Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ridebane - hvordan?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 13:18
Min kæreste og jeg vil etablere en udendørs ridebane. Vi ønsker at bygge banen selv og har både maskineriet og tiden til det .. men mht. materialerne er vi desværre på bar bund, for det ER altså svært at finde læsning omkring etablering af ridebaner. Mon der er nogle erfarne gør-det-selv-enthusiaster herude på HN, som har stået i samme situation - og som eventuelt vil hjælpe os med at komme videre?

Ønsker til banen er: nogenlunde nem at vedligeholde i det daglige, passende kompakt, veldrænet, brugbar det meste af året og holdbar også på lidt længere sigt. Vi er iøvrigt blevet ret varme på idéen om strandskaller (det ser jo helt fantastisk ud!), men ved ikke - om og i så fald - hvilke materialer vi skal lægge under?

Håbefulde hilsner ..
Preben og Laila
0
0
Svar på denne tråd

Typen af ridning
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 14:02
Hej,

Det kommer nok anpå om du vil have gangartsbane (som til islænderne) eller om du vil have en dressur-sandkasse :)

Den bane der ligger i forbindelse med den stald hvor min hest er opstaldet, er lavet ved at fjerne de øverste 10-20 cm jord, så den blev jævn og lige. (Det var en mark, da ejerne overtog) Derefter kom der et godt lag muslingeskaller på.

Den bane fungerer super godt.

Men en dressurbane er så vidt jeg husker meget blødere og sandet ??!! Så der kan jeg ikke komme med gode ideer :)

mvh Helle
0
0
Svar på denne tråd

Jeg står i samme situration
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 21:07
Hej Laila
Jeg har også planer om at lave en ride bane som kan bruges det meste af året.
Jeg har været rundt og undersøgt en del om hvordan man skal lave sådan en bane og den viden vil jeg gerne dele ud af.
Min plan er at fjerne det øverste lag muldjord og lave banen plan og jævn derefter vil jeg grave drænrør ned ca 20 til 30 cm under jord overfladen og fylde renderne op med sten eller skaller.
For så at skabe en god bund vil jeg fylde 5 til 10 cm knust beton på som bliver vandet sammen og der efter stampet (man kan også bruge stabilgrus men det er dyre)oven på det knuste beton vil jeg lægge 10 til 15 cm skaller som jeg stamper læt. Så skulle bunden være på plads.
Oven på skallerne vil jeg så lægge ca.10 cm sand og det skal være sand uden ler i for hvis der er ler i så bliver det hårdt med tiden altså jeg vil bruge almindeligt sand.
Sand lages tykkelse afhænger også af hvilken Pony eller Hest du rider på for jo tunger en Hest er jo tykker lag.
En anden vigtig ting er den harve du skal bruge til at jævne bane med den må ikke være for lang i tænderne da den kan rive bunden op igen.
En god ting er at monter et brædt bag på harven som kan justeres i højede og evetuelt en trummel.
Husk også for at kunne bruge banen det meste af året at monter lys i hjørnerne på nogle høje pæle eller telefonsmaster.
God arbejdslyst.
Lars Johansen
0
0
Svar på denne tråd

vores duer hele året......
Forfatter: 
Dato:  18-05-2004 00:27
Vi har lavet den i efteråret og gravede al muld af - ca 35 cm, derefter drænkanaler yderligere 25-30 cm ned,med afløb til en grøft. I drænkanalerne drænsten + drænrør pakket ind i fiberdug (øger holdbarheden til 40- 50 år siger vores nabo som er bonde). Sivesand øverst i drænkanalerne, ca 10 cm. Så 15 cm stenmel som drænlag over hele arealet ( der må ikke være kalk i stenmelet, så bliver det grød istf fast)- kunne osse være muslinger. Ridelag af 10 cm vasket 0-4 eller 0-8 grus + 5 cm vedflis på toppen.Den skal nok have et lag flis en gang om året, fjedrer godt for benene.
Strandsand er dobbelt så dyrt som grus men fryser ikke pga de runde, glatte partikler- men vi havde ikke råd til det.
Vi river den med en alm havefræser med rive på.Der dannes ikke ret meget hovslag der skal skovles pga flisen.
Efter de mange ugers frost frøs den noget men ikke helt opppe i toppen -så vi kunne godt skridte og trave og den var ikke det mindste ujævn eller glat. PAS PÅ med knust beton og stabilgrus - der er oceaner af STEN i og de arbejder sig op igennem og jeg tror ikke at nogen alm membran kan holde dem "nede" (jo een af de dyre til 60.000 kr for en alm bane - men det er vel ikke det vi snakker om her) - kender een som har brugt ca 100.000 kr på at få fjernet stabilgruslaget igen, ikke sjovt.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

etablering af ridebane
Forfatter: 
Dato:  18-05-2004 08:54
hey...
Den bedste udendørs ridebane jeg har været med til at fremsille, blev lavet ved at fjerne 20 cm jord over det hele, grave en rende langs midten og fylde op med muslingeskaller
derefter 8 cm bakkesand
jeg holder den ved lige med en ringtromle. Det er langt bedre end en harve, da den ikke kun løsner men også jævner. Jeg kører sand på 1 gang om året
banen er oplyst og kan bruges hele året rundt.

Venlig hilsen kristian
0
0
Svar på denne tråd

Min super bane
Forfatter: 
Dato:  19-05-2004 10:15
Jeg har en 4 år gammel bane der er gravet ud 40 cm ned og fyldt op med knust beton som er stampet. oven på ligger 5 cm knust asfalt til at holde på betonen. ovenpå igen er der sand. vores er så granit affald. det er grå og pænere end det gule, men kommer til at støve om sommeren med tiden.Det ved jeg ikke om det gule gør. Vi kan bruge den året rundt. kun ved meget vand og frost fryser den men vi har saltet hovslaget et par gange i vinter. Jeg vil ikke anbefale for meget flis da jeg har set mange baner hvor det bliver til muld og derfor glat og smattet hvis den skal bruges hele året.
Heller ikke stabilgrus vil jeg anbefale, da de store sten kommer op ret hurtigt.
Vi fylder lidt sand på når det trænger og river hovslaget en gang om ugen. mere gør vi ikke ved den.
Skaller kan pakke sammen så vandet ikke kan løbe igennem. jeg har set dog kun set det et sted.
Håber noget kan bruges.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider