Jeg bruger olie som erstatning for mere stivelsesholdige energikilder. Min ældre hoppe bliver nemt varm og skal ikke have alt for min korn og min plag har haft orm og er på opfedning.
Olie reducerer mængden af krybbefoder, så hesten ikke præsenteres for en uoverskuelig mængde mad, men for volumenmæssige mindre måltider.
Plagen får : 2,5 kg Horselux grow, en skov roepiller(opblødte) 2 dl olie og 6-8 kg godt hø. Dette er fordelt på 3 måltider. Han er pt noget tynd og ranglet, 2 år og 5 måneder, 171 cm, vokser stadig.
Hoppen får: Roepiller/grønpiller i forholdet 2:1 400 gram, 1 dl olie, Havens urtemineral og hø. I perioder med mere arbejde ryger der lidt mulego´ fra mollerrup mølle i, men da vi har meget græs året rund og hun er trivelig, er det kun når der arbejdes, der tildeles kraftfoder. hun er 16, 170 cm, pt godt i stand.
Jeg bruger rapsolie fordi:
1. det er en vegetabilsk olie og heste er jo vegetarer fra naturens hånd.
2. det er tyndflydende og mildtsmagende, så det er nemt at blande i foderet.
3. det er billigt og indeholder ikke nogle værdier af fedtopløselige vitaminer, som kan påvirke forderplanen negativt.
4. det er nemt at skaffe, smutter bare over til den lokale rapsavler med en 5 L dunk en gang i mellem.