Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jer med hest uden dækken
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 14:44

Max skal flytte i løsdrift fra 1. november, og skal derfor ikke have dækken på her til vinter.

Han går på fold i øjeblikket fra 7.30 - 18-19 stykker. Der er ikke mulighed for læ på deres fold. Han kommer i udeboks om natten.

Hvordan griber jeg det lige an i forhold til vinterpels og vejret. Han skal jo ikke have dækken nu, da han skal kunne sætte vinterpels, men hvad gør jeg lige de dage hvor det står ned i stænger eller blæser en halv pelikan?

Han kan jo ikke gå i læ og vil jo helst heller ikke give ham dækken på. Eller skal jeg evt. bare give ham regndækken på?

Når han flytter kan han jo gå i læ hvis han har behov for et når vejret er dårligt.

Hjææææælp har aldrig haft en hest uden dækken før :-)

Vh Maria

If you always do what you always did

you will always get what you always got

0
0
Svar på denne tråd

Hest uden dækken
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 14:56

Bare lad ham gå.

Mine heste har aldrig haft dækken, hverken i boks eller i løsdrift.

Min erfaring er, at ligegyldigt hvor dårligt vejret er, så går de kun ind for at æde stråfoder.

Er der foder nok på marken, er de ligeglade.

En god foranstaltning for at undgå at han fryser, er altid at sørge for at han er i godt huld, og altid har adgang til grovfoder.

Når heste æder, forbrænder de også meget, og omsætter foderet hvilket udvikler kropsvarme.

Så grovfoder på folden og godt huld.

Dejligt føl til salg.

Se min profil.

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd

Rumle er kommet
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 14:58

i løsdrift og jeg tror desværre heller ikke han deler mine tanker om at gå indenfor når det regner og blæser en halv pelikan.

Han er mega svær at holde huld på, så han får dækken på alligevel. Jeg havde håbet på vi kunne undgå det, men han er allerede igang med at tabe sig. -Så ingen vej uden om.

0
0
Svar på denne tråd

hvis ikke dækken, så
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 15:39

godt med stråfoder, enten i form af græs, eller wraphø/ hø, frøgræs eller halm med udlæg.

For at holde sig varm skal den holde kroppen igang, og det gør den allerbedst ved at trygge stort set konstant.

Min den ene har dækken på, ikke fodi jeg havde eller har indtryk af at han fryser, men han fik nyreslag ud af den blå luft, så jeg har ikke turde andet. De andre to går uden dækken endnu. Pt kan de ikke komme i skuret, tilgengæld har de masser af læ på folden som er lavet i skoven, og der er helt tørt over alt..

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

uden dækken
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 15:52

Min har aldrig haft dækken på( og shetlænderen selvfølgelig heller ikke)

Ronaldo sætter fint vinterpels og har aldrig frosset, selv i minus 25 grader.

De kan gå ind stalden i den ene boks, som er lavet ekstra stor( 18 kvm)og sjovt nok er det næsten altid Cirkeline som står inde i dårligt/ koldt vejr.

Annette

Det som fylder hjertet, fylder øjet.

0
0
Svar på denne tråd

Du kan godt give
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 16:18

den et regndækken på hvis vejret en dag er ekstremt og de ikke har læ.

Heste kan faktisk tåle mere end vi tror og så længe de har brænde til varmeovnen (stråfoder) kan de tåle ret meget :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Uden dækken
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 17:34

Med mindre din hest har svært ved at sætte pels (nogle racer sætter generelt ikke meget pels, nogle har svært ved det efter de tidligere har været klippet og nogle sætter bare ikke tilstrækkelig pels), så burde et dækken bestemt ikke være nødvendigt.

Tværtimod tror jeg snarre, at du vil forstyrre pelssætningen, hvis du begynder at give ham dækken på.

Mine heste går stadig ude døgnet rundt uden adgang til skur. De kan gå i læ under nogle store træer. De fryser bestemt ikke.

De har aldrig gået med dækken og deres vinterpels er ikke specielt lang men til gengæld meget tæt og de har aldrig frosset, selvom de om vinteren går ude fra 6.30 til 19-20 stykker i al slags vejr - eneste som forhindrer dem i at komme ud hver dag er, når det er isslag og de risikerer at brække benene.

Det vigtigste er, at du ikke strigler hesten ekstrem grundigt hver dag. Det er nemlig vigtigt, at hesten har et god naturligt fedtlag i pelsen. Fedtet gør, at pelsen er vandafvisende og dermed kan holde huden tør. Jo mere du strigler, jo mere fedt slider du ud af pelsen og mindsker dermed pelsens evne til at holde vandet væk fra hestens hud.

Når man ser en hest, som er drivvåd i regnvejr, så er man tilbøjelig til at tro, at hesten virkelig må være våd helt ind til skindet. Men sandheden er, at hesten hud i lang de fleste tilfælde er tør og varm, det er kun pelsen, som er våd. Tjek det næste gang hesten er pladder våd.

En hest kan sagtens gå ude hele dagen med plaskvåd pels og stadig være tør og varm. Så længe pelsen får lov til at tørre helt med mellemrum, så kan den fungerer som regntøj i mange timer i træk. Og din hest har rigelig med chance for at tørre pels om natten i sin boks.

Jeg holder på, at jo mere man pylrer om hesten, jo skrøbeligere bliver den.

Benyt hellere efterårets overgang i vejret til at "hærde" hesten, så den er klar til vinterens kulde, rusk og regn.

Selv har jeg to heste, som aldrig har haft dækken på. Den ældste har jeg haft i 10 år nu og hun har aldrig frosset, selvom hun har gået ude i al slags vejr.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Mangler du opstaldning i postnr. 8544?

Så kontakt mig, jeg kan muligvis hjælpe dig.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 18:53

Hvordan ved I om en hest fryser - er det først når den ryster?

Og hvordan kan I vide jeres hest ikke vil benytte sig af et skur, når ikke de har et?

Mine heste bruger deres løsdrift både sommer og vinter - og de står alle sammen i den, når det er regn og blæst. Der er hverken stråfoder eller foder i deres løsdrift ikke engang i bunden, hvor der ligger et tykt lag sand.

De får deres foder og stråfoder ude og har græs hele året - alligevel vælger de deres løsdrift, når der regner og blæser.

Jeg kan kun konkludere at nogle heste, åbenbart af sig selv, er det nogle af jer kalder pivet.

I flokken er der islændere og en P.R.E - og disse er jo "rigtige" natur heste.

Jeg går ind for man giver hesten et valg og den så selv kan bestemme - vi kan jo ikke vide hvad den føler...

Til trådstarteren:

Hvis ikke mine havde mulighed for læ på deres fold, ville jeg give dem regndækken på de dage hvor der blæser og regner på samme tid eller hvor der er lovet vedvarende regn. Når hesten står i udeboks om natten skal den nok sætte pels.

Og så som tidligere nævnt, så børst kun hesten med en blød børste, for ikke at ødelægge fedtlaget i pelsen:)

Held og lykke med hesten i løsdrift - det er vidunderligt at vide ens hest kan vælge det den helst vil og at den har mulighed for at opleve natten.

Mvh Stinne

0
0
Svar på denne tråd

Tine Sommer
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 19:30

ENDELIG et andet hestemenneske, som ikke pakker sine heste ind! Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste - og jeg har endda 2 angloarabere, som aldrig har gået med dækken. De kommer på stald om natten, men er ude mindst 12 timer i vejr og vind året rundt :) De bliver heller ikke langpelsede. De er dog i rigtig god foderstand, og det hjælper hestene rigtig meget i det kolde vejr.

Registreret minishetlænderhingst søges til bedækning af shetlænderhoppe.

Specielle farver søges - ikke sort.

3-års angloaraberhoppe sælges. Tilridning igang, super temp.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle jeres råd
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 20:10

Kan godt se at jeg ikke skal bekymre mig så meget.

Han er i godt huld, endda lidt for godt, så der er noget at tage af. Desuden er han rigtig god til at sætte en tyk vinterpels, og er allerede godt i gang.

Jeg lader ham gå uden noget og hvis det nu bliver rigtig slemt i vejret kan det være jeg smider et regndækken på.

Svensen: Det er jer jeg kommer ud til :-) Glæder mig rigtig meget.

Vh Maria

If you always do what you always did

you will always get what you always got

0
0
Svar på denne tråd

Tine somm rog muttemor
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 20:17

hvad så med os, som desperat forsøger at gøre vores heste til "naturheste", min hest er fx ikke blevet striglet i en måned, og har fået masser af græs, vitaminer og wrap. -Men som alligvel taber sig?

-Som står og ryster når det regner og blæser på en gang? Ligegyldigt om det er 20 grader eller -10?

Skal han stadig bare hærdes?

Jeg havde virkelig håbet på at jeg kunne have en hest uden sko, og uden dækken, men jeg ved ikke hvor mange gange jeg er blevet ringet op eller har fundet min hest på folden, så rystende, at jeg dårligt kunne trække ham ind. -Og det har fx været i august måned.

Tidligere ejer har aldrig pylret om ham.

Skal han så bare staig hærdes?

Ja sorry, jeg havde delt jeres mening for et år siden. Mine erfaringer er bare blevet bredere. -Og nu tager jeg det relativt personligt, når man bliver kaldt et pyllerhoved, fordi man reagere udfra hvordan ens hest trives.

(og ja, han er tjekket af dyrlæger, foderplan lagt af proff og tjekket af dyrlæge, og der er taget div blodprøve over flere gange...og tænderne bliver ordnet hver 4. måned).

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 21:31

Ikke dækken på hvis du ønsker den skal sætte vinterpels.

Så tilpasser hesten jo selv sin pelssætning og fedtlag til vejret. Om det så sner eller regner.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænkerat du gør
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 22:54

hvad du kan Tine, men vil den ikke æde mere, siden den taber sig?

Min hest skal gå uden dækken for første gang i år, men sden har været redet. Jeg ved at den sætter MEGA pels, men jeg er alligevel obs hvis det bliver dårligt vejr, da det er nyt for hende i løsdrift. Så skal lige se om hun går ind eller står ude og lige skal have regndækken på.

Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 01:28

Vicky02: du skriver ikke noget om, hvordan din hests pels er? Som jeg skriver i mit svar, så er der bare nogle heste, som ikke er i stand til at sætte tilstrækkelig pels til, at de ved egen hjælp kan holde varmen. Det kunne måske være tilfældet med din... Jeg har selv oplevet et par heste, som ikke kunne holde varmen ved egen hånd. Den ene var en fuldblod, som bare ikke satte særlig meget pels, hans vinterpels var nærmest identisk med sommerpelsen, så den kunne ergo ikke holde ham varm i den kolde, danske vinter. Den anden, som ikke kunne sætte nok pels, var blevet klippet én gang pga. utøj i pelsen og siden da kunne hesten ikke selv sætte nok vinterpels. De to heste skulle selvfølgelig have dækken på, ingen tvivl om det.

Min første tanke, da jeg begyndte at læse din tråd var, at der måtte være noget i vejen med hans foderplan eller hans evne til at udnytte foderet, siden han taber sig. Men det kunne jeg så læse til sidst, at det var ikke tilfældet.

Men hvor er det super, at du har fået ham undersøgt på alle leder og kanter. Det er ikke fordi, at jeg vil starte en gang rygklapperi, men jeg tager hatten af for, at du har fået ham undersøgt så grundigt. Det viser jo kun, at du gør, alt hvad du kan for at finde en forklaring på, hvorfor han ikke kan klare sig som "naturhest".

Hvordan klarede han sig hos den forrige ejer? Hvis vedkommende ikke pylrede om ham, så må han vel også have frosset der eller? Ved du det?

Mht ordet "pyller" så er det jo et definationsspørgsmål. Hvis man gør alt, hvad der er muligt for, at hesten skal trives uden at være pakket ind på alle leder og kanter - altså f.eks. sørger for at den lever under optimale forhold: ordentlige folde, læmuligheder (så pelsen kan tørre og hesten ikke står i træk), optimal fodring osv og den alligevel ikke trives. Så ser jeg det bestemt ikke som pyller, at man giver den dækken på, hvis den ikke kan holde varmen. Det er ren og skær nødvendighed, for selvfølgelig skal en hest ikke stå og fryse.

Jeg ser det til gengæld som pyller, hvis man, så snart hesten bliver en mikroskopisk smule snottet, farer ud og køber 20 dækkener og pakker den ind på alle leder og kanter.

Jeg kan heller ikke prale af, at eje heste som er et 100% fri for hjælpemidler. Begge mine heste går med 4 sko af ren og skær nødvendighed. Tog jeg skoene af dem, ville de slide deres hove ned langt hurtigere end hovene kan nå at vokse ud igen og til sidst vil de ikke kunne gå.

Det kalder jeg ikke pyller. Det er et nødvendigt onde, som man må leve med, når hestene er født med bløde hove, ligesom du må leve med et dækken, fordi din er født uden evnen til at holde varmen i det danske vinterklima.

Heste er levende dyr, ingen af dem er 100% ens og man skal altid lytte til den enkelte hests behov, det er ikke pyller, men ren og skær logisk og korrekt hestehold.

Langt de fleste heste vil kunne klare sig fint uden div. hjælpemidler, som mennesket pakker dem ind i. Men mennesket er også skyld i, at en vis andel af hestene skal have hjælp til at klare sig. Den menneskeskabte avl slår til tider fejl, der avles efter nogle bestemte ting og det er i tidens løb sket på bekostning af andre ting, såsom at hovkvaliteten ikke er i top eller benstillingen ikke er optimal, fordi man gennem mange år har haft mere travlt med at avle efter en bestemt højde på dyret. Derudover har vi mennesker flyttet hestene rundt på kryds og tværs af hele kloden. Hesteracer, som fra naturens side er skabt til at leve i ørkenområder, er havnet i det kolde, fugtige nord og omvendt er racer fra norden havnet i syden. Deres gener er ikke indstillet på at lave sådan et skift på kort tid og det kan f.eks. resultere i, at man i Danmark står med en hest, hvis pelssætning egner sig bedre til sydens varme end til nordens kulde.

Man kan og må ved gud ikke skære alle heste over én kam.

Men jeg vil stadig holde fast i, at langt de fleste heste fint kan klare sig igennem den danske vinter uden div. indpakning. Det handler om at give hesten de optimale forhold til at udvikle den naturlige beskyttelse.

Tænk på hvordan hestene har klaret sig frem til i dag. Naturen har ikke syet de dækkener, som hestene bliver pakket ind i til den store guldmedalje i dag...den har givet dem deres pels og den har de klaret sig med igennem mange århundrede...også uden at komme på stald eller have et skur at rende ind i om natten.

Giv dyrene en chance for at udnytte deres egne resourcer.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 08:28

dækken eller ej hænger jo også tit sammen med hvad man bruger hesten til.

Stævneheste skal ofte ligne dette og ikke naturheste ergo skal de klippes, nogen ehste er mere sarte end andre mht vind/regn/blæst osv.

Selv er jeg en af dem der klipper ridehestene og ja det bliver gjort den kommende weekend.

Men mht trådstarters spg, så lad være med at strigle i bund pt, så den danner bedre fedtlag i pelsen til at modstå regn/vind.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Janne og Tine
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 09:09

Jeg har fundet et billed frem fra januar-februar sidste år mener jeg. Man kan næsten se, at pelsen kan flettes. Og det på trods af han gik med et 200 grams dækken.

Eller er det egentlig i marts måned...Nu bliver jeg i tvivl, for kan se han er begyndt at skifte pels i hovedet.

Jeg ved ikke præcis hvad tidl ejer gjorde, udover der var løsdrift på folden, som jeg ved han brugte meget..

Jeg har altid givet ham ad libitum wrap, og lidt mere foder end han har behov for, men intet har hjulpet på vores efterårs ting.

0
0
Svar på denne tråd

Underligt
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 11:23

Vicky02: det lyder godt nok underligt, når han er så langpelset. Hvis du kan komme i kontakt med forrige ejer, kunne du jo evt. spørge vedkommende gjorde ved problemet. Måske de har en opskrift på, hvad der skal til...eller også kan de bekræfte, at han bare ikke kan holde varmen ved egen hjælp. Der sker jo ikke noget ved at spørge :-)

Mht dækken ved klipning af hesten så er det jo en hel anden snak og ikke det, som trådstarter spørger om. Fjerner man hestens vinterpels, så skal den selvfølgelig erstattes med noget andet = dækken :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider