Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

klokker eller ej `?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 17:36

Hej HN'er :P ..

Jeg har en hingste mand på 2 år. :D

Han tager rimelig lange skridt, 0g slå til tider sine baghove på i sine forhove. (han går selvfølgelig ikke med sko)

Til tider er det voldsommere end andre gange. :)

Men så kommer mit spørgsmål, vil det være smart hvis han har klokker på på fold?

Han er til tider også en meget aktiv herre ude på folden.. det eneste han laver er at hygge sig og være hest sammen med et par stykker andre. og så bliver han striglet, leger med "farlige" ting og sådan.. men ikke noget videre aktiv når jeg har ham i hænder. :O) ..

Jeg er bange for han kunne komme til at trænde sig i ballerne, hvis han ikke lige flytter sine forhove hurtig nok..

Hvad syntes i jeg skal gøre? har tænkt over det længe, og eftersom jeg ikke er kommet frem til noget vil jeg lige forhøre mig herinde. :D

jeg efterlyser en sort pony/lille hest ved navn Punk!

Skriv endelig hvis der er nogen der ved noget, eller vil vide mere.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 20:38

Slet ingen der har et forslag ? :(

0
0
Svar på denne tråd

heuyhdyuqwhdup
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 20:42

har selv en to års. Jeg ville ikke ligge noget på hesten. Forstår heller ikke dem som ligger dækken på føl og ungdyr.

Han skal bestamt nok klarer sig. Han er jo født til at leve udendørs, og leg og ballade er jo en del af hans opvækst.

Held og lykke med ham

Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina

0
0
Svar på denne tråd

Klokker
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 09:44

Hvis ikke han træder sig selv i stykker, ville jeg ikke lægge klokker på ham. Det kan tids nok blive nødvendigt når/hvis han en dag får sko på.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

*overskrift*
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 11:23

Jeg ville heller ikke lægge noget på ham foreløbig hvis han ikke skader sig selv. Ved at ramme sig selv lærer han også hvor han har hans lange stænger og finder ud af at han skal passe lidt på

Med venlig hilsen Laila

SÆLGES

Skimmel (tysk) holstener hingsteplag Casillas x Leandro født 2009

Velholdt hestetrailer kan evt. indgå som del af prisen

Kontakt for mere info

0
0
Svar på denne tråd

dejligt :P
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 12:22

med nogen svar :P smiler ..

Ja, så lader jeg vær med at gi ham klokker på.

Er bare så bange for at lille manden træder sig selv i stykker.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 13:33

Jeg har haft en 2 års med samme problem, det resulterede i en dyrlæge regning på 8500 kr, boksro i 1 mdr og ingen 2 års skue fordi hun trådte sig selv op i forbenet. Da hun endelig måtte komme på fold igen, fik hun klokker på i en periode indtil jeg mente at hendes arvæv skulle være blevet "stærkt" nok og hun havde lært at styre sine ben.

Til salg for avler:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano

5 års DS hoppe efter Bøgegårdens Quattro

4 års vallak efter Bøgegårdens Quattro

Stævneskab købes

Send besked

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 13:57

Puha, ja det har jeg satme ikke råd til. har brugt mange penge på dyrlæge og smed på det sidste.

Syntes du så jeg skal smide et par klokker på ham så?

0
0
Svar på denne tråd

Kodering
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 09:11

Min kan også godt finde på at træde op i sig selv. Dog har det ikke været så alvorligt endnu, at der har skullet dyrlæge til.

Jeg var ked af at sætte klokker på hende, da jeg synes der må blive et træls og fugtigt "miljø" inde under de klokker. Både for hovene, men også for koderne ... lige til at danne muk i.

Jeg blev anbefalet at bruge koderinge (sådan nogle her f.eks.: www.jo-po.dk/shop/kodering-i-gummi- 1457p.html) i stedet for. Har dog ikke afprøvet det endnu. Men tanken tiltalte mig - og ser jeg at hun har trådt op i sig selv igen, så prøver jeg dem. Måske det var et forslag du kunne bruge

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 22:32

Læg lidt bomtræning ind når du alligevel leger med farlige ting og hjælp man med at blive bevidst om hvor han sætter fusserne...

