|
|
| unghestevorter/børnesygdom? |
|
|
Hej Min dejlige vallak på 6 år har udviklet, hvad dyrlægen kalder, undhestevorter. Nu er det åbenbart sjældent, at heste på den alder får dem i udbrud, så er der nogen der har nogen erfaring med hvor lang tid, det så tager for dem, at komme af med dem igen? og om det er lidt lige som menneskene børnesygdomme... jo ældre jo hårdere ramt?? Håber der er nogen derude, der kender til det?? Hilsen Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
|
|
ja det er uhyre sjældent voksne heste for dem, er i helt sikre på det ikke er sarcoider? Hvordan ser de ud og hvor sidder de?
Samhørighed Hest & menneske - Et partnerskab
Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!! Tjek lige min hjemmeside Akademisk er vejen for os!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep er sikker |
|
|
De sidder primært på mulen, i næseboret, ved øjet. Har ikke umiddelbart nogen på kroppen. Når jeg kommer fra arbejde idag, vil jeg prøve at lægge et billede ind. Hilsen Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opstået |
|
|
Hvordan opstod de? Kom de lige fra den ene dag til den anden, eller havde de et længere forløb? Dusty har begge dele, unghestevorterne er nu ved at tørre og dø og det kun efter en måneds tid, men jeg tror det er meget forskelligt hvor længe de varer.
Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!! Tjek lige min hjemmeside Akademisk er vejen for os!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Awina |
|
|
Det startede med en lille diskret én på mulen, men lige med et havde han rigtig mange nærmest samlet i klynger. Det har nu stået på i ca 3-4 måneder, men det sidste måned er det gået rigtig stærkt. Min dyrlæge er sikker på at det er unghestevorter, men havde ikke noget bud på en tidshorisont. Der er flere der bl.a. har snakket om behandling med aloe vera gel, men er der nogen, der har erfaring med det? Hilsen Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billede |
|
|
Jeg afventer lige et billede  Der er ingen grund til at begynde at behandle på unghestevorter, de forsvinder af sig selv og du kan hverken gøre til eller fra. hvis det er de samme vorter der startede og så forværres efter 3-4 måneder så lyder det lidt underligt, men som sagt, venter på billeder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kender en plag som fik unghestevorter hvor dyrlægen sagde der ville gå et par måneder før de var væk. Hun havde dem i over 6 måneder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billede |
|
|
Ved ikke om du kan bruge det til noget, men vores 2 års har haft vorter under maven - du kan hvordan de så ud i begyndelsen af juni her: www.heste-nettet.dk/forum/5/516679/ 516679/ De er stort set væk nu - men de har set værre ud undervejs. Vi har intet gjort ved dem. Mange hilsner, Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| intet.. |
|
|
Mine havde det over en periode på 3-4 mdr. Gjorde intet ved dem, men desinfecserede (staves???) striglerne dagligt....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld har været syg |
|
|
Der skulle gerne være et billede på min profil nu. Det er taget med mobil, men håber da I kan se hvad det er. Hilsen Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Unghestevorter |
|
|
Det er unghestevorter, det er ikke sarcoider, så du kan ånde lettet op. De forsvinder af sig selv, du skal ikke gøre andet end at være tålmodig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Begge mine |
| Forfatter:  |
Muttemor |
| Dato:  |
25-09-2009 06:09 |
|
heste har haft det, og det gik væk af sig selv 
Registreret minishetlænderhingst søges til bedækning af shetlænderhoppe. Specielle farver søges - ikke sort. 3-års angloaraberhoppe sælges. Tilridning igang, super temp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak |
|
|
For alle de gode svar. Nu vi er ved det, er der så nogen der ved, om man må starte en hest med unghestevorter i udbrud? Mange hilsner og atter engang tak. Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vorter |
|
|
Vorter kommer af virus, så du skal være rigtig opmærksom på at hesten får nok vitamin og mineral, særligt zink mangel er ofte et problem ved vorte problemer. Nogle af de produkter man kan få at smøre på vorter har også indhold af zink. Der er en artikel på St hippolyt´s hjemme side om vorter, under faglig info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Så er de næsten væk |
|
|
Inden for den sidste uge, er de stort set alle sammen forsvundet, så nu har jeg næsten fået min smukke hest igen....  Tak for alle kommentarerne Hilsen Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|