|
|
| foder til hest med sukkersyge |
|
|
ja, dyrlægen var idag i stalden og kom med svar fra kamiz´s blodprøve. han har sukkersyge, så indtil videre må jeg kun skridte ture på ham. men, hvad kan jeg fodre ham med? han er til den tynde side. og får lige nu roepiller, grønpiller, byg, olie og havens mineraler, og selvfølgelig hø, plus han går på godt frisk græs hele dagen.
Team vester mølle.
Casanova, irish cob hingst sælges. se hans profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er han diabetiker som et menneske? |
| Forfatter:  |
Udenlandsdansker |
| Dato:  |
25-09-2009 22:48 |
|
eller er han insulin resistent/ kan ikke taale sukker? Det er det man kalder saakaldt 'metabolic syndrome'. Hvis det er det skal du vel passe paa med graes og hoe hvor der er sukker i... Jeg har set der er mange special foder blandinger i DK til heste der har vaeret forfangne hvis du skal gaa efter en sukker fri diaet. Mvh Frederikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sukkersyge |
|
|
Vi har en hest i stalden der også har alt for høje insulin tal. Den går på et rent mineral´/vitamin blandning, med en god håndfuld luzerne i 3 gang daglig. Ud over får hun hø der har ligget mindst en time i vand, hvilket skulle gøre at meget af sukkeret bliver trukket ud. Få fat i hø der er fra andet slet hø. Alt korn/stivelse/sukker er blevet fjernet fra hendes kost, det har forbedret tallene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
han kan ikke kun leve af hø, lucerner og vitaminer, han er fuldblod/trakhener som er meget meget svær at holde hul på. havde ellers regnet med at han kunne få byg, roepiller, grønpiller, olie og vitaminer, men kan han jo så ikke. men ja, han må ingen sukker få. puhaa, stakkels hest, hos sidste låner fik han musli med en del sukker i. og jeg har smidt ham på græs hele sommeren, dejligt højt græs da jeg ville have han skulle tage mere på. suk. nogen som vil hjælpe med en foderplan til ham? det skal fede, da han tager sig meget meget nemt, og altid har været lige tynd nok. må han stå på halm??
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
Marie *Ozzy* |
26-09-2009 11:54 |
|
ikke erfaring med sukkersyge el lign, men da min trakehner har haft sarcoider forsøger jeg selv at fodre med mindst mulligt sukker/stivelse -måske kan du bruge min foderplan... 2 liter lucerne light 3 dl soyaskrå 4 dl salvana mineral 1 dl olie -fordelt over 2 måltider Han går pt på døgnfold men kommer dog ind enkelte nætter ved dårligt vejr.På folden får de desuden en smule wrap (ca 3 kg hver). Når han er inde om natten får han 10 kg wrap. Om vinteren får han desuden 4 dl roepiller (før opblødning). Han er i øvrigt 4 år, 167 cm og bliver ikke redet. Når han igen sættes i let arbejde får han dob. potion lucerne og olien sættes op til 3 dl pr dag. Håber det kunne give lidt inspiration 
Illum, du er savnet...
Sagde Marie som går ind for at dyreplageri skal straffes hårdere! Og mener ALLE ryttere burde bruge hjelm og sikkerhedsvest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Du skal nok passe på med grønpiller da man jo ikke ved hvor meget sukker der i, men hvis dyrlægen siger ok. Jeg kan anbefale en foder fra muhldorfer den er meget lav på stivelse og sukker, den er udviklet til heste med sukker syge og heste der er forfanget.. Her har jeg lige kopieret fra deres hjemmeside. ANBEFALES VED: -> Hovsygdom -> Equines Metabolisches Syndrom (EMS) -> Cushing Syndrom (ECS) -> alment ved symptomer, der kan henføres til kulhydrat-stofskifteforstyrrelser/ insuli- nutilstrækkeligheder, som mavebyld, dannelsen af fedtdepoter, hudproblemer, nyreslag, betændelse på koden, osv.
Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria... |
|
|
Den holder ikke vand "Ud over får hun hø der har ligget mindst en time i vand, hvilket skulle gøre at meget af sukkeret bliver trukket ud. Få fat i hø der er fra andet slet hø." Taget fra Epona.tv Af: Julie Taylor 8-7-2009 Det er ikke nok at skylle sit hø, inden man giver det til en hest med tendens til fedme eller forfangenhed, viser ny forskning. Høet indeholder nemlig stadig for meget sukker til en udsat hest, efter at have ligget i vand i mange timer, lyder det fra forskerne, som blandt andet inkluderer den internationalt kendte forfangenhedsekspert, Dr. Pat Harris. Tidligere forsøg har vist, at hakket hø, som har ligget i blød i mange timer, har lavere sukkerindhold end før det blev vasket, men ved brug af almindeligt hø udebliver effekten. Forfangenhedsprojektgruppen The Laminitis Consortium udtaler derfor, at man ikke kan regne med, at en hest med tendens til forfangenhed kan tåle hø, blot fordi det er blevet skyllet, eller har ligget i blød. I stedet er man nødt til at have en analyse på høet, og vide, at det indeholder mindre end 10% vandopløselige sukre. Kilde: Horsetalk.co.nz
14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min søsters hest er blevet undersøgt for sukkersyge og fået det konstateret selvom en anden sagde det var brandbægerforgiftning!!! Nå, men hun har spurgt flere dyrlæger tilråds vedr. fodring og der var ingen der vidste noget om det. Det er 2 år siden. Jeg ved godt, at dyrlæger ikke er uddannet i foder, men de vidste heller ikke noget om sukkersyge. Min søster tog derfor fat i Dorthe Rebbe som er agronom. Der fik hun at vide hun skulle spørge ind til hvilke græssorter, der er i det hø som hun ville give til hendes hest. Jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder, men hun måtte ikke få "alm." hø. Men hun måtte under ingen omstændigheder komme på græs Der er masser af sukker i græs, især i dagstimerne pga. lyset. Jeg synes du skal tage fat i en agronom for at få at vide hvad du kan give din hest. Jeg ved. fx. at St. Hippolyt har et foder, der hedder EquiGard og der er bl.a. udviklet til heste med sukkersyge. En af St. Hippolyts foderkonsulenter er også uddannet agronom. Selvfølgelig er hun "farvet" i forhold til fx. Dorthe Rebbe, da hun er hos et foderfirma.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
lucerne er vel godt..lavt på sukker og ingen stivelse. roepiller af den alm slags er også lave på sukker så ok til dem olie ok produkter til forfangne heste skulle også være okay korn er no go da stivelse ikke dur hvad med wrap istedet for hø? processen i wrap omdanner jo sukkeret i græsset til ?alkohol, så der skulle være mindre sukker i ensileret wrap
MVH Mette
- Salg af lucerne, andet grovfoder, halm, havre og roepiller
- St Hippolyt Naturmüsli sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og hvad |
|
|
med linamix? det har fået meget ros herinde
MVH Mette
- Salg af lucerne, andet grovfoder, halm, havre og roepiller
- St Hippolyt Naturmüsli sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
ok, så indtil videre kan jeg give roepiller, olie, mine vitaminer som jeg plejer, og wrap? fik ellers afvide et sted at jeg skulle vande mit hø godt igennem, og på ingen måde måtte give wrap pga alt for meget sukker i? men hvis han må få wrap vil det gøre det meget lettere for mig, så jeg ikke skal bøvle med alt det hø. har så også fået fortalt at hip. natur musli evt kunne gives?
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
vil ikke give linamix, hellere olie, hos mig giver det samme effekt nemlig. hmm, hvad med græsset om vinteren? er der stadig for meget græs i der?
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap mm.. |
|
|
Hej!
Har læst et sted at der skulle være et højere sukkerindhold i wrap. Hvoraf nok den lidt sødlige duft og sandsynligvis grunden til at heste elsker wrap! Så pas endelig på med det indtil du har fået det undersøgt! Fandt desuden denne artikel på nettet om wrap
www.landogliv.dk/Tema/Klargoering- af-hest-2008/Hoe+eller+wrap.htm
Jeg ville vælge en kost som ligger så tæt på hestens naturlige kost som muligt - dvs. med masser af grovfoder. Samtidigt sørge for at den får et godt tilskud af vitaminer og kvalitets omegaolie. Præcis som du allerede gør. De fleste musliblandinger er tilsat sirup eller melasse for at binde forderet sammen. Også fra hippolyt. Bruger selv equigard, men ved ikke om jeg ville bruge den til hest med sukkersyge, selvom den er beregnet til dette. Heste elsker sødt, men har efter min mening slet ikke brug for det tilsatte sukker -heller ikke selvom mængden er kraftigt reduceret i disse blandinger. Hos mennesker giver tilsat sukker kortvarig energi og ustabilt blodsukker, så mon ikke hesten står med samme problem 
En anden ting, som gælder ved blodukkerproblemer hos mennesker, går igen ud fra at det er det samme hos heste Forsøg at holde blodsukkeret hos din hest stabilt gennem hele dagen. Dvs. at den størtedelen af tiden har adgang til grovfoder ell. lign, sådan at den får indtaget moderate mængder sukker/ stivelse løbende over hele dagen. Derved undgår du de store udsving i blodsukkeret omkring fodringstiderne...
Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrap mm... |
|
|
Har også hørt at der skulle være et højere sukkerindhold i wrap. Hvoraf sikkert den sødlige duft og sandsynligvis grunden til at heste elsker wrap! Så pas endelig på med at give det, indtil du har fået det undersøgt! Fandt desuden denne artikel på nettet om wrap
www.landogliv.dk/Tema/Klargoering- af-hest-2008/Hoe+eller+wrap.htm
Jeg ville vælge en kost som ligger så tæt på hestens naturlige kost som muligt - dvs. med masser af grovfoder. Hø fremfor wrap. Og samtidigt sørge for at den får et godt tilskud af vitaminer og kvalitets omegaolie. Præcis som du allerede gør. De fleste musliblandinger er tilsat sirup eller melasse for at binde foderet sammen. Også dem fra hippolyt. Bruger selv equigard, men ved ikke om jeg ville bruge den til hest med sukkersyge, selvom den er beregnet til formålet. Heste elsker sødt, men har efter min mening slet ikke brug for det tilsatte sukker -heller ikke selvom mængden er kraftigt reduceret i disse blandinger. Hos mennesker giver tilsat sukker kortvarig energi og ustabilt blodsukker, mon ikke hesten står med samme problem 
En anden ting, som gælder ved blodukkerproblemer hos mennesker, (går igen ud fra at det er det samme hos heste) Forsøg at holde blodsukkeret hos din hest stabilt gennem hele dagen. Dvs. at den størtedelen af tiden har adgang til grovfoder ell. lign, sådan at den får indtaget moderate mængder sukker/ stivelse løbende over hele dagen. Derved undgår du de store udsving i blodsukkeret omkring fodringstiderne...
Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sukkersyge... |
Laban1 |
27-09-2009 10:03 |
|
Jeg har en gl.hoppe som har været forfangen i mindre grad, og som har tendenser til insulinresistens. Hun bliver nu fodre med Happy Hoof fra Spillers, en lille smule gulerødder, masser af hø, samt tilskud fra Solanum der hedder Laminator. Den her fodersammensætning har resulteret i en rask hest, der er blevet godt gående igen, ja...hun har nærmest fået sin anden ungdom igen, kan stærkt anbefales. 
Kunsten at være klog er kunsten at vide, hvad man skal ignorere.
Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller... |
|
|
Jeg skal selv i gang med at bruge disse piller, hvilke primært er lavet på fedt og fibre.... 95 FE pr. 100 kg og er samtidig meget økonomiske i brug. Jeg ville baserer min krybbefodring på disse piller, suppleret med et vitamin/mineral præparat (hos os er valget faldet på Horse Lux Easy, hvilken du også fint kunne bruge) + evt. en smule lucerne.
Læs evt. denne tråd... Skal NAG fiberpiller opblødes Mvh. Lone
Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
ok, forsætter med mit vandet hø, roepiller, olie og vitaminer, indtil jeg finder andet foder til ham. Laban1, han kan ikke leve af det samme som din, så vil han bare tabe sig endnu mere. Brogaarden har lavet foder til heste som har tendens til forfangen heste, det burde han vel også kunne få så? men han kan ikke leve af, ja ingen ting som så mange andre, han er nød til at have noget udover sit hø, olie, og roepiller. han har været tynd siden han var 3 år, sikkert pga hans sukkersyge som desværre først lige er opdaget her nu som 9 års. opdaget det kun fordi at jeg gerne lige ville have dyrlægen til at kigge lidt mere på ham inden jeg køber ham. synes nemlig ikke han virkede rask. hans nyretal ligger også højt. så skal være noget der kan hjælpe ham med både at holde huld, og holde sig nogenlunde "rask". men ringer til en foderrådgiver hos brogaarden i morgen.
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team Vester Mølle... |
Laban1 |
27-09-2009 10:27 |
|
Undskyld glemte lige at det også skulle være fedende, nej så er det ikke optimalt, men Laminator skulle du prøve, det har ihvertfald virket på min. www.solanum.dk
Kunsten at være klog er kunsten at vide, hvad man skal ignorere.
Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??????????? |
|
|
Ja, undskyld mig - men er et STORT spørgsmålstegn. Dyrlægen stiller diagnosen sukkersye,- og at du indtil videre kun må skridte ture på din hest. Kan det virkeligt være rigtigt, at du ikke har fået oplyst hvordan din hest skal fodres/behandles osv. osv. ?? Mit råd er: Find en anden dyrlæge, pr. omgående. Enhver dyrlæge med respekt for sig selv, ville da råde og vejlede dig - eller evt. fortælle hvor du skulle henvende dig, hvis det var uden for hans kompetance. Dyb respekt for, at du søger andres råd og erfaringer - men find en anden dyrlæge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der er forskel på om en hest er forfangen eller har sukkersyge. Og hvilken slags sukkersyge det er. Som skrevet før er agronomer ansat hos foderfirmaer "farvet" og vil anbefale noget af det foder de er ansat til at formidle. Hvis du vil blive ved med at fodre som du gør nu, altså uden müsli, bør du tage fat i en agronom uden tilknytning til et foderfirma. Min søster fik at vide hesten ikke måtte få græs, wrap og kun hø af bestemte græssorter. Dyrlæger er ikke uddannet i foder og for 2 år siden vidste de ingenting om sukkersyge. Håber da det er anderledes idag....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville anbefale dig at |
|
|
tale med en uafhængig agronom, f.eks. Christina Keppie eller Dorte Rebbe, og få en kostplan, det tror jeg godt kan betale sig, og hvis din hest har tendens til at tabe sig, tror jeg linamix er godt, sammen med roepiller uden sukker, lucerne og vitaminer og evt. olie, me som sagt skkersyge er alvorligt og du har brug for professionel hjælp og ikke vare gode råd
Der synes det bliver sværere og sværere at være hesteejer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EMS hest |
|
|
mine ene hest blev testet for EMS (insulinresistens). testen var negativ men jeg valgte alligevel at omlægge foderet efter dyrlægens anvisning for at se om der evt var en effekt. Dvs lavt stivelses+sukker indhold. Blev anbefalet Krafft groov 90 og det har hjulpet. dyret ser super godt ud mht huld, energiniveauet er tilfredstillende, og hun har ikke længere sine +/1 dage dvs dage hvor engerien gik i bølger. Så en DV på 164/500 kg er dækket ind ved 2,0 kg pr dag + ca 10 kg wrap. Før skiftet fik den Fase 3 fra d+h så stadig et foder der ikke var vildt højt mht stivelse+sukker, og alligevel var der en ændring  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
EquiGard passer ikke til heste med sukkersyge, men heste som er forfangne. det er til heste som også har EMS, altså fedme som sætter sig div steder på kroppen, og er jo det stik modsatte med ham. han lider af sukkersyge som ikke er det samme som en forfangen hest, og så ikke fodres nøjsomt, altså skal ikke slankes, tværtimod.
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae.... |
|
|
Sukkersyge hos heste er altså også EMS! En fejl i insulinstofskiftet a la mennesker med type 2 diabetes. Ikke alle EMS heste er fede, så det er ikke rigtigt hvad du skriver. Equigard er lav i stivelse, lav i sukker og rig på struktur og mineraler. Bruges til heste med sukkersyge/EMS, forfangenhed, Cushings syndrome og fedme. En tynd hest tager ofte en passende mængde huld på ved fodring med Equigard, idet en tynd hest som din ofte har nogle mangler der udlignes ved brug af Equigard. Til en hest som din ville jeg bruge 1 - 1,5 kg Equigard, 2-3 kg Pre Alpin aspero (Kunsttørret hø af høj kvalitet med lavt sukkerindhold), en kur med Microvital og så masser af hø eller wrap med en analyse der viser et sukkerindhold under 5-8 %. Tag evt. en snak med Dyrlæge Jorun Sumberg Olesen fra Hippolyt, hun er enormt god til disse heste. Eller kontakt Christine Brøkner på KU-Life, hun skriver netop pHd om emnet og er rigtig sød til at svare!
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk
Sælges; Hingsteføl efter Rush Hour/Donnergraf/Weltloewe, 3-års velgående hoppe efter Londonderry/Bernstein (i proffesionel ridning)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna Luthersson |
|
|
Få fat i Dyrlæge Nanna Luthersson, som kan hjælpe dig med en foderplan til din hest. Jeg havde hende ude til min, som også havde en forhøjet værdi (insulin resistens) og hun lavede en foderplan til ham. Nu er min trivelig og slet ikke svær at holde huld på, så hans foderplan vil ikke hjælpe dig, men den består af lucerne, Sure Grow og hø. De må ikke få græs. Mvh Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
han er kørt over på muhldorfer sukkersygefoder. de skal have mellem 2-6 kg hvilket jeg synes er helt overdrevet meget krybbe foder. lige nu får han 2,5 kg muhldorfer 1 kg biolucerne derfra også. 500 gram roepiller i tørvægt. 10 kg vandet hø, plus der ligger godt med halm til ham også. men problemet er jo han er meget tynd i forvejen, og var derfor dyrlægen til sidst valgte at tage blodprøven. men han taber sig endnu mere nu, kan han tåle at få olie oven i? fodre ham 4-5 gange om dagen. rider ham slet ikke mere, og han går på sandfold så mange timer som muligt. Equigard fra hippolyt, feder det mere? der skal de have mellem 1-2 kg om dagen af det. vil det være bedre sammen med roepiller, biolucerne og hans vandet hø? vi vil også bestille biohø hjem til ham som han ville få 3-4 kg af udover hans 10 kg vandet hø.
Team vester mølle.
Smart kat 2 vallak sælges. se profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderplan |
|
|
Jeg kan læse, at du gør dig mange overvejelser. Hvordan kan det være, at du ikke har fået udarbejdet en foderplan af en faglært, som ved, hvad de taler om? Herinde får du lige så mange forskellige meninger, som der er folk på HN, og du har ingen garanti for, hvilken baggrund folk har for at udtale sig.
Du bliver nødt til at holde dig til noget bestemt over nogle måneder for at se en effekt. Har du overvejet at få lavet en foderplan af en agronom/dygtig dyrlæge? Så kan du få kyndig vejledning, hvilket nok er væsentligt i et specielt tilfælde som dette.
Held og lykke med din hest.
Hilsner fra Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Jeg bruger også den mod sukkersyge fra muhldorfer... Jeg er super glad for den, ja de skal have meget af den men det er klart da den ikke indeholder hverken det ene eller andet så skal man der op for at hesten er dækket ind.. Jeg ved ikke om man kan give din hest olie,det må du nok vende med din dyrlæge. men jeg ved at muhldorfer også har en risklid den er til at fede heste op med, (den har jeg ikke haft behov for ) den er istede for olie men om du må bruge den må jeg melde pas til.. Prøv at snakke med dem du køber fodret af, de må vide det ellers kontakt dem direkt... Du skriver at der er godt med halm, spiser den det ??? Jeg vil give Heidi ret i at: Herinde får du lige så mange forskellige meninger, som der er folk på HN, og du har ingen garanti for, hvilken baggrund folk har for at udtale sig. Held og lykke med vider fodring, men husk at give din hest den tid den skal have for at fodret virker. Der går ca. op til 4 mdr. før man kan sige med 100% om det foder man bruger virker, med undtagelser....
Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EMS.... |
|
|
Jeg er selv den "heldige" ejer af en EMS hest og jeg har fået masser af god vejledning og støtte af Reni som er agronom og skriver lidt længere oppe i tråden. En EMS hest er en pain in the a** at have. Man kan ikke bare bruge naboens hø, for der skal helst foreligge en grovfoder analyse, hvor sukkerindholdet er oplyst. Man kan ikke bare skifte foder for det kræver at det nye foder opfylder kravene til lav i stivelse (omdannes til sukker) og lavt sukkerindhold. Ikke alle producenter oplyser dette. Man kan ikke bare give den godbidder, æbler, gulerødder osv. Ved EMS heste skal man være opmærksom på hovkvalitet og benstillinger. Man kan ikke bare lukke den på fold. Man kan ikke bare slanke den som almindelige heste. Daglig overvågning af puls i ben og varme i hovene. Overvågning af evt. ophobninger af fedt forskellige steder på kroppen.... Livet med en EMS hest er yderst kompliceret og kræver en agronom, der ved hvordan EMS skal håndteres.
14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
heidi, inden du beskylder mig for ikke at have fået lavet foderplan skulle du måske spørge først, han har netop fået lavet foderplan!
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
sinne, alle de ting er der faktisk taget hensyn til. er udenmærkt klar over hvad det kræver, og tro mig, han bliver passet som han skal. i lyder som om jeg slet ikke har tænkt mig at passe hesten, eller noget som helst. hvis jeg ikke gjorde alt for hesten og havde sat mig ind i alt omkring ham, så var han aflivet nu. er i stalden fra 9-22 hver dag, og han får alt hvad han er brug for og der bliver taget hensyn til alt. er lige så de andre i stalden direkte hader at han er derfor fordi der bliver lavet alt specielt for ham,.
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
spørg herinde fordi det kunne være rart at høre hvad andre har af erfaring, og fordi jeg gerne vil vide mere end jeg gør nu.
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
har snakket med et hav af foderrådgivere/konsulenter osv, og de har hver deres meningen om hvad han skal have af foder. så kunne have været rart der var bare en som kunne svare på hvad jeg spørg om, i stedet for at hakke ned.
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også... |
hgade |
15-11-2009 22:23 |
|
...lige fået svar på min hyp's blodprøver og han har EMS, samt han går og er subklinisk forfangen. Rigtig træls ond cirkel. Jeg har lige fået lavet en foderplan til ham, som er stivelses fri og så lidt sukker, som det nu er muligt. Det er umuligt at få den helt fri af sukker, da der er sukker i alt næsten! (naturligt sukker) Han får Travo E, roepiller og alm hø. Hvis han ikke kan holde huld på det, kan jeg vælge at tilsætte fiberpiller eller linamix, dog skal jeg passe på, at han heller ikke får for mange proteinerne, da det heller ikke er særlig godt! Jeg skal motionerer ham så meget som muligt, i form af gåture, (der skal lige siges, at han ligger ikke i den slanke ende) dog ikke mere end hans ben/hove kan være med til, uden at han bliver for øm. Han må ingen græs få, det er slut. Ingen wrap, da sukkerindholdet er for højt. Dog har jeg hørt, at hvis man lægger wrappen i blød i lunkent vand, ca 30grader i 20 min, så sker der en process det sænker sukkerindholdet! Men hvor meget, det ved jeg ikke. Ved at lægge alm hø i blød i en time før udfodring. kunne jeg reducerer sukkerindholdet med 10%. Men jeg har min hyp gående i løsdrift med 2 andre. "Jordfold". De bliver fodret 3 gange dagligt, og de har det med at smage af hinandens hønet(rangorden). Så han får ikke sit hø opblødt. Jeg trimmer hans hove ca hver 2-3 uge for at han skal holde den samme vinkel. Og har så en trimmer der kommer og tilser ham hver 5 uge. Boots kan ha ikke få på sine hove endnu, da hans hove er klokkeformede, sepration i den hvidelinie. De er alt for brede til at kunne komme i en boot. Så det er begrænset hvor meget og hvor jeg kan motionerer ham. Det er hårdt at ha en EMS hest. Især nu hvor alting er så nyt, den uviden- og usikkerhed der er omkring det! Der gir mange spekulationer.
Hilsner herfra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team Vester Mølle |
|
|
Hov jeg havde helt glemt denne tråd  Team Vester Mølle - beklager hvis min indlæg lød sådan, det var bestemt ikke meningen Jeg ville fortælle, hvordan min dagligdag med en EMS hest foregår og hvor krævende det er at have min EMS hest. Hgade - det hjælper ikke at lægge høet el wrap i vand. Læs denne artikel som er postet i et tidligere indlæg i denne tråd  Af: Julie Taylor 8-7-2009 Det er ikke nok at skylle sit hø, inden man giver det til en hest med tendens til fedme eller forfangenhed, viser ny forskning.
Høet indeholder nemlig stadig for meget sukker til en udsat hest, efter at have ligget i vand i mange timer, lyder det fra forskerne, som blandt andet inkluderer den internationalt kendte forfangenhedsekspert, Dr. Pat Harris. Tidligere forsøg har vist, at hakket hø, som har ligget i blød i mange timer, har lavere sukkerindhold end før det blev vasket, men ved brug af almindeligt hø udebliver effekten. Forfangenhedsprojektgruppen The Laminitis Consortium udtaler derfor, at man ikke kan regne med, at en hest med tendens til forfangenhed kan tåle hø, blot fordi det er blevet skyllet, eller har ligget i blød. I stedet er man nødt til at have en analyse på høet, og vide, at det indeholder mindre end 10% vandopløselige sukre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
har nu kørt ham over på det fra st hippolyt da det andet foder fra myhldorfer blev for kedeligt synes han. han vil ikke spise sit hø mere som plejer at ligge i vand ca 24 timer. men har fået noget meget meget tørt wrap som han gerne vil have, kan jeg gøre noget ved det så han bedre kan tåle det? han vil også gerne have frøgræs, bare ikke sit hø, det nægter han at æde. han får foder 3 gange dagligt nu og er begyndt at tage på. han får o alle sine måltider biolucerne, roepiller, og soyaolie udover sin musli.
Team vester mølle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
vi har nu prøvet både muhldorfer og st hippolyt´s sukkersyge foder. men af det fra muhldorfer skulle han have 2 kg dagligt bare for at være dækket ind, så han skulle have ca 4 kg dagligt plus olie i foderet for at holde huld, og det blev alt alt for dyrt, og han var ikke tilfreds på det. det koster 212 kr for 15 kg. så prøver vi hippolyts foder til heste med sukkersyge, rigtig lækkert, men han kan desværre ikke klare sig på kun 1 kg om dagen, og får han mere end 1 kg bliver han helt kulleret i hovedet, burde han ellers ikke af det foder. så nu har vi snakket om at han får lov til at få fiberpiller sammen med de andre når de bliver kørt over på dem da de jo er helt uden sukker og stivelse. han er helt ekstrem kræsen, og der skal ikke så meget til før han taber sig eller går fra foderet. han nægter at spise vandet hø når han kan se de andre får wrap, så hvad giver i andre af strå foder? nogen af jer der bruger dem til jeres heste?
Team vester mølle.
billig prestige springsadel sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller... |
|
|
Jeg har tidligere skrevet til dig i denne tråd vedr. fiberpiller. Jeg mener stadigvæk, at disse vil være et oplagt valg. Skal suppleres med vit/min... - Og kunne du finde en forhandler af HorseLux serien, ville HorseLux Easy fint kunne bruges... Indeholder kun 7,5% stivelse og 6% sukker og skal udfodres med 100g pr. 100 kg hest. Så alt ialt, ville denne "diæt" samlet set indeholde minimalt af både sukker og stivelse!
Med venlig hilsen Lone...
Stald Julshede...
Stifter af facebook gruppen:
Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|