Ville undgå klokker hvis der kan lade sig gøre - både pga. fugtigt miljø og risikoen for gnavsår fra lidt skidt der kan komme til at sidde osv...

Begynder du at se skader på ham kan du jo genoverveje situationen... Og spørg smeden til hans afvikling af skridten - bliver de lange i tåen tager overrulningen for lang tid og de får ikke flyttet forbenene i tide...

Havre sælges - se profil for info - nær Esbjerg

Opstalding tilbydes - fuldpas 900 kr/mdr

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Klokker
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 23:35

Tog klokkerne af min hest i sommers, hvilket kostede 2000,- i dyrlæge regning, da han lavede en ordentlig flænge i ballen.

Han træder også langt ind under sig selv og dyrlægen sagde han altså skal gå med klokker.

Jeg bruger gummi klokker da de ikke holder på vand, sørger for at rengøre godt og har ingen problemer med hverken muk eller gnave mærker

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 18:46

Jeg er nemlig også nervøs for at han skal træde op i sig selv..

Det kan jo lige så godt være slemt første gang han gør det.

Der har lige været en hest på skolen, som også trådt op i sig selv, dyrlægen sagde med det samme at den sku aflives. Men har heldigvis en god dyrlæe og en god smed, og de fik rettet op på den. Men det har jo kostet en formue og en masse tid hvor den ikke måtte røre sig, og nu står den så på genoptræning. Og det gider jeg bare ikke.. :(

Men er der andre der har kender til de der koderinge? :D

0
0
Svar på denne tråd

Hvis og hvis..
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 20:06

Selvfølgelig er det bedre at forebygge end at helbrede, men jeg ville ikke begynde at lægge noget på, hvis hesten aldrig har skadet sig. Selvfølgelig kan det være at det sker en dag, men det kan lige så vel være, at det aldrig gør. Hvad er fremtidsudsigterne. Hesten er 2 år, så de næste 20 år skal den gå med klokker hver dag året rundt??

Min træder konsekvent op i sine forsko, når han har dem på og må så også gå med klokker. Men har han fri en periode og går uden sko er det så absolut også af med klokkkerne. Huden har ikke godt af, at de er på.

Hilsner fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 22:54

Jeg ville os smide klokker på.

Min hest har os haft trådt sig selv i ballen. Dog meget let, men der kom et sår. Han går altid med klokker på, på folden og der har intet været siden.

Desuden os under ridning. Gummiklokker på folden og neopren lammeskind under ridning.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 10:28

Puha, nu bliver jeg godt nok meget i tvivl. :(

Jeg vil jo ikke ødelægge hans hud, eller gøre så han for muk eller andre trælse ting.

Og syntes da også selv at det vil være tigtig øv hvis han skal gå men klokker resten af hans liv. Og især når han går på døgnfold hele året rundt.. Det vil være noget andet hvis han stod i boks om natten, da han vil kunne få dem af der så.

Men omvendt vil jeg godt nok heller ikke have han skader sig selv, han sku gerne blive min kommende stjerne.

Og har ikke lige 2000 kr til en dyrlægeregning.

Men er der slet ikke andre der kender til de der koderinge?

Hvordan er de? kan der også sætte skidt fast? klemmer de? er de ubehalige at gå med? laver de mærker? hvordan fungere de overhovdet?

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 11:23

Jeg synes du skal smide dem på og se tiden an. Som regl lærer de og får mere kontrol over sig selv så snart de bliver ældre. Så kan du sikkert smide klokkerne til den tid :)

Hvis han skal gå med dem døgnet rundt synes jeg du skal overveje et par lammeskindsklokker til folden os. Ellers neopren da gummi godt kan gnave hos nogen heste.

Har desværre ingen erfaring med koderinge.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 11:32

Hvis du er bange for, at han skader sig selv, så ville jeg ikke tøve med at give ham klokker på . Du kender ham bedst og ved hvor stort han er gående.

Jeg ville bruge neopren klokker da de vejer mindst .

0
0
Svar på denne tråd

Klokker ingen garanti
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 12:24

Min går med klokker, da hun i perioder (forår og efterår) er slem til at jokke skoene af. I foråret jokkede hun sig i ballen, så der var blod på 3 ben, selvom hun havde klokker på. Og skoene kan også sagtens ryge af trods klokker. Hun er en klovn til at styre sine ben, og havde ar på tre ben, da hun var 8 måneder, men hvis ikke det var fordi, hun gik med sko, og både jeg og smeden selvfølgelig er træt af at han skal komme en gang om ugen og slå en tabt sko på og hun ømmer sig en del uden sko, så gik hun bestemt IKKE med klokker. Nu har hun 7-9-13 ikke tabt sko siden i foråret, og når nu der begynder at komme mudder op under klokkerne, prøver jeg måske, om det går uden. Altså en som din, der endnu ikke har jokket på sig selv, ville jeg ikke overveje at lægge klokker på. Skal han så også have gamasher på alle fire ben på folden? Og gå alene, for tænk nu hvis en af de andre sparker ham? Og nu hvor der bliver mudret er det altså slet ikke et hit med klokker hele døgnet. En kodering tror jeg ikke vil have effekt. Ikke mod skader på ballen. Den er mig bekendt mere til at beskytte hesten mod at den stryger sig i koden/kronranden på bagbenene.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 18:19

Tak for jeres svar. Men jeg er godt nok i tvivl om hvad jeg skal gøre og ikke gøre.. Tror engentlig heller ikke at de der koderinge virker.

Men det med at han jokker i sig selv, kan jeg jo evt gøre noget ved. nu tænker jeg også på at hvis han bliver sparket ned ude på folden, det kan jeg jo ikke gøre noget ved. Han skal jo bestemt ikke gå alene. :)

Vil bare være ked af det hvis han ødelægger sig selv, og jeg skal betale så mange penge til en dyrlæge og en smed. :(

Men bliver jeg nok nød til, hvis uheldet er ude. Tror ikke jeg vil smide klokker på ham, det er sikkert også ubehaligt for ham at gå med. ;) tager chancen nu.

Så ser jeg på det om nogen år når han skal rides til og gå med sko. :D

0
0
Svar på denne tråd

Klokker
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 19:37

Har 3 stk. som ALTID har klokker på, ude som inde, sommer som vinter.

Har ALDRIG haft sår eller slid (eller andre gener) efter klokkerne - ingen af dem..

Hvis klokkerne "passer" tror jeg ikke de "generer/er mere ubehagelige", at have på end f.eks. en grime..

EROS FOREVER - glem ham ikke!!!!

Dagens bedste 1 dagsafprøvede hoppe (5 års & ældre), reg.2

C C Cagot RDH

0
0
Svar på denne tråd

klokker.
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 08:18

Tak for dit svar. Jeg sad også og kom i tanke om at en grime nok kan genere lige så vel som et par klokker..

Og en grime giver jo også mærker i lægden..

Hvorfor har dine klokker på?

Og kan du ikke sætte et billed ind af hestene med klokker på?

Og et par billeder af klokkerne for sig selv, så jeg kan se hvad det er for nogen du bruger:P

Meget gerne også et par billeder, af hvor du viser hvordan de passe på dine heste :)

Hvis du altså gider ? :)

0
0
Svar på denne tråd

Har du snakket med smeden
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 13:30

om det?

Hos os har vi en hoppe, som - da hun ankom og havde en anden smed - gentagne gange trådte sig selv i stykker og også splittede sine klokker af på folden... Men efter 3 beskæringer eller noget i den stil ved den smed, vi bruger, er problemet fuldstændig forsvundet.

Det kunne også være værd at overveje at lade en kiropraktor se på hesten, selv om det lyder lidt mystisk.

Men indtil problemet evt. bliver løst - hvis det kan lade sig gøre, selvfølgelig - så ville jeg også beskytte hesten med klokker, ringe eller lign.

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 19:25

Nej, jeg har ikke snakket med smeden om det. Men det er da helt sikkert en mulighed. :)

Men jeg kan ikke forstå hvordan det sku kunne hjælpe?

0
0
Svar på denne tråd

Trine....
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 20:43

nu er jeg ikke hovekspert eller smed, men jeg mener at huske, at det er noget med, hvordan hesten står. Smeden tog hensyn til det under beskæring, véd jeg.

Jeg forestiller mig (uden at kunne huske noget sikkert om det), at han tog lidt mere af tåen end af dragten, sådan at hoven blev en smule mere "stejl".

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Klokker
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 20:49

Trine ♥paula♥: Vores har klokker på bl.a. fordi de har en stor gang (den skal smeden sørme ikke skære væk ) - baghove/sko klonker op i forhove/sko.

Det er for, at undgå forskoene bliver trådt af, af bagskoene. Både på fold samt under ridning.

Det er 7-9-13 yderst sjældent, at vores TRÆDER en sko af

Det er for at undgå at bagbenene skader ballerne på forbenene.

Det er for at beskytte slag fra den ene hov mod den anden hov så der ikke (så let) opstår knusninger i hoven.

Har desværre ikke billeder af vores muler med klokker på som er brugbare i denne forbindelse, så jeg prøver at forklare så godt jeg kan.

De går med klokker som dem her.

Nemme at få af/på & rengøre/spule - skal helst skylles dagligt indenvendigt i mudder perioden da der kan samle sig smask.

De sidder så løst, at de kan køre rundt på hovene helt som de vil, der er plads til et par fingre i toppen, & de når helt ned til underlaget så de beskytter hele hoven - bagpå.

De må ikke sidde stramt.

Bruger str. XL (vil prøve XXL til den største af dem næste gang - må godt være lidt større) af ovenstående klokke til varmblods hestene & str. M til ponyen. Ingen af dem har spec. store hove.

Rider med neoprenklokker grundet klip-klap lyden som en plastic klokke kan lave når hesten arbejder.

Du kan købe plasticklokkerne her - pt. super billigt:

tikarideudstyr.dk/ product.asp?product=4543

Håber du kan få lidt ud af ovenstående

C C Cagot RDH

0
0
Svar på denne tråd

Holme...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2009 08:35

Trine ♥paula♥: Vores har klokker på bl.a. fordi de har en stor gang (den skal smeden sørme ikke skære væk ) - baghove/sko klonker op i forhove/sko.

Det er altså noget sludder, at smeden skærer gangen væk af hesten, fordi hovvæggen bliver mere stejl (uden at det selvfølgelig bliver for meget, for det kan det selvfølgelig også blive).

Mig bekendt er det dét, der er sundest for hestens hove, ben og bevægelse, bl.a. fordi strålen stimuleres bedre.

Men det vil til enhver tid skulle være smedens vurdering (under hensyntagen til problemet her), om der skal tages mere af tåen, og hvor meget der evt. skal tages af.

Desuden: i og med, at det - mig bekendt - slet ikke kan lade sig gøre for hesten at træde op i sig selv, hvis den er taktfast, kan jeg dårligt se, hvordan det kan blive en skidt forretning at lade smeden se på det.

Den hest jeg omtaler længere oppe er da heller ikke blevet ringere gående af, at smeden har rettet dens hove, tværtimod.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Klokker
Forfatter: 
Dato:  13-10-2009 19:56

Så er vores åbenbart ikke taktfaste - godt dommerne ikke så det til kåring

Og mange andre dressur muler, jeg kender, der går på højt plan..

Alle kan miste et skridt, flytte benen på "uens" tidspunkter, komme ud af takt osv., & chancen for at lave en træd op i sig selv skade, den tør/vil vi ikke tage..

Det er så nemt at undgå..

Jeg har tiltro til, at vores smed udfører sit arbejde til UG (idet han ved de gør sådan), men det skal jeg måske ikke have

Bliver da helt bekymret....

Men klokkerne kommer nu ikke af

C C Cagot RDH

0
0
Svar på denne tråd

Holme....
Forfatter: 
Dato:  13-10-2009 22:11

Du skriver:

Vores har klokker på bl.a. fordi de har en stor gang (den skal smeden sørme ikke skære væk ) - baghove/sko klonker op i forhove/sko.

Her skriver du , at hesten træder op i sig selv, fordi den har store gangarter...

Det jeg siger er så, at hesten ikke burde have tendens til at træde op i sig selv, hvis den var taktfast, hvilket er noget, jeg forbinder med stor gang. Jeg erklærer mig altså uenig.

