Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fodderjungle: olie
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 09:49

Fodderjunglen indholder så mange spændende emner man kan tage op. Her vil jeg tage fat på olien...

Det er mit indtryk at rigtig mange HN'er giver deres heste olie, og at grundene er næsten ligeså forskellige som brugerne.

Så hvilken olie bruger du, -og til hvilket formål?

Kom også gerne med dine kommentarer til de forskellige oliers egenskaber og dine erfaringer med brugen af olie.

It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground

Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd

olie..
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 09:53

er min verden kun noget man bruger til heste der skal bruge flere FE pr dag end man kan poste i dem ved alm. krybbefoder+ stråfoder.

(hestens mave er jo forholdsvis ligge derfor begrænsninger på måltidernes str/antal)

Dem jeg kender der bruger det til deres højtydende konkurrance heste/ponyer bruger alm madolie dvs raps olie 3-5 dl pr dag.

Køber det ofte i metro eller lig steder der har det i store dunke = billigere L pris.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

rapsolie
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 10:07

Jeg bruger olie som erstatning for mere stivelsesholdige energikilder. Min ældre hoppe bliver nemt varm og skal ikke have alt for min korn og min plag har haft orm og er på opfedning.

Olie reducerer mængden af krybbefoder, så hesten ikke præsenteres for en uoverskuelig mængde mad, men for volumenmæssige mindre måltider.

Plagen får : 2,5 kg Horselux grow, en skov roepiller(opblødte) 2 dl olie og 6-8 kg godt hø. Dette er fordelt på 3 måltider. Han er pt noget tynd og ranglet, 2 år og 5 måneder, 171 cm, vokser stadig.

Hoppen får: Roepiller/grønpiller i forholdet 2:1 400 gram, 1 dl olie, Havens urtemineral og hø. I perioder med mere arbejde ryger der lidt mulego´ fra mollerrup mølle i, men da vi har meget græs året rund og hun er trivelig, er det kun når der arbejdes, der tildeles kraftfoder. hun er 16, 170 cm, pt godt i stand.

Jeg bruger rapsolie fordi:

1. det er en vegetabilsk olie og heste er jo vegetarer fra naturens hånd.

2. det er tyndflydende og mildtsmagende, så det er nemt at blande i foderet.

3. det er billigt og indeholder ikke nogle værdier af fedtopløselige vitaminer, som kan påvirke forderplanen negativt.

4. det er nemt at skaffe, smutter bare over til den lokale rapsavler med en 5 L dunk en gang i mellem.

0
0
Svar på denne tråd

Min har fået
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 10:21

og kommer til at få igen helt almen rapsolie fra rema 1000.

Rapsolien giver jeg fordi jeg har læst mig til det er den der er bedst til hestene.

Mht billigere i metro...det troede jeg også. -Men gav faktisk 11 kroner literen hos metro, hvor jeg giver 9,5 hos rema.

Lille detalje, men alligevel en del, når man bruger en del.

0
0
Svar på denne tråd

koldpresset
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 10:23

Den rapsolie i bruger, er den koldpresset?

It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground

0
0
Svar på denne tråd

min er
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 10:24

landmanden laver den selv - jeg tror faktisk det er noget han sælger til mennesker?

0
0
Svar på denne tråd

rapsolie
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 10:25

Jeg har brugt olie til flere forskellige heste - oftest ungheste, der har svært ved at holde huld under tilridning.

P.t. har jeg en hoppe i fol, da hun også har svært ved at holde huld, får hun ca. 1½ dl olie om dagen.

Udover at det feder giver det også en rigtig flot pels

Jeg bruger altid den billigste rapsolie fra supermarkedet og bruger 1-3 dl dagligt.

Jeg synes olie er en nem og god måde at fede hesten op eller holde huld på dem, man ser hurtige resultater og man slipper for at fodre med store mængder kraftfoder.

M.v.h. Camilla

Som venter Sunny-Boy føl til februar :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 14:58

Solsikkeolie fra Aldi, der er tilsat e-vitamin.

Jeg har hørt man skal tilføre hesten ekstra e-vitamin når de får olie, og det er der så i solsikken fra aldi.

Den koster 14,95/literen så vidt jeg husker...

Sortbroget ponyhingsteplag, 1 år/105 cm.

Sælges billigt 1.000 kr.
MEN sælges kun med kontrakt til blivende hjem.
Se min annonce på dba:

www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62298059

0
0
Svar på denne tråd

Linamix!!!
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 21:32

Jeg bruger olien til mine via linamix for at forbedre forholdet mellem omega 3 og 6.

Omega 3 og 6 har som ved mennekser en god virkning på utrolig mange ting og som tidligere pædagog med ADHD børn ved jeg hvor vigtigt de rigige fedtsyre er for nervebaner/hjerne funktion osv. og derfor faldt valget på linamix... Jeg kunne også ha valgt at bruge koldpresset olie men prisen er næsten den samme og så er linamixen noget kun nemmere..

Her får alle linamix.. nogle kun i små docer fordi de har let ved at holde hul,, andre som en del af deres daglige FE indhold og for at hæve denne uden at hæve stivelses indholdet.

Mit forhold til alm. rapsolie er blevet ret anstrengt efter ejg undersøgte det og det viser sig at der kun er o 6 tilbage i det, noget som de ofte for rigeligt af via deres øvrige kost!!

Jeg kunne have valgt at give dem simpelt hørfrø i stedet men jeg syntes det er lidt bøvlet i forhold til blåsyre osv. Så linamixen bliver det her!!

Pura Raza Española

www.123hjemmeside.dk/staldrohan PRE hingsteføl sælges ved fravænning. se præsentation.

Part søges til dv. www.heste-nettet.dk/lodge/170081/ hest/245771/

0
0
Svar på denne tråd

Huld og fodermængde
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 21:56

Min gamle dreng har fået olie for at holde huld - han har fået meget krybefoder derudover - så ville gerne have den FE indenbords uden alt for stor mængde foder.

Han har tidligere fået special olie fra EquiDan da han stadig var ridehest og skulle præstere - nu får han raps olie.

Lånehesten er rigeligt fresh og det lader til hun ikke bliver mindre fresh af havre - så vil gerne give hende noget olie for at reducere havre mængden. Desuden skal hun ligenu fedes op - føllet blev taget fra i søndags og det kan ses på hende hun har malket...

Hun får raps olie.

Havre sælges - se profil for info - nær Esbjerg

Opstalding tilbydes - fuldpas 900 kr/mdr

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 21:58

Hvor langsomt skal man starte op ?

0
0
Svar på denne tråd

Olie til heste
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 23:30

Olie er til distance heste, væddeløb, eller til top ´trænnede heste hvor det kan være svært at få nok foder i dem. Eller særlige problem stillinger fx mangler huld

Olie til heste skal være af god kvalitet for at der bevaret de gode flerumættede fedtsyrer (omega-3 fedtsyrer) og for at være rig på E vitamin.

Bedste olie er koldpresset og uden konservering og tilsætnings stoffer, og meget gerne økologisk. Gå efter en olie der er opbevaret i metal dåse/flaske eller i mørkt glas, hvor lys ikke kan gå igennem. Tænk på den gode mad-olie vi selv har stående i vores ejet køkken.

Daglig indtag af olie til stor hest er 50-150 ml.

Ved for meget olie der ikke bliver udnytted, er der risiko for fedt lever. Dårligere optagelse af vitaminer, da olien danner inde på tarme og mavesæk.

Det er ikke en billig løsning at tildele god olie, da det har samme pris som en rigtig god økologisk jomfrue oliven olie til vores køkken derhjemme

Der er også andre måde hesten kan få olie på fx ved at få luzerne.

0
0
Svar på denne tråd

olie...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 07:54

Jeg overvejer at betille denne: Curragh Carron Oil.

Det lyder som om at den er et godt bud. Stor mængde O-3, vitamin E og hovedsageligt bestående af økologisk hørfrø olie.

Er der nogen der kender den? -eller nogen af jer med forstand

på olie der gider at kigge på om den er et fornuftigt valg?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider