|
|
| Slankekur til hest på græs |
| Forfatter:  |
Lisette |
| Dato:  |
17-05-2004 20:49 |
|
Jeg har en særdeles fed oldenborg hoppe, som går på døgngræs. Hun er så fed at man næsten ikke kan mærke ribbenene selvom man trykker. Er der virkeligt ikke andre måder at slanke hende på end at sætte hende på jordfold nogle timer? Tænkte på et eller andet man kan give dem som nedsætter appetitten eller giver dem mæthedsfornemmelse uden at give næring?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
|
|
Ganske alm roepiller opblødt i vand
Du skal nok op på 1 - 1½ kg opblødt i ca 4 liter vand pr 1 kg roepiller fordelt over flere måltider.
Og husk vitaminer og mineraler.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har også sådan en hest.. |
|
|
Min hest er også gået hen og er blevet temmelig overvægtig..
han er ikk kommet på døgngræs endnu, men kommer det inden for den næste måned..
han bliver ikk fodret hver dag, undtaget de dage, hvor han blvier rørt..
tænkte så, om man i stedet for roepiller kan give grønpiller??
vil det have samme effekt, eller hvad vil de i givet fald gøre for ham??
hav vil blive rørt min. 4 gange om ugen ihele sommeren igennem.
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogle... |
|
|
...heste er bare ikke skabt til at leve på godt, dansk græs.
Mette (Fjolle)
Søges: Kvalitetstrense, gerne Stübben el. tilsvarende, havannabrun el. lign., str. full
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skriver |
|
|
"han bliver ikk fodret hver dag, undtaget de dage, hvor han blvier rørt".
Hvad får han så de andre dage?
Roepiller og grønpiller er to helt forskellige ting.
Roepiller indeholder ikke ret mange proteiner og opblødt i vand giver det en udfodrings vægt på min 5 kg for et kg, og det fylder godt i maven på hesten når det fordeles ved 2 - 3 måltider.
1 kg grønpiller fylder ikke ret meget i maven i forhold til roepiller og kan ikke give samme mætheds fornemmelse.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hej mette..
du har nok ret..
min er i hvert fald ikke, hvis man kigger på hans krop 
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok det vil |
Lisette |
17-05-2004 21:46 |
|
jeg prøve, også håbe hun ikke bare æder videre til hun sprænger  .
Tak for svarene!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En ide |
|
|
kunne også være at dele marken ind i flere små folde.
Min hest æder også bare løs hvis han får lov, men da han har tendens til forfangenhed, har jeg i år lavet en lille fold i enden af den mark de andre heste står på. På denne måde kan jeg bedre styre hvor meget han æder og han er slet ikke blevet så tyk som han plejer.
Derudover giver jeg ham roepiller 1-2 gange om dagen.
Dette har været en rigtig gor løsning for mig. Han har snart ædt græsset godt ned, så i weekenden regner jeg med at skulle udvide folden lidt mere.
Hvis du vælger at gøre dette, kunne du også med fordel ligge hø el. halm ud på marken, dette vil også hjælpe til at hesten ikke får den kæmpe græsvom.
Tilsidst vil jeg lige sige at du skal passe meget på. Det er ikke kun små ponier der bliver forfangne. Min er også en oldenborger og det er simpelthen et helvede når de først en gang har været forfangne.
Held & Lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej yankee |
|
|
Det jeg mente var ikke, at han på nuværende tidspunkt kun får mad, når han bliver rørt..
Det er når han er på sommergræs, at han kun får mad, når han bliver rørt..
men kan godt se, at det er mig, der har helt galt fat i det med grønpiller kontra roepiller. tror jeg skal have læst endnu mere om emnet
til Christinao:
at dele folden er vist desvære ikke rigtig en mulighed for mig.. selvom ideen er rigtig god..
holder også øje med ham hele tiden, men han har i de 2 år,jghar haft ham ikk vist tendenser til forfangenhed, men man kanjo aldrig vide..
på forhånd tak
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gry... |
|
|
...kommer slet ikke på sommergræs. Hun bliver nemlig FED, og det bliver hun såmænd ikke lykkeligere af.
Til gengæld kommer hun ud og går på fold hele dagen, men det foregår på gammelt, magert græs. Der er græs at tage af - for oven i hendes fedt-tiltrækningskraft, har hun tendens til at græsse så hårdt, at hun får for meget jord med ned. Det hober sig op - og på et tidspunkt giver det kolik.
Denne vinter har været den første i tre år, hvor hun ikke har været syg af jordkolik.  Det er en farlig form for kolik, som kan kræve operation, hvis hesten ikke selv formår at udskille de store mængder jord/sand.
Hun får stadig foder 3 gange dagligt i hverdagene og 2 gange i weekenderne (hun er ikke inde til middag, hvor der også bliver fodret).
Mette (Fjolle)
Søges: Kvalitetstrense, gerne Stübben el. tilsvarende, havannabrun el. lign., str. full
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gi´den et mindre... |
|
|
...stykke græs at gå på og gi`den noget mere motion...

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fra megatyk til slank model.. |
|
|
Hej. Jeg tror også, at du opnår det allerbedste resultat ved at lave en lille fold til din hest. På den måde kan du bestemme, hvor meget græs den må få.
Vores heste bliver også alt for tykke, hvis vi ikke sætter dem ind i deres lille fold om natten. Det affinder de sig godt med,- der er halm , de kan spise hvis sulten melder sig. Specielt min vallak Sheiken bliver tromletyk, hvis jeg ikke gør dette.
Her er et billede af den mega-mega tykke dreng
og her efter slankefolden..
Der er da røget nogle kilo,- dog er han meget beskidt efter en møjsommelig rulletur.
Hilsen Vibeke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stribegræs |
|
|
er godt - lav en tråd tværs over folden og giv så et lille stykke/stribe hver dag.
"Tre ting skal en rytter øve lige meget:
Ridning på ridebane eller i ridehus. Ridning på landevej og i terrænet samt springning.
Den, der ringeagter eller forsømmer blot en af disse tre ting, vil aldrig nå til helt at beherske sin hest." Wilhelm Müseler
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gider de?? |
|
|
Gider jeres heste virkelig spise roepiller hele sommeren??
Jeg er nu snart ved at have græsset hestene op, og hoppen begyndte at levne af roepillerne allerede da hun var opppe på 3-4 timers græs, så gider hun dem ikke mere. Vallakken spiser dog stadig løs med stor fornøjelse så måske er hun bare kræsen..
Ane
Det er altid for tidligt at give op
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke |
Lisette |
18-05-2004 22:20 |
|
mulighed for at lave stribegræs, eller lukke hende ud på en mere græsfattig fold. Roesnitterne gider hun ikke æde og motion må hun ikke få for meget af, da hun skal i meget langsom genoptræning....såå det er lidt svært  . Nu vil jeg i stedet tage hende ind et par timer om dagen, og så skal jeg til at gå ture med hende...så håber det kan hjælpe lidt  . Tænkte bare om der ikke var noget ligesom fiberpiller til mennesker, som øger mæthedsfornemmelsen? Men det eneste er måske roesnitterne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej med dig! |
michelle |
22-05-2004 15:47 |
|
Hej det hjelper min hest at jeg rider en lang tur i skrit en til to gange om ugen! Hun går også på døgngræs! undefined
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|