Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ømme hove
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 14:28

Hej

Min hoppe er barfodet (ingen sko)

Jeg er bekymret for hendes hove, hun er ømhovet, freks nå vi går på grus eller perlesten som er nødvendigt når vi går fra boks til fold og tilbage igen.

Hun ømmer sig når hun går her, ikke meget men nok til at det bekymre mig.

Hvad andet er at hendes hove, spicielt for hovene, flækker i stykker på normalt en 3 cm i diameter eller bare generelt i kager, selv kort efter hun har haft smed.

Mit spørgsmål er så...what dælen do whe doo??

er hendes hove for tørre eller er de for bløde og skal hun ha sko på og vilke, jeg er ikke meget for jern sko og søm, men har hørt at man kan få nogle der kan limes på eller plastic sko, men hvor finder man dem henne og hvad koster det, hvor tit skal de skiftes osv.

Håber nogen kan give lidt råd om det eller selv har prøvet noge ligende:)

MVH mig

"den som ikke lytter, lære heller ikke."

www.we.aforum.dk (helt nyt- aka/klassisk og alm dress+WE emner)

0
0
Svar på denne tråd

hvad siger smeden?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 15:00

Hvad siger smeden?

Det er svært at sige noget generelt - udover at hesten selvfølgelig ikke må gå og have ondt.

Hvor ofte bliver den beskåret?

Hvilken foderstand er den i?

har den andre hovproblemer?

Har den "puls"?

Hvor meget og til hvad bliver den brugt?

Det at den "brækker horn af" kan være fordi den har overskydende horn - det kan også være at hornet er svækket pga svamp eller andet...

At den ømmer sig kan også skyldes mange ting - flade såler, tynde såler, dårlige stråler osv

Måske lidt billeder af hovene forfra, fra siden og nedenfra?

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

ømme hove
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 15:16

Hun har sur stråle som er under behandling, men hun er ikke øm i strålen så tror ikk det er det?

Jamen smeden siger faktisk slet ikke noget, hun har ikke engang nævnt at hesten har sur stråle vilket jeg er sur over da en god smed jo burde nævne hvis der var noget med hoven, hun klager istedet over at min unghest ikke kan stå stlille når hun beskære hende?

Hun bliver beskåret den 20 hver 3 mdr, ellers når hun trænger, hvis hun trænger før.

foderstanden er vældig fin efter mine dyrlægers mening.

(brenderup og assens dyrlægerne)

kan ikke mærke nogen puls i hovende og de er ikke varme eller noget.

hun står pt stille, da hun har været jagtet ud af folden og fik en skade derunder. hun går turet

Har desværre ikke noget billede af hendes hove:(

MVH mig

"den som ikke lytter, lære heller ikke."

www.we.aforum.dk (helt nyt- aka/klassisk og alm dress+WE emner)

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 15:42

Lige et spørgsmål:

"jeg er ikke meget for jern sko og søm"

Hvorfor ikke?

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

sdfghjklæ
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 17:28

Hvad med at spørge en anden smed?

PIRATEN AKA PIRATUS

Med part på Cocktail
Min fotohjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 18:24

Da jeg købte min unghest sidste år flækkede han også sine hove rundt i kanten. Fik min smed til at tjekke det, han kiggede på mig og grinte, jo det gjorde han faktisk og var også ved at gå, flad af grin, han sagde til mig "seriøst Pernille, hvordan tror du vildheste får beskåret hove?" Hmm, ja hertil kunne jeg jo regne ud at de jo ihvertfald ikke havde registrede smede Dvs. din hest er selv igang med at "beskære" sine egne hove. Mih hest´s hove kan til tider se rigtig slemme ud, men sørger for at gå på asfalt, sand/jord, grusveje og alt hvad jeg kan komme til, så han selv "beskære" sine hove.

Har faktisk kun haft smed til ham 1 gang siden November sidste år.

Hvis din hest har ømme hove er løsningen ikke sko eller alt muligt andet beskyttelse.

Tænkt hoven som tynd hud, jo mere du bruger den tynde hud, jo mere hård hud vil der dannes.

Så, gå ture med din hest på ALT mulige forskellige bunde, og bid det i dig at hun ømmer sig. Det gjorde jeg også med Avalon, for han havde også vildt ømme hove, men jeg bed det i mig at han var øm. Og nu kan han gå på ALT, selv store som små sten uden at ømme sig.

Læs evt. denne tråd, samt mit indlæg el. 2, kan ikke lige huske hvor mange gange jeg skrev

www.heste-nettet.dk/forum/5/527416/ 527416/

MVH Pernille

SØGER: FLIMMER, CA. 134 I STG. SKIMMEL/HVID, 19 ÅR(HVIS J HAR REGNET RIGTIGT) HOPPE DÅRLIGT BILLEDE PÅ PRÆSENTATION SÅ SKRIV SELVOM AT DU ER I TVIVL EL. SIGNALEMENT IKKE PASSER HELT!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 18:26

Og så skal det også liuge siges at han har altså helt alm. størrelse hove, ligesom hvis han havde sko på.

MVH Pernille

SØGER: FLIMMER, CA. 134 I STG. SKIMMEL/HVID, 19 ÅR(HVIS J HAR REGNET RIGTIGT) HOPPE DÅRLIGT BILLEDE PÅ PRÆSENTATION SÅ SKRIV SELVOM AT DU ER I TVIVL EL. SIGNALEMENT IKKE PASSER HELT!

0
0
Svar på denne tråd

min har også
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 20:15

lidt ømme hove, særligt på forbenene. Jeg vil heller ikke have permanente sko, bla. fordi jeg ikke bruger ham så meget. Jeg har så købt et par hovsko. Så kan han gå i alt hårdt.

# NvmbrS!x

I'm not a number, I'm a free man!

0
0
Svar på denne tråd

du kan jo gøre noget
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:02

hvis den kun bliver beskåret hver 3. måned er det et sted at starte mht at den flækker stykker af - til sammenligning bliver mine skoløse heste beskåret hver 4-5. uge!

Sur stråle kan få hesten til at ømme sig - samtidig vil den nok heller ikke så gerne lande dragt først hvilket heller ikke er godt for hoven.

God foderstand som i korrekt eller i for god? - overvægt giver ofte fladere såler og derfor mere følsomme såler...

Du kan købe boots og såler til forhovene - dels så hun ikke ømmer sig på stenet underlag dels fordi det giver hesten mulighed for at lande dragt først og derved stimulere hovene på en god måde.

Pulsen jeg tænker på er på indersiden af forpiben - hvis blodårene er forstørrede og der er forøget (bankende) puls, er det det der kaldes "puls i benene" - dette kan bl.a. skyldes for meget græs.

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider