Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mineraler + vitaminer
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 19:39

Jeg har et lille problem med mineraler og vitaminer...

Jeg vil jo gerne have at mine hyppere får hvad de har brug for.

Så jeg har købt en balje med en mineral/vitamin-blanding der hedder equipro.

Baljen er beregnet til at stå udenfor på folden hvor hestene har fri adgang til den hele dagen.

Problemet er at de næsten allerede har spist/slikket hele baljen (der er 30 kg i) på 4 dage. De står bare derude op slikker og slikker og slikker...

Jeg tænker sådan lidt om det er fordi de har brug for så mange mineraler og vitaminer, eller om det er fordi de bare godt kan lide den.

Jeg ved godt at det måske er nemmere at styre det hvis man køber noget som bare blandes i deres foder, men jeg vil egentligt helst have at de selv styrer det. Lige som de gør med saltstenen.

Løsdrift/sommergræs tilbydes (lige ned til vandet, i 5881)! Se min præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 20:01

Du er nok nødt til at fjerne baljen, da de ikke må have uhindret adgang til sådan en bajle, hvis de ikke kan styre det.

Der står somregel på pappet der er over baljen når man køber den, at den skal være under opsyn i starten, da de kun må få et vist antal gram pr. 100 kg. hest ...

Jeg vil tro at de har været i underskud af vitaminer siden de forgriber sig på den måde ... MEN det kan også være fordi de bare synes om smagen - men stadig må de ikke slikke uhæmmet på den

Jeg vil anbefale dig at købe vitaminer i pilleform og blande det i foderet, på den måde styrer du, hvor meget de skal have.

Selv bruger jeg Travo E og er glad for det, men der findes mange gode mærker.

0
0
Svar på denne tråd

mineraler + vitaminer
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 20:08

Jeg fjernede den også om natten og lidt om dagen, da jeg opdagede hvor meget de slikkede på den.

Men der står at den er beregnet til fri adgang...

Det kan være at det er underskud. Men min ene som har sommereksem får også en mineral/vitamin blanding i hendes foder (den kan hun faktisk ikke lide...), men hun burte jo være dækket ind.

Løsdrift/sommergræs tilbydes (lige ned til vandet, i 5881)! Se min præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

Er det ikke
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 21:58

Den grønne balje som hedder "equibite ban" (eller sådan noget) ?

Der er kun 15 kg i, den har jeg prøvet.

Der var også hvidløg og biotin i, jeg købte den fordi de reklamerede med den var god mod sommereksem, men min eksempony kunne IKKE li den, han rørte den ikke..

Men alle de andre ÅD den som det lyder til dine også gør.

Jeg spurgte på foderstoffen hvordan det kunne være, de sagde at det var fordi det indholder vitaminer, og for at binde vitaminerne er de nød til at tilsætte FLYDENDE MELASSE, og det elsker de fleste hesten jo nok smagen af...

Man kan også få nogle slikbaljer uden tilsat melasse, men der er så ingen vitaminer i, kun mineraler...

Mine som åd af den, de fik tyndskid ad det, men blev ikke mere syg af det end det, dog købte jeg ikke den slags baljer mere, for det kunne de ikke styre...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 09:00

Jo, den hedder "equibite ban", men det er sådan en rigtig stor en hvor der står 30 kg på (jeg har før købt den med 15 kg, og den holdt længere end denne med 30 kg...).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider