Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

krybbebider + metal
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 23:33

Jeg har det problem at min hest er krybbebider, og siderne i boksen er af metal, så jeg er nervøs for at den slider tænderne voldsomt ved at sluge luft på metallet.

Er der nogle herinde der har en ide til hvordan jeg får den fra metallet? Jeg overvejer lidt om jeg på en eller anden måde, kunne give den noget andet i boksen at sluge luft på.

den fodres med 8 kg hø i boksen, fri adgang til frøgræs på folden, 800 g naturmüsli samt 300 g havre.

Den spiser langsomt, så har grovfoder stort set hele tiden.

0
0
Svar på denne tråd

foder til krybbebider
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 20:29

Krybbebidning kommer af mavesår og stress. Mavesår kommer af stress eller får meget stivelse. En krybbebider bør undgå alt form for stivelse, jeg fodrer 100 procent stivelses frit.. Jeg bruger noget til at smøre på vandkoppen så det smager dårligt, men foder har været rigtig godt, så hun gør det ikke mere..

Havre er ikke godt for en krybbebider vil jeg mene da det indeholder store mægder stivelse.Men kan du ikke sætte noget på metallet noget hegn eller lign.

Nutid, datid jeg elsker min hest for evig og ALTID (:

Sharons fortid søges!!!

0
0
Svar på denne tråd

Plastik
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 22:54

Du kan sætte sådan noget plastik gummi som skåner hestens tænder.

Husk en krybbebider skal have lov at krybbebide, for når den gør det udskiller den endorphiner som hjælper og mindsker den mavesyre som den producerer for meget af.

Iøvrigt har jeg haft en krybbebider i 14 år, og hendes tænder er overhovedet ikke slidt bemærkelsesværdigt, din dyrlæge eller hestetandlæge vil også fortælle dig når du får raspet denne om den evt. har slidte fortænder.

Naturmusli er det nok lige lovlig meget stivelse i og fjern havren.

Erstat med stivelsesfattigt foder og erstat havren med roepiller.

Christine

med de to fjordheste

Ågerupgårds Oliver & Ågerupgårds Diva

0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 23:21

har her for nogle måneder siden haft min krybbebidder inde for at få lavet en mavetarm undersøgelse- og der var INTET i mave eller tarm der kunne forbindelses med krybbebidning( ud over en kikkertundersøgelse blev bug også skannet).....så stil ingen dianoser tak. Lad dyrlæger om det.

Når det er sagt kunne det da godt være at min havde haft mavesår på et tidligere tidspunkt- og at krybbebidning var opstået i den forbindelse og baare ej var stoppet igen- hvem ved- det gør hverken dyrlæge eller mig

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 09:14

dorthesus: kan bare ikke se hvor der er nogen som stiller diagnoser i denne tråd

Det eneste som vi skriver er forslag til hvordan man kan undgå tænderne bliver slidt, så hesten stadig får lov at krybbebide.

Samt stivelsesfattig fodring.

Christine

med de to fjordheste

Ågerupgårds Oliver & Ågerupgårds Diva

0
0
Svar på denne tråd

Det kan godt være...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 09:47

... at du ikke bryder dig om at høre det - men skribenterne i tråden har nu altså fat i sagens kerne.

Selvom din hest hverken har stress eller mavesår NU, så kan den godt have haft det på et tidligere tidspunkt - krybbebidningen/vindslugningen er jo altså kommet af en årsag.

"Kuren" er at sørge for at minimere vindslugningen/krybbesætningen mest muligt, og stivelsesfrit foder er meget virkningsfuldt. Derudover kan man "polstre" boksen, så tænderne ikke slides for meget, som Christine også skriver.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Lyder underligt
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 09:51

Jeg synes det lyder underligt. For den eneste krybbebider jeg har haft, den bed KUN i træ og aldrig i jernkanter. Så der var løsningen en boks med jernkanter. Så det lyder som et slemt tilfælde.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Celine...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 10:25

Hvilket videnskabelig undersøgelse har dokumenteret at krybbebidning kommer af mavesår og stress?

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er der rigtig nok fundet mere mavesyrer hos heste som krybbebidder, men ikke at det er årsagen til at de krybbebider.

Ej, heller at stress direkte kan påvises at være årsagen, men det kan være årsagen...

Jeg kan ikke finde frem til en artikel, som er baseret på videskabelig undersøgelser og som konkluderer at mavesår eller stress er årsagen.

Men der er mange artikler, som er skrevet af " ikke fagmænd" som skriver at det kan være årsagen.

Kan det tænkes at pga. krybbebidning at hesten så får mavesår eller mavesyre?

Dette er på ingen måde ment, som et angreb ( det bliver indlæg jo tit opfattet som herinde ) men istedet at vi får debat/indlæg baseret på videnskabelig faktum....

Jg har nemlig selv en brybbebider/sætter og vil da gerne vide mere, selvom den har lagt vanen på hylden efter nyt foder og masser foldtid.

Billig opstaldning i Viborg tilbydes.

Lækker 1 springpony sælges - se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke ....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 11:17

... om det henhører under kategorien "videnskabelige undersøgelser", men jeg deltog i marts måned i en konference/temadag på Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultets afdeling i Foulum (lidt udenfor Viborg).

Omtale af dagen kan ses her: Temadag

Der var flere foredragsholdere, og de var stort set enige om konklusionerne. Stress og mavesår hænger sammen, og der er flere faktorer, der giver stress. En af dem kan være fodringen - en anden kan være opstaldningsformen. Det kan også ligge i generne (arveligt betinget), og det kan være tillært (stresshormoner er lig med øget muskelstyrke - og dermed flugt i højere fart).

En af foredragsholderne var Nanna Luthersson, som har forsket temmelig meget i emnet, og hun har udgivet denne rapport: Sygdomme og foder - er der en sammenhæng?

Det er et spændende emne, og der er sikkert basis for uendelige forskningsprojekter. Jeg tænker næsten, at der findes mange flere udenlandske projekter/rapporter, hvis man orker at "læse udenlandsk", men jeg har ikke søgt efter dem.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

ja stress og mavesår...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 16:06

Ja, jeg kan godt se det logiske i sammenhængen mellem stress og mavesår - dette ses jo også ved mennesker.

Men det interessante, synes jeg, er fakta omkring sammenhængen mellem stress og krybbebidning / mavesår og krybbebidning samt om stress og/eller om mavesår er årsagen til krybbebidning?

Der er der, jeg søger mere håndfaste fakta.

Billig opstaldning i Viborg tilbydes.

Lækker 1 springpony sælges - se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

tak for råd
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 21:56

Christinej: Tak for rådet med plastik gummi, ved du hvor man skaffer sådan noget henne?

Du skriver du har haft en krybbebider i 14 år - har den 'bidt' på metal i de 14 år, eller er det træ eller krybben, den har brugt?

Mht til stivelse, så får hun jo meget lidt krybbefoder, og 300 g havre er jo ikke meget. Så mon den smule kan betyde det store?

Hun er tidligere blevet behandlet med mavesårsmedicin uden effekt. Og jeg har fået fortalt at hun begyndte at krybbebide som 3 års, da hun blev sat i tilridning. Så det kunne jo tyde på, at det er noget stressrelateret.

Hendes fortænder er små i forhold til andre hestes, derfor vil jeg gerne mindske yderlige slid, da det er en virkelig god hest, jeg gerne vil have i mange år :)

0
0
Svar på denne tråd

gummimåtter
Forfatter: 
Dato:  19-08-2009 08:36

Jeg har en der krybbebider og i hans tidligere boks satte jeg også gummi rundt på kanterne.

Både for at beskytte ham, men også boksen.

Jeg gik i Silvan og købte måtter,(fås mange steder og i mange str.) gummi i bunden med noget stof på toppen. det skar jeg ud i baner og satte fast over kanterne rundt. Med tæppesiden ned og gummi udaf. Det syntes jeg giver en god og blød flade for hesten og tage fat i.

Øv min hest er stjålet - af min datter

------------------------------------ --------
Lækker Cliff Barnsby model Anky van Grunsven dressursadel sælges

Circle Y Reiner fq sælges

0
0
Svar på denne tråd

gummimåtter
Forfatter: 
Dato:  19-08-2009 14:39

dusty: tusind tak for rådet. Hvordan satte du måtterne fast på kanten? Jeg får nok også brug for at sætte det på tremmerne, nogle gode ideer til hvordan man får det til at sidde fast der?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2009 15:46

Ja, jeg skruede dem så fast med skiver og skruer, men du kan evt/måske købe de der bløder gummidørmåtter med mønster/huller i, de kan vel stripses fast.

Alle måtter kan jo skæres til så de passer i forhold til tremmer og lign.

Øv min hest er stjålet - af min datter

------------------------------------ --------
Lækker Cliff Barnsby model Anky van Grunsven dressursadel sælges

Circle Y Reiner fq sælges

0
0
Svar på denne tråd

tak for råd
Forfatter: 
Dato:  21-08-2009 20:12

Vil lige endnu engang sige tak for det super gode råd :) Jeg har nu købt to måtter og lagt dem dobbelt omkring det sted på tremmerne hvor hun oftest sætter tænderne.

Jeg lavede huller med en hullemaskine og satte dem sammen med strips. Det ser umiddelbart ud til at hun vælger gummiet fremfor metallet, så det ser ud til at være en succes :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider