Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tørv ???
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 10:36

hej ville bare høre om der er nogen af jer herinde, der har erfaringer med at have jeres heste stående på tørv...

vil gerne høre gode som dårlige erfaringer.. så kom frit frem og fortæl løs..

håber på lidt respons, da jeg ikk selv kender så meget til det..

MiN DJANGO FOREVIGT!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har mine
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 11:03

på tørv nu. Det stopper så iaften. de kommer tilbage på halm. Jeg synes det er enormt træls at muge ud. De er ikke nemme at se, pærerne. Tørv og hø er en rigtig dårlig kombination her på stedet det hele bliver blandet sammen i en pærevælling selvom de begge har fine net og tønder.

Jeg synes osse det er svært at få det våde med.

Jeg er simpelthen træt af det.....

Køb dansk, det hjælper hele nationen.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

Molly sælges, byttes,eller udlånes:

www.heste-nettet.dk/lodge/495/hest/ 208325/

0
0
Svar på denne tråd

vi er startet
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 17:45

Vi bruger det sammen med hamp, og det fungere super godt, og mht wrap så lærer man hurtigt at dosere ellers vader hesten bare rundt i det.

Jeg lagde en bund for 3 uger siden, og jeg har ikke taget tis ud endnu, og min hoppe tisser konsekvent samme sted, og med halm er der en kæmpesø hver dag :-(

Der er ingen lugt i boksen, og hesten ser ud til at trives, min gamle hest som led af hævede ben fik de fineste slanke ben da jeg skiftede til tørv/hamp.

Vi får en speciel hampblanding uden duftolier da jeg simpelthen ikke kan opholde mig i stalden uden at få kvalme og hovedpine, måske ikke det bedste at stille dyrene på 12 timer i døgnet??

STOR BOKS i Karlslunde udlejes/sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

det er ...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 00:51

.. også slut med tørv her på matriklen!

Det støver (mørkt støv over alt i stalden), den mørke strøelse (kan jeg ikke vænne mig til) luften i stalden ændrede sig mærkbart da strøelsen skiftede fra spåner til tørv (den blev mere tung/fugtig og der lugtede let jordslået) og så syntes jeg at bunden virker kold (ikke nær så indbydende som en spånebund..)

Nu prøver vi med træpiller i stedet da jeg godt kunne tænke mig at bunden blev mere fast end med spåner - første boks blev tømt for tørv og fyldt med træpiller i dag.. Boksen virker allerede lys og indbydende igen.

Jeg kan ikke anbefale tørv!

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 01:27

Jeg er meget glad for min tørvebund som er meget fast.Bunden er 2 år gammel og den er stadig lækker.Jeg smider en sæk træpiller på en gang i mellem,det gør overfladen lysere,og så er det nemmere at se klatterne.

Det første år syntes jeg ikke det fungerede så godt,bunden var løs,og pærene blev blandet med tørven,faktisk lidt træls.

Gider ikke halmen igen.

Dorte.

Kun den der ikke kender æslets sjæl,ville kalde det stædigt og dum

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

Hamp + tørv
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 10:19

Kan godt forstå at disse som kun bruger tørv er trætte af det. Så er det simpelthen for besværligt! Og bliver også nemt smattet.

MEN ligesom Mac skriver, skal man bruge hamp sammen med, før det er rigtig godt. Hampen holder det lyst og løst i toppen (er ligeså lyst som spåner), og med den gode fjedrende og sugende bund. Man skal først muge ud i bunden i tørven, når det bliver helt sort. Ellers skal man bare lade den være, og tage klatter.

kristina-og-y: Kan anbefale en blanding af spåner og træpiller :) træpiller har det med at blive lidt hårdt alene, og de bliver desuden også mørke at se på. Hvis der er spåner i, bliver det ved at være lyst og lækkert. Kunne også forestille mig det var godt med hamp blandet i :)

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 12:33

Jeg brugte tørv i ca. 4 måneder.

Jeg startede, da hesten pga. helbredet var nødt til at stå på det i en periode, men så snart det var sikkert at skifte til halm igen, blev det gjort!

Jeg syntes, det tog laaaang tid at muge, da klatterne var svære at finde. Derudover var det dyrt (kunne få halm gratis) og uindbydende. Jeg kunne virkelig ikke vænne mig til, at boksen var så mørk og trist. Desuden kunne jeg se, at hesten ikke nær så tit lå ned og sov om natten i forhold til, hvad den plejede.

Mvh. Julie

---

Medhjælper hos Vodagergård - Avl af danske oldenborg - Se mere på www.vodagergaard.dk

Alexia af Vodagergård †10.11.2008 -Du er savnet!

0
0
Svar på denne tråd

Tørvebund + -
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 17:01

Jeg havde begge mine heste på tørvebund sidste vinter. Det fungerede fint i starten. Men efter en måned var det som om, bunden i min hoppes boks bare ikke kunne suge mere, og det blev ren sjap. For min vallak fungerede bunden rigtigt godt. Den var god kompakt.

Så altså jeg kan har både oplevet + og - ved tørvebund.

Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Tørv.....
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 20:36

Jeg har 3 heste på tørv, og jeg synes det er nemt og økonomisk.

Jeg fjerne klatter, hver dag og gør bunde jævn med en rive.og fjerner tis engang imellem. Jeg bruger 4 pakke til at starte op med og det danner en god bund, og efter 14 dag bruger jeg en pakke tørv pr. boks. jeg fordeler en halv pakke ud over hele bokse og resten i et hjørne og det, fordeler jeg ud hver dag i løbet at ugen så de har en tør bund.Mine heste ligge tit ned, og sover, men mange af mine ride veninder har også prøvet tørv og har ikke så gode erfaringer og har opgivet at bruge det.

Jeg tror det handler om at lave en god bund fra start af.

så jeg kan kun anbefalde det, jeg bruger 15 min på at ordne 3 bokse og en trillebør så nemt og tidsbesparende

MVH JEANNE

Yndigt ædel hoppe føl efter Prinz K3/RobinTilsalg

se også min hjemmeside.

www.team-Adamsen.dk

Citat. "Smuk ædel og fuld af musik skal dressur hesten være...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 21:19

virkelig det med strøelse også i høj grad kommer an på hesten. Mit dyr er bare en gris!! Ufatteligt det lykkedes den at svine så meget på een nat :) Såh, jeg tror næsten kun man kan drage sin egen erfaring og konklusioner :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 21:34

Hej

Jeg havde halvdelen af stalden på tørv sidste vinter.

I år er hele stalden kommet på tørv. Det er dyrt men nemt.

Jeg muger med trillebør, boksene på tørv blev først muget da de kom på græs, det tog ikke længere end de bokse jeg muger hver 3 uge.

Grunden til at nogle får problemer, er i ikke bruger nok tørv.

Der kommer 6 pakker i start i en alm boks og 10 i de store bokse. Jeg bruger spåner til at komme oven på fordi det ser pænere ud. Som en skriver der skal laves en god bund til start.

Til dgl tager det ikke det halve tid, som da de var på halm.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Så nemt
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 22:19

Vi har haft hestene på tørv en 3 år nu - og det fungerer rigtig godt - nu...

For vi har da fået os nogle erfaringer...

Spar aldrig på tørven til en start - der skal laves en god tyk madras! Vi har spåner på toppen og tager klatter dagligt - 2 trillerbør fra 8 bokse... Når hestene's "tisseplet" bliver for sjappet graves den ud og der fyldes ny tørv deri - vi har en hvor det skal gøres 1x månedligt - men ved de fleste gør vi det ca hver 10. uge...

Folk kommenterer ofte at der "slet ikke lugter af stald = ammoniak" - luften er lækker derude.

Min veninde's skimmel er ikke farvet af tørven - men kommer an på hvilken kvalitet man vælger - hvor grov strukturen er...

Jeg kan bundmuge en tørveboks efter 6 mdr på 1½ time - uden at ødelægge mig selv - i gl dage da vi undmugede halmmadrasserne hver 3. måned var vi 2 mand om 1 boks - og det tog os 3 timer og vi var smadrede bagefter!

Ser intet andet end fordele ved at have tørv som bund i en madras... Godt staldmiljø - altid tør top - tidsbesparende...

Havre sælges - se profil for info - nær Esbjerg

Opstalding tilbydes - fuldpas 900 kr/mdr

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Vi har haft dem
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 00:06

på tørv i 4-5 år og er rigtig glade for det (y) Men det er som Dorthe skriver, meget bedre, hvis man blander træpiller i engang i mellem (y)

Det tager under 10 minutter at muge de 4 bokse incl. udkørsel af møget, som snildt kan være i én trillebør fra alle 4 heste ;-)

Der er INGEN lugt af ammoniak, heller ikke helt nede i boksbunden(ammoniak er en giftig, tung luftart, som derfor lægger sig dernede hvor hesten sover - og spiser 8-) ), hvilket gør tørv sundere for hestenes luftveje end de fleste andre strøelser (y)

Det er efterhånden blevet billigt, for vi bruger ganske lidt tørv, måske 1-2 baller om måneden pr. hest + 1-2 pakker træpiller.

De er blevet renlige i den tid, de har stået på tørv. I begyndelsen var de nogle grisebasser, men nu sk!der de allesammen nogle helt bestemte steder, 2 af dem helt oppe i hjørnet (y) :-P

Vi tager meget sjældent tisset ud, for det omdannes straks til vand, og med træpillerne optages det i bunden, så vi fordeler det bare eller lægger det til tørre i kanten. Bunden skal være lige akkurat så fugtig som en ridehusbund, når denne ikke støver, så tisset hjælper med til at holde på en smule fugtighed - så der ikke bliver så støvet i stalden.

Når bunden har 'sat sig', bliver den fast og det er ufattelig nemt at muge, man kan stort set bare 'skrælle' hestepærerne af (y) - og man tager meget lidt tørv med ud.

Men selve pasningen af boksbunden er noget man skal lære, så hvis man ikke er tålmodig og øver sig lidt på at gøre det på en smart måde, så er det nok heller ikke en smart strøelse ;-)

:-) fra NinA

Boks ledig i velfungerende lille stald i Uvelse (3330)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål er nogenlunde beskrevet i

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv ...

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 00:07

jeg lige blander mig men er nysgerig efter og høre om der ikke komme til at lugte fælt af urin?

0
0
Svar på denne tråd

Nej, det gør det
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 01:58

ikke, men det er naturligvis et godt spørgsmål ;-)

Tørven indeholder nogle stoffer, der gør urinen til vand + nogle salte (y) Modsat i en halmbund, hvor urinen omdannes til ammoniak mv.

Bunden kan godt komme til at lugte - ikke af urin, men indegemt og surt - det fjernes ved simpelt hen at give det lidt luft - altså vende de 'sure pletter' opad (y) Det er let nok, og det virker lige med det samme ;-) Til det brug er en almindelig greb bedst, for det kommer kun, når bunden er fast (y)

:-) fra NinA

Boks ledig i velfungerende lille stald i Uvelse (3330)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål er nogenlunde beskrevet i

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv ...

0
0
Svar på denne tråd

tørv......
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 10:16

hej og mange tak for alle jeres svar..

men håber da stadig der er flere, der vil give deres meninger og erfaringer...

MiN DJANGO FOREVIGT!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider