Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mundkurv - hvor stramt skal den sidde?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 21:03

Hej,

Håber nogle med mundkurv-erfaringer kan hjælpe...

Min lille islænder skal gå med mundkurv nu, har jeg besluttet, da hun tidligere har været forfangen og nu er hun altså blevet for tyk igen.

Jeg har anskaffet min en mundkurv str. pony, da det er den str. hun bruger i trense, men jeg synes den sidder stramt! Skal den sidde helt tæt omkring mulen, eller skal der være et par fingres plads? Jeg tog den af hende igen, da jeg var bange for den ville gnave, men omvendt er jeg i tvivl om en str. cob vil sidde for løst.

Nogle der kan give mig et godt råd?

Venligst Rikke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 21:30

Ved ikke hvad model du har ?Jeg har 2 slags

Den der ligner en spand i neylon har jeg klippet et hul til hagen på 5 *5 cm så den ikke gnaver

Er dog gået bort fra dem igen syntes de åd lidt for vældigt med den alligevel. Så pas på hvis du laver hullet større, det skal være meget lidt større.

jeg er gået over til stribegræs, det fungere vist bedre her

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurve til heste?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 21:47

undskyld mig. Ved godt det ikke er svar på dit spørgsmål. Men mundkurv til heste?! Bliver lige nødt til at høre hvordan det fungerer? Altså, så går den så med mundkurv al den tid den er ude på græs eller hvordan? Og hvordan bærer hesten sig så ad hvis det klør et sted på kroppen og får brug at grubbe sig med tænderne. Eller gnubbe andre heste Er det ikke ret frustrerende for hesten udover at den ikke kan græsse så meget og blive for tyk?!

Undskyld sidespringet, blev bare så overrasket over at heste kan gå med mundkurv?

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 22:00

Lene: Jeg ved ikke hvad modellen hedder, det er ikke en greenguard, men sådan en nylon en.

Billede

Tror ikke jeg har mod på at klippe huller, vil gerne have den bare skal sidde ordentligt. :) Men er som sagt i tvivl om den sidder for stramt om mulen! I forhold til de billeder jeg har set af greenguard, synes jeg den er stram.

Kaline: Jo, det er da en kæmpe ulempe for hesten synes jeg, men det er jo lidt pest eller kolera... Hun har tidligere været forfangen og det ønsker jeg ikke hun skal blive igen. Alternativet er at hun kan gå på en jordfold alene, eller stå inde mange timer alene, ingen af delene synes jeg er tåleligt for hende.

Hvor meget hun skal gå med den, ved jeg ikke endnu, men så meget som det er nødvendigt.

Venligst Rikke

0
0
Svar på denne tråd

For stram
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 22:19

Den sidder alt for stramt. Hesten skal kunne åbne munden meget for at tygge. Min står også med mundkurv 24t fodi han let får puls i benene af græs. Det har fungeret ok da der var meget græs men nu får han for lidt at spise. Og græsset er giftigt lige nu - meget sukker i det - så jeg tør ikke tage muzzlen af. Gid de snart kommer ind om natten, suk. Desværre står jeg et sted hvor man ikke selv kn bestemme, hvornår de skal ind om natteb.

Der synes det bliver sværere og sværere at være hesteejer...

0
0
Svar på denne tråd

Sølling
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 22:28

Tak for svar Sølling.

Jeg må have fat i en større en i morgen... Du har ikke problemer med din, at den kurer rundt og gnaver fx?

Venligst Rikke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 08:42

Vil også sige den sidder for stramt.

Du skal bare holde meget øje med hagen, det hul jeg har lavet går ikke ud over grimens placering. Det er sådan set bare der hvor ringen sidder jeg har klippet hul så hagen er fri. derudover har jeg så lavet hullet i bunden lidt større, men kun lidt større. Begge mine blev nemlig gnavet på hagen. Hold også i starten øje med den ikke smider den, så må du justere hageremmen lidt mere.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes jo
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 09:31

At den model, som du har valgt er værre for hesten, end f.x. Green Guard. Green Guard giver i mine øjne mere frihed, da de med den på, både kan klø sig selv og deres kammerater, da den kan bruge mundkurven, so er i hård plastik til disse formål.

Desuden sidder GG heller ikke så stramt, og hesten kan gabe med den på.

Så var det vist også svar til dig Kalina.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves

Elevponyer søges, se præs.

Rideklubben Hammelev og Omegn

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 12:16

Tja men GreenGuard på min gnaver så også og hvis græsset er ret kort så kan GreenGuard ikke bruges. Det er hvad jeg har oplevet med mine heste.Der bliver græsset bare lagt ned, under kurven.

0
0
Svar på denne tråd

Nå sådan...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 12:54

jamen så blev jeg klogere Det ser heftigt ud med sådan en ting på mulen. Men Godt hvis de stadig kan bruges deres mule i overensstemmelse med deres natrulige adfærd. det må klart være at foretrække...

Forstår godt dilemmaet. (Men tror nu nok at hvis jeg var i samme sistuation, så ville jeg vælge jordfold med hø. Eller fremfor alt skifte mellem pest eller kolera... ) men det vist ikke det der var dit sprøgsmål ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Den gnavede lidt
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 13:23

for oven i starten, men så satte jeg plys oppe for oven, og nu er det småting. Jeg brugte bare det, man køber til sætte på transer, og syede det fast med sytråd. Den skal ikke sidde helt op til munden, der skal være nogle centimeter for neden. Jeg ville også foretrække jordfold med hø, men det er desværre ikke en mulighed der, hvor han står.

Der synes det bliver sværere og sværere at være hesteejer...

0
0
Svar på denne tråd

Jordfold
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 15:30

Tak for gode input.

Ja, jordfold ville jeg også gerne, hvis jeg havde muligheden. Men om et par mdr. får vi anlagt et grus-område foran løsdriften, det skulle gerne gøre at jeg har mulighed for at veksle mellem græs med mundkurv og grus med hø, og det glæder jeg mig til.

Men indtil da, må hun lide lidt under hendes nøjsomhed og forfangenhedstendenser...

Venligst Rikke

0
0
Svar på denne tråd

ja alt for stram
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 09:11

Den skal sidde helt løst over næsen, så hesten kan åbne munden!

Min pony (lille Welsh móuntain-type) går med en str cob! Den er magen til din, men jeg har modelleret den en del med ekstra huller i bunden og så har jeg klippet nogle af gummiremmene af så mundkurven er mere luftig, så fungerer den super godt!

Kristina

Tørv

jeg har ca 10 baller trøve-strøelse af fineste kvalitet til overs, pris 75,- stk afhentet i Hadsten

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider