|
|
| Ikke hø ad lib - hvad så? |
|
|
Nu skal jeg gudskelov snart have mine hypper hjem igen og de kommer til, at gå i løsdrift.
De to herrer tåler ganske simpelt ikke, at få lov at æde hø ad libitum og om vinteren kommer de til, at gå på en fold som minder om et mindre skovstykke med store træer og skovagtig bund - så altså ingen græs.
Bastian skal faktisk kun have 4,5 kg hø - når vi ser på at de skal have 1 kg hø pr. 100 kg hest. Og Clyed skal have ca 1,2 kg hø.
At få så lidt hø til, at strække sig er jo en udfordring i sig selv - men hvad ville i vælge, at give ved siden af - byghalm eller frøgræshalm?
Jeg har altid sværget til frøgræshalm da der jo blandt andet er mere guf i det end der er i byghalm. MEN jeg har gang på gang oplevet, at det er støvet som bare pokker og det er jo grundet måden det høstes på.
Så jeg er faktisk begyndt, at tænke, at noget godt byghalm vil være bedre?? Det er jo ikke meningen de skal leve af byghalmen - det er blot til for, at holde deres maver igang.....noget skal de jo have og at give dem hø ad lib vil være misforstået godhed i de to hyppers tilfælde.
Hvad mener i?
Vores Charmetrolde Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra & Shetteren Clyed
Hesten er vores partner
Portræt af heste tegnes - tjek præs. Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| høhøhø |
|
|
kan de ikke tåle mere eller ??? Du kan jo starte med at give dem alt det hø de kan tåle og så se hvor lang tid det tager for dem at kværne... Nu de skal gå i en skov er der garanteret masse af grene og bark de kan bruge tiden på, og så supplere med godt vårbyghalm for resten, det må kunne gøre det.
Beklager taste og stavefejl
Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145
Sælges:
'Sort' FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød) WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjhkjhkgh |
|
|
Tak metjen:) Nej det kan de faktisk ikke! I vinters havde de frøgræshalm ad lib og til at starte med gav jeg godt med hø - men fandt hurtigt ud af, at det holdt ikke. De to er ekstremt nøjsomme! Tænker også at de må få noget byghalm til, at stå på folden som de kan gnave i og så må de få deres hø inde i løsdriften evt. i de småmaskede hønet så det kan strække sig længst muligt.
Hesten er vores partner
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| llllllllll |
| Forfatter:  |
Stald Dalgaard |
| Dato:  |
02-09-2009 12:03 |
|
Har samme problem.... har indkøbt frøgræshalm men damerne vil ikke æde det under nogen omstændigheder... Ikke engang hvis de bliver sultet! Har så hørt at der stor forskel på frøgræs alt efter hvilke sort det er..... 1 kg hø pr. 100 kg hest er jo et absolut minimums råd skal man huske. Så der sker vist ikke noget ved 1,5 kg hø pr. kg hest..... Men i min stald ville hestene nok vælge byghalm fremfor frøgræs.... Men det faktisk ikke lykkedes mig endnu at få dem til at æde andet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er... |
|
|
der er også wrappet frøgræs (uden støv) i tidl. stald blev vores heste meget fede, da de gik fra byghalm til frøgræs halm. Ejer mente, det var fordi der var korn i frøgræsset. ? De ville meget gerne have det, men sorterede meget i det. Lone
Pt. er der løsdrifts-pladser ledige i min hests stald, vest for Århus. Meget velegnet til plage. Come as you are, as you were, as I want you to be. As a friend, as a friend, as an old Enemy. - Nirvana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt byghalm |
|
|
Jeg har været så heldig i år at en bonde længere ned ad vejen, har lavet det bedste og billigste frøgræs jeg har købt til dato. Så det virker rigtig godt, Annabel kan få noget mere at tygge i, uden at bule for meget ud, for hun kan heller ikke spise frøgræs ad libitum. Så bliver hun også fed. Hun kan næsten leve på en sten, med vitaminer..... Men godt byghalm, er absolut bedre end dårligt frøgræs, og er du så heldig at finde byghalm med udlæg i, så er det rigtig godt. Wrappet frøgræs er en mulighed, men jeg tror så ikke vores heste, kan tåle særlig meget af det uden at blive for tykke. De der "easy keepers" som vores heste er, de er bare ikke spor easy..... Det bliver så spændende med jeres nye hjem, hvornår flytter i?
Hilsen Mette Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
og barfodstrimmere burde forbydes....
Medlem af Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frøgræs kontra byghalm |
|
|
Mine får frøgræs på folden om vinteren og wrap når de kommer ind for natten. De kan heller ikke tåle at få wrap ad libitum så derfor har jeg valgt frøgræs. Jeg har også prøvet med byghalm men min fjordhest "buler" helt vildt ud af det og ligner en følhoppe. Men frøgræs æder de godt nok men er selvfølgelig mere glade for deres wrap... Den store hest får ca. 12 kg wrap om dagen mens fjordhesten kun får 3 kg og shetteren 1½ kg. /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æde barken |
|
|
Har dine heste gået på den fold før? Min ville omgående gå i gang med at afbarke træerne, hvis der ikke var tilstrækkeligt med wrap i hendes øjne, ja jeg tro faktisk også hun ville æde barken, selvom hun ikke var sulten. Så hvis heste som min skal gå i en skovagtig fold, så skal træerne have deres stammer beskyttet, evt med kraftigt trådhegn. Lige nu ser det dog ud til,at hun ikke æder bark fra hyldetræer. BirteB
BirteB Husk at leve mens du gør det, Husk at ride mens du tør det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Byghalm |
|
|
Ville anbefale byghalm til nøjsomme heste. Hvad angår deres hø, kan det anbefales at trække tiden ud, ved at gøre det udfordrende at få fat i. Man kan fx få en nylon taske med et rundt hul i, der fungerer ligesom et hønet, blot mere vanskeligt. Almindelige finmaskede hønet er også en mulighed. Der kan også ligges store grene på marken til afbarkning, og kløhygge. Endelig kan man få madbolde, der evt kunne fyldes med lucerne.
It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground
Walking faster will not get you there quicker, if you are heading in the wrong direction.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan være svært at tro på... |
|
|
... hvis man er vant til mere varmblodige heste - men nøjsomme hesteracer KAN rent faktisk ikke tåle at æde alt det hø/wrap, de har lyst til. Fjordheste som Bastian skal ikke have mere end ca. godt 4 FE til vedligehold, hvis de ikke bestiller en hel masse. Jeg kender ikke normen for sådan én som Clyed, men det kan ikke være ret meget, sådan en fætter skal have  Det kan godt være, at eksperterne siger, at halm er dårligt for heste - men det er overvægt og risiko for forfangenhed altså også. Derfor må man ofte vælge det mindste af to onder  Vi vælger at blande wrappen op med halm. Vårbyg med en smule udlæg (altså en smule græs i). Det fungerer fint, og det tager tid for hestene at sortere i det og få det hele tygget i sig. Ja, de bliver lidt vommede af halmen - men det er "bare" mave. Det er ikke fedt. Hilsen Sif P.S. De første to afsnit er egentlig ikke henvendt til dig May, men mere en "kristianforklarrøv" til de, der er vant til mere foderkrævende racer 
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du hare flere muligheder |
|
|
enten kan du købe godt frøgræs eller sent slået hø - gerne 3 slet. Alternativt kan du have noget lidt bedre hø og give en lidt mindre mængder. Var det mine heste ville jeg købe godt byghalm, som de fik af lib og så ville jeg give noget sent slået hø, af to gange, morgen og aften. Til nøjsomme heste, handler det om at finde noget godt grovfoder med minimalt FE indhold.
Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009
Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du prøvet? |
|
|
Har du prøvet at give dem ad libitum? Mine shetlændere får wrap ad libitum, og jeg troede heller ikke, det var muligt. Men det er som om, at de selv tilpasser mængden, når de har det til rådighed hele tiden. Deres balje er aldrig tom for wrap, og de er helt ærligt ikke for fede... Og jeg har trods alt 5 stk. Tidligere, da de fik wrappen serveret 2 gange dagligt, så åd og åd de, til der ikke var mere, men nu går de lidt fra og til. De får så ikke andet foder - jo, vitaminer og mineraler. Ellers ville jeg helt sikkert også give dem noget godt byghalm. Mine ponyer går faktisk somme tider fra wrappen for at æde lidt halm, så det vil de gerne have. Vi har tidligere brugt frøgræs, men her skal man passe (for meget) på kvaliteten, synes jeg. Det er ellers super nemt med sådan en rundballe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkfhgjkfhgkjfhg |
|
|
Tak for alle jeres gode indlæg i tråden - det er sg guld værd, at kunne høre jeres erfaringer og meninger når man et eller andet sted står alene med ens tanker omkring den fremtidige fodring. Jeg har før været heldig, at få noget supergodt frøgræshalm - men desværre har det nok været 2 baller ud af 15 - størstedelen har været støvet. Wrappet frøgræs tør jeg ikke begive mig i kast med, da støv/sand her vil kunne gemme sig mv. Bastian ér en mejetærsker - og han grovæder! Clyed kan faktisk langt bedre styre det - men jeg vil dog gerne, at han holder en nogenlunde slank linie....og speciel nu hvor jeg ikke har vogn til ham og ikke har mulighed for, at give ham god daglig motion. Det må blive byghalm - og jeg vil se om ikke jeg kan skaffe noget med udlæg i. Meeen tænker faktisk, at jeg vil styre deres indtag af dette også..... Tænker at jeg, som en nævner, kan blande deres hø i halmen - og så fylde nogle af de fintmaskede hønet jeg har med denne blanding - således at de ikke bare kan tage mundfuld for mundfuld. På den måde vil det der er i hønettet være mest spændende for dem - og ved siden af dette kan de have en bunke ren byghalm som de bare kan gå til. Mette: Vi flytter 1 nov:) Og i guder hvor jeg glæder mig!!!!:):):)
Hesten er vores partner
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|