrap, så kan du tildele 3 dl. olie i roepillerne ELLER hørfrøkager.

Men skriv til mig eller få fodermesteren til det, så vil jeg gerne lave en foderplan.

Sagde Janne

Sælges:

Super sød shetlænder vallak,

tilredet, højde 1 meter.

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Nu hopper jeg
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 08:25

lige med på sidelinien.

Det er mig der har gsims' hest opstaldet. Kan fortælle at sidste vinter fodrede vi med lucerne, hørfrøkager, majs, byg, olie, vitamin og mineral-blanding og de fik opblødte roepiller. Derudover fik ca. 20 kg wrap. De var på fold ca. 12 timer om dagen. Ikke en jordfold, men fold hvor der var græs.

Røde har altid været meget svær at holde huld på. Normalt bliver hestene fodret 2 gange om dagen, men han blev sat op til 3 gange. Grunden til at majsen kom ind i billedet var at vi rådførte os med dyrelægen pga. at han var så svær at fodre på og fik at vide at majs var godt.

Pt er vi slet ikke kommet igang med vinterfodringen, da vi stadig har meget græs på folden. Dvs de får ikke wrap i stalden, men byghalm. Den mængde majs og byg han får pt. skulle ikke give problemer stivelses mæssigt, ved godt at der er stivelse nåde i majs og byg, han får max ½ kg majs og byg ialt.

Han får ca. ½ kg lucerne.

Huldmæssigt er han rimelig pæn, kunne personligt godt tænke mig at han tog lidt på, men han er ikke sådan at man tænker mager. Han er rimelig rund på bagparten dvs. ingen skarpe "kanter", ribben kan mærkes og ikke særlig fyldig på forpart.

Jeg er absolut villig til at prøve noget nyt, men er bekymret huldmæssigt, da han også ser sådan ud om sommeren, så det er nok ikke stivelsen der gør at han forbrænder for meget.

Det skal siges at vi har 16 heste i stalden og at røde faktisk er den eneste vi har lidt "problemer" med :-)

MVH Maria

4-års pintovallak sælges redet i skridt og trav.

4-års varmblods hoppe sælges. Redet i skridt, trav og galop. Har været med på tur og har sprunget lidt. Super god i hovedet.

0
0
Svar på denne tråd

Glemte at
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 08:28

skrive at han altid har været god til at æde wrap/halm.

MVH Maria

4-års varmblods hoppe sælges. Redet i skridt, trav og galop. Har været med på tur og har sprunget lidt. Super god i hovedet.

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 10:56

Barshoej:

Hej Maria, velkommen ombord ;-)

Lucerne, hørfrøkager, olie og roepiller, er ganske glimrende foder midler.

Men hvorfor ikke udskifte alt det stivelses holdige foder (majs og byg) med fiberpillerne?

Hvis I køber en palle af gangen (30 sække) er stk. prisen knap 115 kr. inkl. diverse forsendelses omkostninger... der er 25 kg i hver sæk, så kilo prisen er rundt regnet 4,60 kr... så kan det vist ikke gøres meget billigere!

Samtidig får I et foder, der er lavet "efter forskrifterne for sund fodring"...

Mvh. Lone

0
0
Svar på denne tråd

kdæshnfd
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 17:53

Hej Julshede

Har ikke hørt om fiberpillerne. Dem vil jeg da lige kigge på. Grunden til at vi ikke har ændret på vores fodring er at den generelt er god i hele stalden, det er kun den røde der til tider er lidt hyper og jeg er meget i tvivl om det er fodringen der gør at han er hyper, da året rundt er på samme måde.

Røde er en meget legesyg dreng, dvs. han skal helst lige ha et trækketov med på folden eller lige pille grimen af den hest der står ved siden af. Om han er mere aktiv på folden end de andre heste er svært at sige. Om han bare er en unghest der trænger til at komme igang ved jeg ikke, alle heste er jo forskellige. Derfor er jeg også villig til at prøve noget andet, er bare ked af at lave om på fodringen i hele stalden, når det for de andre fungerer rigtig godt.

Vi har et par temmelig varme heste der dengang de kom, var noget mere "varme" end de er nu. Det har været helt tydeligt at de er faldet til ro i vores stald, om det er fodringen, foldmulighederne eller stalden er svært at sige. Kan bare konstaterer at der har været en markant forskel på da de kom i stalden og efter bare en uge.

Røde har jeg haft opstaldet i snart tre år, han har altid været lidt af en gadedreng.

MVH Maria

0
0
Svar på denne tråd

Både og, Maria
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 20:44

Han var jo ret medgørlig i starten, da jeg fik ham trænet godt. Lige indtil han fik sin "foldskade" og kiropraktoren var på besøg.

Det er måske rigtigt, at han altid har været en gadedreng, men det er blevet værre med tiden, og der skal mindre til nu, før han "kortslutter" oven i og ikke er til at komme i kontakt med, end der skulle før ovennævnte "uheld".

Han er klart den mest "hypre" af hestene i stalden (sådan virker han i hvert fald, fordi han samtidig er så kontaktsøgende og stræber-agtig, at hans udfald bliver lidt voldsommere - gør en hel masse på én gang), men han er vel også en af de heste i stalden, der har den mest effektive forbrænding?

Og hvis dét så giver de største blodsukker-boosts (eller hvad vi nu kalder det), er det vel også nærliggende, at det bl.a. er dér, der skal komme problemer, hvor de andres måske jævnes mere ud og netop ikke giver problemer?

Jeg ved godt, hvordan jeg reagerer på den slags selv - var jeg en hest, tror jeg måske, at jeg var blevet skudt for hyperaktivitet eller utilregnelighed i hvert fald . Mine børn også

Han har ikke haft det rart som føl, har jeg hørt.

Dét har selvfølgelig betydning.

Ligesom det selvfølgelig også spiller ind, at træningen ikke har fungeret.

Dét har så hjulpet en del på det seneste. Det er ligesom bare ikke nok til, at jeg vil sige, at jeg tror på, at det bare er træningens skyld.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Mht. wrap
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 20:45

viser det jo bare, hvor lidt jeg egentlig opfatter, når jeg ikke tror, at han æder ret meget

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo diskutere
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 21:07

om byg, som i alle mængder vil give fejlgæring i stortarmen er en god ting at fodre med. Jeg ville aldrig give en hest byg, som ikke var varmebehandlet. Og jeg ville heller aldrig rådføre mig ang. fodring hos en dyrlæge, da deres ernæringslære på dyrlægestudiet er meget mangelfuld.

Nu har jeg set på hans foderplan og jeg ville erstatte kornet med fiberpillerne og så ellers fortsætte med lucerne og vitamin blanding som hidtil. Evt. kunne du beholde majs (som er varmebehandlet går jeg udfra) eller købe varmebehandlet byg(får struktur som havre, når det behandles) og så have en type korn + fiberpillerne i fodervognen?

Jeg ville ikke nøjes med halm til hele natten, selvom de får græs på folden. Så ville jeg indkøbe noget frøgræs af god kvalitet til natten. Halm i så mange timer i træk er ikke sundt for en hestemave.

Men det er dejligt at du som opstalder, gør dig så mange tanker om deres fodring samt at de får så mange kg wrap tildelt om vinteren

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Lidt mere
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 21:19

Jeg står i en stald hvor hestene fodres udelukkende med frøgræs, wrap, hø, fiber piller, roepiller, salvimin grøn, lucerne.

Fiberpillerne kan uddeles med op til 8 kg om dagen, min ridehest i let træning får 0,8 kg hver dag, 200 gram roepiller og 100 gram lucerne. Derudover hende wrap og frøgræs og alm. græs.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Stjålet fra Horze magasinet
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 21:44

Det er almindeligt kendt at havre går direkte i hovedet på hesten. Fakta er, som med alle andre fodermidler, at hvis havre udfodres i en mængde proportionelt med hestens faktiske arbejde, vil det sjældent volde problemer.

"Den største myte går på, at havre skaber hidsige og hysteriske heste", siger Christine Smy. "Det er ikke fair, da havre rent faktisk har det laveste indhold af fordøjelig energi, af alle kornsorterne".
"Mange heste kan pumpes fulde af havre, uden problemer, mens kun nogle få, følsomme typer vil reagere, som vi typisk går og forestiller os", siger Katie Lugsden.

"I USA fodres med havre til både ponyer og heste, og her har man samme syn på havre, som englænderne har på byg. Deres største problemer er med majs, og det er måske nok også mere retfærdigt, da majs har det højeste indhold af fordøjeligt energi og den mindst fordøjelige form for stivelse".
Det er stivelsen der forårsager "varmen" i hovedet, da det nedbrydes rivende hurtigt til glycogen og derefter glukose. Disse sukkerstoffer optages meget hurtigt og giver hesten et energiboost.
Mens de fleste heste ikke påvirkes, kan nogle få blive hysteriske og ophidsede. Dette er lige så sandsynligt, om ikke mere, ved fodring med majs og byg (som begge har højere energiindhold), som ved fodring med havre
.

Jeres røde hest, er nok bare en af de heste der ikke kan klare sving i blodsukkeret og derfor bør fodres udelukkende med fedt og fibre.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Enig med anjasm ...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2009 15:49

Sådan fodre jeg også min unge Trakehner vallak, som jeg også synes var en smule til den tynde side.

Jeg giver ham så også en lille smule skadinavia musli i, men det er kun for smagens skyld....

Han er ikke blevet mere varm af fodret, men ser så fin ud i pelsen og foderstanden. Samtidig har det næsten fået ham til at holde op med at krybbesætte, så det er jo bare en bonus....

Billig opstaldning i Viborg tilbydes.

Lækker 1 springpony sælges - se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Så langt så godt
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 15:07

nu er jeg så nået frem til, at det nemmeste at få fat i, vil være fiberpillerne fra NAG. Men jeg bor i Jylland - oppe i det mørke, you know... Og så vidt jeg kan se, er der slet ingen forhandlere i Jylland.

Er der andre tilsvarende muligheder?

Roepiller og evt. hørfrø, kan jeg vistnok læse mig til. Hvor meget skal jeg så give af dét?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville give
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 16:02

ham roepiller. Nogle i stalden er glade for hørfrøkager?

Hvor meget? - hmm jeg ville nok starte med 1L målt opblødte 2xdagligt + vitamin/mineral blanding :)

og massere af wrap :)

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

roepillerog hørfrøkager/linamix
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 17:41

Gritt, du kan selv regne FE ud, der står på posen hvor mange FE der er i roepiller og i hørfrøkager. Og der går 1 FE på 1 kg byg. Så er det er simpelt regne stykke at skifte kornet ud med roepiller til begge hestene. Det er den tørre vægt du skal regen med og de skal opblødes med 3-4 gange vand.

Og selfølgelig skal du fortsætte med vitaminer og lucernen.

Og svaret på dit spørgsmål er nej, der findes ikke et lignende produkt på markedet. Da kan komme i nærheden ved at give roepiller, hvedeklid, lucerne, olie og linamix/hørfrøkager i afstemt mængde.

Men fremfor korn ville jeg også meget hellere fodre med roepiller og vitaminer. Det er dog svært at få dem til at spise nok roepiller, synes jeg.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Godt så,
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 21:04

jeg må ud at have anskaffet mig nogle roepiller og måske hørfrøkager i back-up.

Tusind tak for hjælpen!

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Lige et forslag fra mig
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 00:22

Jeg har ikke lige læst alle de andre svar men vil lige starte med at sige at Hvis man bruger Linamix og olie sammen, "må"/bør det ikke være mere end ½ dl olie - da Linamixen så fuldstændig mister sin effekt.

Til trådstarter: Jeg synes heller ikke din hest ser overdrevet tynd ud, men forstår godt du gerne vil have lidt mere huld på ham ..

Hvis det var min hest, ville jeg nok give ham følgende (dagligt):

• Vitamin/mineral tilskud
  • 300-500 g. Linamix (langsom optrapninng)
  • 1 ltr. roepiller (tørvægt)
  • 0,25-0,5 kg. Lucerne
  • Evt.tilføje den ½ dl olie senere hen på vinteren
  • Evt. hvidløgsgranulat- giver lidt god smag og er super godt for imunforsvaret og generelt mange ting, ligesom hos os mennesker.

Og så selvfølgelig masser af stråfoder stadigvæk

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ...

I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...

0
0
Svar på denne tråd

hvis de bliver
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 12:36

lidt kede af "rene" opblødte roepiller gør tilsætning af enten lucernePILLER eller grønpiller underværker :)

(jeg har jo så bare en hest der kan leve af luft - så jeg prøver at vælge så magre produkter som muligt :) )

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sabrina...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 15:00

jeg har ikke brug for råd til et fuldfoder, da hesten er på fuldpension, så jeg kigger kun efter et mindste-supplement, som bliver roepiller. :)

Jeg skal dog have dyret afsted i tilridning fra weekenden her, hvorfor jeg venter til han kommer retur derfra.

Jeg har selvfølgelig gjort opmærksom på, at han reagerer positivt på stivelsesfri kost - han har ikke fået stivelse siden d. 9/10, og jeg mener at have sporet positiv effekt.

I går var han fx knap så hyper som han plejer at være og reagerede måske nok lidt "varmt", men det gik meget hurtigere over igen, end det "plejer".

Jeg har længe haft sådan en mærkelig fornemmelse, når jeg har arbejdet med ham, som jeg ikke rigtig kan sætte ord på, og som gjorde mig en anelse forsigtig med ham...

Den fornemmelse har altså været helt væk de sidste par gange jeg har haft fat i ham. Og det var altså først i går aftes, at jeg fandt ud af, at stivelsen allerede var taget fra ham :-)

Så enten er der sket en midlertidig ændring, eller også virker ændringen i foderet.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm ...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 16:07

Jeg kan altså ikke få øje på, at Sabrina anbefaler et fuldfoder .

Linamix = ekstruderede hørfrø.

Pøj pøj med tilridningen forøvrigt, det er altid spændende .

0
0
Svar på denne tråd

gsims ...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 21:03

Som anjasm siger, så har jeg skam heller ikke foreslået dig et fuldfoder

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ...

I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...

0
0
Svar på denne tråd

men en fuld menu så
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 21:34

det var dét jeg mente i alt fald... For en stor del af menuen er jo sammensat på forhånd. :)

Ja, det bliver meget spændende med tilridning.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

LInamix
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 01:12

er hørfrøkager presset i piller og behandlet så de ikke reagerer ved kontakt med luft omega 3-6 forhold. Hørfrøkager er et restprodukt af olie produktion og indeholder mindre olie end linamix, men er meget anvendlige og i en helt anden prisklasse.

Men den menu Sabrina giver dig er næsten den samme som mig

Roepiller

Lucerne

Hørfrøkager

Vitaminer og mineraler (den i nu bruger i stalden)

Når jeg kigger på foderplaner forsøger jeg altid at finde den billigst mulige udfra det ejer har til rådighed.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

De øko hørfrø
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 13:33

- kager man kan få i Jylland- er ikke væsensforskellige fra Linamix hvad angår olie og protein.

Men DLGs standardmodel fra malingsfremstilling har meget mindre olie, kun 5-6 %.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Hej Gritt
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 18:58

Jeg har desværre ikke haft tid til, at læse alle indlæg i denne tråd men jeg vil forsøge, at besvare dine spørgsmål.

• Spørgsmål 1

Jeg vil anbefale følgende supplement:

- Godt hø

- Linamix, som er et hørfrø produkt, der er rigt på omega-3 som ofte mangler i almendeligt foder. Linamix har rigtig mange fordele bl.a. forbedret optagelse af nærringsstoffer - bedre huld.

Det har endvider en beroligende effekt.

• Spørgsmål 2

Linamixen skal anvendes i min. 4 uger. Jeg har netop selv afprøvet Linamix på 15 heste og det har givet et godt resultat.

Vi ses på søndag

Mvh Carsten

Forhandler af Dangro hestefoder og Equifirst Linamix

http://www.carstensand.dk

UDDANNELSE OG SALGSSTALD

0
0
Svar på denne tråd

Janne mfl....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 22:06

Jamen jeg HAR jo også sagt, at jeg ikke har begreb om fodring, ikke

Måske jeg så også bare skal forstå at huske det selv..

Endnu engang takker jeg for alle jeres input; jeg er ikke sikker på, at jeg er helt i stand til at tage det hele ind lige her og nu - ikke nok til at have det store forkromede overblik. Men jeg arbejder på sagen hver dag, og jeg tror nok, at jeg får stykket brikker sammen til det store puslespil stille og roligt hen ad vejen. :)

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Og ellers
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 21:50

så spørger du bare :)

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

min..sdsW
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 22:30

Min er også pæænt varm i knolden!

så han for det her:

st. Hippolyt Natur Müsli

Lucerne uden melasse

og Wrap og en masse spise halm

//Isabella&Seagal <3

- Trainers Dressur sadel Tilsalg!

Skriv BESKED for mere information.

0
0
Svar på denne tråd

Isabella
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 01:10

Naturmusli er lavet på korn og sukker, netop det som førnævnte hest skal undgå. Det er ikke meget fidus i at vælge lucerne uden melasse og så give natur musli.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Til Carsten
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 01:14

Godt hø og linamix er super, men stivelsen skal fjernes HELT fra dens foderplan. Det er ikke nok at tilsætte dette til den eksisterende foderplan. Men godt hø, ½ kg linamix, vitaminer, lucerne og roepiller vil være den optimale sammensætning til denne hest. Og man behøver ikke vente 4 uger, indenfor den første uge kan man i mange tilfælde mærke en forskel :)

Når man nu ikke kan skaffe fiberpillerne derovre i det mørke, så er det her den allerbedste foderplan.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

here we go again
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 12:51

Først og fremmest mange tak for alle de gode råd; det har haft virkelig stor betydning for hans "vågenhedsniveau", at han kom fra kornet. Han nåede kun at være på stivelsesfri kost en uges tid eller to, før han blev sendt i tilridning, men det kunne bestemt mærkes alligevel!

Nu er hesten så tilbage og er blevet fodret med roepiller siden, som han dog ikke helt kan holde huld på.

Desuden er problemet, at roepillerne fryser, så dem vil staldejer selvfølgelig ikke give pga. risiko for kolik. I stedet har jeg nu indkøbt Fiber Pellets fra Miljøfoder (www.miljøfoder.dk), men kan se, at de skal blødes op, hvis man bruger mere end ½ kg pr. fodring.

Det kan jo måske gå hen og blive problematisk, hvis det ikke er nok med Fiber Pellets og de 3 dl olie, som han er begyndt at få sammen med.

Det burde være rigeligt, men man ved aldrig...

Hvad kan det så være smart at købe som supplement eller erstatning til Fiber Pellets?

Kan Linamix fx gå sammen med, vil grøntpiller være et godt supplement, mere lucerne? Eller hvordan?

_______

Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg

Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider