Jeg kender kun problemet ALT for godt! Frühmi har vist fået et drys alfestøv for meget, og har sin egen mening om hvor hun skal gå ude hennne...
Hun har hoppet hegn i mange år, men de sidste par måneder har hun slet ikke været til at styre. Det skal lige siges at hesten springer fænomenalt godt, og hun er iskold - hun kan stå foran hegent og springe over fra stående stilling.
Hun er aldrig kommet til skade på hegnet ved at hoppe - ej heller har hun revet tråd el. lign ned...hun VED at hun kan hoppe det hegn.
Hun ved også der er strøm i, men det er jo lige meget for hende når hun hopper over...
Frühmi løber heller ikke væk når hun har hoppet ud af folden - problemet er at hun har været forfangen, og ikke må græsse ukontrolleret.
Bagsiden af folden er afskærmet af træer, siderne støder op til hver deres fold og er adskilt af dobbelthegn - dem respektere hun, for hun ved godt hun ikke kan komme over dem. Hun hopper kun på folden front.
Løsningen blev at jeg forhøjede fronten med 1 meters penge - hegnet er nu over 2 m højt med 4 tråde. Det har holdt damen i skak i 2 ugers tid nu...he, hun så godt nok noget slukøret ud da hun så sin nye fold - Fort Knox
Vil dog sige at hvis anden øverste tråd ikke er på, bliver hun fristet til at springe mellem trådene - snu er hun...men foreløbigt står den 1-0 til mig...
Der er forskellige faktorer der kan få hende til at hoppe - hvis ikke hun bliver taget ind som den første, hvis en anden hest bliver taget ind fra de andre folden, hvis det er ved at være fodringstid, hvis hun ser jeg kommer (så ved hun jo der sker et eller andet...

) - generelt set når der er aktivitet i stalden og ved folden. Dog har hun hoppet hvor som helst når som helst på det sidste - tror også det er et spørgsmål om at hun keder sig...så det høje hegn måtte jo op...
Hopper din hest på bestemte tidspunkter, Mia?