Da jeg købte min unghest sidste år flækkede han også sine hove rundt i kanten. Fik min smed til at tjekke det, han kiggede på mig og grinte, jo det gjorde han faktisk og var også ved at gå, flad af grin, han sagde til mig "seriøst Pernille, hvordan tror du vildheste får beskåret hove?" Hmm, ja hertil kunne jeg jo regne ud at de jo ihvertfald ikke havde registrede smede
Dvs. din hest er selv igang med at "beskære" sine egne hove. Mih hest´s hove kan til tider se rigtig slemme ud, men sørger for at gå på asfalt, sand/jord, grusveje og alt hvad jeg kan komme til, så han selv "beskære" sine hove.
Har faktisk kun haft smed til ham 1 gang siden November sidste år.
Hvis din hest har ømme hove er løsningen ikke sko eller alt muligt andet beskyttelse.
Tænkt hoven som tynd hud, jo mere du bruger den tynde hud, jo mere hård hud vil der dannes.
Så, gå ture med din hest på ALT mulige forskellige bunde, og bid det i dig at hun ømmer sig. Det gjorde jeg også med Avalon, for han havde også vildt ømme hove, men jeg bed det i mig at han var øm. Og nu kan han gå på ALT, selv store som små sten uden at ømme sig.
Læs evt. denne tråd, samt mit indlæg el. 2, kan ikke lige huske hvor mange gange jeg skrev 
www.heste-nettet.dk/forum/5/527416/ 527416/