Du skriver senere:

Så er vores åbenbart ikke taktfaste - godt dommerne ikke så det til kåring

Og mange andre dressur muler, jeg kender, der går på højt plan..

Her er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt du mener, at jeg er et fjols at påstå, at dine heste ikke er taktfaste, eller at du tror, at der er nogle (efter dit udsagn at dømme: mange) kårings- og dressurdommere, der har svært ved at se taktforskydninger.

Nu ved jeg ikke, hvilken af delene, det så var, men det kan du evt. selv uddybe

I hvert fald er jeg helt med på, at det er formuleret dumt, når jeg siger, at:

Desuden: i og med, at det - mig bekendt - slet ikke kan lade sig gøre for hesten at træde op i sig selv, hvis den er taktfast, kan jeg dårligt se, hvordan det kan blive en skidt forretning at lade smeden se på det.

For selvfølgelig kan der ske uheld som du beskriver, også for den mest taktfaste hest i verden. Her vil det bare ikke være en tendens.

Jeg siger i øvrigt heller ikke at din smeds arbejde er dårligt, hvis du læser efter.

For har man ikke diskuteret problemet med ham, har han vel heller ikke ligefrem haft de bedste forudsætninger for at løse det.

Jeg siger blot, at man - ved at snakke med smeden om det, så han VED, at det er et problem - måske kan undgå det.

Og hvorfor filan så ikke gøre dét, hvis det kan hjælpe hesten til at undgå disse uheld, hovknusninger mv.?

Det koster jo ikke engang ekstra.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

klokker
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 20:05

Hvis den vi netop har fået (godt) kåret f.eks. ikke er taktfast, undrer det mig blot, at dommerne ikke har set det & dermed påtalt det - det mener jeg de burde have set, i fald det hænger sådan sammen som du skriver.

Det er såmænd hvad jeg mener med det jeg skriver, hverken mere eller mindre.

Jeg skriver ikke nogen steder om de gør det meget eller???

Ordet tendens kan måske tolkes som om de gør det meget - det tror jeg du her har gjort?!?!

Men det hænder, & når det sker ønsker vi at beskytte..

Jeg har MASSER af gange set heste på højere niveau blive trænet & hørt denne klonk lyd fra en baghov/sko der ryger op i en forhov/sko - har du ikke det??

Jeg skriver også, at vores smed kender til denne tendens, & derfor går jeg ud fra han skærer med forbehold herfor, & ønsker ikke han skærer dem så det ændrer (begrænser!?) deres gang.

C C Cagot RDH

0
0
Svar på denne tråd

Holme....
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 21:11

Jeg har MASSER af gange set heste på højere niveau blive trænet & hørt denne klonk lyd fra en baghov/sko der ryger op i en forhov/sko - har du ikke det??

Jo, dét har jeg - men oftest ikke fra dem, der kan skridte.

Taktforskydningerne er jo sværere at se i trav og til dels også i galop.

Og det er vist heller ikke nogen hemmelighed, at dommere også er mennesker og derfor nok også har svært ved at se disse taktforskydninger, medmindre det er noget, de har nørdet en hel masse i for egen morskabs skyld.

Jeg kan sagtens forstå, at man vælger benbeskyttelse - det ville jeg også gøre (det skriver jeg også længere oppe).

Jeg rider da også med klokker på min let indfodede unghest, især så længe hun går med forsko på. Det ville da være surt, hvis hun i et uheldigt øjeblik fik gjort skade på sig selv.

Jeg siger blot, at der er flere faktorer, man kan overveje; kiropraktor og smed (og måske andre ting også) - og selvfølgelig klokker

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

klokker
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 17:26

Tror jeg blev lidt klogere.

Men jeg vil nu også være bange for at hans gang ændres ved at få smed som der er en der skriver. Da man helst vil have en hest med en stor gang.

Men omvendt er det da værd lige at tage en snak med min smed om. For det siger nemlig tit klap når hans baghove ramler op i hans forhove.

Men nu skal han have smed om ikke så længem, så kan jeg jo lige tage den op der.

Tak for hjælpen alle jer søde mennekser. .:D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider