Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Koliksmerter igår og lungebet. idag !
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 17:34

Hej Alle

Igår eftermiddags opdagede vi min dejlige shetlandshoppe Watch Me viste tegn på kolik smerter. Det virkede ikke voldsomt så vi prøvede at gå og gå med hende men det blev ved, og dyrlægen kom så ud. Hun fik smertestillende og fik det så bedre, men kom ikke rigtig af med afføring før hen på natten. Da jeg så kigger til hende om natten efter det smertestillende ikke virker mere, står hun og hænger, dingler lidt og ser også ud til at have det rigtig skidt. Om morgen er det blevet lidt værre og vi ringer selvfølgelig igen efter dyrlægen. Tager temp. som siger 38,5. Dyrlægen kan høre mislyd på lungerne så nu er hun på antibiotika.

Men... Hun står bare og hænger / sover og spiser stort set ikke noget, kunne lokke en smule gulerod i hende og hun spiste da lidt græs da hun var ude. Men bliver hurtigt træt og står faktisk bare og sover hele tiden.

Jeg er så bange for hvad der kan være galt. Er det normalt de slet ingen appetit har hvis det "blot" er lungebetændelse? frygter der ligger mere i det. Og skal siges hun gerne skulle være i fol, men om det er det hun evt er ved at miste og giver ubehag?

Hun fik ormekur lørdag morgen og døgnet senere var hun syg med kolik smerter, og dyrlægen sagde det godt kan være grunden til hun nu har lungebetændelse ??

Jeg frygter vel bare dette evt kan udvikle sig til noget alvorligt, tarok syge eller en eller anden forgiftning. Er gået folden efter og kan intet giftigt finde... Men kan ormekur være skyld i alt dette? eller har nogen oplevet noget lignende ?

Mvh Linda

Avl af shetlandsponyer!

3 hingste står til rådighed:

*Earlsdon Golden Sovereign, palomino, EU hingst

*Skovlundens Kevin, rød, kåret i 1 klasse!

* Granly´s Olfert, brun, kåret II KL A

0
0
Svar på denne tråd

Var hun...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 08:14

Var hun massivt inficeret af orm inden du gav ormekuren? Hvad var ægtallet i gødningen? Nogle gange har jeg på en enkelt unghest haft enormt høje tal og så giver vi ikke en skrap ormekur, men en mild en, da de ellers kan få problemer med kolik pga. alt for mange døde orm. Så behandler vi med en skrappere når ægtallet er nede igen. Så det kan godt være ormekuren.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Sælges; Hingsteføl efter Rush Hour/Donnergraf/Weltloewe, 3-års velgående hoppe efter Londonderry/Bernstein (i proffesionel ridning)

0
0
Svar på denne tråd

Det er...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 08:49

... unormalt at en hest taber appetiten når den er syg. Kender jeg flere der gør.

Det er jo heller ikke alle mennesker der spiser ret meget når de er syge.

De gange jeg har haft lungebetændelse, har jeg ikke kunne spise, overhovedet, de første par dage. Og derefter så kun flydende.

Men så længe at du kan få væske i hende, så ville jeg ikke være bekymret for at hun ikke spiste et par dage.

Prøv evt. at lav noget mach til hende med lunkent vand. Gerne små portioner flere gange om dagen.

Det virkede på min da han mistede appetiten en dags tid, ifm sygdom. Men mashen kunne han ikke modstå. Og på den måde fik jeg jo også væske i ham.

Jeg ville først blive nærvøs hvis jeg ikke kunne få væske i hesten, eller den ikke fik appetiten stille og roligt igen, indenfor 3-4 dage.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Jeg har billeder af stort set alle varmblodshingste, både nuværende og gamle. Også udenlandske. Skriv hvis du mangler billeder.

0
0
Svar på denne tråd

det jeg mest frygter
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 11:47

Det jeg mest frygter er måske den udviklede fedtlever, fik tudet ørerne fulde igår om at jeg skulle have taget blodprøve osv straks for at se om den havde fået fedt i blodet nu den havde meget nedsat appetit. Et ring til dyrlægen om hvad jeg havde hørt og klokken var da 22 om aftenen. Temp. sagde 39,2 så klart hun var sløj og ingen appetit havde. Her til morgen var feberen slået ned og hun begyndte igen at ville spise, dyrlægen kom dog forbi og han afslog den kunne have begyndende fedtlever når den vil spise, hun fik noget opkvikkende så hun rigtig kunne få gang i appetitten igen, og ser ud til antibiotikaet virker nu. Vejtrækningen er blevet mere normal. hun er selvfølgelig stadig MEGET træt, og har nu lagt sig til at sove ude på folden. Men øv jeg er stadig så nervøs efter jeg fik det at vide med fedtlever

Det er noget med shetter er ekstra udsat for dette, og det går jo stærkt hvis de først får det. Men har jo før haft syge heste som er gået fra foderet, og de lever da endnu...?

Mvh Linda

Avl af shetlandsponyer!

3 hingste står til rådighed:

*Earlsdon Golden Sovereign, palomino, EU hingst

*Skovlundens Kevin, rød, kåret i 1 klasse!

* Granly´s Olfert, brun, kåret II KL A

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider