Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sved + efterårsvejr - går det?
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 20:31

Hej alle jer kloge HN'er.

Min fjordhest er begyndt at sætte vintertøj, hvilket betyder at hun sveder under ridning og så er hun jo våd når hun skal ud igen. Så længe det er varmt i vejret og solskin, er der jo ingen ko på isen, men nu hvor det bliver mere og mere efterårsvejr spekulerer jeg over om det går? Jeg vil jo nødigt have at hun bliver syg.

Alternativet er at klippe hende 14 dage før beregnet, men ideen var at give hende vinterdækken på efter klipning og det synes jeg måske også at det er lidt for varmt til endnu.

Hvordan forholder i jer mht. klipning, dækken og det skiftende efterårsvejr?

Mvh

Carina

Med fjordhesten Fanni :-)

0
0
Svar på denne tråd

vintertøj
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 20:34

Det er absolut for varmt til vinterdækken endnu, det har du ret i.

De dage jeg rider og min hest sveder, lader jeg hende stå inde og tørre indtil jeg lukker ud igen. Men hun er så også inde om natten.

Jeg håber at kunne vente ihvertfald en måneds tid endnu med klipning, da hun først så småt er begyndt at fælde nu, og ellers stadig er pæn kort i pelsen.

Og så putter jeg 100 eller 200 g's dækken på, alt efter temperatur. Tykt vinterdækken kommer på... når det blir vinter

- sagde Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Bare skridt den
Forfatter: 
Dato:  17-09-2009 01:02

15 min længere inden den kommer ud. Der hvor jeg står går hesten uden dækken, også ridehestene, uden problemer om vinteren. Er den våde gnubbes de med halm og tørre evt i en boks med ulddækken 1 times tid. De går i løsdrift, men mange af dem rides 1 time dagligt uden problemer.

Det handler om at holde hesten varm, indtil den er tør. Et godt fif, som jeg bruger er også at holde mange skridt pauser og så ride lidt længere tid i alt, så når hesten bliver for varm, så skridter jeg lige, så når den næsten ikke at blive svedig.

Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

overgangsdækken
Forfatter: 
Dato:  17-09-2009 08:02

fint nogen gider bruge 1 times tid på diverse tørrerier men her er jeg så for doven.......

Efter ridning kan de blive sat 15 min i solariet og så i boks med åndbart dækken på.

mine klippes og får dækner på! men de får ikke vinterdækner på fra starten af, de får blot åndbare regndækner på.

Og ja de bliver klippet inden for de næste 8 dage, for den ene må der være noget pony gemt i med al den pels den pt sætter

(købt i marts så første vinterpels jeg ser den sætte)

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2009 08:27

Kan du ikke nøjes med at klippe en stribe nu, så den stadig kan gå uden dækken?

0
0
Svar på denne tråd

mine er klippet
Forfatter: 
Dato:  17-09-2009 08:33

de har gået med regndækkener længe og er så blevet klippet og har fået 150 g på. de bliver klippet flere gange i løbet af vinteren og hvis jeg lægger vinterdækkener på dem allerede nu så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre når jeg klipper slut oktober/start november.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

hmm ...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2009 14:07

... det er altså svært sys jeg :-)

Min sveder en del når vi rider - ligemeget hvordan og hvor meget jeg rider, så jeg synes at risikoen for at hun bliver syg er for stor hvis jeg bare sætter hende ud.

Mht at sætte hende ind og tørre, så bliver det meget bøvlet, da jeg så skal køre frem og tilbage flere gange hver dag - jeg gjorde det sidste vinter og svor at det skulle jeg bare ikke igen :-)

Så hun skal helt sikkert klippes, men jeg kan måske godt følge tanken om at det er for tidligt med vinterdækken - dog er mit vinterdækken kun 300 grams, så...?

En anden mulighed var at klippe hende nu og så give 150 grams bomuldsdyne + regndækken på, men det der med to dækkener ovenpå hinanden sys jeg os må være trælst for hende...

Mvh

Carina

Med fjordhesten Fanni :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider