Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvidt slim / puds i næsen
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 15:31

Har lagt mærke til at min ene hoppe - med ca. 14 dages mellemrum har noget puds i næseborerne. Af og til - med mere end de 14 dages mellemrum - kan jeg se at der ligger en relativ stor klat hel hvid slim på staldgangen som hun må have hostet op.

Hun hverken hoster eller virker sløv/forpustet i øvrigt.

Hvad søren kan det være?

Det eneste rigtige slim som jeg før har stødt på har været denne rigtige gule som vi andre også kan få en ved ordentlig omgang forkøelse, men dette her er ikke gult som ved en infektion, men fuldstændig hvidt.

Er det mon noget jeg skal have undersøgt nærmere.

Hun fik ormebehandling her først i foråret efter at have fået konstateret over 2000 - efteråret før var hun også så højt oppe i ormetallet, men er ikke chekket siden foråret 09.

Hun har siden okt. 08 stået på tørv og får om vinteren kun wrap som grovfoder.

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 16:49

min vallak har haft en omgang sommerforkølelese. Havde hørt ham hoste en enkelt gang, nogen dage efter hang der en stor klat slim på bokslågen (han stod inde nogen dage da han havde fået smidt sin mundkurv og havde spist sig meget rund på en nat) et par dage efter fik jeg dyrlægen ud da hosten tog til og næsen begyndte at løbe med hvidt snot, ikke gult og han havde feber, han fik penicillin 5 dage og væk var snot næsen og hosten næsten også.

Så mon ikke det er en sommer forkølelse din er rendt ind i med det skiftende vejr.. Husk at holde øje med om den får feber.

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 10:17

Min vallak har sarte luftveje og er derfor meget følsom overfor støv og svampesporer.

Selvom jeg er omhyggelig med hvad han får, sker det alligevel ind i mellem at luftvejene bliver irriteret og så kommer dette hvide slim, ofte efter ridning er det løsnet og kommer ud så der kan ligge en klat på gulvet nøjagtig som du beskriver. Det kommer dog ud af næseborene..

Dette kan jeg iflg. dr. dyr tage roligt så længe den ikke hoster eller som MetteK skriver har feber (her kommer hosten dog først).

Det er et tegn på der bliver renset ud, men pas på det ikke udvikler sig. Tjek evt. dit foder for støv eller svampesporer, hvis du bruger tørt hø kan det være en ide at vande det..

Mht. ridning skal jeg bare ride som vanligt, det er bedre hesten kommer ud og får brugt lungerne og får renset ud, og jeg opdager hurtigere om det er ved at sætte sig til hoste.

Rasser

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider