Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Har I erfaring ...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:00

med at iblande sold (små træstykker på op til 2 cm)i toplaget på en udendørs ridebane?

Jeg spørger fordi at vi er ved at få vores 20 år gamle ridebane fornyet og jeg er i den forbindelse blevet anbefalet at ligge ca. 5 cm sold ovenpå ridebanesandet!

Når jeg nævner det for hestefolk, så er jeg af flere blevet advaret om at det er en dårlig ide, fordi at banen bliver glat, når træet efter nogle år formulder. Et læs koster ca 10000kr. og da både slaggerlaget og sandet skal fornyes og det er temmelig dyrt, så er jeg selvfølgelig ikke interesseret i at bruge penge på noget det i sidste ende er en dårlig investering.

Hvad er jeres erfaring?

Karen

0
0
Svar på denne tråd

kun indendørs
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:27

kender baner indendørs der bruger dette, men udendørs vil jeg være bange for det blev glat + formulder for hurtigt og dermed skal hele toplaget skiftes.....

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 18:11

Tak Karina jeg har har forsøgt at finde noget om emnet på Google og på HN og der er mange der skriver at det er super at ride i men jeg har ikke kunnet finde noget om hvor anvendeligt/holdbart det er udendørs.

Jeg håber der er flere der vil dele Deres erfaring med mig!

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Vi har stået
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 18:25

to steder, hvor man har haft det. Vi var vældig tilfredse med det (y)

Eller - jeg ved jo ikke, om det var helt det samme. Det sidste sted, de havde det, hed det busk-flis ;-)

Og det var den bedste ridebanebund, vi har redet på (y)

Egentlig ved jeg ikke, om vi ville have det igen, netop pga formuldningsrisikoen, som Karina påpeger, men ellers var det ok. Det var ikke glat, men det var jo også blandet en del op med sand.

Der hvor vi står nu, har vi netop fået en udendørs ridebane, og der har vi bedt om stenmel, men det skulle også være også en billigere bane end de to andre. Stenmelen er vi rigtig glade for, og hvis det bliver for hårdt på et tidspunkt - hvad nogle siger, det godt kan - så må vi få noget sand ovenpå.

Men vi vil gerne have at bunden er ganske fast, fordi det er bedst for hestenes ben i dressur - og vi springer ikke ;-)

Der er en hel del indlæg om ridebanebunde inde på 'hesteejendomme' :-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Billig boks ledig hos os i 3330 - nord for Lynge :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 20:47

Tak NinA jeg vil prøve at søge på hesteejendomme. Vi har fået at vide at solden gør banen let og luftig og så skulle den forhindre at hestene træder igennem til slaggeren.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Ja, netop -
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 01:21

og det gør den også (y)

De to ridebaner, jeg refererer til var begge to nogle virkeligt dyre baner ;-) - Og altså også supergode :-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Billig boks ledig hos os i 3330 - nord for Lynge :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 07:21

Jeg har stået et sted hvor toppen banen var af slagger + sold flis.

Det var en meget dyr bane bygget af en proff. tysk banebygger og den var fantastisk god.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

sold på bane
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 09:43

Jeg har egen bane hjemme, der havde vasket sand øverst som jeg synes sommetider blev for blødt/dybt. Jeg fik et tyndt lag sold ovenpå. Det er efterhånden tre år siden og solden bliver blandet mere og mere op med sandet, men jeg må sige at jeg er tilfreds med solden. Det har gjort banen mere fast, men ikke bedre i vådt vejr.

Hilsen Lise

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 19:13

Mange tak for jeres svar, jeg søgte på "hesteejendomme" NinA og der var rigtig mange indlæg om ridebaner. Jeg fandt ikke noget negativt omkring anvendelsen af Sold ell. ridebaneflis til udendørs ridebaner, tværtimod. Der nogle der nævnet at de havde hørt at banen blev glat og at der risikerer at komme sporer og svampe når soldet formulder men det var ikke noget de selv havde erfaret. Der var til og med nogle som havde fået lavet meget dyre professionelt lavede ridebaner (en til 250000) hvor der var iblandet ridebaneflis i toplaget så mon ikke det går an at bruge det.

Jeg har bestilt et læs sold som kommer på mandag og så glæder jeg mig til at prøve at ride på banen, måske skal jeg ikke sætte forventningerne for højt, der er tilsyneladende mange som har problemer med en nylavet bane.

Karen

som beklager at hun oprettede denne tråd på "røgt og pleje" i stedet for "produkter og leverandører", det var en tanketorsk men jeg fik jo den hjælp jeg havde brug for.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider