Vicky02: du skriver ikke noget om, hvordan din hests pels er? Som jeg skriver i mit svar, så er der bare nogle heste, som ikke er i stand til at sætte tilstrækkelig pels til, at de ved egen hjælp kan holde varmen. Det kunne måske være tilfældet med din... Jeg har selv oplevet et par heste, som ikke kunne holde varmen ved egen hånd. Den ene var en fuldblod, som bare ikke satte særlig meget pels, hans vinterpels var nærmest identisk med sommerpelsen, så den kunne ergo ikke holde ham varm i den kolde, danske vinter. Den anden, som ikke kunne sætte nok pels, var blevet klippet én gang pga. utøj i pelsen og siden da kunne hesten ikke selv sætte nok vinterpels. De to heste skulle selvfølgelig have dækken på, ingen tvivl om det.
Min første tanke, da jeg begyndte at læse din tråd var, at der måtte være noget i vejen med hans foderplan eller hans evne til at udnytte foderet, siden han taber sig. Men det kunne jeg så læse til sidst, at det var ikke tilfældet.
Men hvor er det super, at du har fået ham undersøgt på alle leder og kanter. Det er ikke fordi, at jeg vil starte en gang rygklapperi, men jeg tager hatten af for, at du har fået ham undersøgt så grundigt. Det viser jo kun, at du gør, alt hvad du kan for at finde en forklaring på, hvorfor han ikke kan klare sig som "naturhest".
Hvordan klarede han sig hos den forrige ejer? Hvis vedkommende ikke pylrede om ham, så må han vel også have frosset der eller? Ved du det?
Mht ordet "pyller" så er det jo et definationsspørgsmål. Hvis man gør alt, hvad der er muligt for, at hesten skal trives uden at være pakket ind på alle leder og kanter - altså f.eks. sørger for at den lever under optimale forhold: ordentlige folde, læmuligheder (så pelsen kan tørre og hesten ikke står i træk), optimal fodring osv og den alligevel ikke trives. Så ser jeg det bestemt ikke som pyller, at man giver den dækken på, hvis den ikke kan holde varmen. Det er ren og skær nødvendighed, for selvfølgelig skal en hest ikke stå og fryse.
Jeg ser det til gengæld som pyller, hvis man, så snart hesten bliver en mikroskopisk smule snottet, farer ud og køber 20 dækkener og pakker den ind på alle leder og kanter.
Jeg kan heller ikke prale af, at eje heste som er et 100% fri for hjælpemidler. Begge mine heste går med 4 sko af ren og skær nødvendighed. Tog jeg skoene af dem, ville de slide deres hove ned langt hurtigere end hovene kan nå at vokse ud igen og til sidst vil de ikke kunne gå.
Det kalder jeg ikke pyller. Det er et nødvendigt onde, som man må leve med, når hestene er født med bløde hove, ligesom du må leve med et dækken, fordi din er født uden evnen til at holde varmen i det danske vinterklima.
Heste er levende dyr, ingen af dem er 100% ens og man skal altid lytte til den enkelte hests behov, det er ikke pyller, men ren og skær logisk og korrekt hestehold.
Langt de fleste heste vil kunne klare sig fint uden div. hjælpemidler, som mennesket pakker dem ind i. Men mennesket er også skyld i, at en vis andel af hestene skal have hjælp til at klare sig. Den menneskeskabte avl slår til tider fejl, der avles efter nogle bestemte ting og det er i tidens løb sket på bekostning af andre ting, såsom at hovkvaliteten ikke er i top eller benstillingen ikke er optimal, fordi man gennem mange år har haft mere travlt med at avle efter en bestemt højde på dyret. Derudover har vi mennesker flyttet hestene rundt på kryds og tværs af hele kloden. Hesteracer, som fra naturens side er skabt til at leve i ørkenområder, er havnet i det kolde, fugtige nord og omvendt er racer fra norden havnet i syden. Deres gener er ikke indstillet på at lave sådan et skift på kort tid og det kan f.eks. resultere i, at man i Danmark står med en hest, hvis pelssætning egner sig bedre til sydens varme end til nordens kulde.
Man kan og må ved gud ikke skære alle heste over én kam.
Men jeg vil stadig holde fast i, at langt de fleste heste fint kan klare sig igennem den danske vinter uden div. indpakning. Det handler om at give hesten de optimale forhold til at udvikle den naturlige beskyttelse.
Tænk på hvordan hestene har klaret sig frem til i dag. Naturen har ikke syet de dækkener, som hestene bliver pakket ind i til den store guldmedalje i dag...den har givet dem deres pels og den har de klaret sig med igennem mange århundrede...også uden at komme på stald eller have et skur at rende ind i om natten.
Giv dyrene en chance for at udnytte deres egne resourcer.