Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Boots......
Forfatter: 
Dato:  16-05-2004 22:06
Hej!

Har nogle af Jer erfaring med boots til heste?

Jeg har hørt om en smed, der går ind for barfodsheste, der sælger boots på mål. Jeg tænker om det måske kan være noget for min shetlandspony, der ikke rides så hyppigt, men ikke kan undvære forsko, når hun bliver brugt, pgra områdets underlag. Og måske endda kunne være en ide for vores rideislændere.

Jeg ved, at hestenes hove skal beskæres/korrigeres ca hver 4 uge, hvis de skal gå uden sko - tanken om nul sko men boots lyder tillokkende.

Det er IKKE ment som endnu en endeløs diskussion om sko eller ej - jeg går IKKE ind for Strasser olign. metoder - men blot for at høre om evt erfaringer.

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Der er mange bootstyper
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 10:36
Der findes mange bootstyper på markedet. Old Macs Marquis, Easy Boot, Swiss Boot, Dalmer Cloggs m.fl.. Hvilken type man skal bruge afhænger af hestens hovfacon. Alle boots kræver tilvænning (ellers gnavsår i kodebøjningen). Jeg har kun erfaring med Marquis og de er ret klodsede, men kan bruges. Jeg kender nogen der er glad for Dalmer Cloggs og Swiss Boots skulle også være gode. MEN for at booten sidder godt skal hoven trimmes ofte. Og er du inde i trim hver fjerde uge og en firpunktsbeskæring så ville dine shetlændere og islændere have gode chancer for at gå uden. Du har dem vel også i løsdrift?

0
0
Svar på denne tråd

keppie.....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 17:08
Hej.

Tak for dit svar!

Ja, jeg har alle 3 i løsdrift. Og jeg ville gerne de kunne undvære deres sko - men når de rides, har det ikke hidtil været muligt uden sko selv efter tilvænning - for de bliver desværre ømtåede :-(

En af mine bekendte er på det seneste startet op med en smed der beskærer efter barfodsprincippet, han har nu fået boots, så det bliver spændende at følge dette. Han har desværre været halt on and off siden, men lider også af snævre hove og sur stråle. Mine heste har sunde hove - og har gået uden sko andre steder, hvor der har været knapt så barskt underlag.

Jeg ved ikke, om jeg er parat til at prøve denne form for beskæring - jeg er bange for dels at hestene bliver halte, dels at det ikke er til at opdrive en smed, der vil og kan komme ofte nok. Og jeg kan ikke lige nu overskue konsekvenserne.

Omvendt overvejer jeg, hvis jeg ser det som et positiv, efter evt at høre og opleve andres erfaringer, at prøve dette til vinter, hvor hestene ikke bruges så meget, og derfor mest går i løsdriften på blødt underlag.

Jeg vil helst have mine heste så naturligt som muligt ( de rides også helst uden bid ), men det SKAL være et gode for dem at leve som de gør, og ikke bare et princip fra min side, hvis skoene ryger af ;-)

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 19:59
hejsa,
min hest fik skoene af for snart 2 år siden.
de første ca 8 mdr kræver det en del omtanken i forhold til ridningen idet man ikke skal ride meget stenede steder. de første mdr kræver tålmodighed især da det er der hesten er ekstra øm.
det bedste du kan gøre er at tage skoene af når hesten går på sommergræs, så går det en del hurtigere.
mht. boots så se på www.naturhov.dk

venlig hilsen Jane

held og lykke med din barfodede hest :)
0
0
Svar på denne tråd

Mht til barfodssmed......
Forfatter: 
Dato:  17-05-2004 23:54
så er ham på den angivne hjemmeside jo ikke uddannet - men maskinmester?????

Det tør jeg simpelthen ikke lægge mine elskede hestes hove til :-(

Findes der ingen uddannede registrerede beslagsmede, der går ind for at heste kan klare sig fint uden sko?

Teorien lyder vældigt fin - men er den så god vil der vel også være folk med uddannelse til den slags? Min dyrlæge siger nej - og at hun desværre har set for mange tilfælde af den type beskæring, der grænser til mishandling..... :{-(

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Vedr. barfodssmed.....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2004 11:55
Tak igen :-)

Jeg har kontaktet Arne, som virker helt ok. Jeg synes det skal prøves. Det må være mindre rart at traske rundt med de jernsko :-( Så vi håber at blive fri for dem uden nævneværdige gener ;-)

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  19-05-2004 13:25
ville også have sagt til dig at du roligt kan prøve ham :)
jeg kender ham personligt og han er helt fin.
du må gerne hilse ham fra Jane hvis det er ;) han er min kusines kæreste, og en vældig fin og dygtig fyr.

-Jane
0
0
Svar på denne tråd

disse boots...???
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 16:13
Har ikke selv tænkt mig at gå over til det, men jeg er nysgerrig af natur og snakker MEGET med de smede der kommer hos os med deres erfaringer med dit og dat, og INGEN jeg kender anbefaler disse boots, hoven skal være SÅ perfekt tilpasset konstant samt at de bindesnører/spænder der er på ser YDERST ukomfortable ud, de sidder lige i kodeleddet på dem jeg har set....men jeg er sandelig nysgerrig hvis nogen har PRØVET dem...
KAN de virkelig bruges ?
Hvor længe holder de ?
Er det ikke hammerdyrt i længden i forhold til alm. sko ?

Der er jo også kommet nogle plasticsko på markedet nu, KANON IDÈ synes jeg, de kan give sig, er ikke så tunge...og fås i skægge farver (ikke fordi det er vigtigt, slet ikke, men bare lidt sjovt synes jeg) - har nogen gode erfaringer med dem ?

;-D Marsil

{> SKOVVANG {>

....du rider, vi slider (for dig).... ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider