Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Når hesten springer hegn...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 16:11

Jeg har for nylig fået en ny hest hjem og gå sammen med mine to andre, og den har nu fået den idé, at den skal hoppe over hegnet indtil folden ved siden af, for ”græsset er grønnere på den anden side”. De går på jordfold endnu, men er i gang med at blive vænnet til græsset et par timer om dagen. Og de har halm ude på jordfolden. Det er ikke fordi den løber væk, den stopper lige på den anden side og spiser (den er et rigtigt madøre), indtil man kommer og henter den og sætter den tilbage, hvor den kom fra.
Jeg har endnu ikke set den hoppe over, men det må den gøre, for under kan den i hvert fald ikke komme! Hegnet er 130 højt (hesten er 158), og der er selvfølgelig stød i.

Det er jo ikke særlig smart, at den ikke respekterer, at den skal være lukket inde, så hvad gør man ved det??? Vi har talt om at gøre hegnet højere, hvor foldene støder sammen, men hvad så, hvis den i stedet beslutter sig for i stedet at smage på naboens marker, som også støder næsten op til? Det er jo en KÆMPE opgave at lave hegnet højere på ca. 3 tdl!

Håber, I har nogle gode idéer, foer jeg er virkelig på herrens mark!

* Mia

0
0
Svar på denne tråd

Hvor mange tråde?
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 17:22
Du skriver at hegnet er 130 cm højt, hvor mange tråde er der på?
For hvis der kun er en tråd i den højde så kravler han nærmere under!
Har du tjecket om der er stød nok i hegnet?
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

2 tråde
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 19:59
Der er to tråde på a 40 mm's bredde, den nederste sidder ca. 50 cm over jorden, så han skal virkelig kunne kaste sig i flyverskjul og puste luften ud, hvis han skal under!

*Mia

0
0
Svar på denne tråd

Er der strøm nok på
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 20:36
Er der kraftig nok strøm på hegnet?
Ellers er det vel bedst at sælge den som springhest i en hvis fart ;-D
Nej kan det være at hesten er ikke er vant at gå på jordfold? så den vil nok forsøge indtil den får lov til at komme på noget ordentlig græs.
At gøre hegnet højere hjælper nok ikke, den vil vel bare pådrage sig en hegnsskade under forsøget på at springe derover.
Har i fået målt om der er nok spænding i hegnet? og om der er god nok jordforbindelse.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Se hvordan det sker
Forfatter: 
Dato:  12-05-2004 03:32
Udspioner den og se hvordan den gør, det er slet ikke sikkert den hopper over.
Vi har en hest her der snilt kravler under ½ meter, hvis bare hovedet kan komme under, følger resten nok med - er hendes logik.
Hvis hegnet er MEGET stramt kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre, men selv et opstrammet hegn kan give sig en hel del - og altså løfte sig når hesten presser det op mens den kravler under.
Hun gør det konsekvent hvis der ikke er strøm nok i hegnet. :-* ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Igennem
Forfatter: 
Dato:  12-05-2004 06:16
Du skriver at det er de brede bånd der er som hegn omkring folden. Dem er der sjældent srøm nok i. Og når der samtidig er 80 cm mellem trådene, så tror jeg såmænd at hesten kravler igennem.

0
0
Svar på denne tråd

En jernkæde i grimen
Forfatter: 
Dato:  12-05-2004 08:00
Ja mit forslag er en tynd jernkæde i grimen. Har oplevet en gammel ræv af en springhoppe der gjorde det samme nummer hun fik en halv meter lang kæde på, som så skulle ramme hegnstråden når den sprang over. Det virkede. Om det er nok den kan høre kæden rammer tråden ved jeg ikke, men ellers kan det være nødevendigt at der forbindelse mellem hest og kæde.
VH Stine

0
0
Svar på denne tråd

Fjederfoden...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2004 08:16
Jeg kender kun problemet ALT for godt! Frühmi har vist fået et drys alfestøv for meget, og har sin egen mening om hvor hun skal gå ude hennne...

Hun har hoppet hegn i mange år, men de sidste par måneder har hun slet ikke været til at styre. Det skal lige siges at hesten springer fænomenalt godt, og hun er iskold - hun kan stå foran hegent og springe over fra stående stilling.
Hun er aldrig kommet til skade på hegnet ved at hoppe - ej heller har hun revet tråd el. lign ned...hun VED at hun kan hoppe det hegn.
Hun ved også der er strøm i, men det er jo lige meget for hende når hun hopper over...

Frühmi løber heller ikke væk når hun har hoppet ud af folden - problemet er at hun har været forfangen, og ikke må græsse ukontrolleret.
Bagsiden af folden er afskærmet af træer, siderne støder op til hver deres fold og er adskilt af dobbelthegn - dem respektere hun, for hun ved godt hun ikke kan komme over dem. Hun hopper kun på folden front.
Løsningen blev at jeg forhøjede fronten med 1 meters penge - hegnet er nu over 2 m højt med 4 tråde. Det har holdt damen i skak i 2 ugers tid nu...he, hun så godt nok noget slukøret ud da hun så sin nye fold - Fort Knox ;-)

Vil dog sige at hvis anden øverste tråd ikke er på, bliver hun fristet til at springe mellem trådene - snu er hun...men foreløbigt står den 1-0 til mig... (y)

Der er forskellige faktorer der kan få hende til at hoppe - hvis ikke hun bliver taget ind som den første, hvis en anden hest bliver taget ind fra de andre folden, hvis det er ved at være fodringstid, hvis hun ser jeg kommer (så ved hun jo der sker et eller andet... 8-)) - generelt set når der er aktivitet i stalden og ved folden. Dog har hun hoppet hvor som helst når som helst på det sidste - tror også det er et spørgsmål om at hun keder sig...så det høje hegn måtte jo op...
Hopper din hest på bestemte tidspunkter, Mia?

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

kravler imellem
Forfatter: 
Dato:  12-05-2004 20:42
vores frække lille to-årige kravler imellem trådene der sidder i 120 og 60 cm - hun er 145 cm selv, der skal være ordentligt knald på for at hun ikke gør det. Hun kan osse åbne elastikleddene - tager fat i håndtaget med tænderne og giver et bestemt rusk. Smart hest.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider