Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap - for lidt?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 10:30

Ja, det virker måske lidt dumt og overbekymret. Men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt min hest får for lidt wrap.

Det skal lige siges først, at min hest altid har været lidt tilbageholdende med foder. Han er ved flot huld, vejer måske endda 10-20 kilo for meget, men han er altså ikke den grådige type (gid man selv var sådan). Han begrænser sig "selv", og det er selvfølgelig godt nok, men nogen gange kan det godt bekymre mig lidt.

Der er stadig græs på marken, og det hygger han sig selvfølgelig med i dagtimerne, og græsser mere eller mindre konstant. Det er ikke højt græs, det er rimeligt nedbidt.

Han får ikke voldsomt meget krybbefoder. Omkring 4 deciliter morgen og aften, og 1,5 til middag.

Men han får på nuværende tidspunkt "kun" 7-8 kilo wrap om dagen, og han spiser ikke helt op. Der ligger stadig lidt tilbage. Det er fordelt på tre tidspunkter; når de kommer ind, aften og morgen. De får selvfølgelig den største portion om natten.

Tror I, det kan være et udtryk for, at han på nuværende tidspunkt får nok?

Det er bare ikke så naturligt i mit hoved, at en hest ikke er mere grådig.

Sidste vinter kom han op på ca. 12 kilo om dagen, men der er jo også mindre græs på den årstid, men jeg har indtil videre vurderet, at der ikke er nogen grund til at give ham mere, fordi han simpelthen ikke spiser mere.

Samtidigt kunne jeg egentligt godt tænke mig, at han fik mere wrap og mindre krybbefoder (overvejer at gå over til regulator complete), men er lidt bange for, at han så vil tabe sig. Ville det være vovet? For ellers kan jeg jo supplere op med NAG fiberpiller, hvis han skal have lidt mere krybefoder. Lyder det fornuftigt?

En masse tanker herfra. Håber der er nogen, der kan hjælpe forvirrede mig.

0
0
Svar på denne tråd

nemt at regne ud
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 10:43

Det er nemt at regne ud ifølge diverse eksperter skal en hest have 1 kg stråfoder pr 100 kg de vejer.

Så medmindre din mule vejer mere end 7-800 kg så får den rigeligt :)

0
0
Svar på denne tråd

wrap.....
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 11:05

Det ved jeg godt. Men er det ikke 1 kg. uden væskeværdien, der er i wrap (tørværdien)? Sådan har jeg forstået det.

Han vejer ca 580 kg. Man kan se ham på min præsentation, og her se hans foderstand.

Synes faktisk flere og flere siger 1,5-2 kilo hø/wrap pr. 100 kilo hest. Det der bekymrer mig, er at han ikke gider æde mere end de 7-8 kilo - så han er svær at ændre foderplan på, medmindre han altid skal have en del krybbefoder.

0
0
Svar på denne tråd

Lyder rimeligt nok
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 11:27

Jo det er korrekt at det er 1 kg helt uden væskeværdien, og altså i virkeligheden mere end et kg. ofte 1,5 - 2 som du skriver.

Derudover er det minimum for kvalitets-stråfoder, men mange heste har brug for mere at tygge i så de ikke står og sulter flere timer i døgnet, fx halm eller frøgræs.

Står hesten på halm om natten? I så fald kan det jo være at den spiser af dette også, mange heste regulerer selv hvor meget de har brug for af de forskellige ting, og går selv over til halm hvis de ikke har brug for mere wrap lige på det tidspunkt.

Uanset hvad, når hesten ikke spiser op, og ikke mangler huld, så kan du roligt regne med at den får nok.

Timerne om dagen på græs giver også noget, også selvom græsset er kort.

Umiddelbart tror jeg godt du vil kunne gå over til Regulator complete i stedet for det andet krybbefoder, han får jo ikke ret meget af det og er nøjsom som jeg forstår det. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Gid det var så vel..
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 13:58

Den bekymring har jeg aldrig, aldrig haft med lutter grovædende væsener i stalden! Glæd dig over, at han selv regulerer sit indtag til et fornuftigt leje. Jeg synes at at det lyder passende. Vigtigst af alt - se på din hest. Trives han og er ved passende huld, så vær lykkelig for det.

Jeg kender som dig også minimums anbefalingerne, men mine kan ikke en gang tåle minimum uden at blive så fede, at det er til fare for deres helbred. De bliver konstant kørt i underkanten, men jeg har valgt at bruge den gammeldaws metode og først og fremmest se på mine heste.

Glæd du dig over din!

Hilsner fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Milan...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 14:17

... går også på græs (masser af det), og spider derfor heller ikke så meget gravfoder. Og det tager jeg som tegn på, at han er fyldt nok. Han får sin lucerne, vitaminer og majs om morgenen, og roepiller og majs om aftenen. Og ser godt ud (hvis man ikke kigger på sommervommen ). Milan spiser måske 5-6 kg. Nogle gange ikke engang det. Og jeg er ikke nervøs. Ikke så længe at han ikke taber sig, og ikke så længe at han har adgang til det.

Man siger normalt 1 kg. hø pr. 100 kg. hest eller 1½ kg. wrap pr. 100 kg. hest.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Jeg har billeder af stort set alle varmblodshingste, både nuværende og gamle. Også udenlandske. Skriv hvis du mangler billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Tak allesammen
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 17:52

Jeg siger mange tak for svarene; jeg kan høre, det er mig, der er lidt pylret - og det havde jeg brug for at høre Så slapper jeg af, og sætter mængden af wrap op, når/hvis jeg vurderer han kan spise mere.

Jeg vil være glad for, at min hest ikke har en tildens til at blive fed.

Sjovt som den enes skrupler kan være andres drøm, hihi.

Tror vitterligt ikke det kan lade sig gøre at min bliver tyk; sommergræs med oceaner af græs gjorde ham ikke engang "tyk" - lidt større end normalt, men stadig hvad jeg vil kategorisere som pæn og rimelig sporty.

Makeeba: Han står ikke på halm. Han står på tørv. Det er også en af grundene til, at jeg måske synes det er lidt voldsomt, at der til tider stadig er wrap tilbage. De dage, hvor de har været nogle timer på en af de græsfolde, hvor der er mere græs på, spiser han endnu mindre, og lader da også noget af krybefoderet ligge. Gad vide om den hest har fået lavet en gastrisk bypass Han kunne godt lære hans mor lidt af det madmådeholdstrip han kører.

Apropos nøjsom: I gamle dage var han oppe at få 4 kg krybefoder om dagen, og fik selvfølgelig også hø, men han var bare stadig i underkanten huld. Da jeg for to år siden flyttede ham et nyt sted hen, kunne jeg mere eller mindre fra den ene dag til den anden skære 2, 2 kg væk fra hans daglige foderration, og alligevel tog han på. Så jeg er bare så glad for, at kunne se han trives på hans huld. Især fordi han får så "lidt" krybefoder i forhold til i "gamle" dage. Det var faktisk helt rart at få ham kategoriseret som nøjsom Det må være et udtryk for, at han ikke "stresser så meget" - for han bliver redet lige så meget, hvis ikke mere nu.

Men i al fald - tak for jeres hjælp alle sammen.

0
0
Svar på denne tråd

standarder lavet om!
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 23:26

I de reviderede hesteernæringsbøger, helt dugfriske. Der er fodernormerne lavet om. Man siger ikke længere 1 kg tørstof pr. 100kg hest, nu er det MINDST 1,5 kg tørstof pr. 100kg hest. Hvilket i min verden også gir langt mere mening. Der skal rigtig meget grønt igennem, for at en hestefordøjelse virker optimalt.

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

Se fotos fra Trakehner-begivenheder

og de fleste fynske hestebegivenheder.

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 05:52

jeg har et par heste opstaldet her. og ejerne bestemmer selv hvad hestene skal have at spise. men jeg råder dem altid til at bruge flest penge på hø/wrap og bagefter tilskud/vitaminer. hvis hestene skal have noget krybbefoder at glæde sig til morgen og aften får de masser af roepiller med olie. alle hestene er rigtig flotte i pels og huld,undtagen en følhoppe der er ved at blive fedet op på noget helt andet foder.

Mange hilsner Ginnie.

Du må aldrig have så travlt at dine engle ikke kan følge dig.

Nykøbing falster

bokse udlejes

500 kr pr boks

evt din egen fold

22900413

0
0
Svar på denne tråd

Mere wrap.
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 18:33

Jeg vil også hjertens gerne give min hest mere - håber ikke folk har misforstået mig som værende nærig. Jeg har adgang til mere eller mindre fri mængder af det, da jeg selv køber ind, og ikke køber igennem fx. gårdejer eller andre mellemled. Så det er ikke fordi, jeg ikke vil bruge penge på det

Men hvis de skal have 1,5 kilo tørstof pr. 100 kilo hest, får han jo på nuværende tidspunkt for lidt. Men kan heller ikke tvinge det i halsen på ham. Så bliver jeg upopulær

Men tak for de sidste nye facts om tørværdien - det er rart at være helt updated.

Som sagt fik hans sidste år ca. 12 kilo om dagen, da græsset var på sit mindste.

Jeg håber, det blot er årstidsbetinget, og at han får lyst til mere efterhånden som energien i græsset bliver mindre.

Hvis jeg kunne vælge selv, ville jeg fodre med ren wrap og så vitaminer/mineraler i form af regulator complete eller anden kilde til det. Har bare været bange for at tage krybbefoderet helt "fra", da jeg dælme ikke vil have, han taber sig. Som sagt var han til den magre side i gamle dage - og det klæder ham med den form han er i nu.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider